thenor

Frihet är det bästa ting som sökas kan all jorden kring

Glesbygdsfrustration

 

I min barndom var två folkrörelser tydliga och närvarande i så gott som varje stuga, symötestanterna och söndagsskolan. Båda närdes av samma människosyn, den att varje människa är skapad av Gud och har samma unika värde. Inkomsten per hushåll var betydligt lägre än vad som är verkligt i dag. Men man var villig, ja glad över att kunna dela med sig av det lilla man ägde. Fortfarande fanns en hel del hushåll som saknade rinnande vatten och för att inte tala om TV och telefon. Symötesgemenskapen omfattade alla om än man inte deltog aktivt. Bildörrar (för de som hade bil) och ytterdörrar låstes aldrig utan tilliten till omgivningen var den allestädes närvarande tryggheten. Söndagsskolan engagerade nästan alla barn om man inte bodde alldeles för långt borta. Fortfarande torde en mycket stor andel av medborgarna ha sina minnen och sina grundvärderingar i dessa rörelser. Många minns söndagsskolans sparbössa, den knäböjande ”negerpojken” som för varje given slant bockade och tackade. Symötestanterna samlades i hemmen och i bönhusen för att under trivsamma former virka, sticka och sy nyttiga alster till den kommande missionsauktionen. Pengarna skickades sedan via missionsorganisationerna ut till ”missionsfältet” där man byggde byggde kyrkor, skolor och sjukhus. Det här var en biståndsverksamhet som existerade långt innan den nationella biståndsverksamheten. Man må idag tycka vad man vill om ”missionerandet” men tanternas varma hjärtan var inte att ta miste på.  

Vad vill jag då säga med denna nostalgiska tillbakablick? Ja, jag bedrövas över den framgång som invandrarfientligheten formas i det nationella Sverigedemokraterna. Jag är tvivlande på att Diaknäsbon eller Nästansjöbon eller Arjeplogaren röstat på SD utifrån en ideologisk övertygelse. Nej dessa väljare med rötterna i symötesgenerositeten eller söndagsskolan röstar utifrån en frustration över storsamhällets likgiltighet för glesbygden. Barbro Matzols, berör valresultatet i senaste numret av Kyrkans Tidning och skriver att” värdekonservativa socialdemokrater har bytt parti” samt att en liknande rörelse finns hos moderaterna. Jag tvivlar på att på att vårt Västerbotten med rötterna i pietismen med sin öppenhet för främlingen plötsligt får detta fotfäste i våra bygder. Nej jag tror att en förklaring som ligger närmare till är den frustration som uppstår när byabutiken, skolan, kollektivtrafiken, vården hotas eller t.o.m. läggs ner. Glesbygdsfrustrationen hämtar sitt sista hopp i ett parti som uppkäftigt sätter sig upp mot etablissemanget. Vem av våra ” trendiga, moderna och korrekta” politiker vill satsa på glesbygdsbons livsvillkor och hens intill dumhet obändiga vilja att inte följa strömmen till storstaden med dess växande och lockande utbud av allt man behöver och det man kan avvara? När började flyttlassen gå och vilken samhällskraft öppnade för dräneringen av människokraft och naturresurser? Viktigare är ändå frågan om vem som kan och vill vrida utvecklingen? Invandrarmotståndet är en del i SD:s framgång men jag är övertygad om att för våra norrländska bygder är detta ett uttryck för en sorg och oro som gnager i bröstet på många inlandsbor. Vem vill lyssna och vem vill agera för ett opinionsarbete som vänder glesbygdens vikande utveckling?

9 kommentarer

  1. Göran Jonzon

    När man ser den ena samhällsservicen efter den andra försvinna och man inte ens tillräknas rätt till vägunderhåll och akut sjukvård, alltmedan miljardrullningen fortsätter för att göra det bekväma stadslivet än mer bekvämt, då knyts det många nävar i många fickor.
    När folkpensionen hamnat på efterkälken gentemot kostnadsutvecklingen och skuldpilen riktas mot de avvikande, då skördas framgångar för demagoger.

    Men se bara vilka som sugit ut våra naturtillgångar och vilka som via politiska beslut ständigt lierat sig med skövlarna !
    Förr eller senare ska rättvisa skipas.

    • Ronny Thellbro (inläggsförfattare)

      Tack för det Jan!
      Allt för sällan ges vårt kristna idéarv utrymme i de värdegrundsanalyser som tecknas. Ja, verkligheten är nog hellre den att det aldrig nämns. Kunskapen hos ”analytikerna” är nog nästan obefintlig trots att missionshusens värme fortfarande ger energi åt majoritetens människosyn.

    • Ronny Thellbro (inläggsförfattare)

      Bästa Toni!

      Historien går inte att göra om. Uttrycket användes i min barndom bland alla missionsvänner. Aldrig att jag hörde det nyttjades som i nedsättande mening eller att vi inte skulle öppna våra hjärtan och plånböcker och dela med oss av det lilla man hade till medmänniskorna i andra delar av vår värld. Uttrycket är satt inom citattecken för att ange att dess kontextuella placering var i den tid jag beskriver.

  2. Ivar

    Det är lättare att se grandet i sin nästas öga än bjälken i sitt eget var ett citat som man fick lära sig när man var liten. Tänk på det så skulle det nog inte bli så många nya SD anhängare.

    Och sedan det här tramset att man inte ska få använda vilka benämningar som man vill på olika folkgrupper.

    • Ronny Thellbro (inläggsförfattare)

      Ivar!
      Ett ordstäv ur en känd gammal skrift som tål att citeras även nu. Tack för det denna erinran!

  3. Göran Jonzon

    Ikväll på TV!-Landet runt visade man ett inslag med förre (S)-ledaren Göran Persson, vilken tydligen hade läst din blogg och repeterade precis det du skrev här !
    Exakt likadan analys !
    Bra Ronny – KD rules.

    • Ronny Thellbro (inläggsförfattare)

      Ser man på! Då kanske han börjar kommentera mina bloggar snart:)
      Patron Persson är ju numera landsbygdsbo och känner kanske av den oro och frustration som jäser bland lantisar och småfolk.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.