Fredrik Leek, Jan Johansson - Tillväxtbloggen

Are You Speaking The Same Language?

Av , , Bli först att kommentera 0

This blog has nothing to do with actually speaking different languages but more the inclusive (and sometimes exclusive) language that engulfs industries and companies. Regardless of what you call them – slang, jargon, acronyms, or idioms they could be impacting the way you communicate with potential customers, partners and even internally with your co-workers.

Obviously, as consultants we are occasionally guilty of this ourselves!

We had a meeting a few months ago when our customers said the well known Swedish saying “… jag vet inte om det här är fågel eller fisk“. A very simple saying for native Swedish speaker, while I was left thinking literally about fish and birds.

Birds

First tip of advice: If you do not understand something, ask for clarification in “plain and simple English/Swedish”. This might seem easy, but in our experience few actually ask.

Then we come to fashionable Buzzwords, these words feel great to use, but depending on the recipient can carry a drastically different meaning then the one initially intended. Strategy, Lean, Research, Innovation, Flexible, Customer Service and Dynamic are a couple that easily come to mind.

Example 1 – Strategy:
This might be one of our favourites; Strategy frequently get confused with tactics or plans. For example, Digital Strategy for Developers / IT Consultants could mean how to digitise an existing business model or how to develop new digital products or services. While at the same time Digital Strategy for a Brand Agency might mean how to work with digital marketing on websites, social media and with targeted adds.

Example 2 – Lean:
Probably one of the biggest Buzzwords in recent time.

Lean if discussed in terms of a startup tends to be based on Lean Startup Methodology with first introduced in 2008 by Eric Ries. This book is rooted in the concept of testing the market as you build your company following Learn -> Build -> Measure Methodology.

In manufacturing the term Lean carries a different meaning. In these circles Lean has evolved from the post World War II, Toyota Production System (TPS) approach of production and manufacturing. With emphasis on reducing bottlenecks, and inconsistencies while eliminating waste.

Example 3 – Research:
Without going into too many details we can probably agree that there is a fundamental difference between how small and medium sized companies approach ”research” and how the academic world conducts scholarly peer-reviewed research. In this case, both parties could benefit from a close cooperation, but frequently miss opportunities because they don’t ”speak the same language”.

These are just a few examples of how language can affect the way we communicate with others. A final tip imported all the way from Canada, “You do not fully understand something until you can explain it to your grandmother.”

Bli först att kommentera

Är alla råd goda?

Av , , Bli först att kommentera 0

När du är på väg att starta upp eller utveckla ett nytt företag är det naturligt att söka efter tips och råd för att lära sig mer. Och om du är en startup(här diskuterade vad en startup är) så finns det en mängd information på Internet om hur chanserna ökar i pitchning, lansering, uppskalning mm.

Nyligen läste vi den här artikeln från Breakit/Venture Cup som listar sakerna du inte får missa när du pitchar din startup-idé.

Vi håller i och för sig med om innehållet men det finns några bekymmer för de flesta nystartade bolag/startups som vi känner till:

  • Steg 1-3: Inget konstigt, viktigt att vara tydlig och intresseväckande
  • Steg 4: Här börjar det bli lite besvärligt. ”En bra start är att visa på tillväxt av användare/kunder.” Ok, men om jag inte har några användare/kunder – är det kört då?
  • Steg 5-6: Igen, inget konstigt här. Att vara unik är svårt men viktigt.
  • Steg 7: Teamet är viktigt, helt klart. Men hur gör vi om vi inte har byggt Spotify? Är vårt team diskvalificerat från att få finansiering?
  • Steg 8: Nu är det riktigt knepigt för alla i tidiga faser. Hur ska jag pitcha om jag inte har framsteg i form av ”betatester, lansering, kunder och investeringar”?
  • Steg 9-10: Vi håller med

Vi har inget emot Venture Cup eller Breakit – men vi tror inte att startups som har koll på alla 10 tips är med i Venture Cup. Och det här pekar på olika svårigheter för dig som söker tips och råd.

  1. Definiera vad du menar med en startup. Är varenda affärsidé en startup eller har en startup löst ”betatester, lansering, kunder och investeringar”?
  2. Rätt tips&råd till ditt projekt beror till 100% på vilken fas du är i. Det går inte att ge samma råd till alla.

Det finns en mängd olika parametrar (bransch, trender, nätverk, teknologi mm) som kan påverka det enskilda projektet. Dessutom kommer vem du söker pengar från påverka hur du kan lägga upp en pitch, som vi bloggade om förra året. På Venture Cups egen webb så tipsar de lite annorlunda: to Pitch Deck

Och nej, vi tror inte att det är kört om du inte har löst alla 10 stegen ovan. Det finns många exempel som har lyckats ändå.

Om du är en startup som är osäker på vilken fas du är i, ring gärna. Om du är Breakit och inte håller med oss, ring gärna!

/Jan&Rob, 070-277 27 68 & 070-260 28 54

 

Bli först att kommentera

Att börja om – ett misslyckande?

Av , , Bli först att kommentera 0

2018 har startat med börs-oro och Bitcoin-krasch. Det påverkar kanske inte vanliga företag direkt, räntorna har inte förändrats så mycket, men det kan indikera att det kommer bli svårare att hitta riskvilligt kapital framöver. Vi är dock inga finans-orakel så vi ska inte spå om framtiden.

För en del företag ser dock framtiden inte lysande ut, fastän det varit högkonjunktur en längre tid. Antingen har inte bolaget utvecklats som önskat eller så har det i värsta fall blivit konkurs. En del lyckas göra åtgärder innan det är försent, tex Ferex och lyckats rädda jobb och förhoppningsvis leverantörers uppdrag.

Ibland kan det vara bra att studera de som har ”misslyckats” och förändrat sin verksamhet och sen lyckats. Vad låg bakom besluten?

Några intressanta intervjuer som vi har dykt på

Ett litet nytt företag har ofta brist på resurser men kan ha mycket gott om tid. Den kan vara väl investerad i att, precis som Annie Grönblad(i länken ovan), ta rejält med marknadskontakter. Bra är om de också görs i ett tidigt skede. Och inte bara görs med kompisar och nära bekanta. Då kan misstagen rättas till innan kostsam utveckling sker.

Och det här gäller ju förstås också bolag som funnits i många år men kört fast. Allt för många har i vår erfarenhet begränsat med aktiva och konstruktiva dialoger med sin marknad. En ordermottagare utan förgrenat nätverk av kontakter i marknaden hos kunder och slutkunder riskerar att förr eller senare bli omsprungen. Och när lågkonjunkturen kommer stå med allt för få kunder – då är det svårt att börja om. Det är ett misslyckande som går att undvika.

Vi bloggar vidare i vår om tillväxtfrågor, företagsexempel och startups.

/Revenues

Bli först att kommentera

Höj priset!

Av , , 1 kommentar 0

Brottas du med för dålig lönsamhet? Länge sen senaste aktieutdelningen?
I så fall är ditt företag inte ensamt. Och det är inte alltid så komplicerat som det låter att ta sig ur den dåliga sitsen!

Lönsamhetstips inför jul nr 1: Höj priset!

Så banalt kan det vara men särskilt för ägarledda företag kan det här vara ett stort problem. De är helt enkelt rädda för att förlora kunder om de höjer priset.

Här tar vi ett kort stopp. Om det verkligen skulle vara så, att en prishöjning skulle leda till att kunderna hoppar av, då bör vi fråga oss: vilket värde levererar vi egentligen till våra kunder?

Dilbert-Explains-Price-Wars

Ett problem handlar om självförtroende. Och risk. Ett tips till ägare för att få till rätt prisbild är att rekrytera en extern vd eller att ge prisförhandlingen till någon medarbetare som inte är huvudägare i företaget. Och därmed inte lika känslomässigt och finansiellt sammankopplad med företaget. Eftersom ägare ofta lever med sina företag dag och natt finns det risk att de är för svaga i prisförhandlingen.

”Enkel” lösning, men effektiv. Om det görs på rätt sätt.
Det beror naturligtvis på hur konkurrensutsatt branschen är men oftast är det möjligt med prishöjning om den går att motivera. Genom att visa de befintliga kunderna som är vana med ett visst pris kalkyler som kan förklara varför det är nödvändigt med en prisökning brukar det fungera. Och företaget redan inför en förhandling bestämt sig för att det är ok att förlora kunder som inte kan acceptera en rimligt prishöjning.

Psykologi
På något märkligt vis verkar det också vara enklare att få igenom en något större prisökning(”9-17%”) med en logisk förklaring, än att argumentera för en prisökning på 2-3%.

En mer komplicerad lösning för prishöjning är att i samband med produktutveckling tänka in nya sätt/funktioner att ta betalt för. En kombination av enklare användning, bättre funktionalitet och utökad service kan ge nya sätt att ta betalt på som gör prismodellen svår att jämföra med andra bolag. Den nya dataskyddsförordningen GDPR kan till exempel ge IT-bolag olika nya sätt att ta betalt. Och få draghjälp av att ”alla” måste hantera förändringen.

Har du några tips på smarta sätt att förändra och höja priserna i din bransch?

value vs price

1 kommentar

Vem ska ta över familjeföretaget?

Av , , Bli först att kommentera 0

Efter förra blogginlägget om generationsskiften så har vi fått en hel del feedback. Både från den äldre generationen som lämnar över och den yngre som ska ta över. Vi har också diskuterat frågan med aktörer som möter ägarskiften i olika faser; skattejurister, företagsmäklare och revisorer. Dessutom har det precis kommit en ny bok i ämnet som en bekant har gett ut.

I den här bloggposten fokuserar vi på ägarskiften i familjeföretag och tar fasta på en del av det som insatta personer har berättat.

Vem ska ta över?

I oktober har vi mött de här olika företagen:

  • Två syskon som ska ta över bolaget efter sin pappa inom 3-4 år. Ägandet stannar inom familjen, barnen har hunnit jobba på andra ställen och utbildat sig. Här är svaret på vem(=båda två barnen) som ska ta över klart. Familjen har också under lång tid haft samtal om det framtida skiftet så att förberedelserna har fått ta tid. Goda förutsättningar att skiftet går smidigt och barnen kan redan nu vara med och ta fram långsiktiga planer för bolaget.
  • En vd och delägare har börjat fundera på att skola in ett av sina barn som är i 25-års åldern i rollen som arvtagare. Vd:n har själv tagit över efter sina föräldrar en gång i tiden. Han inser att hans barn ”måste vara dubbelt så bra” som övriga medarbetare för att bli bedömd på sina egna meriter. Här är en viktig del att lägga upp en plan för utbildning och arbetserfarenhet som både stärker arvtagarens kunskaper och självförtroende samtidigt som det blir till faktiskt nytta för bolaget.
  • En vd och ägare utan egna barn som kan ta över och som också är den enda som kan vissa delar av produktionen. Komplicerat. En start är att börja våga delegera nyckeluppgifter till andra anställda. Sedan behöver Vd:n börja formulera hur bolaget ska se ut efter att han har lämnat. Och hitta en alternativ efterträdare bland personalen eller i den vidare släkten. Alternativt gå för en försäljning av bolaget. Oavsett krävs att vd börjar göra sig själv ”mindre betydelsefull” så att värdet i bolaget inte drabbas.

Äldre generationen

För en person som har drivit sitt bolag under större delen av det vuxna livet är ägarskiftet så mycket mer än bara en ekonomisk transaktion. Det är en stor del av livet som ska överföras till någon annan. Alla idéer och planer som inte hunnits med. Många frågar sig; ”vad ska jag göra nu?” Då kan det vara svårt att släppa taget om bolaget som kanske är det man kan bäst. Risken är då att den äldre generationen blir ett hinder för de yngre. Istället borde man kanske se det positiva att en ny generation vill ta över och utveckla vidare livsverket?

higher-education-caught-between-old-and-new

 

Arvtagares perspektiv

Det går inte att ha samma detaljkunskap om företaget som den som har byggt upp det. Däremot går det att tillföra nya, värdefulla kunskaper. I en alltmer digital värld så kan det vara helt nödvändigt. Hur tillvaratar men den äldre generationens kunskaper om produkter, produktion, kunder och strategi? Och samtidigt får utrymme att driva sina egna idéer?

Flera potentiella arvtagare som vi pratat med ”vill inte ha något med företaget att göra”. Skälen varierar förstås; andra intressen, att ha sett sina föräldrar slita i många år, boende på annan ort. Men ibland är det tyvärr så att arvtagaren inte fått utrymme att forma sin och bolagets egna framtid.

Ingen?

Och vad gör du när det inte finns någon som naturligt kan och vill ta över?

Vi tar fortsatt gärna emot anonyma tips, råd och berättelser om komplicerade generationsskiften.

Bli först att kommentera

Generationsskifte

Av , , Bli först att kommentera 0

Efter sommaren har vi träffat en handfull bolag som är mitt i ett generationsskifte. Generationsskiften i små och medelstora bolag är ibland knepiga. Rätt genomförda kan de tillföra ny energi och ett yngre perspektiv som ger bolaget en skjuts i rätt riktning, samtidigt som den äldre erfarenheten behålls. Hastiga eller ogenomtänkta skiften kan i värsta fall riskera bolagets framtid.

En spännande grupp av ägarledda bolag är förstås familjeföretagen. Beroende på vilken definition som används så är minst 50 % av Sveriges bolag familjeföretag, allt från små företag till börsnoterade koncerner. Generationsskiften i familjeföretag kan innehålla en stor portion relationsdrama. Några situationer:

Splittrat ägande
Etablerade företag som funnits ett tag kan ha hamnat i ett läge där flera kusiner/släktingar äger mindre delar av ett bolag. Problemet är ofta att alla inte har samma intresse för bolagets framtid. Någon med mest vilja, driv och förmåga är den som utvecklar bolaget, kanske i rollen som Vd. Men utan att ha kontroll över strategiska beslut och utan ägarandel och ersättning som är i nivå med arbetsinsats och risktagande. Förutom risken att den eller dem med mest driv lessnar och börjar med något annat så når sällan de här bolagen sin fulla potential eftersom det är svårt att nå enighet i ägargruppen och styrelsen om vilken väg bolaget ska ta. Inte sällan är enda lösningen på knuten att lösa ut ägare som inte bidrar aktivt till bolagets framgång.

Vem ska ta över?
Entreprenörer som drivit sina bolag i många år saknar ibland en naturlig arvtagare. Eventuella barn kanske har helt andra intressen i livet eller bor sedan länge på annan ort. Då blir det förr eller senare nödvändigt att hitta en ny nyckelperson som kan axla ansvaret. Den processen kan ta flera år.

Vad är bolaget värt?
Ett bolag som under en längre tid styrts av en multikompetent (i positiv bemärkelse) ägare har inte sällan missat att överföra kunskap och kundkontakter från ägaren/Vd:n till dokument och andra medarbetare. Det kan leda till stora risker för den som ska ta över. Vilket förstås påverkar prislappen negativt för den säljande ägaren. I värsta fall går det inte att komma överens om en värderingsnivå.

Det finns en hel del goda exempel på hur generationsskiften inom och utom familjen har lyckats. Tyvärr finns det många mindre lyckade exempel och flera bolag som är på väg in i generationsskiften kommande åren där frågan ännu inte har lösts. Flera år kan gå till spillo när bolaget närmast är förlamat. De gamla ägarna har inte längre kraften kvar att utveckla företaget och de tilltänkta arvtagarna får inte chansen att ta kontroll och driva i den riktning de önskar.

Kommande veckor kommer vi blogga vidare om familjeföretag, generationsskiften och om hur olika företags ägare har löst sina skiften.

Bli först att kommentera

Too Busy Chopping Wood to Sharpen the Axe

Av , , Bli först att kommentera 1

I really like this saying (insert Canadian lumberjack stereotype joke here).

From a company standpoint this means that leadership has to manage “many moving parts” and focus on day-to-day operations, neglecting the long-term strategic picture. This is a problem that can affect all companies regardless of size, industry, ownership structure or current market conditions.

Blog IMG

A few examples:

Industrial Companies
Established industrial companies that have had relatively consistent workloads for years, now faced with changing markets. Factories in the Baltic States and Eastern Europe now have same quality end products, more modern manufacturing machinery, and substantially cheaper labour wages.

Organisational mindset in wood industry and machine component industry is aimed towards increasing efficiency and decreasing costs. This practice has been going on for years, resulting in “optimised” production units with limited resources allocated towards Business Development and Strategic Sales. This is hard to change and will take time – start now!

Tech/Development companies
The perpetual tendency of young technology companies to focus resources on further development of existing product to make them “perfect” before the product is on the market. In many of these situations funding is normally limited and companies get tied into the cycle of they can’t launch their platform because its not “perfect” and they can’t receive more funding because they don’t have an operational platform.

A more seasoned Tech Entrepreneur would understand the strategic value and challenge in a quick(er) launches paired with extensive sales activities, knowing every launch is a learning experience.

Large National Food Company
Pressure from global markets would assume the need for new innovative thinking. Pioneers like Linas Matkasse have shown the potential in disruption. Still management gets stuck managing endless meetings and internal politics. The pipeline for development projects focuses on (sub)-optimisation of current operations. No surprise then that the company is always second to market with new products.

Yes we agree that executing operational activities is essential, but if you never take time to sharpen the axe your situation will never improve.

Winter is Coming!

 

Bli först att kommentera

Studenter för nytänk?

Av , , 2 kommentarer 3

Startups och studenter hör ofta ihop. Flera startups kommer från universitetsmiljöer, anställer ofta studenter inom teknik – billig arbetskraft med potential – och har kanske studenter som grundare. Allt är möjligt – både för en startup och för en student eller nyexaminerad!

Men hur ser det ut för mer etablerade företag? De som har bevisat att de har en affär som fungerar. Med kunder, organisation och (förhoppningsvis) framtidsutsikter och driv att utveckla verksamheten. Hur kan såna företag komma i kontakt med yngre personer med nya sätt att tänka och en mer opolerad, naiv inställning till vad som är möjligt?

Först ett internationellt exempel:

L’ORÉAL Brandstorm är en innovationsutmaning varje år som involverar tusentals studenter som får vara med och utveckla ett av L’Oréals varumärken. Fantastiskt utmanande och spännande säger de som har varit med. Och det finns såna studenter som läser på Umeå universitet.

Vill ett litet eller stort företag i Västerbotten testa på att samarbeta med studenter inom affärsutveckling, marknad och sälj så finns det olika alternativ, här är några:

Uminova Innovation har i flera år anordnat Sommarentreprenörs-uppdrag mellan studenter och företag. Ett bra sätt att få in ung kompetens till en låg kostnad. Inte minst för att scanna efter potentiella framtida rekryteringar.

Handelshögskolan i Umeå har flera sätt att ”samverka” på – allt från enstaka gästföreläsningar till att ett företag blir ett faktiskt case som studenter i slutet av sin Mastersutbildning är med och utvecklar. Ofta värdefullt för mindre bolag som inte riktigt har tid eller egna resurser att lägga på att utvärdera helt nya strategiska möjligheter.

Folkuniversitet i Umeå utbildar bland annat exportsäljare och marknadsförare. Även här samarbetar företag med programmet och de flesta studenter har jobb inom sälj/marknad när utbildningen är klar.

Obs! Det finns ingen garanti på att resultaten blir som ni tänkt er. Och ofta märker företag när de ska förklara sina planer att de kanske inte riktigt har tänkt igenom hur de jobbar. Men att testa systematiskt att få in yngre människor med nya uppsättningar förmågor och egenskaper är ofta både givande och roligt.

Lycka till!

2 kommentarer

Startups part 3 – VC thinking

Av , , Bli först att kommentera 0

What is ‘Venture Capital’ (VC)?

A venture capitalist is a person who invests in a business venture, providing capital for promising startup or young businesses that have a high potential for growth. These investors(persons or firms) seek high rates of return by (typically) investing in IT, bio-pharmaceuticals, clean technologies etc. These investments obviously come with substantial risk.

Understanding how Venture Capital Funding Business Models work might help start ups better secure needed funding.

First of all everyone needs to understand that this is a “Numbers Game”. Horsley Bridge distributed anonymous historical data on investment returns of hundreds of VC funds they have invested in since 1985 and found “6% of investments representing 4.5% of dollars invested generated ~60% of the total returns”. Meaning that these investors are aware that a substantial number of their companies will fail, however the ones that succeed typically excel. For this model to work VC’s must find the next “rocket ship” in order continue funding the next new venture. Babe Ruth Effect in Venture Capital.

Now just because we said that these VC’s are aware that many of their investments will fail, does not mean they are going to throw money at you just for showing up. Scalability is extremely important! Depending on the individual investing profile of the VC they will require a different level of growth potential (3X, 10X, 50X+) in order for the start up to secure funding.

Every VC has their own investing profile. These profiles are typically defined based on previous experience, the amount of capital that is able to be invested, a level of risk analysis, and a number of market calculations. These evolution tools can be extremely complex and utilise AI (machine learning) to the decision making process. For a regional list of VC requirements in Swedish.

At the risk of over simplifying the entire process VC’s need to see three things in order to invest:

  1. A clear market problem
  2. Large (normally global) growth potential
  3. Have the ability to generate revenue

Building a company in Northern Sweden is a bit unique and creates both, benefits and challenges.

Advantages:

  • Resources (Top Management, VC’s, Incubators, Universities) are approachable
  • Sweden (in general) early adopter mentality
  • Broadband Internet Levels / Technical competencies

Challenges:

  • Small Local, and Regional market size in most industries
  • Distance to major centres (Stockholm)
  • Recruitment challenges, finding the right people for growth companies.

Another thing to remember is that these VC firms get pitched daily/weekly/monthly, this is their business. A small VC firm in Stockholm may evaluate 150 potential investments each year and invest in 4-7 companies. We recommend that any project looking for funding to do their homework on their VC (know their preferences and investing profile) and to be prepared to answer the tough questions. Good luck!

20150316062035-shutterstock-255222718

Image Sources:
Bolurfrushan, A. (2015).Venture Capital As The Future Of Innovation. Entrepreneur Middle East. Venture Capital. Available at: https://www.entrepreneur.com/article/245671. Image credit: Shutterstock

Bli först att kommentera

Startups part 2 – Avoiding the common traps

Av , , Bli först att kommentera 0

Yesterday the regional finals of Venture Cup were held. Some of the winners are from this region

And regardless of which definition you personally use to describe Startups there are common pitfalls (or traps) that new ventures can fall into. The complete list of hardships that Startups can face is essentially endless, in this blog we discuss 3.

1) Funding vs Selling
Startups that fall into this pitfall get caught in the mentality that the end goal is to obtain funding to continue building or developing their technology. Resources are internally focused (pitch training, UX, roadmaps) and these projects do not focus on actually trying to sell or talk to the market the same way traditional customer focused organisation would. This mentality can be called “Field of Dreams” thinking (from the 1980’s movie staring Kevin Costner) where “If you build it they will come” customer acquisition strategies are practiced.

Is Unicorn hype affecting the way in which we develop companies? Instagram was acquired by Facebook for 1 Billion USD with 13 Employees in 2012 . This type of exit may not be possible for most new companies.

2) Launch Plans
In many cases Startups severely underestimate the resources required after the “platform” is launched.

There are very few actual launches, most projects simply have Go-Live Dates. The resources needed to launch and to keep momentum moving forward are often underestimated or completely forgotten about. A few common underdeveloped areas that can be seen:

  • Launch Communication (how are people going to know that the platform is up and running)
  • The anticipation and time needed to troubleshoot and fix bugs.
  • Processes and channels to gather feedback from customers or users.
  • Post launch sales targets

3) Scalability
If the goal of every Startup is to scale and grow then having a scaleable business model is essential. In the simplest form, a scalable business model must have the capacity to grow sales while still being able to service or deliver. The problems that typically affect sales growth are: long sales times, limited local market, or limited brand reach. The problems typically seen on the execution side: long or resource heavy on-boarding, lack of clearly defined processes, and no clearly defined job titles.

The roadmap to startup success is challenging and constantly changing. Startups need to plan in order to receive funding and to use their limited resources most effectively while at the same time remaining flexible enough to reposition themselves as they grow and learn.

At the end of the day maybe the only way to properly classify a “real” start up is to grade how attractive the platform is to VC(Venture Capital) funding. After all, a VC(Venture Capital Firm) only invests in companies with high growth potential.

Next time we will look at how VC:s evaluate startups and why VC:s won’t invest in some fast growing companies.

Bli först att kommentera