Mikael Sundling  (M) Vindeln

 

Maila mig

 

Namn: Mikael Sundling

Yrke: Testförare av Komatsuforest skogsmaskiner.
Politiskt uppdrag: (M), ledamot i kommunfullmäktige, Ersättare i KS & UFN, och ledamot i Buberggårdens AB
Ålder: 36 år
Bor:
Tvärålund
Familj:
Min sambo Marie och mina barn Lisa 15år , Linn 13år och Oskar 6år
Bloggar om: Allt som faller mig in.
Dröm: Att ingen ska behöva svälta.
Bästa egenskapen:
Säger vad jag tycker.
Sämsta egenskapen: Har lätt för att ta på mig saker som sedan faller i glömska.
Husdjur:
Jämthund
Bil:
Mitsubishi Outlander
Intressen:
Familjen, jobbet, jakten, föreningsliv, kompisar, och politik
Bästa minne: När jag såg mina barn för första gången.
Varför jag bloggar:
Jag vill synliggöra kommunens politiska arbete, och även lufta mina tankar i största allmänhet.

Det bästa med Vindeln:
1. Våra duktiga Entreprenörer
2. Sammanhållningen i byarna
3. Vårat aktiva föreningsliv
4. Närheten till Umeå
5. Fisket i Umeåälven

 

 

Man funderar på hur det kommer att bli

Går och funderar hur valet ska gå i Vindeln. Jag känner att det kommer att gå bra med tanke på allt folk som talar med en. Att vi har bland Sveriges sämsta ekonomier kan inte fortsätta, utan nytänk måste till för att vända den negativa trenden. Vi måste prova andra alternativ för att få vår kommun på fötter igen.

Att hejda utflyttningen är en mycket viktig fråga. Detta anser vi att vi kan göra om vi lyckas locka nya företag till vår kommun. Detta går att göra på många olika sätt. Ett kan vara att öppna upp våra egna verksamheter som vi nu driver själva så att nya aktörer kan få chansen. Att tillsätta en kommunal hjälpresurs som jobbar mot de riktigt små företagen så att de kan expandera är en annan sak vi anser kommunen ska ställa upp med (företagslots).  Det finns mycket vi kan göra om vi får chansen.

Vi kan inte gå och tro att allt ska drivas som det alltid har gjort när det bevisligen inte fungerar. Nytag måste till!  Vindeln har bra förutsättningar för att lyckas bra, Närheten till Umeå, Skellefteå och Lycksele måste vi utnyttja allt som bara går. De nya pendlings möjligheterna uppgången i skogsindutrin, vår fina tätort och alla de fina expansiva byarna ger oss ett ypperligt tillfälle att lyckas anser vi Moderater. Ge oss chansen i det kommande valet, så ska vi göra allt vi kan för att få Vindeln på fötter igen.

Nu kommer nog en del "arga"  kommentatorer i vanlig ordning påstå att vi inte gjort något för att få till en förändring. Grejen är att vi som sitter i oppsition saknar en hel del insyn och man kommer ofta in sett i beslutsgången och man har inte samma möjligheter till en snabb kommuniktion med tjänstemän mm. Men visst har vi kommit med många förslag på förändringar! Ni kan läsa några HÄR!

/Sunken


Uppdaterad: tisdag 31 augusti 2010 klockan 11:09

98 Kommentarer

+ Skriv kommentar Skriv kommentar

Mr Cool säger:

Offentlighetsprincipen är på gott och ont men när den används i mörka syften för personliga vendettor så är det bara mycket osmakligt då rättshaveristen P-O M kan agera som han gör. Mig har han enligt egna uppgifter polisanmält för förtal samt dataintrång utan några som helt bevis och kräver 100.000 kr. Han tyngsta bevis är följande mening som jag skrivit ”Moström, om du söker efter en ättestupa så vill jag minnas att det finns en på ganska nära håll.....Malå”. Han har vidare i sin Blogg pekat ut mig som kriminell och som Vindelmoderat. Jag är ingetdera. Normala människor tar avstånd från P-O.

Friday 10 September 2010 klockan 18:03

misu

Mikael Sundling svarar:

Enligt honom är alla som ger honom en motkommentar Vindelmoderater. Lustigt och tragiskt må jag säga.

fredag 10 september 2010 klockan 20:28

kemat

Kent-Erik Mattsson säger:

Är man misstänkt är man inte dömd, gillar inte smutskastningen som sker lokalt. Låt det hela ha sin rätta gång. Efter valet ska alla partier jobba för kommunens bästa ur olika perspektiv och jag är övertygad om att Kent har det tillräckligt tufft och behöver inte bli uthängd här. Låt istället utredningen bli klar innan det döms.
/Mattsson

torsdag 09 september 2010 klockan 19:01

Nils-Fredrik Sundling(M) är ordentligt besviken säger:

Moström har inte en aning om hur tufft det kan vara för företag när det går fel.(Ex.att en affärside spricker)
Men varför skall Moström hålla på likt en domare före konkursen är utredd?
Jo för han tror sig kunna vinna poäng på att hakka på Moderater.
Jag har aldrig stött på en mera tröttsam människa,och sedan finns det Socialdemokrater i Vindeln som tror sig vinna röster på denne mans påhopp på oss Moderater.
Jag hoppas det är många som genomskådar de fula tagen och särskilt alla som vet hur vi engagerar oss för samhällsfrågor i Vindelns kommun"Bra Mikael att du säger ifrån.

onsdag 08 september 2010 klockan 20:31

most

P Moström säger:

Har fått konkursbouppteckningen från Tingsrätten i min hand. SUCK! Det såg verkligen mer illa ut än jag i min vildaste fantasi trodde. Snacka om rörigt.

Skatteskulder till staten, löneskulder och tvistiga fordringar. "Konkursförvaltaren har efterfrågat men ej erhållit någon kundreskontra"...

Är det sån "ordning" som Vindelnmoderaterna bjuder på?

onsdag 08 september 2010 klockan 18:07

misu

Mikael Sundling svarar:

Sluta fjanta dig nu P-O! Tycker ditt sätt att uppföra dig må vara bland det värsta jag någosin träffat på i mitt korta liv. Att döma innan berörd myndighet har fått utreda om det ligger ett brott bakom är typiskt kommunister.

En sak är säker du har "aldrig" gjort ett fel och alla som inte står med mössan i hand när du äntrar scenen blåser du upp dit hat mot. Lägg ner att använda min blogg till reklam för din egen! Sen tycker jag du ska tänka på hur du sågar Maud Olofsson, en duktig politiker som gjort mycket för Norrland och efter valet som vi vunnit kommer att göra ännu mer.

onsdag 08 september 2010 klockan 19:31

Gurra säger:

Ältning! P-O och Dan Oskarsson (S) tittar 10tals år bakåt i tiden och vad ger det, framåtanda och nytänk är vad som behövs. Jag hoppas ni Moderater är de som ska få Vindeln upp på banan igen. Jobba nu hårt för att få med Centern i borgerligheten igen för det är vad Vineln behöver. Att utföra regeringens politik blir inte lätt när Sossarna ska sitta i majoritet det hoppas jag Centern förståt efter denna mandatperiod.
Bestäm träff med Centern det är mitt tips. Sen så har ni min röst och många flers så där kan ni vara lugn.

onsdag 08 september 2010 klockan 10:16

Byt regering i Vindeln nu ! säger:

Få se, hur var det nu Moström ? Sovjetstaten, DDR, Kuba och Nord-Korea. Visst är det dina favoriter av statsskick ? Ohly, "bröstpumpen", är väl också ett föredöme i dina ögon ? Nog skulle han väl fortsatt att köra T-banetåg och pumpat frun ? Mona har tydligen valt sitt sällskap med omsorg ( men vad gör man väl inte för att nå makt ). Och hur mycket har Miljöpartiet kostat oss skattebetalare under MP´s tid i knät på S ? Och hur mycket skulle de komma att kosta oss i fortsättningen ? De lägger ju fram sina s k förslag och överbud i parti och minut just nu. Näe, bevare oss väl för sånt elände !

onsdag 08 september 2010 klockan 07:34

most

P Moström säger:

(m) lämnade ett "preliminärt förslag" i budgetberedningen men tog tillbaka det i fullmäktige!

http://www.youtube.com/watch?v=c1xK3ZTQX2s&feature=player_embedded

tisdag 07 september 2010 klockan 23:02

Läsare säger:

Vet du vad Mikael! Jag hittade följande i din blogg http://blogg.vk.se/sunken/2008/10/29/ja-vad-sager-man-105997
Man ser tydligt att ni lämnat ett budgetförslag. Att ni ville satsa 2,2miljoner extra på äldreomsorgen visar att ni är väl värd en applåd.

tisdag 07 september 2010 klockan 00:58

lf säger:

Ja, jag vet inte om din kommentar till mig den här gången är lika bra som förra gången,jag tvivlar.Dina kommentarer får du nog leva med.

måndag 06 september 2010 klockan 23:02

misu

Mikael Sundling svarar:

Det får jag=) Ger man får man nog också vara beredd på att ta en del också.

måndag 06 september 2010 klockan 23:56

lf säger:

Ja, jag vet inte om din kommentar till mig den här gången är lika bra som förra gången,jag tvivlar.Dina kommentarer får du nog leva med.

måndag 06 september 2010 klockan 22:33

misu

Mikael Sundling säger:

Min blogg i morgon ger er en hint om vilken Cirkus det skulle bli med en röd grön regering!

måndag 06 september 2010 klockan 22:03

most

P Moström säger:

Svar till byt regering:

http://blogg.vk.se/mostr/2010/09/06/mao-tse-reinfeldt-187420

Javisst är det hög tid att byta regering: I Sverige!

måndag 06 september 2010 klockan 21:49

misu

Mikael Sundling svarar:

Känner mig hedrad att du använder min blogg som reklampelare för din egna. Synd bara att jag inte kan ta betalt av dig. (Vk äger bloggen)

Tuesday 07 September 2010 klockan 22:37

most

P Moström säger:

"Vindeln har politiker i s+c som förstår sig på ekonomi! De har fört en ansvarsfull ekonomisk politik som kraftigt ökat det egna kapitalet de senaste åren.

Vindelnborna har blivit rikare med 5612 kronor om man räknar för kommunen och 7161 kronor om man tar med bolagen Vibo mfl. Vindelnborna är bara att gratulera!

Vindelns kommun behöver inga "nya moderater" som inte verkar förstå sig på hur man redovisar ekonomi och som inte ens kan lägga egna budgetförslag!"

Sen försöker dom ynkligt att skylla på dåligt underlag när man tyst suttit med i budgetberedningen!

http://blogg.vk.se/mostr

Monday 06 September 2010 klockan 21:28

lf säger:

74 kommentarer helt sanslöst.Och de flesta riktaqt mot en pensionerad tjänsteman.
En hederskod som kommunal tjänsteman/kvinna har varit att vara politiskt neutral i sitt tjänsteutövande och i sitt arbete ge beslutsfattarna ett bra underlag för beslut.
Då kommer frågan:har Moström varit neutral i sitt tjänsteutövande?
Detta bör de styrande lämna en kommentar på.
Då man lämnar sin tjänsteutövning bör även en f.d tjänsteman få ha åsikter om vi anser oss leva i en demokrati.

måndag 06 september 2010 klockan 19:04

misu

Mikael Sundling svarar:

Håller med om att det är många kommentarer lf.

Om du öppet visar din åsikt via en kommentar och alla inte håller med. Får du vara beredd på att få motkommentarer.

Har bloggat ett tag nu och bloggen svänger friskt i både kommentarer och klimat. Thats Life!

måndag 06 september 2010 klockan 21:56

Byt regering i Vindeln nu ! säger:

Ja Tommy ! Tål Moström att bli synad i sömmarna själv ? Är det KFMLr eller vad de nu hade för olika bokstavskombinationer som fanns med under hans ungdomstid eller..?

måndag 06 september 2010 klockan 18:25

Kenth Ärletun säger:

Moström! Dagens Samhälle har gjort en utredning där Vindelns ekonomi hamnat som 4:e sämsta i landet! De underlag de använt är ju resultatet av S+C-majoriteten i Vindeln, det kan man inte sticka under stol med. Oavsett om du arbetat där eller ej. Men det har varit ytterst nära att revisionen ej lämnat ansvarsfrihet till fullmäktige för ledningen i kommunen vid två tillfällen senaste åren. Både när jag själv var ordförande i revisionen men också under nuvarande ordförandes tid. Det om något talar ett väldigt tydligt språk i denna debatt.

måndag 06 september 2010 klockan 11:57

most

P Moström säger:

Här finns en sanningsenlig beskrivning av Vindelns ekonomi:

http://blogg.vk.se/mostr/2010/09/06/m-ar-inte-sanningsenlig-om-vindelns-ekonomi-187291

Läs och lär!

måndag 06 september 2010 klockan 10:03

Kenth Ärletun säger:

Moström, läs gärna utredningen men summan av dina slutsatser brukar präglas av enögdhet och hat. Konkursutr. visar INTE hur konkursförv. avskrivit fordringarna ( ca 7,4 milj )på ett antal företag som var stämda mm p g a utebliven betalning, felaktiga o ej godkända leveranser eller det min företrädare på posten frikostigt betalt ut till kyrkobröder eller på felaktiga grunder ( ca 1,2 milj ). Den visar inte heller hur denne förföljare, som står under utredning för bokföringsbrott, förtal mm, konstant bedrivit förtalskampanj mot företaget och mig i syfte att tysta mig om dennes bokföringsbrott mm

måndag 06 september 2010 klockan 08:33

most

P Moström säger:

Svar till Ärletun: Vem som helst hoppas jag kunna läsa utredningen själv om jag får tag i den.

Svar till Tommy: Kommunens revisionskommitté med en moderat ordförande ar under min tid som chefsekonom noga granskat bokföring och bokslut. ALLT är godkänt! Jag har gjort det bästa för Vindelnbornas räkning.

Det är ganska ynkligt att moderata politiker att angripa enskilda olika tjänstemän på nätet och på det sätt som ni gjort med ärekränkande antydningar mot mig! Jag är ingen politiker som någon ska rösta på. Jag är bara en vanlig svensk som har lite mer insyn i kommunal ekonomi än gemene man.

måndag 06 september 2010 klockan 08:02

Kenth Ärletun säger:

Moström kvarstår med sitt ena öga tydligen. Om han läser konkursutredningen på samma sätt som han skött ekonomiförvaltningen i Vindeln lär väl resultatet bli därefter eller " som f - n läser bibeln"..
För att få veta sanningen ombeds hugade ta kontakt med undertecknad för en utförlig redogörelse av både konkursen och upprinnelsen till den liksom vad som EGENTLIGEN ligger bakom den s k "anmälan" i VF.
Bloggfarfars "sanningar" har vi fått nog av eftersom de endast genomlyses av hat och näst intill blindhet. Jag ser med förväntan fram emot min polisanmälan mot Moström, VF och övriga.

söndag 05 september 2010 klockan 12:36

Tommy säger:

P-O, vad jag kan se så finns det ingen som står upp o tar dig i försvar.
Enl dig själv så var det många som ville ha kvar dig inom kommunen, vart är de nu?
Vet att det finns många som har god ekonomisk utbildning o tillika insyn i kommunens ekonomi, varför stöttar de inte dig?
Fakta är P-O att du inte är/var så förträfflig som du själv vill framhålla o detta har stigit dig åt huvudet iom att du blir ifrågasatt o ofta överbevisad.
Dina demokratiska rättigheter är det ingen som ifrågasätter men var då beredd på att bli ifrågasatt själv.

Tål du själv att bli synad i sömmarna?

söndag 05 september 2010 klockan 12:26

most

P Moström säger:

Eftersom Ärletun inte är villig att redovisa "sin sanning" i frågan så får väl "Bloggfarfar" ta fram material från konkursutredaren och lägga in det på nätet.

Är det en hund begraven?


En valrörelse är till för att syna PARTIER och POLITIKER i sömmarna. Det är en demokratisk rättighet/skyldighet.

Vindelnmoderaterna angriper mig som pensionär och f.d. kommunanställd som utnyttjar min demokratiska rättighet.

Det är mycket lågt!

Det är nog inte bara en hund som är begraven!

Återkommer i frågan.

söndag 05 september 2010 klockan 09:56

Kenth Ärletun säger:

Fredrik Sundling. När en ekonomichef fladdrade med siffror som ibland visade på minus ibland på plus, blev besluten i fullmäktige o nämnder tvivelaktiga vilket än mer uppdagats när Moström lämnat skutan. Och som du säger. Hur blir det nu i Granö golfklubb ? Vad ska Moström skylla på härnäst ? Och lastbilsköpet som skedde långt innan budgetåret börjat. Vem betalade ut 1,3 milj från kommunkassan ? Vi får skatta oss lyckliga över att nu fått en bra ekonomichef i Carina som sliter med resterna efter Moström.

söndag 05 september 2010 klockan 07:44

Kenth Ärletun säger:

Fredrik Sundling. Tack för ditt stöd. Det värmer dessa dagar. Att bli påhoppad som jag blivit i både massmedia och av denne Moström har jag aldrig drömt om att behöva uppleva. Men jag kämpar på och försöker få rättvisan att göra sitt. Moström försökte jag i fullmäktige få uppsagd från Vindelns kommun när han i massmedia visade sina politiska sidor som då skadade förtroendet för ekonomiredovisningen och debatt och agerande i fullmäktige mm blev fullständigt snedvriden. M lämnade därför inget budgetförslag när vi inte kunde lita på siffrorna som svajade fram och tillbaka från dag till dag.

söndag 05 september 2010 klockan 07:33

Nils-Fredrik Sundling börjar ledsna på vissa herrar säger:

Jag lider med dig Kent Ä.
Men när det gäller före detta tjänstemannen Moström,så är jag inte förvånad över denne mans agerande.
Helt hänsynslös och med en tuppkam som är gjord av tjurved.
Samtidigt är det helt meningslöst att försöka räta till denna tjurved utan vi vet alla vilken modell det är på karln.
Låt han fortsätta att kasta ur sig grodor,så får alla upp ögonen för denne mans sätt att vara.
Vi skall bevaka hur det går för Granö Golf framöver,det skulle inte förvåna om en viss herre hoppar av för att sedan kunna säga:"att under min tid som kassör fanns inga ekonomiproblem"

lördag 04 september 2010 klockan 22:05

Byt regering i Vindeln nu ! säger:

Vid 2008 års bokslut var det en S-märkt ordförande i UFN och en C-märkt ordförande i SN. UFN´s ordförande avgick sedermera efter mycket hård kritik för ageranden i nämnden bl a.
Till Kenth !
Moström verkar tyvärr inte helt kontaktbar vad gäller fakta i olika ärenden och som någon skrivit verkar endast ha syn på ett öga. Spar ditt krut till andra och viktigare saker än Moström. Vi vet vad han presterat under sin tid i Vindeln. Det är bl a det Vindelborna får lida av idag både i kommunekonomin men också på Bloggen.

fredag 03 september 2010 klockan 19:26

Kenth Ärletun säger:

Sign Tommy ! Ja, jag tror på ditt inlägg om Moströms sätt att agera. Jag vet hur det hela ligger till i grunden, bakom VF´s artikel, och det räcker gott för mig i nuläget.
Men att Moström m fl sysslar med förtal mm har blivit alltför magstarkt för mig i nuläget efter ett mer än 1,5 års lidande jag, min familj m fl haft av en förföljande person jag försöker få fälld för bl a bokföringsbrott mm.

Friday 03 September 2010 klockan 19:14

Kenth Ärletun säger:

VF har fullständigt fel i sin artikel eftersom den baserats på falsarier och falska angivelser mm. Jag har fullständigt rent samvete kan jag lova. Sämre är det med anstiftaren av denna anmälan som har ett betydligt rymligare samvete än gemene man, det kan jag lova. Jag kan inte nämna mer p g a utredningstekniska skäl i nuläget. Men tids nog ska Moström m fl få veta vilket h-vete jag, min familj m fl genomlidit i mer än 1,5 års tid p g a denna person.

Friday 03 September 2010 klockan 19:09

Kenth Ärletun säger:

P-O Moström säger -" OM VF har fel..... och "( det är det enda jag vet i frågan )". Här ser ni kära läsare hur Moström svänger sig gång efter annan. Tänk om en del kunde ta reda på sanningar INNAN man tror på allt vad journalister säger. VF´s artikel var ett solklart exempel på hur man vill skada en person, politiker o företagare utan att ens ta fram fakta INNAN man sätter pennan i rörelse. Moström har med signifikativ avsaknad av etik och moral slängt sig in i karusellen utan att ens reflektera och kryddat på med sitt hat. Men låt lagens arm sköta sitt vad beträffar bl a Moströms agerande

Friday 03 September 2010 klockan 19:01

most

P Moström säger:

Svar till "sanningen".

När 2008 års bokslut drogs i KF så var jag inte anställd av kommunen!

Men beloppet är rätt. Det var "Mikael Sundlings" nämnd UFN och SN som tyvärr inte höll budget!

Friday 03 September 2010 klockan 17:45

most

P Moström säger:

OM Västerbottens Folkblad har fel i sin artikel (det är det enda jag vet i frågan) varför informerar du då inte allmänheten Kent Ärletun?

Att vara misstänkt för något så är man ju inte straffat eller skyldig? Och jag har aldrig påstått att du är skyldig till något. Allt annat är en missuppfattning.

Något annat har ju inte hellre VF skrivit?

Om VF har fel - varför inte berätta det FÖRE valet?

Vad är fakta?

Saknas det 6,4 miljoner och den kanske viktigaste frågan: har vi skattebetalare /staten och kommunen/ förlorat något?

Är skatt, moms och arbetsgivaravgifter ordentligt betalda ?



?

Friday 03 September 2010 klockan 17:41

Tommy säger:

Kent!

Tyvärr så kommer det inte att ge något då kritik likt vattnet på gåsen bara rinner av honom (POM)

Pressens Opinionsnämd, polis o åklagare kommer antaglgen bara att få höra att de är illvilliga ärekränkare som går i Vindelmoderaternas ledband.

Friday 03 September 2010 klockan 13:38

Kenth Ärletun säger:

Pressens Opinionsnämnd, polis o åklagare kommer att ge dig svaret Moström.
Ditt onyanserade och osakliga påhopp baserat på irrelevanta fakta i detta fall saknar motstycke i Vindelns politikerkretsar.
Jag hoppas VK håller ett öga på dina bloggar.
Den som önskar sakupplysning i detta fall ombedes vänligen kontakta undertecknad för en redogörelse.

fredag 03 september 2010 klockan 12:06

Isak säger:

Bäste Mikael Sundling nu ska du tala om vem det är som
har gett sig på din familj och dina vänner här på bloggen.
Så långt som jag läst så har detta inte förekommit, och
man måste vara konspiratoriskt lagd om man skulle kunna
se något sådant. Att hålla på med politik är många gånger
tufft och otacksamt, men det är samtidigt både intressant
och lärorikt. Var och en bestämmer hur mycket tid och en-
gagemang man vill lägga. Och den som sig i leken ger, får
nog också tåla lite mer. Lycka till med älgjakten!

fredag 03 september 2010 klockan 11:27

misu

Mikael Sundling svarar:

Snälla Isak! Så här skrev jag: Jag liksom Paul kommer också att radera kommentarer (tyvärr försvinner alla) om ni ger er på min famlij släkt eller vänner. De nämnda ska lämnas utanför. De vill inte hängas ut pågrund av min politikska åsikt.

Står det att jag blivir utsatt i det jag skrivit?

måndag 06 september 2010 klockan 22:02

most

P Moström säger:

Med anledning av Kent Ärletuns utfall mot mig:
"Hur kommer det att bli" undrar Sundling ovan.
Hur är det med konkursen Ärletun?

Frågor till Kent:
- Är du enligt VF anmäld för misstänkt ekobrott?
- Saknades det 6,4 mkr som konkursförvaltaren redovisar?
- Var du VD för företaget som enl. uppgift gick i konkurs?
- Har du varit ansvarig för att lägga ner företaget?

Jag tror Vindelnborna har rätt att veta vilka de ska välja på - eller ej!

http://pomostrom.blogspot.com/2010/08/vindelnmoderat-polisanmald-for-ekobrott.html

fredag 03 september 2010 klockan 09:13

Sanningen säger:

Som vanligt så håller sig inte moström till hela sanningen

1998 till 2008 är resultatet -56 miljoner
lite märkligt är när han säger att det inte gått minus någon gång under hans tid då det var -3,8 miljoner 2008

fredag 03 september 2010 klockan 09:11

most

P Moström säger:

"Byt regering" säger:

"Herr Moström har ju sutttit med i ekonomin i Vindeln under delar av perioden 1995 och framåt".

För den som håller sig till fakta så började jag jobba i Vindeln 2002!

Jag "ärvde" situationen då. Och kan stolt säga att sedan redovisade jag bokslut +32 286 294 kr i fullmäktige!

Varför kan ni moderater inte hålla er till fakta!

fredag 03 september 2010 klockan 08:53

most

P Moström säger:

Jag har beskrivit i en kommentar nedan hur man beskriver ekonomin bäst. Att använda material som Dagens samhälle tagit fram på det sätt som moderaterna gör är märkligt.

Det är som att säga att den som har sämst ekonomi när man köpt ett hus är den som har högsta skulden.

Exempel
Hur värd 2 mkr. Lån 1 mkr
Husvärd 1 mkr Lån 0,5 mkr

Moderaternas sätt att redovisa är att den som har det sämst är personen med ett hus med skuld 1 mkr. I realiteten har den personen högsta kapitalet!

Det är fullständigt ointressant ur värdesynpunkt att jämföra skulder utan att ta hänsyn till förmögenhet!

fredag 03 september 2010 klockan 08:48

Det nya Vindeln säger:

Jag lider med dig Kenth och din familj efter de vidriga påhopp Moström spytt ur sig mot dig på bloggen. Jag minns från gymnasie- och universitetstiden på 60- och 70-talet hur en del förledda och vilsna sprang omkring med Mao´s lilla röda, FNL-demonstrationer och KFML r och alla bokstavskombinationerna de presterade. Och denna Palme som fullständigt höll på att driva Sverige in i fördärvet och låneträsket för att köpa röster. De flesta relikerna från den tiden har väl återfått sans och vett idag men vissa reliker från den tiden finns tydligen kvar i Vännforsområdet.

fredag 03 september 2010 klockan 07:34

Byt regering i Vindeln nu ! säger:

Tack Kalle för din fråga till herr Moström om artikeln i Dagens Samhälle.
Herr Moström har ju sutttit med i ekonomin i Vindeln under delar av perioden 1995 och framåt. Under denna tidsperiod har Vindeln gått ständig kräftgång ekonomiskt. De har däremot räddats vid två tillfällen av statspengar i form av Kommunakuten och nu senast ifjol från staten. De har också varit duktiga på att "frisera" årsboksluten gång efter annan ( det är nog det enda de varit duktiga på ). Men artikeln i Dagens Samhälle ljuger definitivt inte herr Moström ! Och det är ytterst allvarligt att kommunen ståtar med sånt.

fredag 03 september 2010 klockan 06:11

Kalle säger:

P-O hur förklarar du detta? http://www.dagenssamhalle.se/lista/kommunernas-snittresultat-20002009-16857

Du har inte en gång kommenterat artikeln i dagens samhälle! Ljuger tidningen också?

torsdag 02 september 2010 klockan 23:25

most

P Moström säger:

M Sundling skriver: "om man som politiker ser klara brister hos vissa tjänstemän. Ska man inte få säga ifrån då?"

Paul Redstig(m) är arbetsgivarens representant. Han har inte sagt ETT ENDA NEGATIVT ORD om mig eller till ksau, ks, budgetberedningen eller kf. Det har varit knäpp tyst.

Under min tid hade vi en låg bemanning på ekonomikontoret. Det är nu utökat med en person!

Det är bra! Vi slet solidariskt "i anletes svett" för att få fram material i tid.

Det moderaterna kommer med I EFTERHAND är bara simpel tjänstemannakritik! "Felet med mig" är nog bara att jag
varit tydlig och ärlig!

Thursday 02 September 2010 klockan 23:16

most

P Moström säger:

Har tagit fram fakta från kommunens bokslut. Följande bokslut har jag redovisat till KF för kommunen:

År Resultat Eget kapital kr/invånare
2002 + 3 067 294 18011
2003 +10 303 245 18765
2004 + 5 422 938 20755
2005 + 7 365 944 22097
2006 + 5 832 885 23458
2007 + 294 078 28848
Summa +32 286 294 kr Ökning med 10837kr

Med andra ord har det egna kapitalet (kommunens förmögenhet) ökat från 108 mkr till 140 miljoner!

FAKTA TALAR FÖR SIG SJÄLVA!
ANTINGEN KAN INTE (M) LÄSA ETT BOKSLUT ELLER SÅ ÄR DOM INTE ÄRLIGA!??

Detta kan jag med stolthet redovisa! S+c har gjort ett bra jobb! VSB!

Thursday 02 September 2010 klockan 22:50

Kenth Ärletun säger:

Var och en har en demokratisk rätt att yttra sig MEN inom lagen och regelverken.
P-O Moström har gång efter annan trotsat detta, därav dessa ständigt återkommande avstängningar från VK´s sida. Denna negativa serie tycks långt ifrån få Moström att inse hur långt från verklighet och saklighet han är liksom hur fanatiskt han försöker nå ut med sitt s k "budskap". Nu får Polis och åklagare chansen att syna honom i sömmarna.

Thursday 02 September 2010 klockan 22:13

Kenth Ärletun säger:

P-O Moström säger sig ha framtagit fakta om moderaterna i Vindeln.
Att ett personangrepp utanför lagens råmärken, baserad på ej verifierade falsarier från en S-märkt tidning, skulle ingå i Moströms bloggande verkar han inte främmande för. Vi får väl se vad Polis och åklagare säger om Moströms tilltag den här gången. Västerbottens-Kuriren stängde omedelbart av Moströms blogg när detta allvarliga påhopp uppdagades. Tack VK för detta stävjande av en så oseriös bloggare som Moström !

Thursday 02 September 2010 klockan 22:06

Byt regering i Vindeln nu ! säger:

Har läsarna av bloggen upptäckt att C och S inte bloggar officiellt. Bara ett antal anonyma kommentarer på moderaternas bloggar. Verkar som de inte törs synas alls och föra en debatt på bloggen. Är det ett prov på deras fattighet på ideer eller..? Eller har partipiskan skrämt hugade C eller S-bloggare till tystnad ? Välformulerade fraser i valkuverten är det enda de törs ge besked om. Och det är inte mycket att komma med. Vågar man inte möta valmanskåren i bloggen verkar idefattigdomen total. Väljare - acceptera inte denna fattigdom !

Thursday 02 September 2010 klockan 21:57

most

P Moström säger:

Till Kent Ärletun måste jag säga: Jag förstår att du ondgör dig över att jag tagit fram fakta om moderaternas agerande i KF mm

Ni moderater försökte stoppa min demokratiska rätt. Men jag skrev till justitieministern som svarade och gav mig fullständigt rätt att yttra mig!

Det finns inga politiker som har rätt att sätta munkavle på tjänstemännen. Jag kanske är tuffare än dom som bara mår dåligt och inte vågar stiga fram! Men ni ska veta att många tycker det är bra att jag försvarar de anställda mot moderaternas hackande! Att tom en av Er anser att kommunala tjänstemän är B-lag är skrämmande!

Thursday 02 September 2010 klockan 21:56

misu

Mikael Sundling svarar:

P-O! Om man som politiker ser klara brister hos vissa tjänstemän. Ska man inte få säga ifrån då? Bara för att man är en kommunal tjänsteman lever man inte i en skyddad verkstad. En kommunal tjänsteman måste vara beredd på att få kritik, för det råkar vara så att alla politiker tycker inte lika. Vi är den fjärde sämsta ekonomin i landet oavsett hur du försöker skönmåla den. Men det går alltid att göra saker bättre och vi Moderater anser att rejäla omtag behövs för hela kommunens bästa.

Jag lägger inte ner mer tid på dig nu! Utan jag vill satsa på de som bor i vår kommun istället.

Thursday 02 September 2010 klockan 22:33

most

P Moström säger:

Under de år jag varit chefsekonom har ekonomin kraftig förstärkts. Jag har inte redovisat ett enda underskott till KF!
När jag kom till kommunen så sa många "hur kan du börja jobba i en kommun med så dålig ekonomi"...

Jag är således stolt över att få ha DELTAGIT i restaureringen av ekonomin med +30 mkr. Äran skall dock den ledande majoriteten ta på sig!

Man kan inte bara räkna skulderna som en koncern har! Man måste även ta med tillgångarna! Eftersom kommunens och bolagens egna kapital har ökat under de år jag varit i Vindeln har faktiskt situationen förbättrats väsentligt!

Det är fakta!

Thursday 02 September 2010 klockan 21:51

Byt regering i Vindeln nu ! säger:

Det känns trevligt att dina kritiker ondgör sig över vem som är kommunalrådskandidat hos Moderaterna. Det intressanta i deras undran är en oro att nuvarande styre i Vindeln skulle förlora valet och vi äntligen skulle få ett bättre alternativ efter årets val än C+S. Att Vindelns ekonomi är 4:e sämsta i landet, ett resultat av inkompetens och upplåsning i en koalition liksom makten-över-allt-annat-mentalitet, talar sitt tydliga språk. Tror väljarna nu vill ändra kursen för kommunen och förd politik.
Märkligt att Moström inte publicerat uppgiften om 4:eplatsen han varit med att åstadkomma.

Thursday 02 September 2010 klockan 21:35

Kenth Ärletun säger:

Tack Fredrik Sundling för ditt inlägg om P-O Moström och hans tid på kommunen och oseriösa bloggande. Jag har varit i kommunpolitiken i Vindeln sedan 1985 men aldrig varit med om maken ! Jag har nu av P-O Moström utsatts för ett flagrant och fullständigt vannsinnigt påhopp. Han liksom VF har utmålat mig som ekobrottsling. Jag har nu vidtagit starka juridiska åtgärder mot Moström, VF samt övriga för dessa påhopp och falsarier som hade syftet att skada mig men också moderaterna i Vindeln. Den oseriositet P-O Moström under längrte tid uppvisat på bloggen är vämjeligt.

Thursday 02 September 2010 klockan 21:17

Byt regering i Vindeln nu ! säger:

Man hoppas Mikael att kommuninvånarna tröttnat på den nedåtgående trenden i Vindeln under C+S styre. Att som C sätta sig i knät på "den lede fi" som många inom C´s valkår ändå ser på S har nog gjort många centerväljare besvikna. När makten går före ett långsiktigt tänkande och byggande av en kommun är det förödande. Det kan ju lätt utläsas av statistiken av kommunens resultat från 1995 - nu. Vad beror denna nedåtgående kurva på ? Inkompetenta politiker ? Upplåsning i en koalition som hindrar en reell politik ? Byt styre i Vindeln i detta val !

Thursday 02 September 2010 klockan 20:55

Byt regering i Vindeln nu ! säger:

Herr Moström vill ge sken av sin goda utbildning i ekonomi på sin blogg och i andra sammanhang. Man ställer sig lätt frågan vart dom kunskaperna tog vägen under de 6 åren i Vindeln när nu en person nästan kör i väggen för att reda ut denna härva ?

Thursday 02 September 2010 klockan 20:45

Byt regering i Vindeln nu ! säger:

Herr Moström skriver att han har erfarenhet av 6 års budgetarbete i Vindelns kommun.
Ja, vi har sannerligen erfarenhet av herr Moströms 6 år på ekonomiförvaltningen i Vindeln. Vår nya ekonomichef Carina har slitit sig nästan fördärvad att reda ut ekonomin efter dom 6 åren. Heja Carina !

Thursday 02 September 2010 klockan 20:38

Ny regering i Vindeln nu ! säger:

Herr Moström ondgör sig än en gång över moderater i Vindeln. Senast nu Sundling och filmande av kommunfullmäktige.
Jag ställer mig frågan om det det ingick i Moströms tjänst att utföra dukumentation med videokamera av fullmäktige? Eller var det ett eget intresse att, under betald arbetstid,träna upp sig som filmare ? Hans otroliga hatvarianter av moderater i Vindeln har ju mynnat i ett otal avstängningar av hans blogg från VK´s sida. En bloggare av den sorten, som använder betald arbetstid för att samla material för sitt personliga hat mot moderater, är knappast värt att lyssna på.

Thursday 02 September 2010 klockan 20:30

Isak säger:

Kalle har rätt. Det är tunt med dugliga Moderater. Den där
Redstig, vad hade ni tänkt använda honom till. Ett tag så trodde han att han kunde springa och slå i dörrarna på
kommunalhuset som om det var han som bestämde i Vindeln.
Och den sista tiden så har han raderat alla kritiska in-
lägg på sin blogg. Undrar egentligen var han har där att
göra om han inte kan höra andras åsikter.

Thursday 02 September 2010 klockan 18:33

misu

Mikael Sundling svarar:

Jag liksom Paul kommer också att radera kommentarer (tyvärr försvinner alla) om ni ger er på min famlij släkt eller vänner. De nämnda ska lämnas utanför. De vill inte hängas ut pågrund av min politikska åsikt.

Det är lågt av ni vänsteranhängare att angripa de jag nyss nämnde. (Du ISAK har inte gjort det och jag hoppas jag slipper se dig göra det!) Det är viktigt att sklija på politik och privatliv. Min egen sambo är skitless på all min tid framför datorn, alla möten, alla telefonsamtal och allt valarbete. Så jag vill att ni lämnar min familj utanför era påhopp!

Hoppa på mig jag tål det

Thursday 02 September 2010 klockan 22:45

most

P Moström säger:

Jag kan förstå att Nils-Fredrik Sundling är störd av mitt skrivande. Jag är inte tjänsteman längre utan pensionär. Med all rätt i världen att liksom andra blogga. Jag har inget "hat" mot moderater som en del illvilliga påstår.

Däremot har jag 6 års erfarenhet från Vindelns kommuns budgetarbete. Jag har suttit tyst i många år men när moderaterna börjar angripa tjänstemän då kunde jag inte hålla tyst längre. Vill påminna läsarna att hr Sundling försökte stoppa mig när jag filmade i KF o bloggade! Snacka om cencurförsök.

Lyssna här vad han sa:
http://www.youtube.com/watch?v=8BNxwOJ3Yv8

Thursday 02 September 2010 klockan 18:28

lion

Lisbet Olofsson säger:

Jobbigt med alla dessa plancher på stolpar som stör min väg till jobbet.

Thursday 02 September 2010 klockan 08:30

misu

Mikael Sundling svarar:

Visst är det! Hoppas de försvinner och att vanliga medier kommer att andvändas istället.

Thursday 02 September 2010 klockan 22:15

Kalle säger:

Förstod att du inte skulle svara. Är det så Mikael att ni inte har någon kandidat till kommunlarådsposten? Varför ska då folk rösta på er då det inte finns någon som vill styra skutan? S däremot har ett otroligt starkt första namn i Mathias Haglund. Gjorde otroligt bra ifrån sig på debbaten i måndags samt gav klara besked om att han ställer upp som kandidat till kommunalrådsposten! Så låt nu väljarna få veta vem som är er kandidat? Paul? Han kan ju radera alla kommentarer han inte gillar och ta bort all text i utredningar som han inte gillar, precis som på hans blogg ;)

Thursday 02 September 2010 klockan 07:36

misu

Mikael Sundling svarar:

Vårt parti funkar inte som erat Socialdemokratiska parti. Det är inte med automatik den som står på första plats som ska bli kommunalråd osv. Du kan vara lung vi har en kandidat men den lyfter vi fram i samspråk med den övriga borgerligheten.

Thursday 02 September 2010 klockan 22:24

Ewa säger:

Hela socialförsäkringssystemet beräknas gå med nära 90 miljarder i vinst under perioden 2010-2014. Enbart sjukförsäkringen genererar en vinst till statskassan på 63 miljarder. Men, pengarna går inte till de sjuka eller de arbetsskadade... ...de går till skattesänkningar.

Wednesday 01 September 2010 klockan 22:54

En annan säger:

Nu vinner moderaterna, det är jag säker på. :)
När jag blir stor ska jag ge kommunen 10 miljoner så dom kan börja betala tbx det är ett förskott, fast först måste jag skaffa ihop mig lite mera pengar.

Wednesday 01 September 2010 klockan 18:56

Kalle säger:

Om det nu skulle vara så att ni i M vinner valet (gud förbjude). Vem blir då Kommunalråd?

Wednesday 01 September 2010 klockan 15:33

misu

Mikael Sundling svarar:

Varför vill du som inte vill att vi ska vinna veta det?

Wednesday 01 September 2010 klockan 17:59

Isak säger:

Av rubriken att dömma så låter du bekymmerfull. Företagen
i Vindeln anställer, och det är bara Moderaterna i Vindeln
som ser mörkt på framtiden. Att Moderaterna svartmålar och
till och med vill upplösa kommunen, är man nog ensamma om
att tycka. Att bli en kommundelsnämnd till Umeå är nog inte
något som Vindelborna vill höra talas om. Att Moderaterna
skulle komma i Majoritet i Vindeln under överskådlig fram-
tid är en utopi. Först så måste dom nog lära sig att sam-
arbeta och sen acceptera att dom är inte större än vad dom
är.

Wednesday 01 September 2010 klockan 12:16

misu

Mikael Sundling säger:

Hej igen Isak! Inte har jag gett upp valet för att jag börjar prata om älgjakten! Allt kretsar inte runt det. När det gäller jakten är det bland det roligaste jag vet och det kommer jag att fortsätta att blogga om varesig du vill eller inte.

Tuesday 31 August 2010 klockan 22:51

Nils-Fredrik Sundling Tvärålund säger:

Det fanns bara en väg för en så udda tjänsteman som hr Moström och det var som han gjorde. Att sluta i förtid.
Med facit så här efteråt förstår undertecknad varför jag fick "dåliga vibbar" när jag lyssnade på denne man.
En tjänsteman som sysslar med så märkliga påhopp som Moström,bla mot mig (har aldrig upplevt något liknande under mina 24 år i Vindelpolitiken)kunde bara inte fortsätta.
Jag har följt hans bloggande och kan bara säga att man blir bara mer och mer övertygad om att det var skönt att han tog avskedssteget.
Som skattebetalare och kommunbo känns det befriande och skönt.

Tuesday 31 August 2010 klockan 22:42

Isak säger:

Trodde att du hade gett upp valet när du börja prata älg-
jakt. När det gäller kommunalvalet så får du nog inrikta
dig på fyra år till i opposition. Har lite svårt att se
att Moderaterna i Vindeln med nuvarande bemanning skulle
kunna få något avgörande inflytande. På det 1.5 år som
jag har kunnat följa politiken i Vindeln så har inte du
eller någon av dina partikamrater haft något avgörande
inflytande på politiken. Det är väl ändå det som är men-
ingen med egagemanget. Ser att du fortsätter att tugga
och älta. När kommer lastbilen? Var stolt över Vindelns
kommun, för det är jag.

Tuesday 31 August 2010 klockan 22:17

misu

Mikael Sundling svarar:

Hej Isak! Jag är stolt över vår kommun! Och jag tror på en framtid men då anser jag/vi att nytag behövs för att först och främst rätta till vår dåliga ekonomi.

Nuvarande bemmaning säger du! har du sett vår laguppställning till kommunfullmäktige? Om inte gå in här www.moderat.se/vindeln

Och Isak fullt inflytande i politiken får man först när man är i majoritet. det känner jag på mig att vi kommer att vara efter den 19 September

En liten sak till Isak! Apropå tuggande och ältande den matchen har du vunnit för längesedan! Grattis till vinsten=)

Tuesday 31 August 2010 klockan 22:48

most

P Moström säger:

Svar till: "Karlsgården"

Karlsgården VAR ett sjukt hus så kommunen tvingdes stänga äldreboendet och flyttade hela verksamheten ur huset under tiden det nya byggdes!

Hela värdet på huset avskrevs! Därav det dåliga BOKFÖRINGSMÄSSIGA resultatet!

Vindelnmoderaterna är ohederliga i den här valrörelsen! S+c har de senaste åren fört en MYCKET ANSVARSFULL EKOMISK POLITIK I KOMMUNEN!

Moderaterna har ställt sig på sidan om i ks, ksau, valberedning och KF. Och bara klagat!

Jag har suttit med i 6 år som sekreterare i valberedningen och lyssnat på moderaternas "politik".

Därför skriver jag!

Tuesday 31 August 2010 klockan 12:58

misu

Mikael Sundling svarar:

MYCKET ANSVARSFULL EKOMISK POLITIK I KOMMUNEN!

Tror absolut inte att du skulle säga något annat med tanke på att det är du personligen som varit ekonomen som stått på sidan om och sett skuldberget växa!

Ditt hat mot vi Moderater blir bara värre och värre. Att man med en sån erfarenhet som du vill påstå att du har, inte kan ta kritik när man som tjänsteman lägger sig i politiken tycker jag är ett bevis på en vis omognad!

Vi har kommit med många förslag som fått kalla handen från majoriteten OCH DET VET DU! Lägg ner och satsa på att få ekonomin att gå ihop i golfklubben istället!

Tuesday 31 August 2010 klockan 18:27

Moderat säger:

Svar till I ett rättvist Sverige.
Vad är det för märkvärdigt att cancersjuka går omkring med droppflaskan på jobbet. Vi får allt vänja oss med det i framtiden. Arbete ger frihet.

Tuesday 31 August 2010 klockan 11:30

Så är det säger:

De färdigbehandlade på NUS kostar pengar hade ni byggt fler avdelningar som M velat hade ni ej förlorat lika mycket med pengar! Tummen upp för M i Vindeln

Tuesday 31 August 2010 klockan 11:12

misu

Mikael Sundling svarar:

Siffror från 2008 gällande färdigbehandlade på nus!

En färdigbehandlad patient som ligger kvar på NUS kostar om jag inte minns helt fel drygt 2600kr/dygn.
Så fem stycken=13000kr/dygn eller 91000kr/veckan eller 394290kr/månaden eller 4,732miljoner/per år. Dessa siffror är verkligheten. Så jag hoppas att det finns platser som dessa kan få vara på.
I dagsläget vet jag inte om de ligger några färdigbehandlade på NUS. Men om läget är så är det inte billigt för kommunen.

Tuesday 31 August 2010 klockan 22:17

I ett rättvist Sverige???? säger:

Reinfeldt helt svarslös om effekterna av sin egen politik.

Sveriges statsminister vågar inte stå för effekterna av sin egen politik där cancersjuka tvingas ut ur trygghetssystemen. Lyssna på klippet där statsministern blir svarslös, slingrar sig och undviker att svara.


http://www.youtube.com/watch?v=eftBcPqMC8E&feature=player_embedded

Vill vi ha det så här i ytterligare fyra år?

Tuesday 31 August 2010 klockan 11:01

Karlsgården säger:

Karlsgården är inte ett sjukt hus det vet alla.

Moderaterna var enda partiet som ville utreda karlsgården ytterligare innan byggnation av nytt hus även inlämnade reservation i frågan.

Nu funderar socialisterna på att bygga ut älvbacken och skuldsätta kommunen ytterligare.
det lär inte bli billigare än om huset byggts med rätt storlek från början

Tuesday 31 August 2010 klockan 10:54

misu

Mikael Sundling svarar:

Nu är det nya bygget på plats. Men visst var det tråkigt att majoriteten inte var villiga att utreda frågan ytterligare. Det hade kunnat innebära att kommunen ej behövt låna 50mkr till ett nybygge. Men som sagt det nya bygget är på plats och det blev en bra byggnad som personalen och brukarna trivs med.

Tuesday 31 August 2010 klockan 22:21

most

P Moström säger:

Snacka om falsk matematik Sundling!

Moderaterna har RÖSTAT FÖR upplåning till nytt äldreboende och bostäder inom VIBO! Orsaken till kommunens "dåliga resultat" beror på att Karlsgården blev sjukt hus.

Hade moderaternas förslag gått igenom att bygga flera avdelningar i nya äldreboendet hade kommunen varit på SISTA PLATS för koncernen!

Läs även: http://pomostrom.blogspot.com/

Tuesday 31 August 2010 klockan 10:27

misu

Mikael Sundling svarar:

Ärlighet varar längst! Du har glömt bort att vi var det parti som ville göra en grundlig utredning av ventilationen på Karlsgården. Om jag inte minns fel var just felet där. Men men det går inte att jämra sig över det nu. Gjort är gjort, men jag anser att det inte skadar att göra rejäla utredningar innan man tar beslut. Eller tycker du att snabba ogenomtänkta affärer hjälper en kommun med dålig ekonomi? Vårt parti anser inte det! ordning och reda ger kommuninnevånarna mest för skattepengarna de betalar in till kommunens skattekista.

Tuesday 31 August 2010 klockan 22:28

Kalle säger:

Så här skriver en annan bloggare "Att nu Vindelnmoderaterna i sitt "valmanifest" påstår att Vindelns kommun har sveriges 4:e sämsta ekonomi är märklig (de har då tagit med bostadsbolagets skulder för att man byggt bla ett nytt hus - som även det moderaterna röstade för).
Kommunen har 80 mkr i skulder. Huvuddelen beror på bygget av det nya äldreboendet Älvbacken. De 50 mkr som lånades då röstade även moderaterna för!

Vad säger du om det?

Tuesday 31 August 2010 klockan 10:24

misu

Mikael Sundling svarar:

Försäkringskassan har en del att förbättra! Det kommer alliansen se till att de fixar kommande mandatperiod. (De jobbar med det nu också!)

Thursday 02 September 2010 klockan 22:48

Stinsen säger:

Hur ställer du dig till ett statsfinansierat bygge av Norrbottniabanan? Har Vindeln nytta av en sådan satsning?

Tuesday 31 August 2010 klockan 09:31

misu

Mikael Sundling svarar:

Jag tycker banan ska byggas! Men jag hoppas på att näringslivet är beredda att också satsa i ett sådant projekt. Om Vindeln har en direkt nytta av en sådan satsning är inte jag rätt man att svara på. Men de som bor efter kustremsan har det och det är skäl nog för att jag ska vara positiv till en sådan satsning. Vi har ju redan en järnväg som passerar Vindeln, och som jag hoppas ska kunna utnyttjas ännu mer än vad den gör nu! Ett pendlartåg kommer snart, och jag hoppas att en pendel som stannar på fler stationer i kommunen också kommer att bli verklighet inom en snar framtid.

Tuesday 31 August 2010 klockan 22:38

Skriv kommentar

Prenumerera på kommentarer via RSS