Elbilsbloggen

Det komplicerade i att köpa elbil

Ja, vari ligger det komplicerade i att köpa en elbil idag?
Förutom det rent mentala i att byta teknik med allt vad det innebär med räckviddsångest, handhavande, driftekonomi och laddning mm, så när man väl har bestämt sig för att gå över till el eller som i mitt fall när man skall byta till en nyare elbil: Vad skall man köpa?

Två givna kandidaterna är systerbilarna Kia E-Niro & Huyndai Kona. De har lång räckvidd: 45,5 mil enligt körcykeln WLTP och de kostar 369000,- respektive 349000,- i grundutförande, efter det statliga bidraget på 60000,-

Nu finns det förstås ett men, de här bilarna är så eftertraktade att om jag beställer en E- Niro idag så får jag den levererad i september. De första leveranserna i Sverige skedde i slutet av 2018 och nu är det väldigt många som vill beställa.

Samtidigt började Tesla model 3 levereras i Sverige nu i februari. Det är Teslas ”folkbil” , d.v.s. deras variant av en Volvo, en bil som alla skall ha råd att köpa.

Det var tidigare sagt att den skulle kosta 35 000 dollar i USA (efter det statliga bidraget i USA),
vilket motsvarar ungefär 350000 SEK. De bilar som nu säljs är toppmodeller med fyrhjulsdrift och största batteriet som räcker 54,4 mil enligt WLTP. Prislappen i Sverige ligger på 650000 SEK vilket blir 590000,-efter det statliga bidraget.

Nu kommer det under våren att börja levereras ”mellan”-modeller med en räckvidd som är i paritet med Kias och Huyndais elbilar. Jag har inte sett några officiella priser men den förväntas vara cirka 100 000,- billigare än toppmodellen, alltså 490000,- efter bonusen.

Senare i år, till sommaren, kommer det en”budget”-Tesla model 3 som man tror kommer att kosta ungefär lika mycket som Kona och E-Niro. Den kommer sannolikt ha ett 50 kWh-batteri vilket är 20% lägre än mellan-Tesla, Kona och E-Niro.

Tesla model 3 är bättre utrustad, har bättre prestanda och mera kvalitetskänsla än Kona och Huyndai men den är också cirka 33 % dyrare, med samma räckvidd . Dessutom är det en enorm efterfrågan på Tesla model 3 så det är troligen längre väntetid på Teslan är på Kia och Huyndai.

Om det inte går att få tag i en elbil med lång räckvidd och överkomligt pris förrän till hösten så kanske det kan vara värt att vänta till årsskiftet, för under 2020 väntas VW släppa sin ID Neo som ska bli ännu billigare och ha ännu bättre räckvidd. Det pratas om batteristorlekar på från 48 kWh till 111 kWh och priser från 250 000,-

Den skall gå att köpa i början av 2020 och motorjournalister som har provkört testbilar av VW:S ID Neo är lyriska.

Om man som jag har för avsikt att byta bil i september så är situationen, som sagt, långt i från okomplicerad! Jag tittade på E-Niro i fredags och skall försöka provköra den till veckan, men om den skall hämtas ut i september så måste jag bestämma mig nu.

För att ytterligare krångla till det så måste även min fru acceptera bytet från VW multivan till en avsevärt mindre Kia E- Niro och det är inget lätt beslut för henne att fatta!
PM/190217

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.