Elbilsbloggen

Oj vad högt i tak det är

Skilnaden mellan att sitta i en BMW i3 och en Volvo V40

I mitt förra inlägg redogjorde jag för mina erfarenheter vad gäller den ekonomiska jämförelsen mellan BMW i3 och den lånebil, en Volvo V40 D2, jag nu kört i sex veckor medan min bil står på verkstan. I nedanstående text beskriver jag hur jag upplevt skillnaden intriört mellan i3:an och Volvon. Den utlovade jämförelsen av hur de båda bilarna är att köra kommer i nästa inlägg.

Redan när jag första gången klev in i Volvon så reagerade jag på hur trångt och besvärligt det var att kliva in. Det är verkligen stor skillnad, mycket beroende på att Volvon har två dörrar per sida medan i3:an har en och en halv dörr per sida. Det jag referar till som en halv dörr är i3:ans bakre ”salondörr” med självmordsöppning, d.v.s. den har gångjärn i den bakre kanten. I3:an har ingen B-stolpe och en längre framdörr, dessutom är i3:an en betydligt högre bil som gör det enkelt och behagligt att kliva in bakom ratten.

Vad gäller baksätet, som är något av i3:ans akilleshäl, är det enklare att ta sig in i Volvon. Men det är faktiskt mindre skillnad än vad man kan tro. Avsaknaden av B-stolpe plus en avsevärt högre bil, hos i3:an, gör att skillnaden inte är så stor.

Jag åkte på en tjänsteresa med jobbet för några veckor sedan. En av bilarna som vi använde var den Volvo V40 som jag för tillfället förfogar över. En kollega till mig som satt i baksätet konstaterade att till och med hon, som är ganska kort, reagerade över hur nära taket hennes huvud var. I i3:an brukar reaktionen vara den motsatta: ”oj, vad högt i tak det är” brukar jag få höra. Utrymmet för benen är ganska likvärdigt mellan i3 och V40 medan bagageutrrymmet är klart större i en V40.

Dessutom är Volvon 5-sitsig medan i3:an är 4-sitsig och där har Volvon en rejäl fördel. Förvisso är det plågsamt trångt att sitta tre i baksätet på Volvon men det går. Det finns tillfällen då i3:ans begränsning till två platser i baksätet faktiskt skapat logistiska problem. Under den tid som jag kört Volvon så har jag vid ett par tillfällen varit glad över möjligheten att åka fem i bilen.

Volvo är känt för sina utmärkta säten och jag är mycket nöjd med de som sitter i den V40 som jag fått låna, men efter första resan till Forsmark så konstaterade jag att efter en resa på mer än tre och en halv timme i Volvon så fick jag ont i ryggen, det händer inte i i3:an.

Volvon har en bra ljudanläggning som passar utmärkt för att poppa de senaste hitsen på radion. Det är faktiskt mera tryck i basen än i i3:an. När jag däremot lyssnade på ljudböcker, under längre landsvägskörningar, så blev det snart tydligt att min Harman-Kardon-anläggning i i3:an var helt överlägsen i det sammanhanget. Det gick faktiskt så långt att jag började använda headsetet till mobilen istället för Volvons ljud när det var dags för ljudböcker. Men som sagt att poppa musik är där Volvon exelerar.

Kvalitétskänslan inne i kupén hos i3:an är ”top notch” men jag tycker att Volvon är lika bra, vilket förvånar mig. Jag åkte en V40 för många år sedan och det var ingen angenäm upplevelse, men den som jag kör nu är i en helt annan division. Samtidigt känns i3:an mycket luftigare och det är bättre sikt i den. I3:an känns, på något sätt, mycket modernare.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.