Stures Spalt

Kaffe med nyheter.

Roman Gallo rusar in det moderna sammanträdesrummet. Stresshormonerna ser ut att vara på en allt för hög nivå. Men det kanske inte är så konstigt. Han leder ett gigantiskt mediaprojekt som nu ska rullas ut över hela Tjeckien.

Målet är att starta 200 veckotidningar och lika många sajter. Ett nytt modernt mediehus som bygger på hyperlokal journalistik byggs upp över hela Tjeckien. Ingen tidning blir stor men den sammanlagda upplagan räknas ändå nå 400.000 exemplar tackvare det stora antalet lokala titlar.
Projektet har fått sitt världsrykte på grund av en helt annan innovation. Företaget bygger nämligen upp lokala caféer på de orter man ska verka. Caféerna är samtidigt redaktionslokal för de lokala tidningarna.
I veckan besökte jag tillsammans med knappt tio andra mediechefer Roman Gallo i Prag. På uppdrag av ett antal lokala tidningsstiftelser ska vi utöva framtidsspaning och mediesituationen i forna östblocket är extra intressant.
På tisdag firar Tjeckien sammetsrevolutionen. Efter murens fall demokratiserades Sovjets gamla lydstater. Det innebar också att propagandisterna som huserat på de statliga tidningarna fick lämna. Kvar blev ett antal unga och oförstörda journalister som utan historisk belastning både kunde göra ny journalistik och möta den nya tekniken (internet) utan allt för mycket historia i väggarna.
Roman Gallo var en av dessa journalister. Han blev som 25-åringen chefredaktör och har sedan dess verkat i branschen.
Nase Adressa byggs upp från grunden. Investmentbolaget PPF satsar ett stort antal miljoner på medieprojektet. Tron på den lokala journalistiken är stark även där.
Den lokala och hyperlokala journalistiken är på stark frammarsch. Det ser vi inte minst på Västerbottens-Kuriren där VK Nära slagit extremt väl ut. Vi förbereder nu också nästa steg i denna utveckling.
Orsakerna till denna framgång är inte särskilt konstig. Det är samma drivkraft som under 100 år motiverat västerbottningar att betala för VK. För att orientera sig i ett samhälle vill folk veta vad som händer. De är också beredda att betala för att någon granskar makten. Samtidigt ges också det lokala näringslivet en möjlighet att nå sina kunder.
Detta behov är inte kopplat till just papper utan kommer att söka nya former med den nya tekniken och nya vanor.
Det är just detta som världens alla medieföretag försöker anpassa sig till. Även vi på VK.
 
Trevlig helg!
Sture Bergman
Chefredaktör och ansvarig utgivare

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.