Hyvää Suomesta

Vi i Sverige har vant oss vid en uppsjö av olika ”miljömärkningar”. Det är svanar, pandor, krav mm. Egentligen vad dessa märken står för är lite höljt i dunkel. Men en sak är säker och det är att alla produkter som är märkta med något av ”miljömärkena”  har givit märkesinnehavaren en monetär dusör. Vem mins inte Världsnaturfondens ”rödlistning” av sik. En fiskart som inte är hotad eller för den delen tillhör det storskaliga fiskets huvudfångst. Däremot är det siken den fångst som är det småskaliga, kustnära, fiskets bas. Konsekvensen blev att butiker slutade sälja sik, att uppköpare inte viste hur de skulle förhålla sig till ”rödlistningen”. Men, men om kustfiskeorganisationen kunde tänka sig att för några miljoner licensiera och miljömärka fisket så skulle hotet mot siken omedelbart upphöra.

Varför är det så att i fråga efter fråga så ligger Finland ljusår framför Sverige. Skol, försvar, jordbruk, rättsväsende, skogsbruk mm. Det är bara att välja och jämföra. Kanske finns förklaringen i det faktum att Finland upplevt krig, svält och otroliga ekonomiska påfrestningar i form av krigsskadestånd. Finländarna har en medvetenhet om hur skör tråden som håller upp ett samhälle är. Aldrig mer svält. Aldrig mer ett oförberett Finland om ett hot mot dess självständighet uppstår. Ett välutbildat och rättstryggt folk är en god bas för utveckling av landet.

Finland har tagit lärdom. Det inhemska jordbruket, även det mest småskaliga, understöds för att garantera en hög grad av självförsörjning. Lager av kritiska insatsvaror finns. Och till detta kommer ”Hyvää Suomesta”. Gott från Finland som det lyder på svenska. Det är en märkning som använder den Finska nationalfågeln, svanen, som symbol. För att få använda sig av märket krävs att 100% av kött, mjölk, fisk och ägg måste vara finska och livsmedel som är förädlade måste vara tillverkade och förpackade i Finland samt att minst 75% av råvarorna måste vara finska. 260 livsmedelsproducenter använder märket som omfattar närmare 8000 olika varor. Hyvää Suomesta är en mycket välkänd och uppskattat märkning som 90% av finländarna känner till. Det gör det enklare att välja i butikerna. Det understöder den lokala livsmedelsproduktionen, ända ned till mycket småskalig produktion. Jag undrar hur pandor och övriga ”miljömärkningar” klarar av denna konkurrens. Heja Finland.

Om något motsvarande skulle införas i Sverige skulle kön till regeringen av protesterande ”miljömärkesinnehavare”, livsmedelskedjor, livsmedelsimportörer mm stäckas sig långt utanför tullarna. För vi vet ju att ”billigt är gott” och inhemsk produktion av livsmedel är dyr. Den följer nämligen de strikta krav som Sverige tillämpar. Mycket striktare än de flesta andra europeiska länders. Här har vi i stället en uppsjö av egenmärkesvaror med tveksamt ursprung, Dessa fyller svenskens behov  av livsmedel och är dessutom miljösmarta, mycket bättre än det förhatliga svenska jordbrukets produktion. Vem bryr sig om det finns stora doser antibiotika i köttprodukterna, om det finns salmonella i våra livsmedel. Goman och Icander vet bäst.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>