Sonja(s) blogg

Trygghetslarm i Vännäs

I kvällens Uppdrag Granskning så tas det upp om de trygghetslarm som kommunerna erbjuder.

Enligt TV-programmet så finns det stora problem som har inneburit att det finns personer som fått vänta länge på hjälp om de ens fått någon hjälp.

Då vill jag gärna berätta att här i Vännäs så fungerar det fantastiskt bra enligt det besked som jag idag har fått.

Vi har ständiga kontroller och uppmärksammar via vårt datasystem om det är något som inte fungerar. Vi har speciell personal som har till uppgift att jobba med den teknik som hemtjänsten använder och de ser också till att de problem som blir åtgärdas så fort som möjligt. Vi upptäcker alltså snabbt om det skulle vara ett larm hos någon som inte fungerar.

Hur fungerar det då med trygghetslarm i Vännäs? Jo , den som har ett larm och behöver hjälp trycker på sin knapp. Larmet går direkt till hemtjänstpersonalens telefoner. Det finns ett system som gör att det ringer till 1:e mottagare först, om den inte svarar (kan ju tex hjälpa en annan brukare just då) så går det till nästa och sedan nästa ända till någon svarar.

Hemtjänstpersonal pratar med den som larmat och kollar vad som hänt. Då fungerar det så att man behöver inte svara i en telefon för det utan det finns högtalare och mikrofon som fungerar om man tex ligger på golvet. Men skulle man inte svara så är det en anledning för personal att snabbt åka iväg till den som larmat.

Ibland kan det bli larm av misstag eller vara något som inte är akut så personalen gör alltid en bedömning om vad som ska göras utifrån telefonsamtalet.

Nattetid är det nattpatrullen som svarar på de larm som blir så vi har ett mycket bra system som fungerar dygnet runt.

Ingen i Vännäs väntar mera än vad som krävs i transporttid för att få hjälp efter ett larm via vårt trygghetslarm och vi uppmärksammar snabbt om det är ett trygghetslarm som inte fungerar.

 

Etiketter: , , , , , ,

3 kommentarer

  1. Josephine Freje

    Hej, reportern Josephine Freje som gjorde inslaget. Gå gärna in på UG referens och se vad din kommun har svarat i enkäten. http://www.svt.se/ug/ug-referens/article1733733.svt/binary/UGR-2014V-01-02s.pdf

    Vännäs har svarat att de:
    – inte har några digitala larm.
    – ni har bara automatiska testlarm 1 gång per dygn, ingen manuell kontroll av larmknapparna. Ni har inte heller rutin för manuell provlarmning, som är en mini-nivå med analoga larm.

    Sen kanske ni gör ett jättebra jobb, men kolla upp detta och tekniken är ett tips.
    Tack för att ni tittar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.