Elbilsbloggen

Har fossilmotorn något existensberättigande!?

Det absolut första som slog mig när jag körde iväg med min nyreparerade i3:a var hur rapp den var. Jämfört med Mini Coopers plugg-in-hybrid ”Countryman” så kändes i3:an som en virvelvind. Faktiskt både när jag gasade och när jag bromsade. När man bromsar med en BMW i3 så släpper man helt enkelt gaspedalen. Då tänds bromslamporna och bilens hastighet minskar snabbt ned till noll.

Med i3:an behöver jag inte växla och inte trampa på en speciell bromspedal, det räcker med att justera nivån på gasen/bromsen så anpassas hastigheten till precis den jag vill ha. Dessutom strömmar det energi tillbaka till batteriet medan jag minskar hastigheten, det känns bra. Detta i kombination med att i3:an vänder på en femöring och har mycket god sikt från förarplatsen gör att den blir otroligt lättkörd jämfört med alla andra bilar som jag kört.

Countryman vände också på en femöring och jag behövde inte växla men den kändes inte lika rapp och sikten var bedrövlig. Den traditionella automatväxellådan medför en fördröjning i responsen från gaspedal till acceleration som blir väldigt påtaglig när man flyttar från Countryman till i3. Countryman känns inte lika pigg och fräsch helt enkelt.

Jag måste dock erkänna att jag kommer att sakna fyrhjulsdriften hos Countryman. Det var förvisso den i särklass sämsta fyrhjulsdrift som jag kört, den var långsam att koppla in när det började spinna och regleringen av kraften mellan hjulen var riktigt dålig, men det var ändå fyrhjulsdrift. Alla bilar borde vara fyrhjulsdrivna.

Den Countryman som jag körde var utrustad med en HUD, en ”Heads Up Display”. En liten glasskiva som åkte upp framme vid vindrutan på vilken det projicerades information till föraren. Aktuell hastighet, gällande hastighetsbegränsning, väganvisningar, radiokanaler (vid byte) och olika varningssignaler. Det var superbra, jag behövde inte ta blicken från vägen men fick ändå relevant information. HUD:en kommer jag verkligen att sakna.

 Countryman var utrustad med en HUD, en ”Heads Up Display”

Countryman var utrustad med en HUD, en ”Heads Up Display”

Men så har vi det här med att åka och tanka. När man har vant sig vid att ”stålhingsten” (i mitt fall ”kolfiberhingsten”) utfodrar sig själv medan jag är hemma och gör något annat så känns det extremt omodernt, onödigt och direkt irriterande att behöva åka iväg till en speciell plats för att stå vänta medan ”hingsten” fyller på förråden.

Dessutom är det jättedyrt, jag måste alltså betala en massa pengar för att åka iväg och göra något supertråkigt och miljöförstörande som jag inte behöver om jag har en miljövänlig elbil. Allvarligt talat, har fossilmotorn något existensberättigande över huvud taget!?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.