Pausa jakten på enskilda avlopp, miljönyttan tveksam!

Av , , Bli först att kommentera 14

På veckans fullmäktige i Vännäs lämnade Centerpartiets fullmäktigegrupp in en motion angående den pågående hanteringen av enskilda avlopp i vår kommun men som också pågår i andra kommuner runt om i landet.

Syftet med motionen är att tillsvidare pausa allt arbete kring inventering och anmodan om åtgärder avseende enskilda avlopp. Detta i avvaktan på kommande forskningsrapporter över miljönyttan och kraven avseende åtgärder på enskilda avlopp.

Centerpartiet anser att kraven på privatpersoner bör vara rimliga med tydlig miljönytta och kostnaderna för en godkänd anläggning måste stå i proportion till hur mycket huset är värt. Ett fritidshus som bara används några veckor per år ska inte heller ha samma krav som ett åretruntboende vilket är fallet idag. Idag är det kommunens godtycke som avgör om du får skjuta upp åtgärderna med ditt avlopp.

I jakten på att bromsa övergödningen av Östersjön har enskilda avlopp kommit i fokus. Samtidigt ifrågasätts allt mer vilken miljönytta som åtgärderna ger. Att åtgärda samtliga landets enskilda avlopp skulle kosta minst 30 miljarder kronor. Givetvis ska de allra sämsta avloppsanläggningarna åtgärdas men kraven måste vara rimliga.

Nu ökar kraven på att man ska ser över kraven på enskilda avlopp i denna del av landet. Precis som i övriga delar av landet råder här ett grundläggande reningskrav på minst 40% beträffande fosfor. Ser man på den totala mängd fosfor som når Östersjön så står svenska enskilda avlopp för mindre än en procent. 

När landets vattenmyndigheter presenterade sina åtgärdsprogram för 2016-2021 berördes näringsbristen i förvaltningsplanen från Bottenhavets vattendelegation. Myndigheterna konstaterade att för närvarande pågår en utarmning av näringshalterna i en vattenförekomst. Följden blir dålig tillväxt och att halterna av miljögifter i fisk riskerar att stiga. Forskningsledare på SLU:s institution för vatten och miljö konstaterar också att i princip allt vatten i inlandet från Siljan och norrut kan sägas vara mer eller mindre näringsfattiga.

 

 

 

 

 

 

Kosten i Vännäs drabbas av besparingar

Av , , Bli först att kommentera 11

På veckans kommunstyrelse diskuterades och beslutades steg 1 i budgetbesparingarna för 2018 inom kommunstyrelsens verksamhetsområden.

Steg 1 ingår i den nya budgetprocessen där styrelser och nämnder under mars månad ska besluta om 50 % av den besparing som gäller för 2018. På kommunstyrelsen fick vi ett besparingsförslag för kommunledningskontoret med 1270 tkr och samhällsbyggnadsförvaltningen 1100 tkr.

I förslaget för samhällsbyggnadsförvaltningen ingick en besparing på kostorganisationen med 200 tkr på grund av att man inte får höja portionspriset. En höjning som förorsakas av bl.a. höjda råvarukostnader. Kostorganisationen är ett av samhällsbyggnadsförvaltningens ansvarsområden.

Borgerliga gruppen, C, M och Kd föreslog att ingen besparing ska ske på kostorganisationen utan föreslog att besparingen skulle läggas på samhällsbyggnadsförvaltningens övriga områden.

Majoriteten, S, v och Mp avslog vårt förslag och röstade igenom besparingsförslaget

Bakgrunden till vårt förslag är att vad man äter är mycket viktigt oavsett det handlar om barn, unga eller äldre. En lokalproducerad, allsidig och egentillagad kost är någonting vi måste värna om. Med återkommande besparingar på kökspersonal och kosten riskerar vi att inte kunna leva upp till den målsättningen. Vi satsar stora pengar på våra tillagningskök och att då finansiera dessa med bl.a. besparingar på personal och kosten rimmar illa.

Konsekvenserna av en besparing på 200 tkr blir att en översyn av vilka maträtter som serveras i köken blir nödvändig, liksom livsmedelsval för att hittas prisvärda produkter. Kostpolicyn kommer att kunna hållas men det kan inte uteslutas att några av de populärare maträtterna kan försvinna eller serveras mindre ofta.

En annan konsekvens blir att salladsbuffén på Liljaskolans restaurang inte kommer att serveras varje dag. Salladsbuffén erbjuder varje dag ett antal olika sorter som är en viktig protein- och kolhydratkälla.

Buffén är mycket uppskattad av eleverna. Den kan ses som ett komplement till den ordinarie skolmaten och fångar upp de elever som av olika anledningar inte äter den ordinarie skolmaten. På så sätt får de i sig en fullvärdig måltid. Tas buffén bort finns risk att många elever inte kommer till matsalen för att äta

 

 

Nytt särskilt boende i Vännäs – Rikshem satsar på samhällsfastigheter

Av , , Bli först att kommentera 8

Rikshem investerar nu i samhällsfastighet genom att förvärva en fastighet i Umeå där det kommunala äldreboendet Skräddaren ligger i och där lokalerna hyrs av kommunen. Rikshem strategi är att man kompletterar befintligt fastighetsbestånd med samhällsfastigheter på utvalda tillväxtorter.

Med den strategin tycker jag att Rikshem och Vännäs kommun, som tillväxtort, ska inleda diskussioner om att Rikshem bygger det nya särskilda boendet och kommunen hyr lokalerna. Då inkräktar inte ett nytt äldreboende på det återstående låneutrymmet hos långivaren. Ett låneutrymme som snart nått sitt tak och som istället kan användas för att producera bostäder så att vi blir fler i kommunen med ökade skatteintäkter som följd.

Diskussionerna kan också gälla ett trygghetsboende vilket är en boendeform som saknas i Vännäs. Äldre kommunmedborgare som efterfrågar det boendet ska inte behöva flytta till Umeå för att få det. Dessa diskussioner kan också föras med fler entreprenörer, lokala eller externa, som är beredd att bygga i Vännäs.

Kommunfullmäktige beslutade i december 2016, i full politisk enighet, att bygga nytt särskilt boende. Boendet ska innehålla 40 platser. Investeringen för nybyggnationen bedömdes till ca 94 mkr.

På senaste kommunfullmäktige i februari behandlades frågan om finansieringen av det särskilda boendet.  Majoriteten röstade då igenom att Vännäs Fastigheter får en utökad borgens ram med 95 miljoner kronor för nybyggnation av det särskilda boendet. Majoriteten menar att det finns utrymme i kommunens ekonomi att finansiera satsningen med lån.

Borgerliga gruppen menar att den aktuella ekonomiska situationen med en allt för svag resultatutveckling och redan en hög belåningsgrad kräver andra finansieringslösningar. Borgerliga gruppen föreslog istället för upplåning i första hand finansiera det nya särskilda boendet genom utförsäljning av delar av fastighetsbeståndet eller i andra hand överlämnar byggandet till annan entreprenör, som sedan hyr ut boendet till kommunen.

 

 

 

C värnar vuxenutbildningen

Av , , Bli först att kommentera 10

På senaste kommunstyrelse behandlades detaljbudgeten för kommunstyrelsens verksamhetsområden. Ett område som majoriteten s-v och mp ville spara på var vuxenutbildningen.

Förslaget från majoriteten var att minska utrymmet för kommunledningskontorets köp av platser för yrkesutbildning på Liljaskolan med 500 tkr.

Borgerliga gruppen, c, m och kd, förslog att inga besparingar skulle drabba vuxenutbildningen. Besparingen förhindrar bl.a. arbetslösa att få en omutbildning för att snabbt bli anställningsbara på arbetsmarknaden.

Besparingen på vuxenutbildningen får till följd att antalet platser till yrkesvux begränsas. Yrkesvux kommer endast att erbjudas sökanden till vårdutbildning för vuxna vilket jag tycker är en riktig prioritering. Med borgerliga gruppens förslag har fler individer haft möjligheten att utbilda sig inom fler yrkesområden.

Konsekvenserna med besparingen är att det inte är möjligt för Liljaskolan att köpa platser i annan kommun t.ex. Umeå för sökanden till övriga yrkesområden.  Besparingen stänger därmed ute arbetslösa till en omutbildning för att bli anställningsbara inom bristyrken där företagen skriker efter arbetskraft. Det kan gälla yrken inom olika hantverksområden, bussförare mm.

Att vara arbetslös och inte komma in på arbetsmarknaden är ett utanförskap som måste brytas. Det drabbar den arbetslöse både socialt och ekonomiskt. Därför tycker vi att det är ett prioriterat område att värna om den yrkesinriktade yrkesutbildningen.

 

 

 

 

Kommunal vinterväghållning upphör i Vännäs

Av , , 4 kommentarer 11

På senaste kommunstyrelse behandlades driftbudgeten för 2017 efter det att fullmäktige i december beslutade om nya budgetramar för kommunens olika verksamheter förorsakade av nya sparkrav på totalt 7,8 mkr.

Ett besparingsområde som samhällsbyggnadsförvaltningen har föreslagit var vinterväghållningen på 7,6 mil av kommunens enskilda vägnät och som berör 31 vägföreningar. Besparingsbeloppet varierar mellan 300-600 tkr/år beroende på antalet plognings- och sandningsturer. Besparingen avser det underskott som uppstår efter det att det kommunala bidraget för sommar- och vinterunderhållet samt det statliga bidraget för vinterunderhållet har dragits av från Svevias slutfaktura till kommunen.

Borgerliga gruppen yrkade på att om besparingen beslutas skulle ändå vinterväghållningen ligga kvar på kommunen som då hade blivit samordnare och upphandlare och ansvarig för utvärderingen av upphandlingen.  Uppföljning och löpande utvärdering skulle ske i dialog med berörda vägföreningar.

Inga medel avsätts då för täckning av eventuella underskott utan vinterväghållningen ska upphandlas inom ramen för innehållet kommunbidrag för sommar och vinterunderhållet och Trafikverkets statsbidrag för vinterunderhållet som kommunen inkasserar från vägföreningarna.

Tyvärr röstades förslaget från C, M och Kd ned av S, V och Mp. Därmed tar kommunen sin hand ifrån vinterväghållningen på dessa vägar.

Centerpartiets uppfattning är att en bibehållen vinterväghållning i kommunens regi är en rättvisefråga. Varför ska vägföreningarna ta det fulla ansvaret för vinterunderhållet när motsvarande krav inte finns på det övriga vägnätet i kommunen? Enskilda vägar är inga enskilda vägar som bara används av boende efter dessa. Framkomligheten är minst lika viktig för all offentlig service som skolskjutsar, hemtjänsten, renhållningen samt blåljusverksamheten.  Dessutom är det enskilda vägnätet viktigt för det rörliga friluftslivet liksom näringslivet.

Majoritetens beslut innebär också att inflyttningen på landsbygden försvåras då vägföreningarnas fulla ansvar för vinterväghållningen kommer att upplevas som ett hinder för den som vill köpa hus/fastighet på landsbygden. Med andra ord ett landsbygdsfientligt beslut som inte gör Vännäs landsbygd attraktivare.

 

 

Blir Umeås reservvattentäkt i Vännäs?

Av , , Bli först att kommentera 5

Senaste kommunstyrelse behandlade en framställan från Umeå kommun (Vakin) om en eventuell reservvattentäkt inom Vännäs kommuns område. Ärendet gällde om att Umeå kommun ska få göra undersökningar efter Umeälvsåsen för att se om en reservvattentäkt för Umeå kan etableras inom Vännäs kommun.

Reservvattentäkten är i så fall tänkt att vara också en täkt för Vännäs kommun. Beslut om eventuell reservvattentäkt kommer att tas när resultatet av undersökningarna har presenterats Vännäs kommun. Vattentäkter kräver skyddsområden som kan innebära begränsningar i att bo och verka inom området.

Centerpartiet lyfte problematiken i diskussionerna och yrkade på att ”utredningen särskilt belyser eventuella inskränkningar i möjligheten att bo och bedriva näringsverksamhet i berörda skyddsområden”.

Samtliga partier i kommunstyrelsen var eniga om att den formuleringen ska delges Umeå kommun (Vakin) som ett krav i den rapport som kommer efter undersökningen är avslutad.

Beslut togs också om att informationsmöte med berörda fastighetsägare med flera ska hållas innan undersökningsarbetena påbörjas.

Vännäs innevånares låneskuld måste bromsas

Av , , Bli först att kommentera 15

På dagens kommunfullmäktige beslutades att bygga ett nytt särskilt boende med 40 platser. Inflyttning kan ske våren 2019. Ett nödvändigt och bra beslut utifrån det behov som finns idag och med i stort sett en 100 % beläggning av de platser som finns tillgängliga. Tittar man dessutom på den demografiska utvecklingen i kommunen ökar antalet 80 år och äldre från 500 år 2015 till 528 år 2020. En ökning med 28 personer. Dessutom innebär platsbristen att ca 10-15 personer som idag har beslut om särskilt boende eller som inom en snar framtid kommer att få beslut inte kommer att få sin plats.

Vi bygger för behovet i närtid men också för framtidens behov. Vännäs fastigheter blir byggherre för det nya boendet för att i nästa steg hyra ut lokalerna till vård- och omsorg.

Borgerliga gruppen yrkade på att beslutet om att bygga ett särskilt boende skulle åtföljas av ett tydligt besked från fullmäktige till styrelsen i Vännäs Fastigheter om att en utförsäljning ska ske i det befintliga beståndet för att minska behovet av upplåning. Här upphörde den politiska enigheten i ärendet då S-V och Mp röstade ned vårt förslag.

Yrkandet grundar sig på kommunens ackumulerade låneskuld idag och behovet av upplåning i framtiden. Dagens samlade låneskuld är i dagsläget 537 mkr eller ca 62 tkr/innevånare. En förhållandevis stor låneskuld i jämförelse med jämförbara kommuner.

Utifrån det resonemanget är det bra att Vännäs Fastigheter har avyttrat ett antal industrifastigheter. Det möjliggör en egenfinansiering av delar av kommande nybyggnationer med eget kapital istället för upplåning.

Kvarstår dock behovet av att göra ytterligare utförsäljningar för att minimera låneskulden men också för att inte riskera att nå lånetaket hos kommunens bank Kommuninvest. Enligt vår uppfattning återstår utförsäljning av delar av Vännäs Fastigheters lägenhetsbestånd. Lokala intressenter finns och jag tror det borgar för att utförsålda fastigheter hamnar hos ägare med höga ambitioner både som förvaltare och hyresvärd.

Att minimera den framtida upplåningen är att ta ansvar för att inte nästa generation av kommunmedborgare ska drabbas av höga kapitalkostnader som urholkar driftsbudgeten med minskat utrymme för  vård, skola och omsorg. Kapitalkostnader ska betalas oavsett kommunens ekonomiska utrymme. Som en tidigare statsminister uttryckte det så väl ”Den som är satt i skuld är inte fri” och det påståendet delar jag.

 

 

 

Vi tror på Vännäs

Av , , Bli först att kommentera 13

I dag kom en välkommen och förtida julklapp från Boverket. Vännäs har beviljats 1,1 mkr för ökat bostadsbyggande under perioden 1/8 2015 – 31/7 2016. Fler bostäder är ett måste för möta den ökade inflyttningen till kommunen och omflyttningen inom kommunen men också för att klara det ökade mottagandet av nyanlända flyktingar.

Bostäder är grunden för en ökad tillväxt i kommunen och därmed ökade skatteintäkter. För Vännäs del är detta bara början. Ytterligare flerfamiljshus är under uppförande, 32 lägenheter, och fler planeras. Dessutom är intresset stort och planerna långt gångna vad gäller kooperativa hyresrätter på Älvdalaområdet med 15-20 lägenheter.

Förutom allt detta planeras inom äldreomsorgen, tillsammans med Vännäs fastigheter AB, ett nytt äldreboende med 40 platser men där är inte placeringen bestämd.

Roligt också att det inte bara är kommunens fastighetsbolag, Vännäs fastigheter AB, som står för byggnationerna utan att även privata aktörer tror på Vännäs. I Vännäsby startar inom kort Myresjöhus att bygga 12 lägenheter och har redan börjat planera för kommande etapper med totalt 36 lägenheter.

Många tror på Vännäs och det gör Centerpartiet också.

Ansvaret och ekonomin på Liljaskolan

Av , , Bli först att kommentera 19

Att undanhålla fakta för att vilseleda bloggläsarna om vad som egentligen muntligen framförts och protokollförts i arbetsutskottet är varken ett snyggt eller schyst agerande. Likaså att inte ge en helhetsbild av skolans ekonomiska utveckling och behovet av åtgärder under åren som uteblivit.

I beskrivningen som styrelseordförande för Liljaskolan ger om bakgrunden till den uppkomna situation ges en beskrivning som kan tolkas som om den ekonomiska situationen, med en årsprognos för 2016 på -6,2 mkr, är på grund av årets eller de närmaste årens minskade elevintäkter som förorsakats av minskade årskullar.

Fakta vad gäller resultatutvecklingen på Liljaskolan är att under perioden 2008-2016 är det ackumulerade underskotten enligt årsredovisningarna -25,51 mkr inräknat den beräknade årsprognosen för 2016. Det menar jag är att INTE ta ansvar för ekonomin med undantag för det underskott på -4,18 mkr som uppstått före din tid som styrelsens ordförande.

Jag tycker den historiken säger att det inte bara är de senaste årens elevtapp som är orsaken till den ekonomiska situation som skolan befinner sig i. Underskotten har uppstått med både oförändrade och minskade årskullar. Årligen återkommande underskott borde ha föranlett dåvarande och nuvarande styrelse att ta tag i ekonomin i ett långt tidigare skede.

Liljaskolan är, till skillnad från övriga verksamheter i kommunen, egen resultatenhet vilket innebär att styrelsen har ett särskilt ansvar för att den av fullmäktige fastlagda budgeten hålls och har också ansvaret för de underskott som uppstår vid årsredovisningen. Du kan vill inte mena att jag och arbetsutskottet ska tala om vad styrelsen ska vidta för åtgärder?

Jag inser problematiken i Liljaskolans utmaningar för att nå en ekonomi i balans men är kritisk till att så många år har gått med årligen återkommande underskott utan att sittande styrelser har vidtagit nödvändiga åtgärder. På den punkten har jag och Centerpartiet ingen annan uppfattning än revisorerna vad gäller bristen på ledning och styrning av Liljaskolan.

Vad gäller Centerpartiets syn på kvalité för våra gymnasieungdomar och hur vi prioriterar så får det står för dig. Vår uppfattning är att grunden för att kunna locka elever till skolan, leverera kvalité till gymnasieeleverna och vara en attraktiv arbetsgivare är att ha ordning och reda i ekonomin.

Liljaskolans styrelseordförande påstår att jag som ledamot i kommunstyrelsens arbetsutskott varken har haft synpunkter eller reserverat mig eller haft andra förslag än vad vi i majoriteten haft. Ordförande i Liljaskolans styrelse har deltagit vid samtliga tillfällen när Liljaskolan har redovisat de ekonomiska rapporterna med årsprognos till arbetsutskottet. Jag tycker att om ordförande på utskottsmötet inte har noterat budskapet borde det har varit på sin plats att ordförande läst igenom protokollen från arbetsutskottet innan påhoppet om mitt påstådda uteblivna agerande.

Mitt och arbetsutskottets muntliga besked, beslut och reservationer redovisar jag med följande utdrag från arbetsutskottets protokoll.

2016-04-12: Ekonomisk rapport saknades, enbart muntlig redovisning om negativ årsprognos.

Beslut: Liljaskolans styrelse kommer fortlöpande att informera arbetsutskottet om vilka åtgärder som vidtagits för att hålla budget på helår.

2016-06-14: -4,8 mkr

Styrelsen redovisar en åtgärdsplan på redan genomförda och planerade förändringar.

Arbetsutskottet uppmanar styrelsen att fortsätta arbetet för att på lång sikt få en ekonomi i balans och en verksamhet anpassad till elevantalet.

2016-08-16: Årsprognos -4,8 mkr.

Arbetsutskottet påminner om vikten att budgeten hålls och vid nästa redovisning till arbetsutskottet hålla budgeten ska en åtgärdsplan för hur styrelsen ska hålla budgeten medföljas.

Vid det mötet satt jag som ordförande för arbetsutskottet och du deltog i beslutet som ordinarie ledamot i utskottet. Hur rimmar det med ditt påpekande om att kritisera sig själv.

2016-10-11: Årsprognos -6,2 mkr

Arbetsutskott beslutar att uppmana styrelsen att vidta åtgärder för att minska underskottet. 

Ulf Eriksson C föreslår att Liljaskolan ska vidta åtgärder för att budgeten ska hållas för innevarande år och att eventuella underskott ska belasta Liljaskolan och ej täckas av kommunens övriga verksamheter.

Ulf Eriksson C reserverar sig mot arbetsutskottets beslut till förmån för eget förslag.

 

Ekonomisk ledning och styrning saknas i Vännäs

Av , , 3 kommentarer 19

På gårdagens kommunfullmäktige var delårsbokslutet per 31 augusti en het fråga. Ett delårsbokslut som visar på en ekonomi i fritt fall för 2016. Ett läge som är mycket allvarligt och som kan få stor konsekvenser för vård, skola, omsorg men riskerar också att begränsa investeringsutrymmet och förorsaka bristande fastighetsunderhåll.

Kommunen har nu hamnat i ett akut läge då Socialdemokraterna med stöd av Miljöpartiet och Vänsterpartiet inte har tagit tidigare signaler om ekonomins utveckling på allvar.

Bakomliggande orsak är i huvudsak minskade skatteintäkter på i storleksordningen 11,2 mkr och minskade reavinster på 3,7 mkr.

Redan när delårsbokslutet per den 30 april presenterade visade den att det budgeterade överskottet för 2016 på +19,9 mkr hade minskat till +9,7 mkr. En försämring med 10,2 mkr.

Delårsbokslutet per den 31 augusti och som nu fullmäktige behandlade visade på att resultatet hade försämrats ytterligare och att årsprognosen ligger på +5,8 mkr. En försämring med 14,1 mkr.

Tanken med delårsrapporter är att politiken i tid ska vidta åtgärder om stora avvikelser uppstår i årsprognosen jämfört med budgeten. Det var därför fullmäktige beslutade om att två delårsrapporter skulle tas fram.

Dessa avvikelser och denna möjlighet har majoritetspartierna helt struntat i och förlitat sig på att nästa skatteprognos kommer att visa på bättre skatteintäkter för Vännäs. Som vanligt ”stoppat huvudet i sanden” i väntan på bättre tider.

I augusti fick vi en ny skatteprognos som visade på att inga positiva förändringar hade skett vad gällde skatteintäkterna utan tvärtom läget hade försämrats.

Jag uppmanade då kommunalrådet att sammankalla budgetberedningen för att vidta åtgärder för att minska resultatförsämringen. Fick då svar att svängningar i skatteprognoserna förekommer och att det gäller att ha ”is i magen”. Ett ställningstagande som inte var att ta ansvar för ekonomin och skattebetalarnas pengar och som bidragit till att vi nu hamnat i ett akut läge.

Det som är som är det mest allvarliga är att den politiska ledningen inte har hanterat aviserade underskott i årsprognosen inom kommunstyrelsens område -2,5 mkr och Liljaskolans område på -6,2 mkr.

I fullmäktigedebatten hävdade jag att S, V och Mp har brustit i styrning och ledning och ställde frågan varför man inte har agerat. Alla tre hävdade att ta ansvar är att inte förorsaka oro i verksamheterna då skattprognoser kan variera över tid. Jag menade att ta ansvar är att agera i god tid för att vidta åtgärder. Ett agerande som skattebetalarna, brukarna och medarbetarna har rätt att kräva.

Vad gäller Liljaskolan så tydliggjorde Centerpartiet att vårt förtroende för styrelsen håller på att vara förbrukat då styrelsens brist på agerande riskerar gymnasieskolans framtid.

Sammanfattningsvis anser Centerpartiet och delar av de övriga borgerliga partierna att de verksamheter som inte har tagit ansvar för sin budget och redovisar underskott ska också själva ta ansvar för dessa vilket innebär att en återbetalning ska ske av underskottet under åren 2018-2020 och inte belasta övriga verksamheter eller finansen.

På den direkta frågan till S, V och Mp om hur underskotten ska hanteras fick jag inget svar vilket alla som berörs av verksamheterna skola, vård och omsorg bör känna oro för.

I en kärv ekonomi finns det inget utrymme för skola, vård eller omsorg att drabbas av underskott som förorsakats av verksamheter som inte har tagit ansvar för sin budget.