Elbilar

Man undrar vad som rör sig i huvudet på de som nu föreslår Malus-Bonus programmet. Ja, jag vet att påhittigheten för att öka beskattningen av svenska folket aldrig verkar sina, men.

Att en elbil skulle vara bättre för miljön och bidra till minskade koldioxidutsläpp är intellektuellt på samma nivå som etanolbilsatsningen. Det vill säga rent humbug. När en elbil produceras sker ett uttag av ändliga resurser och produktionen bidrar till ett koldioxidutsläpp som är högre än för en traditionell bensindriven bil som gått ett par år. För att ”återbetala” den miljöskada som nyproduktion av en elbil gett upphov till krävs mycket lång användningstid. Sedan har vi i skrotningsscenariot en bil som innehåller många och mycket miljöfarliga komponenter som skall omhändertas.

Men varför vara mot nytänkande, så låt oss anta att hela Sveriges bilflotta byts uit mot rena elbilar. Det vill säga alla fordon, personbilar, lastbilar, traktorer och arbetsfordon. För det är väl det som åsyftas med satsningen som nu görs på elbilar (för ingen miljöpartist eller socialdemokrat skulle tillstå att det bara är ett nytt innovativt sätt att öka skatteintäkterna) syftar till.

En elbil har en fungerande aktionsradie på 20 till 30 mil. Därefter måste den ”tankas” men ny el. En uppladdning tar 10 till 12 timmar. Det finns förvisso en snabbvariant som klarar det hela på fyra timmar. Det innebär at en bosatt i Umansjö som skall till BB i Lycksele måste vara väl förbered inför förlossningen eftersom bilens batteri inte kommer att räcka för hela sträckan. Dessutom klarar inte elmotorerna av att dra släpvagnar så det går inte att ha med en ”reservtank”. I städerna, även Stockholm,  där elbilar skulle eventuellt kunna göra någon nytta, uppstår snabbt ett problem. Om alla Stockholmare byter till elbil, hur fixas då ladd stationer? En elsladd ut från lägenheten är inte tillräckligt. Den som en gång försökt parkera en bil i detta kaos som är Stockholm förstår vad jag pratar om.

Nästa del i problematiken är att om alla byter till elfordon så räcker inte vår elproduktion till. Är det i så fall meningen även från Miljöpartiet att vi skall börja bygga nya kärnkraftverk eller skall hela Norrland gödslas med nya och stora vindkraftsparker?

Likasom etanolbilssatsningen var så är detta förslag till ”bonus” för elbilar inget annat än ett förtäckt industristöd. Det vore på sin plats att journalister granskar vilka lobbygrupper som påverkat och haft inflytande i detta förslag, samt vilka kopplingar, även ekonomiskt som finns till de som ivrar för förslaget.

En riktig miljöbilssatsning vore om alla som fortsätter att underhålla och köra sina gamla fordon, i stället för att bestraffas, premieras, För varje år efter att fordonet är tio år skall utgå en miljöbilspremie som ökar med fordonets livslängd. För det är så att en ny bil aldrig kan kompensera för den miljöpåverkan som produktionen innebär. Sedan kan alltid argumenteras för att det ”återvinns” gamla bilar. Och att detta på något sätt skulle minska behovet av insatser från ändliga råvaror. Om det vore sant skulle vi inte ha gruvdrift här på vår planet. Det är hög tid att börja i rätt ände.

Titta på miljö- och klimatbelastningen ur ett livscykelperspektiv för fordonen. Då kan även 15 år gamla bilar plötsligt bli miljöbilar. Eller tala i klartext. Politikerna måst få fram mer skattepengar till nya dumma påhitt.

 

16 kommentarer

  1. Magnus

    Hej Lennart!

    Har du någon källa för dina påståenden som dumförklarar allt som har med elbilar att göra?

    Du har helt rätt i att elbilar under tillverkningsfasen släpper ut mer än motsvarande bensinbil., Främst då för att batteriet är energikrävande att få fram. Detta kommer dock bli mindre då batterier kan återvinnas till hög grad.

    Men under livscykeln av bensinl och elbil är elbilen mer än 50% ”renare”

    Källa: http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/electric-vehicles/life-cycle-ev-emissions

    Sammanfattande video: https://www.youtube.com/watch?v=K9m9WDxmSN8&feature=youtu.be

    Annan matnyttig info du borde ta del av

    http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20160913/11-vanliga-missuppfattningar-om-elbilar-som-ar-fel-detta-ska-du-svara

    MVH

    • Lennart Lindberg (inläggsförfattare)

      Renare än vadå? Varje nyproducerad bil förbrukar jordens resurser, och det på ett oförsvarligt sätt. En ny bil idag innehåller mycket elektronik, elektronik som baseras på sällsynta jordmetaller och när det gäller batterierna så medför tygden av dessa att aktionsradien inte kan ökas för elbilen annat än begränsat. Elbilen är en parentes, och skall bara ses som ett experiment. Hur skulle exempelvis Stockholm klara av att hantera alla laddstolpar som behövs om alla bytte till elbil? Det går inte, ergo elbilen är en kul grej för ett fåtal, inget för gemene man. Satsa i stället energi och forskningsresurser på skogsråvaran som kan minska inslaget av petroleum i vårt bränsle. Dessutom utan att behöva bygga om motorerna.
      Jag har hört argumenten förut om hur ”återvinningsbar” nya bilar är. Samtidigt kräver varje ny bil nya resurser som inte finns i gamla bilar. inslaget av kompositer för att minska vikten och därmed bränsleförbrukning ökar hela tiden, liksom elektroniken.
      Att bygga om hela beskattningssystemet för fordon för något som inte kommer att fungera är huvudlöst. Har vi inget lärt av etanolbilssatsningen. Maken till fiasko får man leta efter. Men det är klart när den moderna gudomen heter tillväxt går allt an.

      • Magnus Lindgren

        Hej!

        Ja alltså när du jämför en bensinbil (gammal som ny ) med en nyproducerad elbil så blir elbilen så blir det totala utsläppet mindre för elbilen. Delvis den blir ”renare” . Den gamla bilen har ju även den tillverkats och bidragit med utsläpp vid produktionen.

        Elbilen har som nämnt högre utsläpp vid produktionen än bensinbilen, Bensinbilen fortsätter dock bidra till klimatförändringarna och släpper ut ca 50% mer co2 under hela livscykeln. Även bensinen i sig släpper ut en hel del vid framställningen.

        Skulle man vara riktigt resurs-smart skulle man fått fram smarta lösningar för eftermontering av elmotorer/hybridsystem för att montera på äldre bilar.

        Här har du ett kul exempel på detta.
        https://www.youtube.com/watch?v=fXsQGWWz3Is&t=272s

        Ang laddstolpar är Sverige generellt lite på en räkmacka då vi har sådant utbyggt system med motorvärmarstolpar , så mycket av infra-strukturen finns redan. , Sedan går batteritekniken framåt så inom 3-5 år kommer räckvidd eller laddning inte vara något bekymmer.

        Jag tycker heller inte piska på de som kör bensin/diesel är lösningen men gärna mer morot till de som ska köpa nytt så de kan välja ett bättre alternativ än bensin/diesel och sakta men säkert fasas de äldre bilarna ut

        • Lennart Lindberg (inläggsförfattare)

          Framförallt när piskan riktas mot de som inte har några alternativ av ekonomiska eller geografiska skäl. En ny elbil är int billig.

  2. Petter

    Det kan nog vara bra att byta till en elbil när sin gamla rasat ihop, men detta med laddning funderar jag på. När alla i byn kommer hem och stoppar i sladden lär det bli mörkt för jordledningarna är inte dimensionerade för detta. Låt oss tänka tanken att hela Sveriges fordonsflotta byts ut över en natt och ska sen laddas 10- 12 timmar då kan bara 4 % av dessa laddas samtidigt ,undrar om våra politiker vet detta. Sen ska ju också föreningen Rädda Älvarna ta bort samtliga småkraftverk och föreningen Rädda Skogen sätta stopp för avverkningar så här försvinner också möjligheten till Bioeldade värmekraftverk. Och kärnkraften är också tydligen blääää !!
    Ser bra ut detta :) Hepp !!
    Tror vi hastar på lite så det blir som med E85 ,framtiden blir nog en blandning men mest intressant idag är nog Bränsleceller i bilar.

    • Lennart Lindberg (inläggsförfattare)

      Sedan kommer det att bli ett överskott på personbilssläpvagnar, båttrailers och husvagnar för dagens elbilar kan i bästa fall dra en cykelkärra innan elmotorn brinner upp.

      • Magnus

        Hej Lennart

        Vad får dig att tro att elbilarna inte skulle vara kraftfulla nog för att dra en släpvagn?

        Om vi tar Tesla som leder elbils-racet har dessa bilar mellan 300-600 hästkrafter och ett ordentligt vridmoment till detta, Så ser verkligen inget problem med att dra ett släp

        Tar vi Chevrolet Bolt , vilket är en mindre bil så har den ca 200 hästkrafter och 361 nm i vrid.

        Tittar vi på en ännu mindre elbil , E-Golfen har den 115 hästar och ett vrid på 270 nm vilket även det givetvis går bra att dra ett vanligt släp med.

        Tror du bör uppdatera dig lite om El-bilar och dess effekt mm

        • Petter

          Tyvärr är dragkroken inget som elbilstillverkarna har prioriterat. Ofta finns det dragkrok att köpa till i efterhand, hos ett separat företag, men det är bara Tesla Model X som kan levereras med dragkrok från fabrik bland de helt eldrivna bilarna.
          En av anledningarna är att ett släp ökar energiförbrukningen rejält och en elbil med kort räckvidd får därför ännu kortare räckvidd med släp på kroken.
          Alltså inga problem med kraften ,men vet att räckvidden reduceras till hälften med en hästtransport + häst i så långt kommer man inte.

          • Magnus Lindgren

            Hej Petter

            Du har helt rätt i att dragkrok inte är prioriterat idag bland elbilstillverkarna. Tills ganska nyligen är det ju mest små bilar som som är elbilar , undantaget bl Tesla då.

            Och du har helt rätt i att dra släp eller husvagn ökar förbrukningen , Samma gäller ju även på en bensinbil. Inget jag argumenterar emot heller. Bilarna som kommer kommande åren har mellan 30-50 mils räckvidd , så jag tror generellt inte detta är något problem. Tror du?

            Du har även säkert rätt i din uträkning om effektrekord om 4,7 miljoner Teslor skulle stoppa i sladden samtidigt , Men på riktigt. Vi är väl inte riktigt där? Och när / om vi hamnar i ett läge med 4,7 miljoner elbilar så tror jag saker har hänt med elnätet

            Bränsleceller är riktigt intressant , Google driver bland annat nån serverhall enbart med bränsleceller.

        • Lennart Lindberg (inläggsförfattare)

          Tack för dina synpunkter. Helt uppenbart är du en el-bilförespråkare. Du kanske borde titta lite på vad forskare kommit fram till när det gäller utsläpp av koldioxid vid tillverkning av elbilar. Där finns bland annat Mike Brenner-Lee vid Lancaster University och i Sverige Katja Tasla Gradin vid KTH. Om vi tar den nya e-Golfen som du nämner så bidrar tillverkningen av den med 23,4 ton koldioxid innan den når konsument. Jämför man den koldioxidpåverkan som en 10 år gammal VolvoXC90 V8 släppt ut under 6000 mil så är det 19 ton. Tasla Gradin framhåller att ur miljösynpunkt är det bättre att använda våra bilar så länge som möjligt. Det vill säga konsumera mindre. I denna kalkyl ingår inte koldioxidutsläppen vid elproduktionen.
          Nör det gäller e-Golfen så kostar den i grundversionen 395000 kr det vill säga nästan 200000kr mer än en standard Golf. Bilen är dessutom inte direkt testad i drift under längre period. Det lär visa sig om den och andra bilar du nämner uppfyller förväntningarna.

          • Magnus Lindgren

            Hej igen Lennart

            Du har helt rätt i att XC90 volvon skulle släppt ut ungefär lika mycket co2 vid 6000 mil som elbilen gjort enbart vid tillverkningen. Men nu skrotar du väl inte XC90 vid 6000 mil? utan den rullar ju utan problem fem gånger så långt , så utsläppen stannar ju inte vid 6000 mil , Man måste givetvis räkna på hela livscykeln på bilarna och då blir elbilen en klar vinnare när det gäller till co2 utsläpp., Men detta skrev jag ju om tidigare.

            Du lär nog se att biltillverkarna även testar sina elbilar , så som sina andra bilar ordentligt innan de kommer ut på marknaden.

            Volvo gick föressten ut bara härom dagen och sa att redan om 2 år kommer 10% av deras bilförsäljning vara av el / hybrid bilar., De släpper 2 olika elbilar om 2 år. En liten och en lite större, typ xc60

            Källor: http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20160525/studie-gor-klart-elbilar-ar-betydligt-renare-an-bensinbilar

            http://www.aftonbladet.se/bil/article21589540.ab

          • Lennart Lindberg (inläggsförfattare)

            Då är vi tillbaka på ruta 1A. Malus-Bonussystemet skall alltså premiera en bilflotta som har koldioxidutsläpp i sin tillverkning som svarar mot en av de största och tyngsta bilarna som Volvo har som har 10 år på nacken och gått 6000 mil. Jag har ingen jämförande beräkning mellan en e-Golf och en standard Golf men jag gissar att en ny Golf har betydligt mindre utsläpp än en XC90. Det vill säga betydligt fler mil innan e-Golfen börjar spar miljön En personbil i Sverige idag går ca 1500 mil årligen. Överfört i uppladdning av en elbil med normal drift skulle det vara intressant att veta hur många kWh som krävs för den körsträckan. För även elproduktion genererar utsläpp av koldioxid.
            Jag ser inget skäl till att premiera elbilar med ett bonussystem och bestraffa petroliumdrivna bilar, annat än att billobbyn ytterligare en gång lyckats. Det är kanske därför som forskningen kring drivmedel baserad på inhemsk råvara är så eftersatt. Finland satsar och som vanligt är de betydligt för Sverige.

          • Magnus

            Hej

            Ska jag behöva skriva det igen? Du måste räkna på det totala utsläppet för bilen. Från det bilen tillverkas tills den monteras isär / skrotas . Då har elbilen överlägset mindre co2 utsläpp Så det är skälet till att det ska uppmuntras att få folk att byta till elbil.

            Sedan hänger ju det även att strömmen kommer från en förnybar källa som laddar elbilen.

            Allt kan givetvis sättas i perspektiv , Vill du minska dina co2 utsläpp men känner att en elbil inte passar dina behov idag så kan du istället ta tåget istället för flyg när du ska till Stockholm eller skippa ett par Thailandsresor och äta mindre kött så har du redan där gjort mycket mer än vad ett byte till elbil skulle göra. ,

            Men klart bäst för miljön vore cykel , Tåg vid långresor och inga Thailandsresor och bli vegan, alt bara äta vilt när de kommer till kött :)

            Tror vi inte kommer något längre i detta ämne nu , Men hoppas du fått upp ögonen att elbilen är något bra om man jämför med en bensinbil.

    • Magnus Lindgren

      Hej Petter

      Har du några källor på det du hävdar att bara 4% av elbilasägarna skulle kunna ladda samtidigt?
      Men hur som, givetvis kommer elnätets behövas förändras och förbättras allt eftersom fordonsflottan byts ut

      Finns många intressanta lösningar som testas just nu , En är där elbilen är en del av lösningen av utbyggnaden av av elnätet. Bilens batteri kan användas som stöd till elnätet eller till ditt hus när den inte används ,

      https://www.youtube.com/watch?v=xoC06XzjF3k

      Utbyggnaden av solceller på folks tak hjälper även till.

      • Petter

        Absolut mycket händer ,och räkna gärna på hur många kvadrat solceller det behövs till bilen.
        Ta också med i beräkningen vad som händer i länderna där dessa konfliktmineraler bryts och hur länge de räcker i dagens brytningstakt. Här händer också oerhört mycket vad gäller nya mtrl till solceller.
        Och troligen kommer vi i framtiden att satsa på förhoppningsvis LENR (lite hokus pokus än men) samt bränsleceller som troligtvis blir det huvudsakliga .

        Lite enkel matte när det gäller elbilar, kanske inte helt riktigt men det ger lite perspektiv på vad det innebär.
        Det högsta effektuttaget vi haft i Sverige, räknat på timedelvärde är inte riktigt 28000 MW.
        En snabbladdare för en Tesla ger uppåt 130 kW.
        28000/0,130=216000 st Teslor.
        Det är många bilar men Sveriges personbilsflotta är på ca 4,7 miljoner bilar.
        (0,216/4,7)x100=4,6%
        Dvs skulle alla personbilar i Sverige vara Teslor och skulle 4,6 % av dem laddas samtidigt skulle vi slå effektrekord i Sverige.
        Det är tur vi har kärnkraft än så länge ,ifrågasätt gärna detta men kom då med en bättre uträkning som bevisar motsatsen. Och vi har en lång väg att bygga ut infrastrukturen för detta med grövre kalblar tex för att tillgodose god matning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>