Appropå Volvofacket: Maud, ta chansen och gå på offensiven!

Just nu pågår en högljudd politisk kampanj i Umeå. Måltavlan är Maud Olofsson. Avsändare är den starkt manligt dominerade metallkluben vid Volvo Lastvagnar med dess vice ordförande Jan-Olov Carlsson, socialistiska partiet, i spetsen..

I sak sägs huvudfrågan vara att Umeåfabriken har fått ett tak på 15 miljoner för transportstödet, ett tak som man ännu inte nått upptill för 2009. Transportstödet var på väg att försvinna 2006. Efter Maud Olofssons förhandlingar med kommissionen fick Sverige ett transportstöd som dels öppnade upp för företag i alla storlekar, dels gav mest till företag med de längsta och krångligaste transporterna. Det är transporten genom Sverige som kan få stöd. Från kommissionen fanns den åsikten att för Volvos del måste stödet till den första hytten var mest angeläget medan exempelvis hytt nummer 20 000 är mindre angelägen. Hytt nummer 60 000 bär sina egna kostnader.

Metallklubben funderar väldigt lite över hur alla andra hundratals företag med transportstöd mår!

Den politiska kampanjen handlar om att angrepp är bästa försvar. Efter en längre tids  konfrontation med Volvoledningen i skuggan av den mycket dramatiska finanskrisen och lågkonjunkturen har metallklubben förlorat trovärdighet. Det gick så långt att medlemmarna i en unik medlemsomröstning korrigerade klubbstyrelsens taktiska linje. Röster ur metallklubbens ledning är de som mest envetet devalverat umefabrikens  montering gentemot fabriken i belgiska Gent. Att plastlackeringen nu kommit den andra vägen tiger man helst om.

Det är denna politiska kampanj som nu riktar hela kraften mot näringsminister Maud Olofsson. Kampanjen syftatill att dölja sin metallklubbens egna tillkortakommanden. Samt möjligen återskapa en del av anseendet. Umefabrikens egen lönsamhet och effekltivitet är som alla förstår den allra viktigaste framtidsfaktorn.

Det gäller att se skillanden på politisk kampanj och praktisk näringspolitik. Mauds öppna och positiva  ledarstil kommer bra till pass. Nu finns chansen att gå på offensiv!

Etiketter: ,

4 kommentarer

  1. Mattias Larsson

    Bär mej emot att säga det men detta var väldigt klokt skrivet ;o)
    Tycker Förstasidan på Folkbladet i måndags var rätt talande, där var man ju negativa över att ha fått plastlackeringen till Umeå

  2. Lasse

    Läste att Lennart Holmlund sagt att socialdemokraterna ska höja transportstödet till Volvo lastvagnar. En titt i sossarnas budgetmotion oktober 2009 visar dock att (s) inte föreslår en enda krona i höjt transportstöd i sitt budgetalternativ. Det kan bara tolkas på ett sätt: Holmlunds löfte innebär att sossarna vill omfördela genom att sänka stödet till småföretag i inlandet och ge dessa pengar till Volvo. Från min utgångspunkt är detta kontraproduktivt. Maud Olofssons rättvisa modell som ger mest till företag i kommuner som har det knapigast, är överlägset bättre!

  3. Heléna Lindahl

    Bra inlägg Sven-Olov! Det verkar som om fler och fler ser igenom metalledningens taktik och de verkar falla på eget grepp (åtminstone om man ser till kommentarerna gällande dagens nätartikel om samma ämne).

  4. Pelle

    Ett krampaktigt försvartal av en C-partist till förmån för en partikollega från länet – S-O jag tror inte (hoppas) att du stödjer ”stureplanscentern”?

    Centerpartiet har med Olofsson i ledningen vänt sig från oss kärnväljare på landsbygden och blivit ett stödparti till högern – det är inte så vi vill ha C!

    Gör som Börje Hörnlund och flera C-partister vill – vänd C tillbaka till sina rötter – annars får vi svårt i valet 2010!

Lämna ett svar till Heléna Lindahl Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>