Elbilsbloggen

Nu hände det!

En märklig händelse drabbade mig igår när jag skjutsade min son till en kompis som bor drygt två mil utanför Sundsvall.

Min BMW i3 REx hade halvfullt batteri och temperaturen låg på -22 °C.

Efter att ha lämnat min son och hållit en medelhastighet på 57 km/h i 40 km så började bilen sacka lite i uppförsbackarna från innerstan upp till Sidsjön. Den klarade inte av att hålla 50 km/h.

De sista två kilometrarna börjar med en rejäl uppförsbacke och även om bilen, under den sista halvmilen, inte riktigt betett sig på det sätt som jag är van så hade jag inte väntat mig att den skulle gå långsammare och långsammare för att till sist stanna mitt i backen.

Med halvfullt batteri lyckades jag ta mig 46 km varav de sista kilometrarna gick väldigt segt. Med 6.5% kvar i batteriet så stannade alltså bilen vilket är märkligt då det är en REx. Räckviddsförlängaren som borde ha startat automatiskt gjorde inte det.

Bilen stannade alltså och lade samtidigt självmant in P-läge.. där stod jag nu och undrade vad som stod på och hur jag skulle lösa situationen. Poängen med en REx är att en situation enligt ovan inte skall uppstå och om det ändå gör det så skall det gå att lösa med en reservdunk bensin, men eftersom tanken var halvfull så var det inte ett alternativ.

Jag suckade, stängde av bilen helt och hållet varefter jag omgående startade bilen igen och till min stora lättnad kickade bensinmotorn igång utan några protester.

Även om bilen startade och allt löste sig till det bästa så är det inte utan viss oro som jag ser framtiden an!

Om temperaturen sjunker under -20 °C när jag är i Forsmark, tar jag mig hem då?

PMP 160107

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.