SLIQHAQ Barber / Shop i Umeå

Att driva företag i Norrland är dubbelbottnat

Av , , Bli först att kommentera 1

Att driva företag i Norrland är dubbelbottnat. Den unika miljön och närheten till naturen gör något med oss människor. Småskaligheten och de mindre städerna gör livet och företagandet mer ombonat jämfört med de stora städerna. Samtidigt är avstånd och kompetensförsörjning en utmaning för företagen.

Kilometerskatter, drivmedelstillägg, klimatförändringar och närheten till marknaden står ibland i viss konflikt med varandra. SLIQHAQ som både har ehandel, butik och barberarsalong ser alla dessa delar dagligen i våra verksamheter.

Det gäller att skapa förutsättningar för företag inom alla sektorer att kunna driva verksamheter även i de mindre befolkade delarna av Sverige. Om inte hänsyn tas från politiskt håll kring frågor som rör detta slås företag ut. Eller flyttar söderut för att kunna stärka sin konkurrenskraft. Etablerade företag flyttar sällan tillbaka.

Förflyttningen från fysiskt till digitalt

Inom handeln sker en stor omfördelning av köp från fysik butik och marknadsplats till ehandel och det digitala. De företag som klarar att vara närvarande i alla dessa kanaler har störst chans att överleva och möta kundernas önskemål och krav för sin köpupplevelse. Det gäller att finnas där kunden rör sig och alltid vara relevant och villig att möta kunden på dess villkor.

Måste alltid köp och utbyte av den fysiska varan ske samtidigt? Egentligen inte. Visst är det trevligt att traska ut från butiken med en påse med varan. Men ibland lika skönt att slippa kassar och istället kanske se varan levereras på annat sätt. Kanske hem direkt på behaglig kvällstid eller kanske i en box utanför dörren?

Cyberphoto och Incrade exempel på duktiga e-handelsföretag i Umeå

Låt mig ta två exempel på duktiga butiker och ehandlare i Umeå. Cyberphoto och Incrade som bland annat säljer sällskapsspel. Vilka likheter har de med varandra?

  • Båda har fysisk butik och ehandel.
  • Fokus på kunden och att bedriva sjysst försäljning med omtanke om kunden.
  • Hög kunskap inom sitt område.
  • Klingande norrländska.
  • Passion för det som säljs och erbjuds.
  • Stort utbud.
  • Håller sina löften till kunden.
  • Högt förtroende bland kunderna.

I skrivandets stund ligger Cyberphoto på plats 60 och Incrade på plats 20 av Prisjakts 5248 butiker när det gäller kundnöjdhet.

Gustav Burman
VD, grundare SLIQHAQ AB