Elbilsbloggen

Så hände det till slut..

I morse när jag gav mig iväg mot Forsmark så planerade jag rutten som vanligt med ett laddstopp i Gävle.

Hösten visade sig från sin sämsta sida, det var regn och tio grader varmt. Trots att jag körde i måttliga 90 km/h så tvingades jag börja elda med utdöda djur då det var hela fyra mil kvar till Gävle, och den så hett efterlängtade snabbladdaren.

När jag var framme så kopplade jag snabbt och vant (man är ju en rutinerad laddare numera) in CCS-kabeln och tryckte igång laddaren.. trodde jag. Laddstationen lät meddela att den redan var igång men det var inget som märktes i min bil i alla fall.

Ja, ja, tänkte jag! Man är ju en rutinerad laddare så jag byter väl till laddstationen bredvid men då jag försökte dra ut kabeln ur bilen så blev jag varse nästa problem: kabeln satt fast!

Det är i och för sig inget konstigt med det eftersom att den skall göra det när bilen laddar.. men det gjorde den ju inte nu.. det var bara den enfaldiga laddstationen som trodde det.

I normala fall så måste bilen, av någon anledning, låsas och sedan låsas upp för att laddkabeln skall vara möjlig att lossa. Precis det provade jag att göra men det förändrade ingenting kabeln satt fortfarande obevekligt fast.

Efter att ha tryckt otaliga gången på laddstationens knappar och låst och låst upp bilen lika många gånger så gick det helt plötsligt att ta bort kabeln. Skyndsamt bytte jag till laddstationen bredvid bara för att upptäcka att inte heller den fungerade och att även den vägrade att lossa kabeln.

Jag höll på minst lika länge för att komma loss från den andra laddaren. Totalt ägnade jag nog en halvtimma där, vilket normalt skulle ha inneburit ett fullt batteri men nu rullade jag moloken iväg per fossilmotor för att söka upp en annan laddare.

De enda andra snabbladdare som finns i Gävle har köpts av Clever och de kräver 5,-/kWh vilket innebär att det är billigare för mig att använda bensinmotorn. Nu var jag väldigt trött och tänkte sova en halvtimma så jag hittade en 22 kW-laddare vid Gävle konserthus som under min tupplur lyckades öka räckvidden med ca 3.5 mil.

Innan jag var framme i Forsmark så hade jag förbrukat knappt halva innehållet i bensintanken, d.v.s. ca fyra liter vilket innebär ungefär 50,- och den i särklass dyraste resan som jag gjort med min elbil.

PMP 160928

 

3 kommentarer

  1. G E Abrahamsson

    Hejsan! Brukar till å från läsa vad du skriver om din elbil. Jag har också förstått det måste finnas en förbränningsmotor också och då med drivning av diesel(?). Du nämner senast du blev tvingad använda ca: 4 L ”djurbaserat” drivmedel á 50 kr. Det skulle vara den dyraste körsträckan hittills säger du också (eller något i den stilen). Vad jag undrar är om du inberäknar inköpspriset i dina eventuella beräkningar huruvida du gör ekonomi av det hela?
    1. Sedan har jag en fråga eller en undran om bilen, eller hur elbilar fungerar överlag. Jag tänker då på växlingen, om det sker automatiskt och utan koppling liknande en traditionell bil med automatlåda.
    2. Hur får du värme i kupén och slukar det också ström. Både stillastående och vid körning.
    3. När det är mörkt ute som under vinterhalvåret och man kör endast mornar å kvällar och då på belysning, hur räcker strömmen då?
    4. Det måste väl finnas någon typ av service, hur ser den ut?

    Många ytterligare frågor och funderingar finns säkert både av mig och andra. Det här var bara några.
    Ha en bra elbilsdag (så bra det går)

  2. G E Abrahamsson

    OBS! Jag tänker på lyset det som man måste ha på dagen om det inte räcker vid vid mörker och s.k extraljus måste till.

  3. Pär-Mikael Persson

    Hej, G E Abrahamsson!

    Tack för dina intressanta frågor. Jag svarar med ett nytt inlägg senare ikväll.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.