Fredrik Leek, Jan Johansson - Tillväxtbloggen

Tänka nytt, med studenter?

Av , , Bli först att kommentera 0

Idag hade vi ett kort intro-föredrag för Handelshögskolan i Umeå med Master-studenter från ett antal olika länder. De har en praktisk kurs tillsammans med ett antal företag i regionen där de skall hjälpa företagen med skarpa case under 2 månader.

Dagens ämne var framförallt hur de kan hjälpa till med att få fram information från kunder och potentiella kunder med hjälp av intervjuer. Alla företagscase har någon typ av affärsutvecklande och marknads-nyskapande karaktär, så att lära sig mer om hur marknaden ser ut och hur den kan komma att se ut om några år är centralt.

Några saker vi diskuterade var

  • Faran med att fråga befintliga kunder om vad de vill ha. Svaret blir troligen något i stil med ”bättre produkt till lägre pris”.
  • Hur man kan undersöka vad icke-kunder säger om varför de inte är kunder idag. För att öppna upp nya marknadssegment där det inte finns konkurrenter.
  • Skillnaden mellan sälj-personalens relation till kunderna och den relation man behöver bygga upp för att få reda på branschens långsiktiga utvecklingsriktning.

Företagen som är med är i första hand små/medelstora men gemensamt är att de har tillväxtambitioner. Det är ganska typiskt att såna bolag är öppna för att ta in friska ögon i form av unga studenter med internationell bakgrund för att öka sina chanser att utvecklas. Det finns ingen garanti att just de här projekten blir framgångsrika, men bara att prova och utsätta sig som vd/ägare för nya perspektiv är oerhört nyttigt.

Vi kommer följa projekten i några månader nu och med lite tur så kan det komma ut något starkt case från de olika grupperna.

Lycka till!

Bli först att kommentera

DI Gasell och Umeågala

Av , , Bli först att kommentera 0

Ikväll är det DI Gasell i Umeå, med vinnare i tillväxt från de nordligaste länen. Spännande!

Imorgon är det Umeågalan som också uppmärksammar regionala företag och entreprenörer som har lyckats.

Just nu vet inte vi vilka som har vunnit alla priser men det brukar vara kul att se så många bolag i olika branscher som har gjort bra ifrån sig de senaste åren. Med lite tur finns det några som kan vara embryon till nya internationella tillväxtföretag de kommande decennierna.

Det intressanta på lite längre sikt är att se vilka som lyckas upprepa sitt gasellsprång igen de kommande åren.

Bli först att kommentera

Växa på mogna marknader

Av , , Bli först att kommentera 0

Hur länge ett företag kan växa beror förstås på marknaden. Det tillväxtutrymme på den marknad som ett företag verkar på. Många lokala, stabila marknader har numera utsatts för global konkurrens.

Hur ser er marknad ut?

Symptom på att företaget är på en mogen marknad kan vara:

  • Företag slåss om marknadsandelar; ”Vi har delat upp kakan mellan oss”.
  • Satsningar på Fine-tuning och produktvård som förbilligar; ”Krama ur de sista dropparna”
  • Produktutvecklingen stannar upp: allt mer resurser men mindre nytänkande.
  • Internfokus: Kvalitetssystem, organisationsschema…men ryggen mot kunderna.
  • Splittrade resurser, allt bredare sortiment.

En mogen marknad karaktäriseras ofta av etablerade, stora konkurrenter som fastnat i en (gammal) framgångsformel. Framgångsrika tillväxtföretag går ofta in sådana marknader och utmanar genom att tänka nytt. Titta på såna som Skype, Klarna, EF, Jan Stenbeck mfl. Inom industrin kan en mogen bransch bestå av stora aktörer som är tungt investerade i en produktionsutrustning som inte går att göra något annat med. Det är ett hinder för dem att kunna förändra sitt sätt att agera på.

Nyckeln för att lyckas är att tänka nytt, utmana branschens jättar genom att bryta normer, kanske skaffa den teknik som gör det möjligt och sen hålla ett högt tempo. Några exempel på normbrytande vi har jobbat med i olika branscher är:

  • Byta butiksförsäljning till Online.
  • Gå över från pris per kg, liter etc till ”prenumeration på matleverans”.
  • 3 timmars leveranstid istället för 2 dagar.
  • Ansvar för hela funktionen i stället för bemanning av enskilda medarbetare.

Alla normbrytare ovan kan enskilt tyckas vara sunt förnuft och inget speciellt. Men ingen annan i branschen gjorde så vid de tillfällena, vilket skapade möjligheter att vara annorlunda. Så är det på många mogna marknader.

Det tål att upprepas – mogna, tröga marknader utan vidare tillväxt är utmärkta grogrunder för nya, snabbväxande marknadssegment.

 

Bli först att kommentera

High-tech = tillväxt?

Av , , 1 kommentar 1

Det är bara innovativa high-techbolag i tillväxtbranscher som kan växa snabbt.

Ibland när man läser affärspress om hypade branscher och bolag så är det lätt att tro att det är sant. Lägger man till att statliga satsningar ofta fokuserar på innovation och teknik så blir man ännu mer övertygad om att det stämmer. Men är det verkligen så?

Om vi återvänder till listan med snabbväxare så ser vi att bland de bolag som växte bäst i Sverige 2013 så finns en mängd branscher representerade. Tex bemanning, logistik, entreprenad mfl som kanske inte till vardags klassas som high-tech. Det är långt ifrån alla bolag på listan som kan sägas ha tillgång till någon teknisk innovation.

Innovationsbolag som utvecklar sin egen teknik tvingas ofta ta en dubbel risk. Investeringar i att utveckla en oprövad teknik och marknadsinvesteringar i en ny marknad, ofta genom att skjuta hagelbössa på många tänkbara kundgrupper. Eventuella barnsjukdomar måste hanteras och svårigheter att volymproducera kan begränsa potentialen OM man lyckas hitta en villig marknad.

En framgångsformel för snabbt växande bolag är att istället köpa tekniken eller att inspireras av/kopiera andra. Nyckeln är oftast att man fokuserar stenhårt på kunder där man kan få snabb volym och lönsamhet. Lättare sagt (på en blogg) än gjort kanske, men en skicklighet som är avgörande för ett långsiktigt, framgångsrikt företag.

I tillväxtbranscher är det lätt att surfa på vågen. Man kan växa nästan hur man än sköter sig. Men branscher med snabb tillväxt mognar snabbt med ökande konkurrens och då slås många bolag ut.

I mogna branscher där konkurrenter sover och alla gör som man alltid har gjort – där finns det ofta goda möjligheter för skickliga företag att växa snabbt. Genom att vända på branschlogiken, göra annorlunda och förstå vad som skapar marknadstillväxt.

Dagens budskap går till alla bolag i mogna, väl etablerade branscher där pris och kvalitet är ”det enda” som betyder något – allt är möjligt!

 

1 kommentar

Vill man växa? (del2)

Av , , Bli först att kommentera 0

Om man nu vill växa, vad kan hindret sitta i då?

Ja nästa stora utmaning är att våga. Att våga satsa på en sak man tror på. Att våga riskera egna pengar eller att skuldsätta sig. Att våga göra sig av med medarbetare som inte tillför bolaget något. Eller att våga tacka nej till kunder som stjäl mer energi än de ger tillbaka.

Det börjar med ägarna. Om man har ett fint bolag som man är stolt över borde steget till att börja växa inte vara så långt. Är man flera ägare, i familjen eller andra kompanjoner, kan det vara knepigare. Man kanske inte har tagit sig tid att bestämma sig om sin gemensamma vision. Någon delägare kanske inte vill vara med på en tillväxtresa utan måste lösas ut. Det krävs insikt och mod för att ta tag i såna här frågor.

Företag som växer snabbt är inte som alla andra. För att kunna sticka ut, gå mot strömmen och skapa en ny marknad krävs det en hel del mod för att hitta sitt eget sätt. För att hålla tempo och ligga före behöver man kunna ta snabba beslut på magkänsla. Då blir det ibland fel så klart. Men då får man lära sig av det. Att inte våga ta snabba beslut kan å andra sidan vara ödesdigert när man hela tiden missar bra möjligheter.

En stor portion mod är något som utmärker de flesta skickliga entreprenörer. Men det vore ju kul om ännu fler blev ännu modigare och vågade utveckla sina företag så de kan växa. En idrottsklyscha är väl att ”våga misslyckas” och den passar rätt bra här också. Fler kanske skulle tillåtas att misslyckas och sen komma igen.

Ok, vilja och mod. Mänskliga utmaningar, men helt tydligt avgörande för framgångsrika företag som växer.

Det sista hindret som finns kvar om man både vill och vågar är att man saknar kunskap. Men då är det lätt – kunskap går att tillföra!

Bli först att kommentera

Vill man växa? (del1)

Av , , 2 kommentarer 0

Vi har haft några träffar med med tillväxtföretag de senaste veckorna på olika ställen här i norr. En sak som vi tagit upp som den absolut viktigaste förutsättningen för tillväxt är att man vill växa.

Vadå, vill inte alla växa?

Nej, så är det inte. Många företag vill inte växa. Från erfarenhet vet vi att det är så och från offentlig statistik finns det stöd för det. Titta till exempel på Tillväxtverkets siffror. Drygt 30% av små- och medelstora företag(10-250 anställda) vill inte växa. Och endast 20% av bolagen tror på fler anställda de kommande tre åren.

Det är inget fel med att inte vilja växa. (Men det är inte gruppen företag som inte vill växa som vi tar upp i den här bloggen.)

Att ha viljan att växa är den absolut största utmaningen för företag. Finns inte viljan så går det inte. Och viljan kan man inte få hjälp att få från såna som oss. Var viljan i grunden kommer från är förstås olika – kanske beskriver matteönell hur den här viljan föds i tidig ålder.

Bolag som växer snabbt byggs med mycket vilja. Ofta sitter det i en eller ett fåtal grundare som har en stark övertygelse. Utmaningen för att växa länge är att man lyckas föra över viljan att växa från grundare(-n) till övriga organisationen. Så det blir en kollektiv vilja. Annars är risken stor att företaget stannar av när grundarviljan försvinner ut företaget.

Glädjande är att Västerbotten i alla fall ligger över rikssnittet – 71% av företagen vill växa. Det bygger vi vidare på!

2 kommentarer

Pausa det du gör – skänk en slant

Av , , Bli först att kommentera 0
Det håller inte längre. Den bild som nu sprids av bland annat Expressen på treåriga Aylan är så stark att det inte går att blunda längre. Jag ska egentligen skriva om något helt annat på den här bloggen, men dagar som dessa går det bara inte. Jag bara måste utnyttja min möjlighet att förmå dig att skänka en slant. En väldigt enkel och i mitt tycke bra insamling har startats upp de senaste dagarna, den heter ”Vi gör vad vi kan” och där kan du snabbt swisha pengar och göra en liten skillnad. Ser att Expressen skriver om insamlingen och här kan du läsa mer om vigorvadvikan.com.

Insamlingen har Swish 0702 09 33 03 eller bankkonto i SEB: 5694 05 824 28.
Tillsammans kan vi ju faktiskt göra lite skillnad.
Förra veckan skickade vi förnödenheter med ett resebolag till Sicilien, men har du inte möjligheten att göra det stöd ”Vi gör vad vi kan”.
/Fredrik, Jan, Kerstin & Anna
Bli först att kommentera

Vad är ett tillväxtföretag?

Av , , Bli först att kommentera 0

Idag blir det lite funderingar och statistik.

Nyföretagande ses allmänt som en viktig faktor på dynamiken i ett lands ekonomi. Vågar människor starta företag? Har man möjlighet (ekonomisk, kompetens mm) att starta företag? I Sverige har nyföretagandet ökat sedan krisen 2008-09 och vår egen erfarenhet är att det inte är särskilt svårt att starta företag i Sverige. Enkel byråkrati, smidiga digitala lösningar hos myndigheter och låga kapitalkrav.

Vi gillar nyföretagande och har jobbat en hel del med det. Men många företag som startar har inga anställda. Och kommer kanske aldrig att ha det heller. Så är det i alla länder. Och av dem som har det så börjar de flesta med 1-4 anställda. Det intressanta är vad som händer sen.

När vi pratar om tillväxtföretag så är vi mer intresserade av de lite större bolagen, som har kommit en bit och fortsätter växa kraftigt under många år. Bolag med 10-250 anställda. Det är där jobb och intressanta arbetsplatser kan skapas.

graf

Vad är då tillväxt? När man pratar om tillväxtföretag så menar man företag som ökar sin omsättning(försäljning) rejält år efter år.

DI Gasell tex har kriteriet att ett företag ska ha fördubblat sin omsättning på tre år. Det motsvarar 26% ökning per år. Säljer man för tex 25 miljoner år 1, så ska man sälja för 50 miljoner tre år senare. Varje år utses även bolag här i norr till Gaseller, några nyliga exempel är Aptum, T3 och Rapunzel i Umeå och DataDuctus i Skellefteå.

Ahrens rankar tillväxtföretag – där gäller det att växa med minst 25 % i sju år. Ganska välkända exempel i Sverige de senaste åren på snabbväxare är Klarna, StudentConsulting och NetEntertainment.

Ett företag kan växa på två sätt; via köp av andra företag eller av egen kraft, så kallat organiskt. Både DI Gasell och Snabbväxarna fokuserar på organisk tillväxt, alltså på företag som lyckas växa på grund av att de själva gör något väldigt bra.

Att tänka på: 97,5 % av Sveriges företag med över 7 anställda växer inte fort. Däremot skapas 70 % av alla nya jobb i de företag som växer fort. Det är lite intressant när en stor del av det offentliga stödet går till stora företag (som ofta skär ner personal) och till starta-eget. Man kanske istället skulle lägga ännu mer kraft på att hjälpa de företag som kan göra riktiga framgångsresor.

Vi vill helst se fler svenska tillväxtföretag, med svenska ägare och huvudkontor, men med en global marknad. Som växer kraftigt i decennier av egen kraft. Och allra helst att några av dem finns häruppe i norr.

Vad vi tror behövs för att det ska bli av ska vi blogga vidare om i höst.

//

(En tung men intressant rapport som vi tar data ifrån är http://dx.doi.org/10.1787/entrepreneur_aag-2015-en)

Andra källor idag är DI.se och Ahrens & Partner.

Bli först att kommentera

Man behöver bara tur för att skapa ett tillväxtföretag!

Av , , Bli först att kommentera 1

En kollega till oss i södra Sverige fick en kommentar för en tid sen. Han höll en föreläsning om tillväxt och vad som krävs för att skapa snabbväxande, lönsamma företag. ”Man behöver nog ingen kompetens egentligen, bara tur: rätt plats, rätt tid och rätt erbjudande”, sa en av deltagarna.

Så vår vän frågar tillbaka: ”Men krävs det inte väldigt mycket tur att vara på rätt plats, i rätt tid och med rätt erbjudande?” Jo…

”Kan du ge mig ett exempel på ett företag med så mycket tur?”

Det fick han inget svar på.

 

Vi och vår kollega tror snarare att det kanske inte handlar så mycket om tur utan att dessa företagare är skickliga på att läsa av marknaden för att vara på rätt plats, i rätt tid och med rätt erbjudande. Man är lite annorlunda.

Här på VK-bloggen kommer vi ta upp olika ämnen som berör tillväxtföretagande. Oftast med ett norrländskt perspektiv. Det finns goda exempel häruppe. Vår önskan är att fler företag i norra Sverige växer snabbt och skapar nya arbetstillfällen och intressanta arbetsplatser. I alla branscher.

Det passar säkert inte alla men vi kommer diskutera hur man kan växa på mogna marknader, hur vi ska hata byråkrati och motverka självgodhet. Och hur viktigt det är att gå mot strömmen, tänka nytt och ha viljan och modet för att kunna växa som företag.

Bli först att kommentera