Spirulina eller Chlorella – Vad funkar bäst?

Av , , Bli först att kommentera 0

Spirulina eller Chlorella?

Naturen är ett enormt apotek med en myriad av välgörande örter och växter som kan hjälpa både människor och djur med alla möjliga typer av hälsoproblem, liksom att förebygga dem för framtiden. Idag vänder sig många alltmer åt just naturliga ämnen och metoder för att må bättre och känna sig starkare och två exempel på det är Spirulina och Chlorella som har mycket gemensamt med varandra men också en hel del skillnader.

Spirulina

Spirulina brukas klassas som en typ av blåalg men är i själva verket en bakterie som vanligtvis återfinns i olika typer av vattendrag, nära ytan. Bland de högsta halterna har man hittat i afrikanska Chad liksom Mexico, där man sedan urminnes tider konsumerat denna mikroalg som föda på grund av dess oerhört nyttiga innehåll. Azteker brukade till exempel samla stora mängder vid sjöar och havsytan och sedan torka Spirulina i solen och sedan konsumera algen i pulverform.

100 gram Spirulina innehåller 289 Kcal, 8g fett av vilka 2.1 är fleromättat, 57g proteiner, 24g kolhydrater, över 1000mg  kalium och natrium liksom ett antal vitaminer som A, B6, C, järn och magnesium. Detta innebär är algen innehåller nästan dubbelt så mycket kalcium som vanlig mjölk. Människor som är vegetarianer eller veganer kan dra extra nytta av Spirulina då de ofta konsumerar stora mängder tofu för protein och spenat för järn, medan detta tillskott  innehåller 670% och 5100% mer av respektive ämnen.

Om man vill skaffa sig Spirulina som kosttillskott kan man välja mellan att köpa algen i pulverform eller som tabletter och kapslar. Det finns många fördelar med denna alg men bland de främsta är att människor som konsumerar den regelbundet får bättre immunförsvar liksom lägre halter av blodfett, och den hjälper kroppen specifikt att kämpa mot vissa typer av leukemi på grund av sina antioxidanter.

Chlorella

Chlorella är en typ av grönalg som man hittar i havet runtom Japan, där man länge konsumerat den som en del av vardagsdieten. Den främsta fördelen med Chlorella är dess höga halter av järn och man har sedan 50-talet studerat dess effekter på cellformning. Enligt vissa undersökningar är detta en potentiell krigare mot olika former av cancer då det finns starka antioxidanter i algen men ännu är detta inte klarlagt helt.

För de som lider av järnbrist är detta därför ett alldeles utmärkt supplement till vardagskosten och man kan äta Chlorella för att få i sig nödvändigt kalcium och mycket energi. I 100g finns det 392 Kcal, 60% protein och 5% kolhydrater. Som kosttillskott kan man konsumera Chlorella som pulver eller tabletter och bland det vanligaste är att man helt enkelt blandar ner en sked i till exempel smoothies eller när man gör proteinbars eller muffins.

Spirulina eller Chlorella?

Så vilket skall man föredra av dessa två kosttillskott? Det beror lite grann på vad exakt man är ute efter. Över lag så innehåller Spirulina fler mineraler och proteiner och är ett bra tillskott för dem som vill ha en så balanserad kost som möjligt. Å andra sidan har Chlorella specifikt mer järn och är därför att föredra i detta syfte, liksom har högre detox resultat.

 

Bli först att kommentera