Fredrik Leek, Jan Johansson - Tillväxtbloggen

Studenter för nytänk?

Startups och studenter hör ofta ihop. Flera startups kommer från universitetsmiljöer, anställer ofta studenter inom teknik – billig arbetskraft med potential – och har kanske studenter som grundare. Allt är möjligt – både för en startup och för en student eller nyexaminerad!

Men hur ser det ut för mer etablerade företag? De som har bevisat att de har en affär som fungerar. Med kunder, organisation och (förhoppningsvis) framtidsutsikter och driv att utveckla verksamheten. Hur kan såna företag komma i kontakt med yngre personer med nya sätt att tänka och en mer opolerad, naiv inställning till vad som är möjligt?

Först ett internationellt exempel:

L’ORÉAL Brandstorm är en innovationsutmaning varje år som involverar tusentals studenter som får vara med och utveckla ett av L’Oréals varumärken. Fantastiskt utmanande och spännande säger de som har varit med. Och det finns såna studenter som läser på Umeå universitet.

Vill ett litet eller stort företag i Västerbotten testa på att samarbeta med studenter inom affärsutveckling, marknad och sälj så finns det olika alternativ, här är några:

Uminova Innovation har i flera år anordnat Sommarentreprenörs-uppdrag mellan studenter och företag. Ett bra sätt att få in ung kompetens till en låg kostnad. Inte minst för att scanna efter potentiella framtida rekryteringar.

Handelshögskolan i Umeå har flera sätt att ”samverka” på – allt från enstaka gästföreläsningar till att ett företag blir ett faktiskt case som studenter i slutet av sin Mastersutbildning är med och utvecklar. Ofta värdefullt för mindre bolag som inte riktigt har tid eller egna resurser att lägga på att utvärdera helt nya strategiska möjligheter.

Folkuniversitet i Umeå utbildar bland annat exportsäljare och marknadsförare. Även här samarbetar företag med programmet och de flesta studenter har jobb inom sälj/marknad när utbildningen är klar.

Obs! Det finns ingen garanti på att resultaten blir som ni tänkt er. Och ofta märker företag när de ska förklara sina planer att de kanske inte riktigt har tänkt igenom hur de jobbar. Men att testa systematiskt att få in yngre människor med nya uppsättningar förmågor och egenskaper är ofta både givande och roligt.

Lycka till!

2 kommentarer

    • revenues (inläggsförfattare)

      Sent svar, men kortfattat så kan tex 90-talister komma in med en helt annan kunskap än vad vi har om sociala media och digitala lösningar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>