Halva Norrbotniabanan klar! Nytt spår till Umeå uthamn.

I dag tisdag presenterade infrastrukturminister Åsa Torstensson en satsning på infrastrukturen på 482 miljarder kronor för åren 2010-2021. På onsdag offentliggörs detaljerna för de regionala satsningarna.

Den stora frågan här i norr är förstås Norrbotniabanan. Botniabanan invigs som bekant 28 augusti. Järnvägen Boden – Haparanda byggs just nu och mer upprustning finns i proppen. Ny järnväg föreslås byggas mellan Piteå och Skellefteå. Här vill man göra klart medfinansieringen med regionen. Det innebär att halva Norrbotniabanan blir klar.

Stambanan förbättras för att bygga bort flaskhalsarna på sträckan Vännäs – Boden. 3,7 miljarder satsas på Ådalsbanan och Ostkustbanan för att kunna få en fräsch Botniabana.

Järnvägen till Umeå uthamn blir klar dvs banverket får order att elektrifiera hela vägen! Det gör satsningen i och runt Umeå klar. Nya godsbangården kopplas till hamnen.

Dessutom föreslår regeringen att E 12 ges TEN-status i EUs trafikpolitik.

Resurserna till Västerbottens länsvägplan blir 794 miljoner dvs en ökning med 48,2% jämfört med förra länsplanen. Inlandsbanan får återigen satsningar för att klara mer gods.

205 miljarder(!!!) går till drift och underhåll. Rekortstora siffror.

Etiketter:

2 kommentarer

  1. Rune Wästerby

    ”Halva Norrbottniabanan klar!” Ha Ha Vilket lurendrejeri.
    Regeringen föreslår att delen Skellefteå – Piteå byggs men att nån annan betalar. Ha Ha Ha
    Det är tufft att vara Centerpartist.

  2. Pelle

    Vad och var har du läst SO E som gjort att du kommit fram till den slutsats som skriver om i din blogg?

    Du är nog ensam om att komma fram till den slutsatsen, du börjar bli alldeles för desperat i ditt försvar av Maud Olofsson, ni (C) kommer nog att få lämna både regeringsmakten och riksdagen till nytta för Sverige!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.