Elbilsbloggen

En jämförelse mellan elbil (BMWi3) och dieselbil (Volvo V40)

Haveri ger möjlighet att jämföra ren el med (dies)el

Nu har det gått en månad sedan bensinmotorn havererade i min elbil. Under tiden har BMW tillhandahållit en Volvo V40 med en D2-motor. (När jag pratar med verkstan så är det alltid två veckor kvar till dess de får hem en ny motor)

I detta inlägg har jag samlat några reflektioner över den upplevda skillnaden mellan min i3:a och en V40. Nedan har jag mest fokuserat på ekonomi medan nästa inlägg kommer att handla om själva körningen.

Så här ser de ut, Volvo V40 och BMWi3

Så här ser de ut, Volvo V40 och BMWi3

Det som jag först tänkte, när jag tvingades köra en oljebrännare, var att nu kostar det för varje kilometer som jag kör. Det gör det naturligtvis även med en elbil: slitage, värdeminskning och däck etc. men nu uppkommer en direkt kostnadsökning i form av mycket!! dyrare drivmedel.

Under en typisk månad kör jag cirka 350 mil. 240 mil i arbetet och 110 mil privat.

Vid en resa om 60 mil till Forsmark (tur & retur) så drar Volvon ungefär 0.45 l/mil (både enligt färdatorn och enligt mina mätningar när jag tankar). Med ett dieselpris på 14.3 kr/liter blir drivmedelskostnaden 386 kr per resa och jag kör fyra sådana resor per månad, alltså en kostnad på 1544,- per månad.

Med min i3:a kostar mig resan, tur och retur till Forsmark, cirka 2 liter bensin alltså 30 kronor. Fyra sådana resor per månad ger en kostnad på 120,-. Den låga drivmedelskostnaden beror på att Gävle energi tillhandahåller en gratis snabbladdare i Gävle som jag kan utnyttja samt att jag dessutom kan ladda kostnadsfritt i såväl Forsmark som på jobbet (vanlig motorvärmarstolpe).

Drivmedelskostnaden, för resorna till och från Forsmark, är klart mindre än jag befarade med Volvon men ändå väldigt mycket högre än med i3:an.

Inne i stan är situationen ännu värre:

I stan ligger förbrukningen för Volvon på ungefär 0.8 l/mil vilket motsvarar 11.44 kr/mil. Om jag kör 110 mil inne i stan (vilket är det normala för mina privata mil) så blir kostnaden knappt 1260,-.

Motsvarande situation för i3:an innebär en kostad för drivmedlet till min i3:a på noll kronor eftersom jag har möjlighet att ladda på jobbet. Men även om jag laddat allt hemma så skulle kostnaden vara 154,- vid ett elpris på 1 kr/kWh eftersom i3:an drar ungefär 1.4 kWh per mil inne i stan.

Mina drivmedelskostnader under en typisk månad för elbil respektive dieselbil.

Mina drivmedelskostnader under en typisk månad för elbil respektive dieselbil.

Eftersom BMW står för alla kostnader för hyrbilen så behöver jag endast betala för den diesel bilen förbrukar varje månad. Det ger en kostnadsökning för drivmedel med 2530,- jämfört med om jag får köra min i3:a.

 

4 kommentarer

  1. Håkan Öqvist

    Kul med någon som testar i praktiken och får fram verkliga siffror.

    Men de två sista kommentarerna var lite otydliga?
    Meningen är förstås att du hänvisar kostnadsökningen till Volvo V40 D2? Inte din BMW i3?

    Sedan vill jag fråga om det är ok lägga upp sett i vår förenings hemsida? VUEF.se – Med ev justering i texten för tydlighetens skull? ;^)

    Bästa hälsningar,

    Håkan

  2. P-M

    Hej, Håkan!

    Tack för din kommetar. Du har helt rätt i att mitt inlägg var lite rörigt. Jag skrev det i all hast men förtydligar och uppdaterar inlägget lite senare idag, efter det får du gärna avända texten på hemsidan: VUEF.se .

  3. Olle

    Men när kommer skatten på Elbilar för tidigare har ju bilisterna används som ”skatteko” och staten har mjölkat skattekronor på bränsleskatten.Gissa att de kommer att tvångsbeskatta elbilarna också inom en snar framtid.

    • /P-M

      Hej, Olle!
      Det är en intressant fråga/kommentar som du har.

      Du har helt rätt i att det är nu som det är sötebrödsdagar att äga en elbil.

      Jag tror personligen att det kommer fortsätta vara så i ytterligare några år.
      När priserna på elbilarna hat sjunkit till fossilbilsnivåer samtidigt som räckvidden hos elbilarna matchar traditionella bilar, då kommer kostnaderna att öka för elbilar.

      Allteftersom efterfrågan på elbilar ökar så kommer bidragen att minska.

      När skatteintäkterna från utebliven bränsleförsäljning börjar märkas så kommer elbilarna att beläggas med avgifter.

      Jag tror att det är minst fem år bort.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.