Bohrs hammare

Vad är sanning?

Pontius Pilatus ställde frågan ”vad är sanning?” till den litterära karaktären Jesus när den sistnämnde precis sagt att han fötts för att vittna för sanningen. Frågan saknar dock svar i texten – Pilatus förväntade sig inte ett svar, eftersom han uppenbarligen ansåg Jesus vara galen.

Flera filosofer har dock brottats med denna fråga genom tiderna, men det blir alltför tröttsamt att gå igenom alla deras mer eller mindre lyckade försök att besvara den (en del förnekar t.o.m. att det finns någon sanning överhuvudtaget), utan jag går helt enkelt rakt på sak: det finns en absolut sanning.

Problemet med den absoluta sanningen är emellertid att vi aldrig kan vara absolut säkra på vad den är. Detta beror dels på våra begränsade kognitiva förmågor – inte ens i teorin kan vi nå en absolut förståelse för allting – vilket i sin tur begränsas av att vår position av definition är låst till vårt universum.

Vi har dock arbetat fram en förmåga att ställa relevanta frågor till universum, som då alltid svarar – inte alltid begripligt, men i alla fall alltid sanningsenligt (ifall man nu inte själv fuskar). Denna förmåga kallas ”den vetenskapliga metoden”, vilket egentligen är flera olika metoder beroende på kunskapsfält.

Med den vetenskapliga metoden når vi fram till provisoriska sanningar, alltså slutsatser som bortom allt rimligt tvivel beskriver världen, och som det är absurt, eller leder till absurda konsekvenser, att betvivla.

Vetenskap bygger på fakta och evidens. Fakta är av definition något som är sant. Evidens är vetenskapliga empiriska bevis eller belägg för någonting. Empiri är de slutsatser man kan dra grundad på erfarenheten, genom noggranna vetenskapliga iakttagelser av verkligheten och experiment.

15 kommentarer

  1. Göran Jonzon

    Men man kan ju aldrig veta om den delsanning man får som svar på en enskild fråga verkligen är kongruent med sanningen om helheten, eller hur?
    Frågar jag en mätstation som just för tillfället befinner sig i orkanens öga efter vilket väder som råder, så får jag ju ett alldeles sant svar – Helt vindstilla.

    Så länge vi saknar en storföenande teori som går att empiriskt fastslå i sin helhet, måste utrymmet för teorier och teser lämnas öppet för alla, vare sig de kallar sig teologer eller forskare: Att kalla sig vetenskapsman är väl hanska magstarkt utifrån det minimala vi faktiskt har kontroll över ?

    • Stefan Rådström (inläggsförfattare)

      Tack för din kommentar, Göran!

      Du har självklart rätt i att det sanna svaret från en enskild datapunkt från en enstaka datapunkt ger rätt svar, men det är ju inte så vetenskaplig datainsamling bedrivs.

      Det finns inget mänskligt aktivitetsfält som är mer öppen för idéer, hypoteser, eller hugskott än vetenskapen. Den tillhandahåller också verktygen för att sålla bort de som inte fungerar, och behålla dem som gör det. När vi ställer våra frågor, som ”vilken av dessa hypoteser beskriver verkligheten bäst”, är det är naturen själv som talar om för oss vad som är sant eller falskt. Att acceptera svaret, vad det än är och oavsett ifall vi tycker om det eller ej, är att vara vetenskaplig.

      T.ex. kreationismhypotesen är ordentligt och uttömmande motbevisad (trots att man försökt att hitta bevis för denna under flera tusen år, utan att lyckas finna ett enda), medan evolutionsteorin bekräftats om och om igen. Därför har inte kreationismhypotesen någonting att göra i en naturvetenskaplig utbildning. Däremot meriterar den för t.ex. religions- eller filosofiundervisningen, som en av många tidiga förklaringsmodeller som visat sig falska. Eleverna måste lära sig vilken verklighetsbeskrivning som är den korrekta – vad som är sant och falskt i dessa frågor kan inte vara en fråga om fritt val, som det nu har blivit i svenska skolor. Eller som Henrik Höjer i FoF nr 3, 2012 skriver: ”Religiösa skapelseberättelser dukas upp bredvid evolutionsteorin. Elever får själva bestämma vad de ska tro på”. Ifall detta har blivit ledstjärnan för den svenska skolan, kan vi snart säga ajöss till Sverige som en av de ledande industrinationerna.

  2. Göran Jonzon

    Intressant att du förefaller ställa vetenskap mot teologi !
    Motsatsen till vetanskap är inte teologi utan ovetenskap och jag menar att delmängden vetande kontra delmängden ovetande är omärbar.

    Frågorna vi kan ställa utgår alltid från våra fem sinnens begränsade förmåga att uppfatta den verklighet som uppenbarligen inrymmer stora mängder fakta som vi inte är i stånd att uppfatta och därmed sannolikt inte heller har förmått att precisera adekvata frågeställningar för.
    Inom denna oknda delmängd kan precis vad som helst dölja sig.
    Somliga teorier är givetvis mer berättigade att utgå från än andra, men att helt förkasta en målmedveten process bakom evolutionens riktningspilar anser jag vara obetänksamt och utan vetenskapligt värde.

    • Stefan Rådström (inläggsförfattare)

      Göran, teologi är en delmängd av den ovetenskap (antivetenskap) som gör komplett ogrundade sanningsanspråk på den objektiva verkligheten. Vetenskapen förkastar inte möjligheten att det skulle kunna finnas en målmedveten intelligens bakom det som sker i naturen, men det finns ingen som helst anledning att göra det – hypotesen saknar förklaringsvärde, den är av allt att döma grundligt falsifierad, precis som hypotesen Jultomten, Marduk, Baal, JHVH, Zeus, Oden, spöken, vampyrer, änglar, den odödliga immateriella själen, zombier, osv. Vetenskapligt finns det ingen anledning idag att ta någon som helst hänsyn dessa spekulationer, såvitt inga extraordinära bevis presenteras: detta kommer dock med all säkerhet aldrig att ske, men presenteras sådana bevis måste även den mest hårdnackade skeptiker ändra uppfattning. Det är alltid de vetenskapliga bevisen som bestämmer.

      • Patrik

        Hej Stefan.

        Jag hoppas att man som vetenskapsman har lärt sig att vara lite ödmjuk inför det faktum att man genom historien har haft fel från det jorden var platt till att neutrinerna inte har massa. Bara för att man inte vet idag kan det vara en sanning i morgon.
        Nu till den egentliga anledningen till dessa rader. Du påstår att zombier inte finns. Som tur är finns det inte parasiter eller svampar som har människan som förökningscentral. Än så länge kanske man bör tillägga. Inom insekternas värld så finns det ett antal ”zombies” redan idag, myror som blir infekterade med en svampsporer som kan utrota en hel koloni. En parasit som tar kontrollen över en snigel så den klättrar upp för att bli fågelmat. Till det kanske man kan lägga kattens parasit som det finns indikationer på en beteende förändring hos de infekterade människorna. Tydligen så har de upptäck parasiten hos flertalet av alla de så kallade våghalsarna, Daredevils.

        Med vänlig hälsning

        Patrik Marthin

        • Stefan Rådström (inläggsförfattare)

          Hej Patrik, tack för din kommentar.

          Ingen är mera ödmjuk än den som försöker tillämpa den vetenskapliga metoden på naturen. Den har utvecklats just därför att människan är så felbar.

          Carl Sagan ställde frågan ”Så vem är mer ödmjuk? Den vetenskapsman som ser på universum med ett öppet sinne och accepterar vad universum än har att lära oss, eller någon som säger att allt i denna bok måste betraktas den bokstavliga sanningen och inte kan föreställa sig någon som helst felbarhet av alla de människor som varit inblandade?”

          Det är skillnad på att inte veta något idag som kan bli en sanning i morgon, och att faktiskt veta att något är osant idag: det är exempelvis en osanning att homeopati fungerar. Det finns inte någon chans att den är sann, även om man som vetenskapsman måste medge att möjligheten finns, på samma sätt som det är möjligt att det finns osynliga, ljudlösa, doftfria, flygande rosa enhörningar överallt runt omkring oss.

          Den typ av zombier som jag avsåg var den övernaturliga sorten, alltså en död människa som på magiskt sätt återfått livet i syfte för att utföra en trollkarls order. De olika sorters parasiter som orsakar självdestruktiva beteendeförändringar hos djur är dock intressanta, men det handlar då inte om döda individer som parasiten på ett magiskt sätt återuppväckt till livet. Jag är ledsen om det var oklart.

          • Patrik

            Hej Stefan.

            Den zombien som voodoo prästerna skapade var drogade människor som upplevdes som döda. Dessa av drogades, ”uppväcktes”, av prästen med hjälp av naturliga dekokter och ”showmanship”. I filmens värld så väcktes de döda upp av ett kemikalieutsläpp. Det är också från filmen som zombierna behöver mänsklig hjärna för att ”överleva”. Det är även från filmens värld som zombie sjukdomen börjar att sprida sig via bett eller liknade. Det skulle inte förvåna mig om de som skrev manuset till zombiefilmerna hade sneglat på samspelet mellan svampen och myrorna som inspiration.

            Placeboeffekten är vad jag kan förstå vetenskapligt bevisad och om du tror på homeopatin så funkar den. Även borde det omvända föreligga att om du inte tror på det så funkar det inte. Vet inte om just det sambandet är vetenskapligt bevisat.
            Det verkar som den absolutism som har tidigare existerat hos vetenskapen har omvandlats till den mera ödmjuka ”vi kan inte bevisa det men det kan vara så” attityden. Det tror jag är en bättre inställning för att kunna lära sig mer om allting.

            Med vänlig hälsning

            Patrik Marthin

          • Stefan Rådström (inläggsförfattare)

            Hej Patrik,

            grejen med de zombier som voodoo-prästerna skapade är inte hur det verkligen gick till (med droger, trick, humbug och lurendrejeri) utan hur det presenterades: de fick makt över människor genom att övertyga dem om att zombies är odöda människor som prästerna skapade genom att de skänkte liv åt döda kroppar. Det är denna bild som är osann, inte hur det verkligen går till. Ifall det vore så enkelt att allt som påstås är sant eftersom man med diverse trick och lurendrejerier kan få människor (där även forskare ingår) att tro att något fungerar på ett visst sätt, då är allting sant. Solipsister tror att allt som man upplever som sant verkligen är sant, och postmodernisterna har likartade illusioner. Ingen av dessa filosofiska skräpidéer är vetenskapliga.

            Placeboeffekten är en vetenskapligt bevisad effekt, men den visar inte att homeopati fungerar. Homeopatiska preparat är vanligt vatten, och vilket vatten som helst duger för att framkalla placeboeffekten. Förväntar man sig en viss effekt av en verkningslös behandling, så finns det en rätt stor chans att man kommer att erfara en sådan effekt vad det än gäller. Problemet är förstås att effekten ganska snart försvinner: kroppen märker ganska snart att placebopreparatet inte hjälper, och börjar man själv tvivla försvinner effekten genast. Detta är skillnaden mellan medicin (alltså preparat med bevisad effekt) och dyra kvackprodukter såsom homeopatika.

            Vetenskapen har aldrig påståtts inneha några absoluta sanningar, var har du fått den felaktiga uppfattningen ifrån? Det är religionens område att hålla sig till fasta dogmer och ”sanningar” som inte får ifrågasättas. Vetenskapens resultat ifrågasätts hela tiden internt – och en forskare blir aldrig lyckligare än när hen stöter på ett problem som hotar att kullkasta rådande uppfattningar: det innebär att naturen håller på att avslöja något viktigt.

            Dessutom kommer du sällan (eller snarare aldrig) att påträffa en forskare som sagt eller säger att hen är absolut säker på något, ty alla redovisade resultat har osäkerhetsmarginaler. Som exempel anges universums ålder till 13.799 ± 0.021 miljarder år – vi kan alltså vara säker på universums ålder med en felmarginal på 210 miljoner år. Den som påstår att universum är 6000 år gammal talar dock osanning med en faktor på över 2000000.

      • E Abrahamsson

        Oj förlåt då om du tog det så allvarligt! Bra att du visar ditt verkliga ansikte så man vet var man har dig. Jag ska inte besvära dig mera. Tack för mig!

        • Stefan Rådström (inläggsförfattare)

          Ad hominem-skämt är inte min grej, det är en svaghet i min psykologi. Men jag svarar gärna med samma mynt ifall man nu prompt måste försöka sig på det.

          • E Abrahamsson

            Ok, jag förstår. Men tittar man till vad rubriken frågar efter, blir det här min sanning. Var det inte den du var ute efter och jag svarade eller kommenterade sanningsenligt. Gilla eller inte är en annan sak. God fortsättning!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.