C värnar vuxenutbildningen

Av , , Bli först att kommentera 10

På senaste kommunstyrelse behandlades detaljbudgeten för kommunstyrelsens verksamhetsområden. Ett område som majoriteten s-v och mp ville spara på var vuxenutbildningen.

Förslaget från majoriteten var att minska utrymmet för kommunledningskontorets köp av platser för yrkesutbildning på Liljaskolan med 500 tkr.

Borgerliga gruppen, c, m och kd, förslog att inga besparingar skulle drabba vuxenutbildningen. Besparingen förhindrar bl.a. arbetslösa att få en omutbildning för att snabbt bli anställningsbara på arbetsmarknaden.

Besparingen på vuxenutbildningen får till följd att antalet platser till yrkesvux begränsas. Yrkesvux kommer endast att erbjudas sökanden till vårdutbildning för vuxna vilket jag tycker är en riktig prioritering. Med borgerliga gruppens förslag har fler individer haft möjligheten att utbilda sig inom fler yrkesområden.

Konsekvenserna med besparingen är att det inte är möjligt för Liljaskolan att köpa platser i annan kommun t.ex. Umeå för sökanden till övriga yrkesområden.  Besparingen stänger därmed ute arbetslösa till en omutbildning för att bli anställningsbara inom bristyrken där företagen skriker efter arbetskraft. Det kan gälla yrken inom olika hantverksområden, bussförare mm.

Att vara arbetslös och inte komma in på arbetsmarknaden är ett utanförskap som måste brytas. Det drabbar den arbetslöse både socialt och ekonomiskt. Därför tycker vi att det är ett prioriterat område att värna om den yrkesinriktade yrkesutbildningen.

 

 

 

 

Kommunal vinterväghållning upphör i Vännäs

Av , , 4 kommentarer 11

På senaste kommunstyrelse behandlades driftbudgeten för 2017 efter det att fullmäktige i december beslutade om nya budgetramar för kommunens olika verksamheter förorsakade av nya sparkrav på totalt 7,8 mkr.

Ett besparingsområde som samhällsbyggnadsförvaltningen har föreslagit var vinterväghållningen på 7,6 mil av kommunens enskilda vägnät och som berör 31 vägföreningar. Besparingsbeloppet varierar mellan 300-600 tkr/år beroende på antalet plognings- och sandningsturer. Besparingen avser det underskott som uppstår efter det att det kommunala bidraget för sommar- och vinterunderhållet samt det statliga bidraget för vinterunderhållet har dragits av från Svevias slutfaktura till kommunen.

Borgerliga gruppen yrkade på att om besparingen beslutas skulle ändå vinterväghållningen ligga kvar på kommunen som då hade blivit samordnare och upphandlare och ansvarig för utvärderingen av upphandlingen.  Uppföljning och löpande utvärdering skulle ske i dialog med berörda vägföreningar.

Inga medel avsätts då för täckning av eventuella underskott utan vinterväghållningen ska upphandlas inom ramen för innehållet kommunbidrag för sommar och vinterunderhållet och Trafikverkets statsbidrag för vinterunderhållet som kommunen inkasserar från vägföreningarna.

Tyvärr röstades förslaget från C, M och Kd ned av S, V och Mp. Därmed tar kommunen sin hand ifrån vinterväghållningen på dessa vägar.

Centerpartiets uppfattning är att en bibehållen vinterväghållning i kommunens regi är en rättvisefråga. Varför ska vägföreningarna ta det fulla ansvaret för vinterunderhållet när motsvarande krav inte finns på det övriga vägnätet i kommunen? Enskilda vägar är inga enskilda vägar som bara används av boende efter dessa. Framkomligheten är minst lika viktig för all offentlig service som skolskjutsar, hemtjänsten, renhållningen samt blåljusverksamheten.  Dessutom är det enskilda vägnätet viktigt för det rörliga friluftslivet liksom näringslivet.

Majoritetens beslut innebär också att inflyttningen på landsbygden försvåras då vägföreningarnas fulla ansvar för vinterväghållningen kommer att upplevas som ett hinder för den som vill köpa hus/fastighet på landsbygden. Med andra ord ett landsbygdsfientligt beslut som inte gör Vännäs landsbygd attraktivare.

 

 

Blir Umeås reservvattentäkt i Vännäs?

Av , , Bli först att kommentera 5

Senaste kommunstyrelse behandlade en framställan från Umeå kommun (Vakin) om en eventuell reservvattentäkt inom Vännäs kommuns område. Ärendet gällde om att Umeå kommun ska få göra undersökningar efter Umeälvsåsen för att se om en reservvattentäkt för Umeå kan etableras inom Vännäs kommun.

Reservvattentäkten är i så fall tänkt att vara också en täkt för Vännäs kommun. Beslut om eventuell reservvattentäkt kommer att tas när resultatet av undersökningarna har presenterats Vännäs kommun. Vattentäkter kräver skyddsområden som kan innebära begränsningar i att bo och verka inom området.

Centerpartiet lyfte problematiken i diskussionerna och yrkade på att ”utredningen särskilt belyser eventuella inskränkningar i möjligheten att bo och bedriva näringsverksamhet i berörda skyddsområden”.

Samtliga partier i kommunstyrelsen var eniga om att den formuleringen ska delges Umeå kommun (Vakin) som ett krav i den rapport som kommer efter undersökningen är avslutad.

Beslut togs också om att informationsmöte med berörda fastighetsägare med flera ska hållas innan undersökningsarbetena påbörjas.

Vännäs innevånares låneskuld måste bromsas

Av , , Bli först att kommentera 15

På dagens kommunfullmäktige beslutades att bygga ett nytt särskilt boende med 40 platser. Inflyttning kan ske våren 2019. Ett nödvändigt och bra beslut utifrån det behov som finns idag och med i stort sett en 100 % beläggning av de platser som finns tillgängliga. Tittar man dessutom på den demografiska utvecklingen i kommunen ökar antalet 80 år och äldre från 500 år 2015 till 528 år 2020. En ökning med 28 personer. Dessutom innebär platsbristen att ca 10-15 personer som idag har beslut om särskilt boende eller som inom en snar framtid kommer att få beslut inte kommer att få sin plats.

Vi bygger för behovet i närtid men också för framtidens behov. Vännäs fastigheter blir byggherre för det nya boendet för att i nästa steg hyra ut lokalerna till vård- och omsorg.

Borgerliga gruppen yrkade på att beslutet om att bygga ett särskilt boende skulle åtföljas av ett tydligt besked från fullmäktige till styrelsen i Vännäs Fastigheter om att en utförsäljning ska ske i det befintliga beståndet för att minska behovet av upplåning. Här upphörde den politiska enigheten i ärendet då S-V och Mp röstade ned vårt förslag.

Yrkandet grundar sig på kommunens ackumulerade låneskuld idag och behovet av upplåning i framtiden. Dagens samlade låneskuld är i dagsläget 537 mkr eller ca 62 tkr/innevånare. En förhållandevis stor låneskuld i jämförelse med jämförbara kommuner.

Utifrån det resonemanget är det bra att Vännäs Fastigheter har avyttrat ett antal industrifastigheter. Det möjliggör en egenfinansiering av delar av kommande nybyggnationer med eget kapital istället för upplåning.

Kvarstår dock behovet av att göra ytterligare utförsäljningar för att minimera låneskulden men också för att inte riskera att nå lånetaket hos kommunens bank Kommuninvest. Enligt vår uppfattning återstår utförsäljning av delar av Vännäs Fastigheters lägenhetsbestånd. Lokala intressenter finns och jag tror det borgar för att utförsålda fastigheter hamnar hos ägare med höga ambitioner både som förvaltare och hyresvärd.

Att minimera den framtida upplåningen är att ta ansvar för att inte nästa generation av kommunmedborgare ska drabbas av höga kapitalkostnader som urholkar driftsbudgeten med minskat utrymme för  vård, skola och omsorg. Kapitalkostnader ska betalas oavsett kommunens ekonomiska utrymme. Som en tidigare statsminister uttryckte det så väl ”Den som är satt i skuld är inte fri” och det påståendet delar jag.

 

 

 

Vi tror på Vännäs

Av , , Bli först att kommentera 13

I dag kom en välkommen och förtida julklapp från Boverket. Vännäs har beviljats 1,1 mkr för ökat bostadsbyggande under perioden 1/8 2015 – 31/7 2016. Fler bostäder är ett måste för möta den ökade inflyttningen till kommunen och omflyttningen inom kommunen men också för att klara det ökade mottagandet av nyanlända flyktingar.

Bostäder är grunden för en ökad tillväxt i kommunen och därmed ökade skatteintäkter. För Vännäs del är detta bara början. Ytterligare flerfamiljshus är under uppförande, 32 lägenheter, och fler planeras. Dessutom är intresset stort och planerna långt gångna vad gäller kooperativa hyresrätter på Älvdalaområdet med 15-20 lägenheter.

Förutom allt detta planeras inom äldreomsorgen, tillsammans med Vännäs fastigheter AB, ett nytt äldreboende med 40 platser men där är inte placeringen bestämd.

Roligt också att det inte bara är kommunens fastighetsbolag, Vännäs fastigheter AB, som står för byggnationerna utan att även privata aktörer tror på Vännäs. I Vännäsby startar inom kort Myresjöhus att bygga 12 lägenheter och har redan börjat planera för kommande etapper med totalt 36 lägenheter.

Många tror på Vännäs och det gör Centerpartiet också.

Ansvaret och ekonomin på Liljaskolan

Av , , Bli först att kommentera 19

Att undanhålla fakta för att vilseleda bloggläsarna om vad som egentligen muntligen framförts och protokollförts i arbetsutskottet är varken ett snyggt eller schyst agerande. Likaså att inte ge en helhetsbild av skolans ekonomiska utveckling och behovet av åtgärder under åren som uteblivit.

I beskrivningen som styrelseordförande för Liljaskolan ger om bakgrunden till den uppkomna situation ges en beskrivning som kan tolkas som om den ekonomiska situationen, med en årsprognos för 2016 på -6,2 mkr, är på grund av årets eller de närmaste årens minskade elevintäkter som förorsakats av minskade årskullar.

Fakta vad gäller resultatutvecklingen på Liljaskolan är att under perioden 2008-2016 är det ackumulerade underskotten enligt årsredovisningarna -25,51 mkr inräknat den beräknade årsprognosen för 2016. Det menar jag är att INTE ta ansvar för ekonomin med undantag för det underskott på -4,18 mkr som uppstått före din tid som styrelsens ordförande.

Jag tycker den historiken säger att det inte bara är de senaste årens elevtapp som är orsaken till den ekonomiska situation som skolan befinner sig i. Underskotten har uppstått med både oförändrade och minskade årskullar. Årligen återkommande underskott borde ha föranlett dåvarande och nuvarande styrelse att ta tag i ekonomin i ett långt tidigare skede.

Liljaskolan är, till skillnad från övriga verksamheter i kommunen, egen resultatenhet vilket innebär att styrelsen har ett särskilt ansvar för att den av fullmäktige fastlagda budgeten hålls och har också ansvaret för de underskott som uppstår vid årsredovisningen. Du kan vill inte mena att jag och arbetsutskottet ska tala om vad styrelsen ska vidta för åtgärder?

Jag inser problematiken i Liljaskolans utmaningar för att nå en ekonomi i balans men är kritisk till att så många år har gått med årligen återkommande underskott utan att sittande styrelser har vidtagit nödvändiga åtgärder. På den punkten har jag och Centerpartiet ingen annan uppfattning än revisorerna vad gäller bristen på ledning och styrning av Liljaskolan.

Vad gäller Centerpartiets syn på kvalité för våra gymnasieungdomar och hur vi prioriterar så får det står för dig. Vår uppfattning är att grunden för att kunna locka elever till skolan, leverera kvalité till gymnasieeleverna och vara en attraktiv arbetsgivare är att ha ordning och reda i ekonomin.

Liljaskolans styrelseordförande påstår att jag som ledamot i kommunstyrelsens arbetsutskott varken har haft synpunkter eller reserverat mig eller haft andra förslag än vad vi i majoriteten haft. Ordförande i Liljaskolans styrelse har deltagit vid samtliga tillfällen när Liljaskolan har redovisat de ekonomiska rapporterna med årsprognos till arbetsutskottet. Jag tycker att om ordförande på utskottsmötet inte har noterat budskapet borde det har varit på sin plats att ordförande läst igenom protokollen från arbetsutskottet innan påhoppet om mitt påstådda uteblivna agerande.

Mitt och arbetsutskottets muntliga besked, beslut och reservationer redovisar jag med följande utdrag från arbetsutskottets protokoll.

2016-04-12: Ekonomisk rapport saknades, enbart muntlig redovisning om negativ årsprognos.

Beslut: Liljaskolans styrelse kommer fortlöpande att informera arbetsutskottet om vilka åtgärder som vidtagits för att hålla budget på helår.

2016-06-14: -4,8 mkr

Styrelsen redovisar en åtgärdsplan på redan genomförda och planerade förändringar.

Arbetsutskottet uppmanar styrelsen att fortsätta arbetet för att på lång sikt få en ekonomi i balans och en verksamhet anpassad till elevantalet.

2016-08-16: Årsprognos -4,8 mkr.

Arbetsutskottet påminner om vikten att budgeten hålls och vid nästa redovisning till arbetsutskottet hålla budgeten ska en åtgärdsplan för hur styrelsen ska hålla budgeten medföljas.

Vid det mötet satt jag som ordförande för arbetsutskottet och du deltog i beslutet som ordinarie ledamot i utskottet. Hur rimmar det med ditt påpekande om att kritisera sig själv.

2016-10-11: Årsprognos -6,2 mkr

Arbetsutskott beslutar att uppmana styrelsen att vidta åtgärder för att minska underskottet. 

Ulf Eriksson C föreslår att Liljaskolan ska vidta åtgärder för att budgeten ska hållas för innevarande år och att eventuella underskott ska belasta Liljaskolan och ej täckas av kommunens övriga verksamheter.

Ulf Eriksson C reserverar sig mot arbetsutskottets beslut till förmån för eget förslag.

 

Ekonomisk ledning och styrning saknas i Vännäs

Av , , 3 kommentarer 19

På gårdagens kommunfullmäktige var delårsbokslutet per 31 augusti en het fråga. Ett delårsbokslut som visar på en ekonomi i fritt fall för 2016. Ett läge som är mycket allvarligt och som kan få stor konsekvenser för vård, skola, omsorg men riskerar också att begränsa investeringsutrymmet och förorsaka bristande fastighetsunderhåll.

Kommunen har nu hamnat i ett akut läge då Socialdemokraterna med stöd av Miljöpartiet och Vänsterpartiet inte har tagit tidigare signaler om ekonomins utveckling på allvar.

Bakomliggande orsak är i huvudsak minskade skatteintäkter på i storleksordningen 11,2 mkr och minskade reavinster på 3,7 mkr.

Redan när delårsbokslutet per den 30 april presenterade visade den att det budgeterade överskottet för 2016 på +19,9 mkr hade minskat till +9,7 mkr. En försämring med 10,2 mkr.

Delårsbokslutet per den 31 augusti och som nu fullmäktige behandlade visade på att resultatet hade försämrats ytterligare och att årsprognosen ligger på +5,8 mkr. En försämring med 14,1 mkr.

Tanken med delårsrapporter är att politiken i tid ska vidta åtgärder om stora avvikelser uppstår i årsprognosen jämfört med budgeten. Det var därför fullmäktige beslutade om att två delårsrapporter skulle tas fram.

Dessa avvikelser och denna möjlighet har majoritetspartierna helt struntat i och förlitat sig på att nästa skatteprognos kommer att visa på bättre skatteintäkter för Vännäs. Som vanligt ”stoppat huvudet i sanden” i väntan på bättre tider.

I augusti fick vi en ny skatteprognos som visade på att inga positiva förändringar hade skett vad gällde skatteintäkterna utan tvärtom läget hade försämrats.

Jag uppmanade då kommunalrådet att sammankalla budgetberedningen för att vidta åtgärder för att minska resultatförsämringen. Fick då svar att svängningar i skatteprognoserna förekommer och att det gäller att ha ”is i magen”. Ett ställningstagande som inte var att ta ansvar för ekonomin och skattebetalarnas pengar och som bidragit till att vi nu hamnat i ett akut läge.

Det som är som är det mest allvarliga är att den politiska ledningen inte har hanterat aviserade underskott i årsprognosen inom kommunstyrelsens område -2,5 mkr och Liljaskolans område på -6,2 mkr.

I fullmäktigedebatten hävdade jag att S, V och Mp har brustit i styrning och ledning och ställde frågan varför man inte har agerat. Alla tre hävdade att ta ansvar är att inte förorsaka oro i verksamheterna då skattprognoser kan variera över tid. Jag menade att ta ansvar är att agera i god tid för att vidta åtgärder. Ett agerande som skattebetalarna, brukarna och medarbetarna har rätt att kräva.

Vad gäller Liljaskolan så tydliggjorde Centerpartiet att vårt förtroende för styrelsen håller på att vara förbrukat då styrelsens brist på agerande riskerar gymnasieskolans framtid.

Sammanfattningsvis anser Centerpartiet och delar av de övriga borgerliga partierna att de verksamheter som inte har tagit ansvar för sin budget och redovisar underskott ska också själva ta ansvar för dessa vilket innebär att en återbetalning ska ske av underskottet under åren 2018-2020 och inte belasta övriga verksamheter eller finansen.

På den direkta frågan till S, V och Mp om hur underskotten ska hanteras fick jag inget svar vilket alla som berörs av verksamheterna skola, vård och omsorg bör känna oro för.

I en kärv ekonomi finns det inget utrymme för skola, vård eller omsorg att drabbas av underskott som förorsakats av verksamheter som inte har tagit ansvar för sin budget.

 

 

 

Centerpartiet agerar om äganderätten

Av , , Bli först att kommentera 8

Nu har, från statsmakternas sida, Länsstyrelserna och Skogsstyrelsen fått skapare direktiv om att efterlevnaden ska skärpas vad gäller EU:s Art- och habitatsdirektiv och den svenska Artskyddsförordningen. En allvarlig hotbild har därmed uppstått för skogsägare runt om i landet då begränsningar eller stopp av avverkningsrätten pga av artskyddsförordningen inte föranleder ekonomisk kompensation.

Jag har i kontakter med Centerpartiets partisekreterare och partiledning påtalat det orimliga i att äganderätten är satt ur spel när myndigheterna begränsar eller stoppar avverkningar. Jag skriver att otaliga är det fall ute i landet som drabbats av ingrepp i äganderätten.

Jag har nu fått svar av vår partisekreterare Michael Artursson som skriver:

Vi delar din uppfattning om att de allvarliga ingreppen på äganderätten måste ses över och tas på allvar.

I riksdagen driver vi i Centerpartiet på i frågan utifrån stämmobeslutet från 2015: Att vid tvingande avsättning av skyddsvärd skogsmark som begränsar äganderätten och ett produktionsinriktat skogsbruk ska intrång inte vara tillåtet i de fall då ersättning inte kan utbetalas vid intrångstillfället förorsakat av att statliga medel för ersättning är förbrukade. Vårt mål är att få gehör för det.

Äganderätten med egendomsskyddet är inskriven i Sveriges grundlag, i Europakonventionen och i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. De utgör tillsammans en del av grunden för både demokrati och marknadsekonomi. Äganderätten är central för oss och vi ser oroväckande tecken på fler problematiska områden där egendomsskyddet nu hotas i Sverige såsom småskalig vattenkraft, vattentäkter, jakt och skogsbruk.

I höst kommer vi därför att lägga en motion i riksdagen om just äganderätt, för att betona vikten av att denna respekteras. När det gäller andra partiers uppfattning i frågan så får de stå för sina positioner men i alliansen är vi överens om att äganderätten ska respekteras. Däremot delar inte alla andra partier vår uppfattning om ersättning vid markintrång och vi får fortsätta jobba politiskt för att få med oss fler i den typen av konkreta åtgärder.

Vi ser mycket allvarligt på när en myndighet brister i tydlighet om något så avgörande som äganderätt. Därför vill Centerpartiet att äganderätt och egendomsskydd beaktas i myndighetsbeslut. Ett sådant företrädande är ett steg i att stärka ägande och brukanderätt inom jord- och skogsbruk.

De senaste året har Centerpartiet i flera riksdagsdebatter diskuterat och ifrågasatt den rödgröna regeringens sätt att reglera och inskränka på äganderätten. Det har handlat om småskalig vattenkraft, orimliga myndighetskrav, strandskydd och ägare till småskalig vattenkraft som inte längre kan bedriva sina verksamheter. Vi fortsätter självklart det arbetet i aktiv opposition.

Med vänlig hälsning

Michael

Michael Arthursson

Partisekreterare

Centerpartiet

michael.arthursson@centerpartiet.se

—————————————————

Centerpartiet står för närodlad politik.

Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.

 

 

 

Centerpartiet ser möjligheterna, motion 3

Av , , 2 kommentarer 8

Här kommer den tredje och sista motionen som kommunstyrelsens behandlade vid senaste mötet.

Motion 3: Införandet av Grön rehabilitering

Centerpartiet vill med sin motion att kommunen utreder möjligheterna för långtidssjukskrivna medarbetare att få tillgång till Grön rehabilitering och att utreda samverkansformer med aktörer som Försäkringskassan. Arbetsförmedlingen, Landstinget, Samordningsförbundet mfl.

Andelen långtidssjukskrivna ökar. Bland dessa återfinns många personer med utmattningssyndrom, särskilt bland kvinnor inom offentligt sektor. En diagnos som också är en av orsakerna till långtidssjukskrivna i Vännäs. I den hälsoenkät som Landstinget genomför vart fjärde år ”Hälsa på lika villkor” så sticker Vännäs ut i jämförelse med andra kommuner när det gäller den diagnosen.

Grön rehabilitering bedrivs i naturen och använder dess läkande kraft. Grön rehabilitering innefattar förutom vistelse i natur och trädgårdsmiljö också samtalsterapi, behandlingar, kostrådgivning massage mm. Byte av miljö är en viktig faktor för människor både i stad och på landsbygden.

Kommunledningskontoret har utrett motionen och föreslagit att fullmäktige ska avslå motionen. I huvudsak med motiveringen att det saknas klarhet och tillräckliga bevis vad gäller effekten för Grön rehabilitering i förhållande till andra rehabiliteringsformer.

Centerpartiet tycker att när personer drabbas av diagnosen utmattningssyndrom, som ofta leder till långa sjukskrivningsperioder och ibland svårigheter att återgå till sitt ordinarie arbete, är det viktigt att alla rehabiliteringsformer prövas. När det gäller Grön rehabilitering har ändå forskningen visat att människor lättare återfår livsglädjen och kan återgå till arbetslivet om de har haft möjlighet att genomgå Grön rehabilitering.

Centerpartiet tycker, varför förvägra personer med diagnosen utmattningssyndrom den rehabiliteringsformen? En rehabiliteringsform som också kan vara aktuell vid andra diagnoser.

Vännäs kommun har som vision att vara den ”goda arbetsgivaren”. Då tycker vi att alla rehabiliteringsformer ska vara möjliga att få som kan medföra att medarbetare mår bättre och kan återgå till sitt arbete. Detta är en av förutsättningarna för att kommunen som arbetsgivare kan säga sig leva upp till visionen den ”goda arbetsgivaren”.

 

Centerpartiet ser möjligheterna, motion 2

Av , , Bli först att kommentera 5

Här kommer ytterligare en motion som behandlades på senaste kommunstyrelsen.

Motion 2: Förenklad biståndsbedömning 

Centerpartiet vill att kommunen ska införa en förenkla biståndsbedömning upp till 6 timmar hemtjänst i månaden för personer över 75 år.

Motionen skickades till Vård- och omsorgsförvaltningen som inte vidare har utrett motionen utan enbart hänvisat till liknande ärende i Linköping och en dom i Kammarrätten som fastslagit att förenklad biståndsbedömning utan en utredning och beslut strider mot gällande lagstiftning.

Hemtjänst kan omfatta både personlig omvårdnad och servicetjänster, t.ex. för att förebygga fallskador mm. Efter Vård-och omsorgsnämndens beslut om att avslå motionen har jag kontakt SKL (Sveriges kommuner och landsting) för att få deras syn på förenklad biståndsbedömning.

SKL konstaterar att personlig omsorg måste föregås av en utredning och ett beslut men när det gäller omsorg i form av servicetjänster så står det kommunen fritt att fatta beslut utan att det strider mot gällande lagstiftning.

Centerpartiet tycker att Vård- och omsorgsnämnden inte har berett motionen i den omfattning som man har rätt att begära och att kommunstyrelsens majoritet (s-mp-v) har tagit ett beslut på ett begränsat  beslutsunderlag. Beslutet inbär att man förhindrar en bättre kvalitet i hemtjänsten och en god tillgänglighet för den som behöver lite hjälp i hemmet. 

Därmed anser jag och vi att motionen borde ha återremitterats till nämnden för vidare beredning. Vårt förslag om återremiss avslogs av majoriteten (s-mp-v) som ansåg att beslut om att föreslå fullmäktige avslå motionen skulle tas på mötet vilket också blev kommunstyrelsens beslut.