Elbilsbloggen

Kallt

Skillnaden mellan varmt och kallt!

I onsdags morse gick jag ut till bilen för att påbörja min resa ned till Forsmark. Till mitt stora missnöje tvingades jag konstatera att förvärmingen av bilen inte hade startat.

I3:an är utrustad med möjligheten att direkt i bilen ställa in en starttid då både kupén och batterierna skall vara uppvärmda. Det går även att styra från en app i telefonen.

När nu detta inte hade fungerat så bestämde jag mig för att prova hur långt jag kunde komma då jag startade med kall kupé och kalla batterier. För att det enkelt skall gå att återupprepa samma typ av körning men med förvärmda batterier så valde jag att köra precis enligt hastighetsbegränsningarna.

Efter 14.7 mil och en snitthastighet på 93 km/h så startade bensinmotorn. Utetemperaturen låg kring 0 °C. Föga imponerande kan man tycka men drygt halva sträckan framfördes i 110 km/h. Normalt när jag väljer att begränsa min maxhastighet till 90 km/h (snitthastigheten brukar då vara ca 86 km/h) så kör jag mellan 18 och 19 mil innan bensinmotorn startar. Det är alltså en skillnad på ca: fyra mil eller 27 % längre. Det gör således stor skillnad med förvärmda batterier och lägre maxhastighet.

På torsdag kväll, när jag skulle åka hem från Forsmark, så var det ett par grader kallare och jag bestämde mig för att köra till Gävle och ladda fullt för att sedan hålla fartgränserna på samma sätt som på nedvägen men nu med förvärmd kupé och varma batterier.

Eftersom lejonparten av sträckan mellan Gävle och Hudik är 110-väg så var snitthastigheten 106 km/h när bensinmotorn startade. Detta inträffade märkligt nog efter exakt samma sträcka som på nedvägen, d.v.s. 14.7 mil men på nedvägen var snitthastigheten 13 km/h lägre.

Trots att hastigheten var 13 km/h högre och att det var 2 grader kallare så kom jag lika långt. Den enda skillnaden, i övrigt, var att batterierna nu var varma vid start.

Nästa vecka när jag skall åka till Forsmark så skall jag återupprepa ovanstående körning men med varma batterier då jag startar från Sundsvall.

Vidare så kan jag nämna att innan jag var hemma så förbrukades hela bensintanken och jag hade sex km tillgodo från batteriet som vid det laget indikerade sin status i orange (normalt vitt). Det var inte utan att jag hann bli en smula nervös.

Inte mycket kvar!

Inte mycket kvar!

PMP/161216

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.