Styrketräning

Det blir aldrig lättare, man blir bara starkare!

Kosttillskott för fettförbränning?

Många av oss behöver leva mer hälsosamt och inleda ett sundare liv. Det finns dock många olika sätt att göra detta på. Vi kommer här att guida dig till de bästa metoderna, den nyttigaste maten och även ge dig några värdefulla tips på hur man bäst kommer igång.

I Sverige upplever vi just nu hela skalan, från Anorexi till Övervikt. Läs våra tips. Och använd ditt sunda förnuft.

Behöver du verkligen gå ner i vikt? Det första du bör göra är att genom Body Mass Index (BMI) undersöka om du är överviktig och i så fall i vilken grad.
1. Ta din längd x din längd 
2. T ex 1,70 x 1,70 = 2,89
3. Dividera din vikt med det värdet
4. T ex 87 delat med 2,89 = 30,1

Så här tolkar du ditt BMI

  • BMI 16 eller mindre: allvarlig undervikt
  • BMI 16-18,4: undervikt
  • BMI 18,5-24,9: normalvikt
  • BMI 25-29,9: övervikt
  • BMI 30-34.9: måttlig fetma
  • BMI 35-39,9: svår fetma
  • BMI 40 och över: mycket svår fetma

Notera att BMI inte alltid kan appliceras på de som är mycket vältränade. Om du har stor muskelmassa kan du få ett högt BMI utan att vara överviktig.

Metoderna Pulver, piller, magiska soppor och mirakeldieter

Vi har under de senaste åren fullkomligt överösts av olika råd och tips på hur man kan trolla bort sina överflödiga kilon. Tyvärr är sanningen ganska enkel – ät mindre och rör på dig mer. Sedan kan man variera just denna sanning på en mängd olika sätt. Vi guidar dig till metoderna som verkligen fungerar.

Tillsammans med andra

Många tycker att det är inspirerande att hantera viktminskning tillsammans med andra. Det mest klassiska exemplet på detta är Viktväktarna som idag har mötesplatser runt om i hela Sverige. På ditt första möte kommer du och en konsulent fram till vilken vikt du ska satsa på att nå. Och det är ingen brådska, cirka ett kilo i veckan är en önskvärd viktminskning för att den ska vara hälsosam. Nyttig mat som räknas i form av points i stället för kalorier och stöttande gruppmöten utgör vägen till ditt nya liv.

Proteinpulver som shake

Att inleda en diet med att ersätta ett eller flera mål mat om dagen med proteinpulver kan ge dig en bra start. Det finns många olika märken och de har lite olika kaloriinnehåll och smaker. Äter du enbart pulver en vecka kan du räkna med en viktminskning på 1,5 – 2,5 kilo – självklart beroende på din startvikt.

Fettförbrännande kosttillskott

Att äta kosttillskott kan vara ett utmärkt komplement till nyttig kost och motion. Här ger vi dig tips på några av de bästa fettförbrännarna.

CLA

CLA hjälper kroppen att få en bättre balans mellan fett och muskler genom att utnyttja kroppsfettet som energi till att bilda muskler. CLA innehåller konjugerad linolinsyra och finns naturligt i ost, mjölk och oxkött.

Äppelcidervinäger

Äppelcidervinäger ökar kroppens förbränning, något som länge varit känt inom folkmedicinen. Detta kosttillskott intas i form av kapslar. För att få full effekt är det viktigt att du tillför kroppen en jämn dos dagligen. Det finns även äppelcidervinäger extra stark som är ännu mer effektiv.

Krom som kosttillskott

Krom kan vara till mycket bra hjälp för att hålla ditt blodsocker på en jämn nivå och därmed dämpa sötsug och okontrollerade mellanmål. (Se separat artikel på sidan 20 i denna tidning).

Receptbelagd medicin – en sista utväg

Om du är så pass överviktig att din hälsa är i allvarlig fara, bör du uppsöka en läkare för professionell hjälp. De två vanligaste medicinerna är Xenical och Reductil. Xenical hindrar tarmen från att ta upp 30 procent av fettet i maten. Reductil innehåller serotonin och noradrenalin som påverkar hjärnans uppfattning om hunger och mättnad. För att få receptbelagda mediciner mot övervikt bör du ligga på BMI 30 eller mer, men självklart görs vissa undantag.

Fettförbrännande motion

Tycker du att motion är något tråkigt och jobbigt? Du är inte ensam. Många gör dock felet att tänka på långa, svettiga träningspass och plågsamma joggingturer när det inte alls behöver vara jobbigt att träna. Gå långa promenader och ta trappan i stället för hissen. Gör det till en vana att kliva av bussen två stationer tidigare än vanligt och cykla i stället för att köra bil – då har du fått en bra vardagsmotion som gör att du slipper gå till gymmet.

Varning! 
Det finns metoder som du inte ska prova, helt enkelt för att de gör mer skada än nytta för din kropp.

  • Atkins diet: mycket proteiner men inga kolhydrater – farligt i längden. Man behöver en sammansatt kost för att må bra.
  • Mirakelsoppan: Kärt barn har många namn, heter det ju. Denna soppa som baseras på tomat, lök och kål har förekommit med många olika namn bland annat ”Rikshospitalets soppa”, ”Mirakelsoppan” och ”Sahlgrenska sjukhusets soppa”. Den ska tydligen innehålla ’minuskalorier’, vilket innebär att ju mer du äter desto mer går du ner i vikt. Om du går ner i vikt är osäkert, men en sak är i alla fall garanterad av denna soppa och det är magbesvär.
  • Piller på internet: I och med Internet har tillgängligheten på utländska bantningspiller ökat drastiskt. Bara de senaste månaderna har flera kvinnor tagits in på sjukhus efter att de konsumerat farliga produkter de köpt från på Internet. Om du nu i alla fall vill beställa på Internet – rådfråga en expert.
  • Hollywooddieten, även känd som Grapefruitdieten: Självklart blir du smal om du bara äter grapefruit, men det är naturligtvis inte bra för din hälsa.

Sluta räkna kalorier – satsa på GI-dieten

Michael Montignac är författaren som skrev en storsäljare som uppmanade oss att kasta alla kaloritabeller. Han uppmanar oss också att sluta stirra oss blinda på kalorier och i stället ta oss en titt på hur den mat vi äter påverkar vårt blodsocker. Montignac-metoden bygger på kunskap om hur det vi äter påverkar vår blodsockernivå och på kroppens balans mellan kolhydrater, protein, fett och fibrer. Först och främst ska man äta mat med så lågt glykemiskt index som möjligt. Glykemiskt index (GI) är ett mått som visar hur fort kolhydraterna i olika livsmedel får blodsockret att stiga. Om man äter mat med lågt GI, som t ex långsamma svårupplösta kolhydrater, tar det längre tid för kroppen att bearbeta maten och kroppen hinner tillgodogöra sig allt nyttigt. Mat med högt GI gör att ditt blodsocker åker berg- och dalbana och maten bearbetas alldeles för snabbt i magsäcken. Bönor, kikärtor, ananas, vin, fisk, ost och fullkornsbröd är bra exempel på livsmedel med lågt GI.

Vem ska inte banta eller gå på diet?

Den som är gravid, 
inte är helt frisk eller lider av ätstörningar ska självklart inte banta. 
Inte heller barn. 
Om du är osäker – rådfråga din läkare.

Tips för fettförbränning – och för att hålla vikten

  1. Handla aldrig mat när du är hungrig, det resulterar bara i onödiga och onyttiga impulsköp.
  2. Ät enligt tallriksmodellen: En fjärdedel protein (fisk, fågel eller kött), en fjärdedel kolhydrater (potatis, ris och pasta) och halva tallriken med grönsaker.
  3. Samla på dig goda smalrecept så att du har många goda uppslag när pizza suget blir som värst.
  4. Drick mycket vatten.
  5. Det finns alltid ett sätt att välja ett nyttigare alternativ. En varm sommardag kan du t ex välja en isglass i stället för en gräddglass.
  6. Skaffa dig bra redskap i köket: en stekpanna som du kan steka i utan fett, en ångkokare för grönsaker och en sprayflaska för oljan som minimerar matfettet är bra förslag.
  7. Ät på regelbundna tider.
  8. Komplettera din kost med bra kosttillskott så att du är säker på att du får alla vitaminer och mineraler du behöver trots att du inte äter lika mycket mat som förut.
  9. Belöna dig! Alla pengar du sparar genom att inte köpa godis, kakor, chips och läsk kan du lägga på något annat. Köp dig nya kläder, unna dig en lyxig helg på ett hotell eller res till solen.
  10. Se till att undvika vardagens fällor. Ett bra tips är t ex att alltid ha frukt på jobbet så att du kan hoppa över bullen på fikapausen och ta en banan i stället.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>