Elbilsbloggen

Jokkmokksresan

(se planeringen i förra inlägget)
I tisdags klockan 10:02 startade jag (i Sundsvall) min resa mot Jokkmokk i ett trist snöglopp och slaskig väg.

10:51 i Härnösand
Då jag kvällen innan kom hem klockan 22:20 med tomt batteri efter en färd från Arlanda, så hann inte batteriet ladda fullt hemma. Detta i kombination med ett bråkigt välag gjorde att jag stannade till (10:51) redan i Härnösand för att ladda. Till min förtjusning så var laddringen gratis, p.g.a. tekniskt fel.
Laddning: 34 minuter & 18 kWh 94%

12:55 i Övik

började jag försöka få igång laddningen via vattenfalls ”Incharge” – laddstation vid Max i Ö-vik. Det kostade mig 2:40,- per minut. Tyvärr ägnade jag mig åt mat & toalettbesök under en tidsrymd av 43 minuter inne på Max.
Laddning: 23 kWh gick på 102kr (⇒ det hade varit billigare om jag kört på bensin.)
13:44-resan fortsatte mot Umeå

15:26 i Umeå,
Problem med att installera fortums app ”charge & drive” på min mobil. Detta krävdes för att jag skulle kunna ladda. Det gick inte att installera appen på min androidtelefon, men till slut lyckades jag installera den på min ipad genom att använda min mobil som modem.
Problemet var inte slut där eftersom att appen inte lyckats starta laddningen. Både bil & app började förbereda ladding när jag tryckte på startknappen men sedan stod det endast” initierar laddning” och ingenting hände.
Efter två samtal till Umeå Energis support så lyckades de starta laddningen åt mig kl. 15:59.
Laddning: 23,5 kWh på 34,5 min

18:30 Skellefteå
Det var samma laddsystem som i Umeå men här gick det bättre, efter ett par minuter så var laddningen i full gång.
Eftersom det endast är sju mil till Piteå så laddade jag inte fullt i Skellefteå. Piteå är sista laddstoppet så där ville jag ladda fullt, men i Skellefteå laddade jag bara så att jag tog mig till Piteå.

Laddning:18.4 kWh på 24,5min.

21:12 Piteå
Inga probiem med laddaren här heller, snarare tvärtom, här fick jag ladda gratis under en timma, vilket räckte bra för mina behov.

Inför sista delsträckan tvingades jag konstatera att det varit ett bedrövligt väglag och att det gått betydlig långsammare än vad jag väntat mig. Dessutom hade energikonsumtionen varit mer än 30 % högre än normalt.
Normalt när jag har en medelhastighet på 86-88 km /tim. så brukar energiförbrukningen ligga på 1,5 kWh/ tim. Under denna resa har energiförbrukningen varit drygt 1,9 kWh/tim
och snitthastigheten var 75 km/tim.
Det har med andra ord gått tungt !
Efter att ha laddat fullt och tankat full tank kände jag mig redo att påbörja sista etappen på 19 mil till Jokkmokk. klockan hade då blivit 20:55.
Laddning: 26kWh 44 minuter

Vinterväg nära Jokkmokk

Vinterväg nära Jokkmokk

Sista etappen
blev hemsk då väglaget bara blev sämre & sämre. Sista tio milen, då jag kom ut på E 45:an, höll jag en snitthastighet på ca: 65 km/tim. Det var tio cm blötsnö på vägen som inte blivit plogad någon gång under kvällen, så det var spårigt och olustigt att köra.
Jag var framme vid Jokkmokks hotell strax innan midnatt vilket innebar att resan hade tagit 14 timmar. Men till min ohöljda förtjusning så kunde hotellet erbjuda 3-fasladdning vilket innebar att bilen var fulladdad på morgonen trots min sena ankomst.
Jag hoppas på bättre förutsättningar vid hemfärden!

/PM 181101

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.