Styrketräning

Det blir aldrig lättare, man blir bara starkare!

Lågintensiv träning – bra motion för kroppen

Ta dig tid för din kropp! En aktiv livsstil lönar sig på många sätt.

Under sommaren får vi mycket motion ”gratis” i form av cykling, promenader, trädgårdsarbete och glada strand- och vattenlekar.

Motion behöver inte vara något jobbigt och tråkigt, och man måste inte följa ett strikt träningsprogram (även om det finns massor med jättebra och gratis träningsprogram). Vi behöver alla ny energi inför vinterhalvåret. Ska du börja träna så är det rätt tid nu.

Efter sommaren brukar de alla flesta träningsanläggningar erbjuda både prisvärda medlemskap samt ett stort utbud av olika träningsformer. Välj en motionsform du tycker är rolig. Prova på olika träningsformer till en början. Därefter kan du växla mellan de du tycker bäst om. Styrketräning, till exempel, passar alla åldrar. Eller varför inte pröva yoga eller dans?

Tar det emot att träna på gym, går det lika bra att träna hemma. Vardagsrumsgolvet duger utmärkt. Utrusta dig med hantlar eller gummiband om du vill ha något hjälpmedel. Glöm bara inte att styrketräning kräver god kosthållning och gärna högt intag av protein – från kött, proteinpulver eller proteinbars. Andra bra motionsformer inför vintern är skidåkning, både längd och utför samt skridskoåkning. Tacksamt eftersom man dessutom kommer ut i den friska luften.

Regelbunden motion gör att man mår bättre, både fysiskt och psykiskt. Dessutom stimuleras hjärncellsproduktionen av regelbunden träning. Spänningar och trötthet släpper vid träning och du känner dig piggare. Träning motverkar även depressioner. Och kom ihåg, det finns ingenting som slår en promenad. Det är den absolut bästa och skönaste av alla motionsformer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>