Almedalen, miljön och småpyssel
Första semsterdagen börjar med Almedalskommentarer på radion och bullbak.Även om jag har lite smått att kolla upp på jobbet innebär semstern småpyssel med sånt jag inte hinner med annars. Och mitt i kontorsrumröran hitta jag Linnéboken jag sökt efter en tid. Sen är det dags för ett nytt TV-antenn till stugan för att klara övergången till digitalt. Men i helgen blåste Kvarken så ordentligt att takstegen fick vara i fred.
Andreas Carlgren var först ut i Almedalen – i år med mest regn. Andreas rivstart i möljöfrågorna har säkert överraskat många. Han redogjorde för många insatser för att säkra Östersjön och stack till med att (s)-regeringens arv i den frågan var lite att skryta över.
Han sa på presskonferensen att nästa års klimatförslag från regeringen även kommer att innehålla höjning av bensinskatten. Det borde numer inte vara någon överraskning för nån. Men i radion har det varit den stora nuheten. En radioröst tycket att man tvärtom skulle sänka skatten för att köra slut på allt bränsle för att sedan ta till andra bränslen. Ganska aningslöst får man säga. Nu finns det kanske läge att på allvar satsa på både etanol och bra dieselalternativ.
Gamle Gunnar Hedlund väckte frågan om Bottniabanan för att järnvägen är bra för miljön och säker när det gäller godstransporter. Därför är det ortroligt viktigt att Norrbottniabanan byggs både för Sverige och norra Europa, Barents m.fl.
Avdraget för arbetsresor kan säkert höjas med tio kronor. Kollektivtrafiken kommer att bli bra mycket bättre när Bottniabanan blir klar för persontrafik. I Umeå har äntligen tätortstaxan försvunnit så att alla från landsbygden kan åka på samma biljett oavsett vart i Umeå man ska resa. Den frågan har jag jobbat för i många år. Det behövdes att det kommunala Ultra avskaffades för att komma fram!
Senaste kommentarerna