Elbilsbloggen

Dags att testa garantin!

Efter ett knappt halvår så måste min elbil lämnas in på verkstad. Skälet till detta är paradoxalt nog en krånglande tanklucka. Alltså inte tanklocket utan själva luckan som täcker tanklocket till bensintanken.

Skamvrån

Skamvrån

Under de senaste månaderna har det krävt en smula övertalning för att luckan som täcker tanklocket skall öppna sig. Normalt trycker jag på en knapp, som sitter under instrumentpanelen vid vänstra dörrstolpen, varvid luckan omgående öppnas. Så sker inte längre, nu har det gått så långt att jag måste ta till milt våld för att den skall poppa upp. Det förekommer också en god portion svordomar, men jag är inte säker på att de bidrar till att luckan ger med sig.

Härom veckan läste jag, på ett i3-forum, att det är flera som drabbats av en kärvande tanklucka. Tydligen så är det en form av signalfel som gör att luckan inte öppnas och det krävs alltså ett verkstadsbesök för att komma till rätta med problemet.

I fredags så ringde jag till BMW-handlaren i Uppsala där jag köpt bilen och det var inga problem, de frågade om jag fått en personlig servicetekniker och förklarade att jag naturligtvis har rätt till en ersättningsbil medan bilen är på verkstan.

Då jag förklarade att jag bodde i Sundsvall så blev hon lite bekymrad för hon var ganska säker på att serviceteknikern ville ha in bilen till deras verkstad i Uppsala. Det kom inte som en överaskning för mig och jag berättade att det finns en BMW-verkstad i Sundsvall men att jag kontaktade dem först eftersom de sålt bilen till mig. En påtagligt lättad kvinna hos BMW i Uppsala bedyrade att bilen kan servas på vilken BMW-verkstad som helst i Sverige bara de har i3-utbildad personal, vilket Sundsvall skall ha.

Det är rimligt att personal som skall jobba med elbilar har fått adekvat utbildning med tanke på att ett fulladdat batteri i min i3:a innehåller lika mycket energi som drygt 28 kilo trotyl.

Jag ringde vidare till BMW i Sundsvall där de föreslog att jag skulle ställa in bilen i ett garage och låta den tina upp så kanske det skulle fungera igen. Jag lät mig inte imponeras av den lösningen utan berättade vad jag läst på olika forum. Det imponerade lika lite på honom som hans lösningsförslag gjort på mig.

Nåväl, om jag ville lämna in bilen så fick jag naturligtvis det, men de har endast en kille som får jobba med i-serien så den första lediga tiden var om två veckor. Inga problem tyckte jag eftersom jag oftast kör på el.

Innan vi lade på så frågade jag om de hade någon ersättningsbil till mig när jag lämnade in bilen. Då blev han tveksam och undrade om jag verkligen behövde en bil, vilket är en märklig fråga från en bilhandlare kan jag tycka, och jag försäkrade att så var fallet. Han skulle undersöka om det var möjligt varvid jag påtalade att det faktiskt ingick i köpet av bilen, d.v.s. var en del i garantin. Jaha, jag skall kolla upp det, svarade han.

Jag måste erkänna att de känns lite proffsigare nere i Uppsala, men vi får väl se hur det faller ut när jag lämnar in bilen den 22/2.

PMP/170211

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.