Stures Spalt

Framtiden i demoversion

En bild av en flerdimensionell värld flimrade förbi i torsdags

Framtiden för en mediekonsument klarnade en smula när framsynta kollegan Anette visade amerikanska Sports Illustrated demoversion av en e-tidningen på youtube, i slutet av krönikan hittar ni länken.
Att bara försöka beskriva möjligheterna känns svårt via en krönika. Beskrivningen blir helt enkelt endimensionell medan upplevelsen var just det motsatta. Deras multimediala demoversion innehöll bildspel, interaktivitet, möjligheter till personifiering och så mycket mer.
Sammanväxten av som professor Nicholas Negronte, grundare av MIT Media Lab, och fler med honom förutspådde är verkligen här. Med digitaliseringen av text, bilder och ljud ges helt enkelt nya möjligheter att skapa nya kanaler och plattformar som vi hittills inte skådat. Med den utbyggda mobiltekniken får vi dessutom lösningar som fungerar på ställen dit inga kablar och nätverk är dragna.
Vi kan tycka att mycket har hänt sedan mobiltelefonin och internet kom men vi är faktiskt bara i början på utvecklingskurvan. Utvecklingen kommer att påverka alla och oss mediemänniskor i synnerhet.
Det är just den här utvecklingen som är grundorsaken till att VK-koncernen dragit igång sitt framtidsprojekt vars mål är att på sikt ska säkra att vår region har ett starkt och lokalt ägt medieföretag som känner för sin bygd och via oberoende journalistik, nyhetsbevakning, debatt och opinionsbildning bidrar till utveckling.
Det brukar heta att ”alla länder har en armé, sin egen eller någon annans” och det skulle också kunna överföras på en regions medier. Min utgångspunkt är att Västerbotten och Umeåtrakten också i framtiden kommer att hysa ett eller flera medieföretag. Men det är ingen självklarhet att det är lokalt ägda. Det är inte ens säkert att de är nationellt ägda.
Men lyckas vi inom VK-koncernen även fortsatt att motsvara era behov finns goda möjligheter för att vi kan behålla ett lokalt ägande. För en region tror jag att det har flera fördelar.
För att klara den uppgiften gäller det att klara förändringen från att vara enbart tidning till ett multimedialt medieföretag med mängder av kanaler och produkter som fyller viktiga behov för er. Jag tror att under överskådlig tid kommer en ganska stor grupp vilja fortsätta läsa sin papperstidning, en del följer nyhetsflödet på webben, andra mobilen, några via TV och kanske en e-tidning.
Förutom bredden och komplexiteten i valet av kanaler kommer också själva journalistiken att utmanas i och med att de sociala medierna växer och fördjupas.
Här hittar ni Sports Illustrated demoversion: (http://www.youtube.com/watch?v=ntyXvLnxyXk).
Trevlig helg!
 
Sture Bergman
Chefredaktör och ansvarig utgivare

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.