Elbilsbloggen

Framtiden är två år försenad!

Paradigmskiftet startade För 11 år sedan. I juni 2008 aviserades Tesla model S. Bilen visades upp ett år senare och började säljas i juni 2012. Det var den första ”riktiga” elbil som hade en aura vars effekt skapade ett habegär hos väldigt många. Visst, Tesla roadster hade gått att köpa men det var en tvåsitsig sportbil. Model S är en 5- eller 7-sitsig personbil som fungerar bra som familjebil (för familjer med gott om pengar).

Nu kommer nästa steg i utvecklingen i form av Kia E-Niro och Huyndai Kona. Det är bilar som båda har en räckvidd på 45 mil men kostar mindre än hälften av vad Tesla Model S gör. Dessa två bilar är de första ”folk-elbilarna”. Eller…?
Egentligen borde Chevrolet Bolt varit den första folkelbilen då den började säljas vid årsskiftet 2016/2017. Den går cirka 40 mil (WLTP) och kostade vid sin lansering 300000 NOK i Norge.
Snacka om gamechanger! För två år sedan gick det alltså att köpa en bil som går lika långt som en Model S till mindre än hälften av priset. Varför är inte våra vägar översvämmade av Chevy Bolt?

Svaret på den frågan är enkelt: Den har aldrig sålts i Sverige, dessutom var den initialt behäftad med leveransproblem. Fram till och med 2018 har det sålts ca: 53000 bilar och det är bara i vissa regioner som bilen varit tillgänglig.

I Europa började Bolt säljas under namnet Ampera-e av Opel. När GM slutförde försäljningen av Opel till Peugeot / Citroen (PSA) så var de nya ägarna troligen måttligt intresserade av att sälja Ampera-e. PSA hade ett eget elbilsprogram och fick dessutom betala GM För varje såld elbil.
För att göra saken ännu värre så hävdade GM att de förlorade 7000 dollar för varje såld Bolt. Skälet till att de alls sålde Bolt var att det finns lagar i bland annat Kalifornien som kräver att en viss andel av ett bilföretags sålda bilar skall vara en miljöbil som uppfyller vissa krav.
GM höjde priset under 2017 så snart kostade bilen 360000 NOK i Norge. Trots detta så har inte så många bilar blivit levererade till Norge. I oktober 2017 hade PSA problem att möta efterfrågan på Bolt (90% av beställningarna kom från Norge), det gick så långt att de uppmanade sina handlare att inte sälja bilen och om de ändå gjorde det så beräknades bilen inte kunna levereras förrän tidigast 2019.
Samtidigt fanns det ett överskott av Bolt i USA, faktiskt i så stor utsträckning att GM förlängde sommarledigheten i fabriken som tillverkar Bolt.

Nu skall Ampera-e börja säljas i Norge. De planerar att sälja 1500-2000 bilar per år, att jämföra med de 2000 E-Niro som Norge blev tilldelat till en början. De beställdes slut under samma dag som försäljningen blev officiell!

Priset för Ampera-e av 2019-års modell (som är mera välutrustad än tidigare) blir 408000 NOK medan E- Niro kostar 377000.
Bolt är hyggligt populär i USA men av någon anledning (troligen begränsad tillgänglighet) så blev Bolt aldrig den ”folkbil” den kunde har blivit. Istället är det nu den större E- Niro som får axla den manteln. Den är billigare, modernare, har längre räckvidd och har dessutom en högre kvalitetskänsla än Ampera-e.

Idag är det mindre än 2 % av nybilsförsäljningen som utgörs av rena elbilar i Sverige. En stor anledning till detta är att det inte funnits någon bil som haft en anständig räckvidd utan att kosta flera årslöner.

Från och med nu så kan alla som har råd med en Volvo V60 även ha råd med en elbil som går 45 mil på el.

Jag är övertygad om att i och med de två nya, helt eldrivna modellerna från Kia och Huyndai så kommer elbilen att vandra in i vanligt folks garage redan i år.

De flesta andra biltillverkare kommer att följa efter och de kommer att konkurrera med priset, och precis när jag sitter och skriver detta så sänker Tesla priset på samtliga modeller så det är nu det händer: Om några få år är elbilen billigare än traditionella bilar. Framtiden är alltså här, men två år försenad!

PM/190305

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.