Osäkerhetsfaktorer skapar oenighet om budget i Vännäs

Av , , 1 kommentar 8

Budgeten för 2019-2020 har nu kommunfullmäktiges majoritet, S, V och Mp, röstat igenom. Oppositionen, C, M, Kd och L, föreslog att budgetbeslutet ska skjutas på till senare i höst. Anledningen till vårt ställningstagande är att det finns ett flertal osäkerhetsfaktorer som inte är kända idag och som kan komma att påverka det totala budgetutrymmet för nämnda period. Dessutom finns en budget antagen av fullmäktige i juni 2017 för 2019 som styrelser och nämnder har att arbeta med så ett beslut i juni är inte ett måste för att de ska kunna arbeta med budgeten 2019.

Sammantaget konstaterar vi att fullmäktiges finansiella mål om ett överskott på 12 mkr har S, V och Mp ”skrotat”. Nu säger man att man på grund av minskade skatteintäkter, 2,3 mkr/år, sänker resultatkravet till 10 mkr/år. Avsätter 6 mkr (om det räcker) i en pott på grund av ett antal osäkerhetsfaktorer och tillåter sig ett överskott om enbart 4 mkr/år. Vilket innebär att investeringsutrymmet, med egna medel, minskas med 8 mkr/år. Ett ställningstagande som kan tolkas som att majoriteten är beredd att återinföra lånefinansiering istället för att investeringsutrymmet enbart ska utgöras av egna medel. Egna medel är ett synsätt som vi hitintills har haft politisk enighet om för att nå en långsiktig hållbar ekonomi.

Det flertalet kommuner gör enligt Sveriges kommuner och landsting, i det läge Vännäs kommun befinner sig i, är att avvakta med budgetbeslutet så att det tas så sent som möjligt på året för att, så långt som möjligt, gardera sig för osäkerhetsfaktorer som påverkar ekonomin och som inte är kända i juni. Detta är också oppositionens uppfattning i Vännäs.

Osäkerhetsfaktorer som vi åberopar är:

1) Hanteringen av Vård- och omsorgsnämndens resterande underskott för 2018 som enligt årsprognosen är 4 mkr. Detta efter att majoriteten S, V och Mp på fullmäktige den 11 juni backade från sin tidigare hårdföra hållning och föreslog en utökning av nämndens ram med 6,8 mkr.  En utökning som C, KD och L har föreslaget på tidigare fullmäktigemöten och på kommunstyrelsen men där vårt förslag röstades ned men som nu majoriteten ansluter sig till.

2) Försäljningen av Vännäs läger, som om den inte kan genomföras, saknas täckning i budgetförslaget för ökade lokalkostnader motsvarande 1.2 mkr,

3) Osäkerheten om kommande skatteprognoser vad gäller utfallet 2019 och 2020 utöver vad som hitintills är känt. Nya skatteprognoser kommer under hösten.

4) Arbetet med handlingsplanens kommer att pågå under hela 2018 varför ingen del av utfallet är känt idag.  Ett utfall som kan leda till kostnadseffektiviseringar och omprioriteringar men vad blir det faktiska ekonomiska resultatet i slutändan?

5) Steg 2 i bolagiseringen av resterande fastighetsbestånd som fortfarande ligger kvar i kommunen. Blir det en överföring av beståndet eller blir det ett förvaltningsuppdrag för Vännäs fastigheter AB och i så fall vilka blir de ekonomiska konsekvenserna av det?

6) Utredningen om en sammanslagning av samhällsbyggnadsförvaltningen och kommunledningskontor och de ekonomiska konsekvenser som blir följden av det?

 

 

Vad händer när mobilnätet slås ut?

Av , , Bli först att kommentera 5

Delar av Vännäs kommun drabbades i förra veckan av ett allvarligt och långvarigt avbrott i det mobila nätet. Ett avbrott som visar på den sårbarhet som vi lever med i dagens samhälle. Inte minst gäller det  våra medborgare som har drabbats av ett nedmonterat koppnät, saknar fiberlösningar och är helt beroende av det mobila nätet om nu mobiltäckning finns. Med anledning av det har jag fått frågeställningar om vad som händer om något händer med nätet. Därför har jag, på kommande fullmäktige, lämnat in en interpellation med nedanstående frågor.

——————————————————————————————-                                                                                                                                                                           Interpellation till kommunstyrelsens ordförande Johan Söderling

Den 29 maj drabbades delar av Vännäs kommun och Umeå regionen av ett avbrott i det mobila nätet som drabbade både det mobila telefonnätet och det som har en mobil bredbandslösning. De som bor och verkar på landsbygden och som tidigare drabbats av en nedmontering av det fasta kopparnätet och som har ersatt det med en mobil fast lösning kunde bara ringa nödsamtal oavsett vilken telefon man valde. Information till medborgarna i media saknades och konsekvenserna likaså samt information från teleoperatörerna om orsak och beräknad tid innan nätet skulle vara i drift igen.

Det inträffade kan ses som en extraordinär händelse då viktiga samhällsfunktioner upphör att fungera. Digitaliseringen av olika tjänster, offentliga som privata, lyfts återkommande som en framtida och nödvändig lösning. Denna händelse påminner oss om i vilken sårbarhets situation vi befinner oss i med digitala lösningar utan säkra kommunikationslösningar och vilket behov det finns av att informera medborgarna när störningar inträffar.

Jag vill därför ställa följande frågor till kommunstyrelsens ordförande Johan Söderling:

Vilken beredskap har kommun och vilken del av vår organisation har uppdraget att agera vid denna typ av störningar?

Vilka rutiner har kommunen när det gäller informationen till medborgarna?

Kan kommunen erbjuda de äldre ett trygghetslarm som fungerar när nätet slås ut och kan räddningstjänsten nås?

Kommer kommunen att utvärdera denna händelse för att kartlägga konsekvenserna och då inte bara det tjänster som berör medborgarnas kontakter med kommunen?

Kommer kommunen att arbeta med förbättringsområdena för att i framtiden bättre kunna hantera liknande situationer?

Kommer kommunen att lyfta det inträffade mot Länsstyrelsen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och slutligen teleoperatörerna?

 

 

 

 

Vännäs inför förenklad biståndsbedömning i hemtjänsten

Av , , Bli först att kommentera 2

Nu har Vännäs kommun beslutat införa förenklad biståndsbedömning i hemtjänsten. Detta efter att riksdagen fattat beslut om att kommuner ska kunna bevilja äldre personer insatser utan biståndsbedömning. Möjligheten att beviljas hemtjänst gäller personer som är äldre än 75 år.

https://www.vk.se/2367155/enklare-att-fa-hemtjanst

Centerpartiet yrkade yrkade redan 2015 i en motion till fullmäktige om att införa förenklad biståndsbedömning i kommunen. Motionen avslogs med hänvisning att det pågår en utredning och så länge man inte fattat något beslut i riksdagen så var majoriteten inte villig att införa den möjligheten. Trots att vissa kommuner redan hade gjort det 2015 varav Linköping var en av de kommunerna.

Det är positivt att riksdagen nu fattat ett beslut i linje med vår motion och att Vännäs kommun är beredd att införa denna möjlighet för de äldre. Centerpartiet i Vännäs hade gärna sett att den möjligheten hade kommit tidigare men bättre sent än aldrig. 

——————————————————————————————————————————-

Motion om förenklad biståndsbedömning

Centerpartiet föreslår kommunfullmäktige

att Vård- och omsorgsnämnden får i uppdrag att utreda och föreslå fullmäktige om införandet av förenklad biståndsbedömning upp till 6 timmar hemtjänst i månaden för äldre personer över 75 år.

Äldre personer kan uppleva biståndsbedömning som både krångligt och omständigt. För många kan det i början kännas lite kränkande att någon ska komma in i ens hem och utreda behov och granska hemmiljön. Vi har ett ansvar att undanröja de hinder som äldre kan känna innan de för första gången vänder sig till kommunen för att få den omsorg de känner att de har behov av.

Vi vill att den som är 75 år eller äldre och har behov av hemtjänst ska kunna vända sig till en särskild kontaktperson på kommunen som direkt kan bevilja upp till 6 timmar hemtjänst i månaden. Detta genom ett så kallat förenklat biståndsförfarande. Samtidigt ska även de äldre informeras om det finns företag som i vissa fall via så kallade Ruttjänster utför delar av dessa hemtjänstinsatser.

Sedan 20 år tillbaka tillämpas detta med förenklad biståndsbedömning i Linköpings kommun för äldre personer över 75 år. I utvärderingar framkommer att Linköpings kommun bedriver en osedvanlig kostnadseffektiv omsorg av högkvalitet. Det har inte påvisats att kostnadsutvecklingen för hemtjänsten blivit högre än för övriga landet. Däremot har de lyckats förena kvalitet och kostnadseffektivitet med en väldigt god tillgänglighet för den som behöver lite hjälp i hemmet. Det finns inget som säger att de äldre överutnyttjar tjänster de inte har behov av. Det är snarare det motsatta. De äldre får dessutom inflytande över innehållet och utformningen av hemtjänsten.

Centerpartiet tror på ett samhälle där äldre känner att vi har tilltro till dem och att de får vara delaktiga och känna trygghet i sitt åldrande.

 Vännäs 2015-10-07

Ulf Eriksson (c)                                             Ingmarie Lindqvist (c)                                     Kommunfullmäktigeledamot                        Kommunfullmäktigeledamot

Vännäs kommuns budget 2019-2020

Av , , Bli först att kommentera 7

På måndagens kommunstyrelse behandlades S, V och Mp förslag till budget för 2019-2020, plan 2021. Budgeten ska senare beslutas av fullmäktige 11 juni. Här är borgerliga gruppen, C, M och Kd inte överens med de styrande partierna. L, som inte sitter i kommunstyrelsen står också bakom borgerliga gruppens förslag. Vårt förslag är att skjuta på budgetbeslutet till oktober/november på grund av ett flertal osäkerhetsfaktorer som definitivt kommer att påverka budgetutrymme 2019 och 2020. Det gäller att ha bra beslutsunderlag i denna viktiga framtidsfråga för kommunen.

Här kommer vår skriftliga reservationstext som vi lämnade in i samband med justering av protokollet.

Reservation från C, M och Kd avseende kommunstyrelsens ärende och beslut § 53

Drift- och investeringsbudget 2019-2020, plan 2021.

Vi reserverar oss mot kommunstyrelsens majoritetsbeslut och yrkar på att drift- och investeringsbudgeten för perioden 2019-2020, plan 2021 fastställs vid ett senare kommunfullmäktige dock tidigast på fullmäktige den 15 oktober. Enligt kommunallagen kapitel 11, §§ 8 och 10 ska den nya fullmäktigeförsamlingen senast, under november månad, på nytt fastställa budgeten.

Anledningen till att vi vill skjuta på budget beslutet är att det finns ett flertal osäkerhetsfaktorer som inte är kända idag och som kan komma att påverka det totala budgetutrymmet för nämnda period.

Osäkerhetsfaktorer som vi då syftar på är hanteringen av Vård- och omsorgsnämndens underfinansierade budget för 2018 motsvarande 6,8 mkr och årsprognosen för 2018 som indikerar på ett underskott motsvarande 10,8 mkr. Försäljningen av Vännäs läger, som om den inte kan genomföras, saknas täckning i budgetförslaget för ökade lokalkostnader motsvarande 1.2 mkr,.

Till detta tillkommer osäkerheten om kommande skatteprognoser vad gäller utfallet 2019 och 2020. Arbetet med handlingsplanens kommer att pågå under hela 2018 varför ingen del av utfallet är känt idag.

Ytterligare faktorer är steg 2 i bolagiseringen av resterande fastighetsbestånd som fortfarande ligger kvar i kommunen. Effekterna av att slå samman samhällsbyggnadsförvaltningen och kommunledningskontoret. Slutligen kan löften komma under valrörelsen som är både kostnadsdrivande och ofinansierade.

Vännäs 2018-05-22

Ulf Eriksson (c)

Gösta Eklund (m)

Hans-Inge Smetana (kd)

Interpellationer på fullmäktige i Vännäs

Av , , Bli först att kommentera 10

Inför måndagens fullmäktige hade jag lämnat in tre interpellationer. Dessa handlade om matsvinnet, dåliga resultatet i grundskolans årskurs 9 och bristerna inom fastighetsunderhållet på Liljaskolan. Fick svar av kommunstyrelsens ordförande Johan Söderling, barn- och utbildningsnämndens ordförande Per-Erik Lundmark och Sonja Eriksson ordförande i Liljaskolans styrelse.

Blandad kvalité på svaren där Sonja Eriksson var tydligast i svaren på mina frågor om brister i underhållet på Liljaskolan. Johan Söderlings svar om matsvinnet, som handlar om ett svinn motsvarande ca 5500 kg/läsår och 18 000 portioner till en kostnad på ca 500 000 kr, saknade ett tydligt svar på min fråga om hur kommunstyrelsen tänker jobba med problemet. Matsvinn handlar om både ekonomisk- och miljömässig hållbarhet vilket borde engagera majoriteten mera då kommunen brottas med en ansträngd ekonomi och vill uppfattas som en hållbar kommun. Här finns en besparingspotential som kräver engagemang.

Bristerna i fastighetsunderhållet kan få till följd att både arbetsmiljön och säkerheten för medarbetare och elever riskeras på Liljaskolan. Förväntade mig en tydlighet i debatten från kommunstyrelsens ordförande hur han och majoriteten ser på situationen och vilka åtgärder Socialdemokraterna är beredd att vidta men svaren uteblev. Fastighetsavdelningen är ett av kommunstyrelsen verksamhetsområden och hyr ut lokaler till bl.a. Lijaskolan.

Brister i idéer och förslag gäller också Per-Erik Lundmarks svar på bristande skolresultat. Nämnden behöver föra en dialog med kommuner som lyckats vända dåliga skolresultat och vara öppen för diskussioner om det finns strukturella problem som kan förklara uteblivna resultat. Vännäs har bra förutsättningar i undervisningslokaler, ledningsorganisation och behöriga lärare så det sitter inte i det.

Finns utmaningar för Socialdemokraterna inom både kommunstyrelsen vad gäller kost och fastighetsunderhåll och för barn- och utbildningsnämnden när det gäller skolresultaten.

Bli först att kommentera

Placeringen av nytt äldreboende en politisk fråga

Av , , 1 kommentar 9

Till kommunfullmäktige i Vännäs den 12 juni har Centerpartiet, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna lämnat in en interpellation ställd till kommunstyrelsens ordförande Johan Söderling.

Interpellationen handlar om placeringen av det nya äldreboendet som är under projektering. Anledningen till  interpellationen är att placeringen har inte beretts på det sätt som krävs och inte följt det rutiner som är brukligt när det handlar om större investeringsprojekt i kommunen.

Vi skriver att

”Generellt sett är denna typ av strategiska byggnader med i översiktsplanearbetet där de politiska partierna är en viktig del i planens framtagande. Av olika skäl har arbetet med förnyad översiktsplan fördröjts, och i befintlig plan är inte hänsyn tagen till placering av den typ av byggnad som detta äldreboende är. Nu planeras för kommande äldreboende innan arbetet med den nya översiktsplanen är slutförd.

I hittillsvarande diskussioner, bland annat i projektgrupp med socialchef, har området vid Vännäsborg pekats ut som lämpligt. Vidare har ekonomiska medel lagts i projekteringsarbete med placering på Vännäsborg motsvarande cirka en miljon kronor. Sedan har frågan om den slutliga placeringen lämnats åt tjänstemannaorganisationen och där har man ändrat spår för att nu istället förespråka placering i närhet av förskolan Myran, längs Östra Järnvägsgatan.

Vi bedömer att frågan om placeringen av ett äldreboende är av sådan strategisk art att den bör föregås av medborgardialog och vara föremål för en politisk hantering.

Den samlade oppositionen yrkar att frågan om placering av äldreboende ska beredas på politisk nivå och beslutas av kommunfullmäktige”.

Ulf Eriksson, Centerpartiet​​​
Jan Nilsson, Moderaterna
Hans-Inge Smetana, Kristdemokraterna​​
Monica Wahlström, Liberalerna

IVPA vid akut sjukdom kan vara livsavgörande

Av , , Bli först att kommentera 13

Centerpartiets motion om att Vännäs kommun ska införa IVPA (i väntan på ambulans) behandlades på senaste kommunstyrelsen. Motionen fick inte stöd av majoriteten S, V och Mp som beslutade att motionen enbart ska anses besvarad.

Centerpartiet har motionerat om IVPA för att öka tryggheten och minska lidandet för våra medborgare om ambulansen dröjer vid Prio 1 larm  Här kan det handla om liv eller död. Med IVPA kan räddningstjänsten i Vännäs bidra med en snabb första insats som kan vara livsavgörande.

Landstinget har nu rekommenderat länets kommuner att införa IVPA och nu tvistas om vem som ska betala vad av kostnaden.

Centerpartiet förslag har ingen koppling till Landstingets rekommendation utan vår motion lämnades in i februari 2015. Vår uppfattning är att Vännäs kommen ska besluta om ett införande av IVPA då IVPA är en trygghetsfråga för boende både i tätort och på landsbygd.

Även om vi har en ambulans stationerad i Vännäs så kan väntetiderna bli långa när den är på akuta uppdrag i annan kommun.

 

 

 

Kravet på enskilda avlopp måste kopplas till miljönyttan

Av , , 2 kommentarer 24

Centerpartiet motion om att pausa kraven på åtgärder av enskilda avlopp i avvaktan på att miljönyttan utreds behandlades på veckans kommunstyrelse. Motionen röstades ned av majoriteten S, V och Mp

I kommunerna ökar nu kraven på att man, för att minska utsläppen, ska se över de enskilda avloppen. Detta gäller även Vännäs kommun. I vår del av landet, precis som i övriga delar av landet, råder ett grundläggande reningskrav av fosfor på minst 40%. Ser man på den totala mängd fosfor som når Östersjön så står svenska enskilda avlopp för mindre än en procent.

Det finns inga generella regler som säger exakt vad en avloppsanläggning ska klara av, utan kommunernas miljönämnder tolkar själva miljöbalkens innebörd. Olika kommuner kan ha olika krav beroende på hur känsliga de lokala recipienterna är, eller hur mark- och grundvatten-förhållandena ser ut.

Centerpartiet anser att det är viktigt att arbeta med utsläpp som har en stor miljöpåverkan. Kraven på fastighetsägarna bör dock vara rimliga och miljönyttan fastställd innan åtgärder krävs. I avvaktan på att miljönyttan klarläggs anser vi att kommunen ska ha en restriktiv hållning vad gäller kravet på åtgärder.

Kostnaderna, 75-100 tkr, för en godkänd anläggning måste också stå i proportion till hur mycket huset är värt. Ett fritidshus som bara används några veckor per år ska inte heller ha samma krav som ett åretruntboende vilket är fallet idag.

 

 

Möteslokaler på landsbygden fyller en viktig funktion

Av , , Bli först att kommentera 5

I Vännäs kommuns version om en attraktiv kommun har partierna varit överens om att mötesplatser har stor betydelse för en attraktiv och levande kommun. Mötesplatser där förutsättningar ges för sammankomster som möten, kulturarrangemang, fester mm. Om föreningar som äger och underhåller möteslokaler ute i byarna inte i tillräcklig omfattning får ta del av kommunens bidrag så kan det i förlängningen innebära att det blir svårt att hålla öppet för olika aktiviteter vilket inte gagnar landsbygdens attraktivitet.

På veckans kommunstyrelse gällde tre av ärendena bidrag till föreningslivet. De bidrag som var uppe för beslut gällde  bygdesvgiftsmedel, utvecklings- och driftsbidrag. Bidrag som har stor betydelse för att kunna äga och driva föreningsägda möteslokaler.

Hjoggsöbygdens intresseförening Drakarna hade sökt 63 000 kr som bidrag till elsanering och renovering av källare i bygdegården. Socialdemokraterna föreslog att bevilja 40 000 kr för de förberedelsearbeten som krävs för att kommunen ska få hyra lokaler för noden som bredbandsprojektet i området har behov av. I diskussionerna på kommunstyrelsen kom inte S med några argument där man tydliggjorde möteslokalernas betydelse för attraktiviteten och majöigheten till sammankomster utanför tätorterna. Enda skälet var tydligen lokalens betydelse för bredbandsprojektet.

Centerpartiets föreslog att kommunstyrelsen skull besluta om ge föreningen hela det sökta bidraget om 63 000 kr för det åtgärder som föreningen presenterat i sin ansökan. Vårt förslag avslogs av majoriteten. Därmed tappade föreningen viktiga 23 tkr i bidrag.

Oenighet rådde också när det gällde driftsbidraget till Hjoggsöbygdens intresseförening Drakarna.

Centerpartiets förslag om att bevilja 16 000 kr avslogs av majoriteten som beslutade om att endast bevilja 12 000 kr. En minskning jämfört med i fjol med 8 000 kr vilket är kännbart för föreningen som lever med knappa resurser trots en mängd av ideélla arbetsinsatser. Föreningen drabbades därmed av den största sänkningen jämfört med övriga föreningar som fick sänkta driftsbidrag.

Möteslokaler fyller en viktig funktion på landsbygden oavsett var de ligger.

Positiva beslut för Vännäs på veckans kommunstyrelse.

Av , , 1 kommentar 8

Efter veckans maraton möte med kommunstyrelsen, med en ärendelista på 37 punkter, noterar jag att några betydelsefulla beslut togs för kommunen där Centerpartiet varit pådrivande.

Det handlar bl.a. om att det som från början var en motion från Centerpartiet om att det byggs kooperativa hyresrätter har nu kommit så långt att kommunstyrelsen har beslutat bevilja borgen för en eventuell underskottstäckning som initialt kan uppstå.

I den ekonomiska föreningen, Älvdala Byggemenskap kooperativ hyresrättsförening, talar nu allt för att tillräckligt många medlemmar tecknar sig för en hyresrätt. Bankernas vilja att lånefinansiera blir avgörande för om hyresrätterna kan förverkligas. Det som händer i kommunen talar för ett positivt besked i den frågan Befolkningsmässigt växer kommunen, villapriserna stiger och privata aktörer producerar bostäder i Vännäsby.  Förhoppningsvis ska föreningen kunna sätta spaden i jorden med inflyttning hösten 2018. Bra jobbat av föreningens styrelse.

Det handlar också om vinterväghållningen för enskilda vägar. När besparingarna för 2017 beslutades i kommunstyrelsen den 6 februari yrkade Centerpartiet med stöd av övriga borgerliga partier på att vinterväghållningen skulle vara kvar i kommunal regi där kommunen upphandlar och har en samordnande funktion. Kostnaden, menade vi, skulle täckas av det statliga bidraget som går till vägföreningarna för vinterväghållningen och det kommunala bidraget för sommar- och vinterunderhåll. Vi förlorade i omröstningen och majoriteten beslutade att upphandlingen av vinterväghållningen fick vägföreningarna själva sköta.

Efter ett antal möten med kommunen och vägföreningarnas företrädare har nu kommunstyrelsen upphävt sitt tidigare beslut och även beslutat att vinterväghållningen ska även fortsättningsvis samordnas och upphandlas av kommunen där statliga och kommunala bidrag står för kostnadstäckningen. Helt enligt Centerpartiets tidigare förslag.

Positivt att Socialdemokraterna har lyssnat på vägföreningarna och därmed omprövat sitt tidigare ställningstagande. Plogning och sandning av enskilda vägar är inte bara en fråga för boende efter dessa vägar. Det handlar om vägar som ska vara framkomliga för all samhällsservice, näringslivet och det rörliga friluftslivet. Därför viktigt att kommunen och vägföreningarna samverkar om framkomliga vägar och för en attraktiv landsbygd.