Elbilsbloggen

Med min lilla Stormtrooper!

Prognosen är att jag passerar 3000 mil nästa vecka och då skall jag sammanfatta ägandet under den tiden.

Stormtrooper

Stormtrooper

Jag konstaterar muntert att de nu avgjort högre utetemperaturerna gör att jag kommer ungefär 2 mil längre vid mina resor till Forsmark. När temperaturen ligger kring -4 °C så kommer jag ca 17 mil medan nu när temperaturen ligger runt +5 °C så kommer jag ca 19 mil. Då är medelhastigheten kring 88 km/tim.

PMP/170429

5 kommentarer

  1. Widde74

    Ska verkligen bli intressant att läsa! Överväger just nu vad vi ska byta ut vår gamla 9-3:a som börjar ha tjänat ut mot (vi pendlar 2 vuxna 2 tonåringar 2,5 mil till Umeå enkel väg varje dag och det verkar ju dröja ett tag till innan Nevs har bilar på marknaden) och vacklar därför mellan en i3, Zoe eller E-golfen. Det jag dock hört om i3 har varit att det inte går få dubbdäck på den samt att helljuset varit lite sisådär, men det kanske du har några kommentarer om?

    • Pm

      Hej, Widde74!

      Tack, för din kommentar. Ja, du har helt rätt i din misstanke om att helljuset är dåligt. Det är riktigt uselt. Dessutom är placeringen så ogenomtänkt att det spelar ingen roll om man byter till starkare lampor. Jag håller nu på att experimentera med ett par ”rayzer” xenonlampor som placeras bakom backspegeln inne i bilen. Det ryktas om att bmw kanske skall börja saluföra dessa tillsammans med i3:an. Jag återkommer i min blogg med ett inlägg om dessa lampor.

      Vad gäller dubbdäck så har du också rätt men jag måste säga att det har inte varit något problem. Jag bor i Sundsvall numera, Sveriges backigaste stad, och jag bor dessutom på ett av de högst belägna platserna men jag har inte fastnat en enda gång i vinter.

      Jag tror att du kommer att bli nöjd oavsett vilken av de tre bilarna du väljer men det går snabbt att få mersmak för elbilar så om du inte har ett direkt behov av att kunna köra jättelångt tanka och köra vidare så skulle jag satsa på Zoe eller i3.

      Om dina barn är mindre så är det inga problem med i3:an men är de större så kan det knorras under inklivningsfasen. Packuttymmet är dessutom begränsat i I3:an.

      Zoe har, med det nya batteriet, en fantastisk räckvidd och är dessutom avgjort billigare än i3:an men jag vet inte hur den är att köra. I3:an är som en dröm att köra.

      • Widde74

        Hej igen!
        Jotack, vi har redan provkört en i3:a en kortare sväng och trots att barnen är 173 cm resp 166 cm kände de att de satt bra i den. Sedan har vi också kört en Kia Soul EV, som trots att den är en av de fulaste bilar jag sett, också är en trevlig bil. Dock händer det att vi åker över dagen till Skellefteå eller Ö-vik och då skulle räckvidd kring 20 mil vara ett grundkrav, och där faller Kian.

        Gällande Xenon bakom backspegeln hade jag ett tag tänkt sätta in sådana i Saaben men valde att gå på en klassisk ramp i grillen. Funkar de även på elbilen tror jag de kan vara ett gott val då de sitter skyddat och inte påverkar luftmotståndet nämnvärt. Jag har tyvärr aldrig sett såna i action.

        //RW

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.