Kom igång med träningen på 7 dagar – dag 6

Då var vi framme vid näst sista dagen på programmet. Dags för lite konditionsträning – ut och spring! Men naturligtvis finns det många former av konditionsträning så om du inte tycker om att springa kan du istället cykla, simma eller använda vikter – ja hitta på något som du tycker är roligt.

De flesta människorna tänker på en lång löprunda när de hör konditionsträning där intensiteten i träningen vanligtvis spelar mindre roll utan det är längden man fokuserar på. Men tyvärr är det sättet inte det mest effektiva när det kommer till att bränna fett. Kanske är det kalorimätaren på träningscykeln som är boven i dramat och som får en att tro att längre är bättre. Att springa i flera timmar kan jämföras med att man gör hundratals reps på gymmet – mer arbete betyder inte alltid bättre resultat.

Det bästa för att bränna fett är istället intervallträning med hög intensitet. Intervallträning kommer i många former och är inte begränsat till löpträning. Till exempel kan du växla mellan att ge järnet en kort period (mellan 10-20 sekunder) och sen vila dubbla den perioden (20-40 sekunder). Repetera detta under 8-10 minuter så är du klar sen.

2 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>