Elbilsbloggen

1000 mil med BMW i3

Efter nio veckors idogt användande av min BMW i3 så passerade trippmätaren 1000-milastrecket. Detta betyder alltså att jag har kört över tusen mil vilket känns otroligt, men eftersom jag kör ca 5000 mil per år så är det helt logískt.

Under dessa tusen mil har jag förbrukat 54.75 l bensin (jag har loggat mina tankningar). Det ger en genomsnittlig förbrukning på drygt ½ deciliter/mil. Det känner jag mig rätt nöjd med.

Nedan sammanfattar jag mina erfarenheter så här långt:

En jättetrevlig bil att köra!

Det är enkelt att åka mjukt och följsamt då den aldrig växlar på något sätt. Inne i stan så är den tyst och behaglig och just att den aldrig växlar i kombination med att den är helt tyst gör resan, i mitt tycke, lite magisk. Jag fascineras fortfarande, efter tusen mil, av känslan att ljudlöst glida iväg från parkeringen för att sedan sömlöst anpassa hastigheten till trafikrytmen som råkar vara på den större väg jag ansluter till.

När jag kör traditionella bilar med växellåda (oavsett om det är manuell eller automat) så försöker jag undermedvetet att hela tiden hitta ett varvtal/växel som passar den rådande trafikrytmen. Det känns då emellanåt som att hastigheten hos den omgivande trafiken eller i värsta fall hastighetsbegränsningen inte passar den bil jag kör. Detta händer aldrig med i3:an, den känns alltid perfekt anpassad för alla lagliga hastigheter.

En annan härlig känsla, som verkar hålla i sig, är att det känns som att jag åker gratis hela tiden. Nu på vintern så syns dessutom röken från oljebrännarna tydligt och då påminns jag om hur överlägsen denna bil är ur miljöperspektiv.

Under vanliga dagar då jag kör i stan med omnejd så tänker jag inte alls på nivån i batterierna eftersom jag vet att det räcker och blir över. Men när jag åker till Forsmark eller på någon annan långresa, då jag vet att bilen måste laddas eller köras med bensinmotorn innan jag är framme, så försöker jag hela tiden optimera körningen. Jag kör lite långsammare och nu på vintern så snålar jag med värmen för att kunna köra lite längre på el och det förtar kanske lite av nöjet med en resa men jag kan inte hjälpa det, jag kan helt enkelt inte låta bli.

Andra elbilsförare som jag pratat med säger att det går över med tiden, men jag undrar om så verkligen blir fallet med mig.

Jag har noterat att när temperaturen krupit nedåt under hösten så har räckvidden hos batterierna följt med. I september behövde jag bara köra en mil på bensin mellan Sundsvall och Gävle, nu kör jag tre mil och ibland fyra, lite beroende på hur mycket värme som jag ”lyxar” med inne i kupén. Det är förstås lite fånigt att inte köra värmen för fullt eftersom det endast skulle kosta mig en liter bensin, alltså 13 kr ,men sån är jag.

De senaste dagarna har det här i Sundsvall varit extremt halt. De sista/första 1800 metrarna hem till mig är grusväg och uppför/utför (ca 80 meter höjdskillnad) och när det nu har varit is på vägen och regn i luften så har i3:an fått bekänna färg. Under dessa förhållanden är det är en enorm skillnad mellan i3:an och X3:an (som jag körde innan jag bytte till i3:an). Jag provade idag att stanna mitt i backen för att se hur i3:an hanterade det. Jag tvingades konstatera att den inte hanterade en sådan situation alls, bilen stod helt enkelt stilla. Jag fick backa några meter till dess däcken fick fäste för att sedan, med lite fart, sakta kämpa mig förbi det halkigaste vägpartiet. Då hade jag dessutom, via färddatorn, ställt in samtliga parametrar för optimalt fäste.

Jag har gjort samma prov med X3:an och den Audi Allroad som körde innan X3:an och med de bilarna märktes det knappt att det var halt. Nu skall det sägas att i3:an inte har dubbdäck vilket de båda andra bilarna hade och det får mest utslag under dylika förhållanden.

En annan sak som jag fortfarande stör mig lite på när jag kör i landsvägsfart, det är rattens utväxling, det är helt enkelt så att rattutslagen ofta blir för stora i höga hastigheter. Jag trodde att jag skulle vänja mig och anpassa mig till det men efter 1000 mil så är det fortfarande ett problem.

Helljusen är det sista klagomålet som jag har på i3:an. Det är helt obegripligt hur en konstruktör kan få för sig att placera helljusen där dimljusen brukar sitta. Effekten blir att ljusets räckvidd blir kort och att ljuskäglan framför bilen är så stark att den bländar föraren.

En bild från förarplatsen när jag åkte till Forsmark härom veckan!

En bild från förarplatsen när jag åkte till Forsmark härom veckan!

Trots de brister som bilen faktiskt har så är jag ändå fantastiskt nöjd över att få köra denna bil. Den har en ljuvlig förarmiljö, mycket låga driftkostnader och är dessutom miljövänlig.

PMP 161118

9 kommentarer

  1. G E Abrahamsson

    Jag har läst igenom vad du skrivit och det är ändå intressant se skillnaden mellan en bil med växellåda och en elbil utan. Det måste vara den bästa skillnaden. Rattutslaget som du berättar om skulle inte jag heller gilla. Jag fattar det som att styrningen inte är tillräckligt distinkt? Det skulle reta mig till vansinne. Lyset måste också vara irriterande och då på en så dyr bil ändå? Den faller då betydligt i värde för mig när inte grundläggande funktioner är till belåtenhet.

    Jag följer med ett visst intresse elbilsutvecklingen även om det inte är aktuellt för mig skaffa någon. I motsats till dig kör jag max 1000 mil/år. Jag kör numera diesel Ca: 0,48 L/mil vid lite längre körning. Det är jag nöjd med. Det är en något äldre s k miljöbil med lite över 100 gram i utsläpp.

    • Pär-Mikael Persson

      Hej, G E!

      Ja, jag tror att du har rätt vad gäller den bästa skillnaden, att bilen saknar växellåda och alltså kan ändra hastigheten helt efter det aktuella behovet gör att den blir fantastiskt lättkörd och behaglig.

      Avseende rattutslaget så är det definitivt distinkt. Det är kvalité rakt igenom hela bygget av denna bil, det råder inget tvivel om det. När man sätter sig i en BMW i3 så får man direkt känslan av premiumbil och det gäller även styrningen.

      Vad som däremot besvärar mig är att rattutslaget ger för stor effekt vid högre hastigheter. Det är bekvämt vid stadskörning (det är faktiskt så att jag ibland retar mig på andra bilar som jag kör, då jag måste vrida så mycket på ratten) men vid högre hastigheter så känns bilen lite nervös p.g.a. den kvicka responsen på varje rattrörelse.

      I3:an hade blivit en mycket trevligare landsvägsbil om utväxlingen på ratten hade minskats i takt med ökande hastighet.

      • G E Abrahamsson

        Aha, jag förstår. Jo det kan ju vara lite besvärande att den är så känslig, speciellt vid högre hastigheter. Ja hade en äldre Renault och den ändrade sig efter hastighet. Konstigt att inte BMW har ett sånt system?
        I vilket fall har jag suttit och tittat på olika elbilar och jag fastnade för en Renault ZOe tror jag den heter. Den skulle passa mig vid en ytlig granskning. Jag ska köra min nuvarande en tid framöver, sedan tror jag, jag slår till med denna.
        Så lite som jag kör, tänk vad skönt sätta in eluttaget under natten och sedan köra lite på dagen. Acc verkar det finnas också. 16 ” fälgar och jag kommer sätta på allrounddäck för att slippa byta under vintern. Sedan slipper jag oljebytet och bränslepåfyllningen också. Jag känner optimism inför det här. Jag kommer att höra mig för närmare framöver.

        Ha det!

  2. Pär-Mikael Persson

    Jag tror att du tänker rätt där. Om du inte kör mer än tusen mil per år så är Zoe troligen en bra bil. Den är framförallt väldigt billig i inköp men betänk att till den bilen så tillkommer en batterihyra på ca 800,-/mån. D.v.s. vid försäljning så ingår inte batteriet utan det måste hyras separat. Kontrollera vad som gäller när du köper en Zoe begagnad.

  3. G E Abrahamsson

    Du har alldeles rätt. När jag väl besinnat mig och börjat på allvar fundera på Zoe då upptäckte jag det också, batterihyran. Den skulle ligga på runt 6-800/mån och då föll intresset. Bilen ser jättefin ut och jag hade tänkt titta närmare på en, men nu föll intresset, men jag kan ju titta på en ändå, kanske?

    Det är så här för mig (jag är pensionär) att batterihyran motsvarar ungefär vad jag tankar för, för varje månad, ibland varannan och ibland kör jag inte ens för det. Står bilen kostar den mig ju ingenting, ja försäkring och så skatten efter de fem åren, men det tycker jag är försumligt. Så billigaste alternativet är att ha det som det är. Men varför inte elbil nästa gång, om det blir någon?

    Tack för infot och ett trevligt bemötande. Jag har lärt mig lite mer betr elbilar.

  4. Mårthen

    Hej P-M! Har du loggat hur mkt kWh som du har laddat bilen med under dessa 1000 mil? Jag läste i en motortidning Elbilen där de hade testat en i3:a Rex med det uppdaterade batteriet. Den hade förbrukat 2,18 kWh per mil vid 110 km/h och vid +3 grader varmt. Mvh Mårthen

    • Pär-Mikael Persson

      Hej, Mårthen!

      Din fråga är mycket intressant och jag önskar att jag kunde ge ett lika intressant svar men dessvärre så har jag inte loggat antalet kWh som jag laddat.

      Jag fotade av snabbladdarna till en början men eftersom jag laddar både på WSP i Sundsvall och på FKA utan möjlighet att få reda på mängden överförd energi så gav jag upp mitt försök att logga den totala energiförbrukningen över tid.

      Om jag kommer på något listigt och trovärdigt sätt att mäta överförd energi med en portabel mätare så skall börja logga energiförbrukning över tid men tills vidare så får jag låta mig nöja med energiförbrukning/resa.

  5. Micko

    Hej, mycket intressant läsning. Jag går själv i bytestankar till elbil och försöker hitta hur långt man kommer med en i3 på sommaren och motorväg, hastighet c:a 110 km/h med deras stora batteri
    utan REX. Blir det stor skillnad om man sänker hastigheten till 100 km/h
    Hälsar och undrar Micko

    • pm

      Hej, Micko!

      Jag ber om ursäkt för att jag missat din kommentar. Här kommer i alla fall ett svar.

      Enligt mina erfarenheter så kommer man ca 15 mil i 110 km/h med min i3:a, på sommaren. Den förbrukar ca 2 kWh per mil och den tillgängliga energin i ett fulladat batteri är ungefär 30 kWh. En BEV (utan bensinmotor) är 150 kg lättare men jag tror att det har en försumbar påverkan i 110 km/h längs motorvägen.

      Vid 100 km/h så förbrukar den 1.75-1.8 kWh per mil => 10 % längre räckvidd. Vid 90 km/h så har jag som längst kommit 214 km men då var det väldigt gynsamma förhållanden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.