Fredrik Leek, Jan Johansson - Tillväxtbloggen

Startups del1 – Vad är en startup?

Vi träffar 200+ företag varje år, en del stora, rätt många små och medelstora företag. Ett rätt stort antal av de vi träffar skulle troligen kalla sig själv för ett startup-företag, eller en startup. Ibland frågar vi oss själva – vad är en startup, när blir man det och när slutar ett företag att vara en startup?

De som har följt utvecklingen inom innovation, teknik, tillväxt och nya marknader under de senaste 10-15 åren har säkert märkt hur samhället har förändrats i synen på viss typ av nyföretagande. Start-up och entreprenörskulturen i Sverige har utvecklats kraftigt och många entreprenörer till teknik/IT startups har nästan hjältestatus. På 90-talet var det börs-vd:ar som hade samma typ av status.

Vi letade runt lite på Internet efter definitioner av startups. Det finns flera intressanta men olika definitioner. Här är några av våra favoriter:

  • “A startup is a company that is in the first stage of its operations. These companies are often initially bankrolled by their entrepreneurial founders as they attempt to capitalize on developing a product or service for which they believe there is a demand.” (Investopedia)
  • “Early stage in the life cycle of an enterprise where the entrepreneur moves from the idea stage to securing financing, laying down the basis structure of the business, and initiating operations or trading.” (Business Dictionary)
  • “A startup is a temporary organization used to search for a repeatable and scalable business model.”
    (Steve Blank, author of Four Steps to the Epiphany)
  • “A startup is a human institution designed to deliver a new product or service under conditions of extreme uncertainty.”
    (Eric Ries, author of The Lean Startup)

Vad är då inte en startup? Ingen skulle nog kalla en enmanskonsult eller en ny frisörsalong för en startup. Men är ett byggföretag som växer exponentiellt i flera år och öppnar upp kontor i nya städer en startup? Eller IT-företaget som är 11 år gammalt och slutar växa för tre år sen en startup. Behöver företaget ha ett pingisbord och anställa 90-talister för att vara en startup?

Vi tar gärna emot era kommentarer på vad en startup är och när företag slutar att vara startups?

Som avrundning på dagens blogg är något som de flesta nog kan vara överens om. Drömmen för många/alla startups är att bli en ”Unicorn”. Och den definitionen är enklare.

”A unicorn, in the world of business, is a company, usually a start-up that does not have an established performance record, with a stock market valuation or estimated valuation of more than $1 billion.” (CB Insights)

Fram till slutet av 2016 hade det utvecklats 7 st svenska Unicorns: Spotify, Skype, King, Klarna, Evolution Gaming, Avito. Med bolag som IZettle, Truecaller på väg åt det hållet. (GP Bullhound)

Framöver bloggar vi vidare om startups olika möjligheter och utmaningar. Kommentera gärna för att ge fler perspektiv!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>