Elbilsbloggen

Varför är miljönyttan med elbilar omtvistad?

Med anledning av Anders kommentar till mitt senaste inlägg så svarar jag med ett nytt inlägg.

Ja, vid långresor är det krångligare med elbil än med en fossilt driven bil. Det tar längre tid & man måste åka till platser där det finns snabbladdare. Dessa platser finns dock markerade i navigatorn. Den har en speciell meny i vilken det hela tiden redovisas var de närmaste laddarna finns. Nu tycker jag att det omaket vägs upp med råge av det faktum att det är så mycket enklare att använda elbilen i stan (där de flesta kör lejonparten av sina mil). Det är väldig lyxigt att alltid ha en ”fulltankad” bil varje morgon t. ex.

Vad gäller miljönyttan hos elbilar så stämmer det att den är omtvistad. Det är naturligtvis bra att frågan diskuteras & att elbilar granskas ur ett miljöperspektiv men tyvärr är det inte ovanligt att dessa granskningar är osakliga & snarast ger intryck av att vara en del i en PR- kampanj. En av de mera kända rapporterna är den från IVL, maj 2017 som gjorts på uppdrag av energimyndigheten & trafikverket. Den handlar om hur mycket co2 som tillverkningen av elbils- batterier genererar. Enligt den är co2-utsläppen drygt 200 kg per kWh. Då har de räknat med en elmix på 50-70 % fossil del. För de batterier som kommer att tillverkas här i Sverige kommer andelen fossil energi att vara avsevärt lägre. Utvecklingen av batteritillverkningen går dessutom snabbt framåt, idag är batteriet som sitter i i3-an lika stort men med dubbelt så hög energidensitet som för fyra år sedan.

Problemet med rapporten från IVL är inte innehållet utan hur olika journalister använder slutsatserna i den. Typiskt är att man hävdar att det tar många år innan elbilen har ”kört in” de utsläpp som genererades vid tillverkningen av elbilsbatterierna. Samtidigt glömmer de att jämföra tillverkningsprocessen av hela bilen.

I en utredning av UCS från nov. 2015, kommer man fram till att det totala utsläppet från tillverkningen av en elbil är i paritet med en konventionell bil. Den fabrik i Leibtzig, där BMW i3 tillverkas, är helt självförsörjande på energi. Man har satt upp solceller & en vindkraftpark runt fabriken.

TÜV (en mycket välrenommerad kontrollorganisation) har gjort en LCC analys av BMW i3 sett ur ett miljöperspektiv. Resultatet visar att att i3-an ger ett ca 50 % lägre miljöavtryck än motsvarande fossilt drivna bil (det varierar lite beroende på den elmix som används där bilen brukas).

ICCT har tagit fram en rapport som är både gedigen & tydlig gällande vad som ger miljöpåverkan & hur stor den är. Den kommer fram till liknande resultat som det TÜV kom fram till gällande i3- an. En stor skillnad rapporterna emellan är att ICCT- rapporten är fyra år nyare, då den är från februari i år (2018).

De flesta är idag eniga om att elbilen är bra för miljön.

PM/181203

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.