Köpa för köpandets skull eller…

Man hinner inte mer än i in en affär så överöses man av lockande erbjudanden från första början. Det är köp 2 för priset av 1, köp 3 och få den billigaste på köpet, endast 49:90, endast 99.50 och så håller det på med röda prislappar eller stora skyltar som lockar och pockar oss att konsumera mer än vad vi behöver.

Något som slår mig speciellt när jag är i städer är att reorna aldrig tar slut, det är samma produkter som reas ut hela tiden. Och priserna, vi har inte längre någon tio-öring och inte heller någon 50-öring och ändå så finns dom på var och varannan lockvara.
Ett annat sätt att locka oss till köp är att vi inte ser hur mycket det skiljer mellan ordinarie pris och lockvaran utan vi lockas tro att vi gör ett kanonköp när det kanske bara skiljer 2-3 kronor. Jag börjar bli mer restriktiv mot lockvaror och har börjat kolla prislappar och jämföra ordentligt när jag handlar.
Vi handlar mat för ungefär 160 miljarder kronor per år och kastar en tredjedel i soporna, varje svensk kastar 10-20 % av den mat man köper hem. Om man tittar på hur mycket det ”kostar” att producera den maten i växthusgaser så motsvarar det utsläpp från ca 700 000 bilar. Eller 460 000 oljeeldade villor. För att inte tala om pengarna som slängs i soporna.
Nej jag försöker numera bara köpa hem det som jag konsumerar och det bästa är att min plånbok mår betydligt bättre och så även samvetet över att bidra i det lilla till att minska utsläppen som förstör vår jord.
Rea definieras enligt konsumentverkets hemsida så här:
Rea, rabatt, extrapris, chockpris och "nu"-pris. Ord som väcker förväntningar om särskilt förmånliga erbjudanden. Därför ska de användas med försiktighet.
För att en affär ska få locka kunderna med ordet "realisation" i sin reklam ska
•försäljningen ske under en begränsad tid
•varorna ha väsentligt nedsatta priser
•varorna annars finnas i affärens vanliga sortiment.
Tiden
Hur begränsad tiden ska vara för att affären ska få kalla det realisation kan man inte ange exakt. Det får bedömas från fall till fall, beroende på vilka förhållanden som finns inom respektive bransch och i olika sammanhang. Men enligt Marknadsdomstolen, MD, bör en realisation pågå i några få veckor eller högst två månader. I fråga om livsmedel har MD i ett fall satt gränsen till fyra veckor.
Priset
Vad som är "väsentligt lägre priser" kan heller inte anges exakt, till exempel i procent av normalpriset. Det får också avgöras från fall till fall, och med utgångspunkt från vad som kan uppfattas som väsentligt för konsumenten. Av betydelse i sammanhanget är också vilken praxis som tillämpas inom olika branscher och för olika slags varor.
Så konsumentverkets råd är så svävande att butikerna kan lura oss hur mycket de vill, så ett gott råd är att granska prislapparna noga, titta på ordinarie pris och köp inte mer än du behöver eller kan konsumera…
Etiketter: , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>