Kom igång med träningen på 7 dagar – dag 7

Då var vid äntligen framme vid dag 7 av 7 – slutet gott allting gott? Nja även om det är slutet på det här programmet så är det väl egentligen bara början av förändringen av ditt liv.

Jag har skrivit de här inläggen av två anledningar egentligen. För det första för att du ska kunna skapa en grund att stå på så att du kan känna att du verkligen kan lyckas med träningen – för det kan du! Det spelar ingen roll vilken kroppsform du har, om målet är att gå ner 5kg eller 50kg, eller om du vill bygga muskler och öka vikten med 10kg. För det andra är att du ska sätta upp tydliga mål. Det här är inte tanken att vara något tillfälligt du följer ett par veckor efter nyår utan en introduktion till en sundare livsstil.

 

Bränna fett

Om målet med träningen är att bränna fett så läs detta stycke, annars kan du, om du vill, hoppa ner till sektionen bygga muskler. Egentligen kan man summera träningen när man vill bränna fett i två enkla punkter – konditionsträning och diet. Mer konditionsträning gör att du bränner mer kalorier varje dag och genom att äta mindre kommer du också gå ner i vikt.

 

Bygga muskler

Om du gillar att få träningsvärk och verkligen känna att du har gjort nytta så är det muskelbyggarprogrammen du är ute efter – även om träningsvärk i sig inte är någon bra mätare på att du tränat bra. Om du är överviktigt kanske det är bättre att börja med ett program för att bränna fett och när du har en vikt du känner dig nöjd med gå på ett program för att bygga muskler.

Läs mer: Bästa kosttillskotten för att bygga muskler

 

Vägen framåt

Oavsett vilken riktning du väljer efter detta, vilket program du följer, om du tar hjälp av en coach och om du följer en speciell diet så kom ihåg att det finns många alternativ. Om du känner att något inte passar dig så ge inte upp – testa en annan träningsform. Och sätt inte alltför svåra mål. Fokusera på ett realistiskt mål och när du väl når det så sätt upp ett nytt mål. Gå framåt med små steg.

 

Så vad har vi lärt oss hittils?

  • Sätt upp mål med träningen, både långsiktiga och dagliga
  • Sov tillräckligt varje natt (7-8 timmar)
  • Drick mycket vatten varje dag, åtminstone 6 glas
  • Inkludera mycket protein varje måltid
  • Ät mycket grönsaker varje måltid
  • Gå promenader på ca 20min de dagar du inte tränar
  • Undvik all form av skräpmat
  • Testa proteintillskott. Om du vill bygga muskler känns det väl naturligt men även om du vill bränna fett så gör extra protein gott.

 

Från och med nu så är du fri att göra vad du vill. Hitta ett träningsprogram och/eller en träningsform som du gillar. Att slita med något som man inte tycker är roligt fungerar aldrig i längden. Och försök också hitta en träningspartner. Det underlättar att hålla motivationen uppe och inte tänka tankar som ”Jag hoppar över träningen bara idag”.

 

Här finns en lista på bra träningsprogram: http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram/

En kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>