Årsprognos och orealistiska budgetramar i Vännäs

Av , , Bli först att kommentera 8

Ett av ärendena på gårdagens kommunstyrelse behandlade ekonomisk uppföljning per 30 november med en årsprognos för 2018. Årsprognosen visade på ett resultat motsvarande 17,8 mkr. En resultatförbättring på 4,1 mkr i jämförelse med budgeterat resultat på 13,7 mkr.

Treklövern (C, Kd och L) som opposition är givetvis nöjda över den årsprognos som ekonomiavdelningen presenterade idag. Viktigt att komma ihåg är dock det faktum att årsprognosen innehåller tillskott som är av engångskaraktär vars belopp inte är preciserat samt att en reavinst på 5,4 mkr.

Arbetet med handlingsplanen har pågått under hela 2018 och beräknas var slutförda under januari månad 2019 för att presenteras för kommunstyrelsen den 4 februari. Inget har, så här långt, framkommit som tyder på att några större omprioriteringar kommer att kunna ske mellan de olika verksamheterna.

Om politiken gläds åt den presenterade årsprognosen så lär knappast medarbetare, brukare och anhöriga, som berörs av Vård- och omsorgsnämndens olika verksamheter, att känna samma glädje. Nämnden har nämligen ett ackumulerat underskott på 16,6 mkr för 2018 som delvis räddades av ett engångsbelopp på 6,8 mkr som fullmäktige beslutade om på juni fullmäktige. Nu redovisas ändå en årsprognos på -9,8 mkr.

Kommunstyrelsens arbetsutskott med sina återkommande krav på att nämnden ska hålla budgeten samt nämndens diskussioner utifrån förvaltningens alla sparförslag har skapat en pressad arbetssituation trots att nämnden inte tagit några beslut än. Hos ett flertal medarbetare har det upplevts som näst intill ett arbetsmiljöproblem och hos brukarna en oro för bristande trygghet och kvalité. Allt detta på grund av att Vård- och omsorgsnämnden tilldelats orealistiska budgetramar.

En uppfattning som Treklövern har hävdat i budgetfullmäktige den 15 oktober då budgetramarna. för 2019 fastställdes. Därför yrkade Treklövern att budgetramen för Vård- och omsorgsnämnden skulle utökas med 4 mkr vilket majoriteten S, V, M och Mp röstade ner. Nu har nämnden behandlat budgeten för 2019 och konstaterat att det fattas 8,8 mkr för att klara nämndens verksamheter. Återigen en bekräftelse på att nämnden inte har en realistisk budgetram att arbeta med. En fortsättning av den pressade arbetssituationen blir en verklighet även för 2019 vilket inte är acceptabelt.

Ulf Eriksson (C)

Ailen Andersson (Kd)

Monica Wahlström (L)

 

Valet i Vännäs och styret därefter

Av , , 1 kommentar 15

Valet är över och konsekvenserna av valresultatet börjar klarna. Centerpartiet gjorde återigen ett framgångsval då vi ökade röstetalet till 26.56 % (+3,83 %) jämfört med 2014. Vi är otroligt glada och tacksamma för de 1493 röster som vi fick där den största valframgången skedde i tätorterna Vännäs och Vännäsby. Själv är jag glad och tacksam över de 235 personkryss som jag fick men också alla kryss som tilldelats övriga namn på fullmäktigelistan. Något som jag tolkar, tillsammans med vår ökning i röstetal, som ett bevis på att mitt och vårt partis politiska arbete har uppmärksammats och uppskattats.

Tiden efter valet har till stor del ägnats åt inre diskussioner och träffar partier emellan då socialdemokraterna har bjudit in till partivisa överläggningar för att diskutera den uppkomna situationen där Sverigedemokraterna blir vågmästare i fullmäktige.

Centerpartiet har träffat socialdemokraterna vid tre tillfällen. Vi har varit beredda att ta ansvar men har varit tydliga i vårt budskap om vad vi prioriterar för att vi skulle delta i arbetet med att leda och styra kommunen. De har handlat om en förändring i ledarskapet, ordning och reda i ekonomin, politikens innehåll, ideologiska låsningar och vilka ordförandeuppdrag som intresserade oss. Dessutom meddelade vi att utmaningen vad gäller kommunens ekonomi och att införa ett nytänkande i kommunens arbete inte är möjligt om V och Mp skulle fortsätta att vara en del av majoriteten. Ett samarbete för kommande mandatperiod skulle bygga på två partier socialdemokraterna och centerpartiet.

Socialdemokraterna har nu valt väg och det blev att bredda den nuvarande majoriteten i ett samarbete med moderaterna. Det är ingen överraskning för oss förutom att nu ska moderaterna dela makten med bl.a. vänsterpartiet som är det näst största partiet. En majoritet bestående av S, V, M och Mp kommer förmodligen inte att innebära några större ideologiska och politiska kursändringar i Vännäs. Moderaterna kommer nog mer att få utgöra stödparti än att ha någon politisk påverkan i den konstellationen men det är upp till moderaterna att bevisa.

Vännäs hade behövt ett nytt ledarskap för att fortsätta utvecklas och nå en högre grad av attraktivitet i hela kommunen. Nu blev det inte så men med det ökade stöd vi har fått under två val, 2014 och 2018, och med våra engagerade och kompetenta kandidater så lovar jag att vi kommer att förvalta det mandat vi fått genom att synas och märkas i den politiska debatten och genom förslag som för Vännäs FRAMÅT. Detta med en tydlighet i vad vi vill förändra och utveckla i vår kommun. Vi vill göra en bra kommun bättre där det ska vara enklare, tryggare och trivsammare att bo och verka i för både medborgare och företagare. Förhoppningsvis gör vi det i en samlad opposition tillsammans med kristdemokraterna och liberalerna.

Vinterväghållning enskilda vägar, svar till Johan S

Av , , Bli först att kommentera 3

Svar till Johan Söderlings blogginlägg där han kommenterar mitt inlägg på FB

Historiebeskrivningen om processen i kommunen och avtalen med vägföreningarna är korrekt. Orsaken till den processen och överenskommelsen med vägföreningarna var föranledd av majoritetens förslag att kommunen skulle överlämna ansvaret för vinterväghållningen fullt ut till vägföreningarna. Den lösning vi nu har kom till på förslag från Centerpartiet och kompromissförslaget uppfattades positivt av vägföreningarna då alternativet var att varje vägförening skulle få sköta eller upphandla vinterväghållningen själva.

Socialdemokraterna i Vännäs har uttryckt att det tänker lyfta frågan till regeringen men jag har ingen förhoppning om att det ska ge något resultat. Detta med tanke på att inga pengar har tillförts enskilda vägar denna mandatperiod. Har kollat med Trafikverket och fått uppgift om att under Alliansregeringen gjordes 2007 ett tillskott på driftsbudgeten med 400 mkr. Från 700 mkr till 1,1 miljarder kronor. Ytterligare tillskott kom mellan 2009 och 2011.

Från 2015 har S och Mp regeringen inte tillfört en enda krona. Driftsbudgeten är densamma men kostnadsökningen har varit 2%/år. Med andra ord äter kostnadsökningarna upp driftsbudgeten inifrån. Bland alla andra fagra vallöften kom S med ett besked om att tillföra 500 mkr till det lågtrafikerade vägnätet. Trodde i min enfald att det skulle komma enskilda vägar tillgodo men efter misstanke och kontroll så gäller det tillskottet enbart allmänna vägar.

Sammantaget ger det en bild av en regering som fullständigt struntar i landsbygdens vägnät av 73000 km enskilda vägar. Trots att man samtidigt beslutat om att tillåta transporter om 74 ton. En hantering som bekräftar klyvningen av landet. Behövs nog ett nytt ledarskap om vi i framtiden ska kunna bo och verks efter enskilda vägar.

För övrigt har jag lyft, i en motion till vår partistämma, frågan om att nuvarande klimatzoner som styr bidragsfördelningen ska klimatanpassas.

Vinterväghållning enskilda vägar

Av , , Bli först att kommentera 0

Jag, tillsammans med tre övriga utvalda representanter för de enskilda vägföreningarna som får sin vinterväghållning upphandlad av kommunen, blev, vid ett möte under denna vecka informerade om utfallet av vinterns kostnader före och efter att hänsyn tagits till de statliga och kommunala bidraget. Konstaterar att när notan kommer för den vinterväghållning som återstår under resten av året kommer samtliga vägföreningar att bli skyldiga kommunen pengar.

Frågan jag och övriga som var där ställer oss är behandlar vi våra medborgare lika? Mitt svar är nej! Vi kan inte klyva kommunen genom att de som bor efter enskilda vägar blir betalningsskyldiga trots att offentlig service, näringslivet och det rörliga friluftslivet använder och behöver farbara enskilda vägar men om jag bor i tätorterna så tar skattekollektivet kostnaden fullt ut.

Som boende efter enskild väg skickar kommunen en faktura på underskottet samtidigt som samma personer ska betala tätorternas vinterväghållning via skattsedeln. Oacceptabelt menar jag, medborgarna ska behandlas lika oavsett efter vilken väg/gata me an bor. Det som är bra för landsbygden är bra för tätorten och vice versa. Detta bör också gälla vinterväghållningen. Så skapas en ATTRAKTIV kommun.

Politik som för Vännäs FRAMÅT!

Av , , 2 kommentarer 7

Denna mandatperiod lider mot sitt slut. Inför stundande val finns det anledning att till medborgarna redovisa hur vi i politiskt har arbetat för att påverka den politiska färdriktningen i kommunen.

Som ett parti i opposition har centerpartiet varit pådrivare för att utveckla kommunen och föra kommunen FRAMÅT. Allt för skapa en attraktiv kommun där HELA kommunens attraktionskraft har varit i fokus.

Att i opposition påverka politikens innehåll och verka för en viss färdriktning i utvecklingen av kommunen sker på olika sätt bland annat i styrelser och nämnder men framförallt genom att lämna in motioner till kommunfullmäktige.

Några har bifallits av socialdemokraterna men många har också avslagits av olika anledningar där ideologiska skäl är ett. Avslag på motioner som skulle ha underlättat vardagen för medborgare och näringslivet, gjort kommunen attraktivare samt ökat tryggheten för medborgarna.

Här kommer vår redovisning av politikområden som vi har drivit och som vi tror för Vännäs FRAMÅT:

Miljö och hållbarhet:

Inom detta område har vi lyft ett antal ämnen som ska förbättra miljön och livsvillkoren för barn och unga inom förskola- grund och gymnasieskola men också för att förbättra mat- och luftkvalitén i vår kommun.

- Inköpsförbud mot artiklar som innehåller mikroplaster

- Giftfri vardag för barn inom för- grund- och gymnasieskolan

- Bättre och mer av lokalproducerad mat med svenska djurskyddskrav

- Införandet av en samlastningscentral för minskade transporter

- Samhällsanpassningar för ökat kollektivt resande

- Antagandet av en träbyggnadsstrategi i kommunen

- Sänkt byggjovstaxa vid energismart byggande

- Införandet av en byggbonus vid byggande av energi smarta hus

Ökat bostadbyggande:

Centerpartiet har påtalat behovet av att vi får igång en bostadsproduktion då bristen på bostäder hämmar en utveckling av kommunen för fler innevånare, utebliven omflyttning inom kommunen och minskade skatteintäkter. Vi konstaterade att avsaknaden av ett bostadsförsörjningsprogram måste åtgärdas men också föreslagit åtgärder som skulle snabba på framtagandet av lägenheter.

- Ett flerårigt bostadsförsörjningsprogram för byggande av bostäder

- Fler lägenheter genom påbyggnad av befintliga hyresfastigheter

- Ombyggnation av vindsutrymmen till mindre bostäder för unga

Attraktivare och friskare kommun

Vännäs är en fantastisk kommun men avsaknaden av ett året runt bad är stor liksom tillgången till älven för medborgarna. Friskvård är en viktig förebyggande åtgärd likaså en rehabiliteringsform för snabbare tillfrisknande.

- Året runt bad genom överbyggnad av Vännäsbadet

- Detaljplan för utveckling av strandpromenaden

- Gratis motion för personer över 75 år

- Grön rehabilitering för långtidssjukskrivning

Ökad medborgarserive

Dialogen med medborgarna är mycket viktigt inför större beslut som berör många medborgare. Vi tycker också att kommunens information om vad som händer i politiken är viktig. Därför tycker vi att informationen till och kommunikationen med medborgarna behöver förbättras.

- Framtagandet av struktur och plan för ökat medborgarinflytande

- En landsbygdssäkring av politiska beslut

- Framtagandet av en e-förvaltningsstrategi  för ökad digital service till medborgare

- Yttranderätt för ersättare i fullmäktige

- Information om interpellationer och motioner på kommunens hemsida

Enklare regler för medborgare och företag

Vi har i kontakter med medborgare och företagare insett behovet av att göra vardagen enklare och tryggare. Då handlar det om allt från debiteringar i samband med myndighetsutövning, krav om åtgärder med tveksam miljönytta, snabbt ingripande vid akut sjukdom och tjänster som ökar tryggheten inom äldreomsorgen.

- Ny avgiftsmodell för tillsyn inom miljöområdet

- Kommunens hantering av enskilda avloppen

- Ett tryggare Vännäs genom att införa av IVPA (i väntan på ambulans)

- Förenklad biståndsbedömning inom äldreomsorgen

- Införandet av rätten att välja utförare inom hemtjänsten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Osäkerhetsfaktorer skapar oenighet om budget i Vännäs

Av , , 1 kommentar 8

Budgeten för 2019-2020 har nu kommunfullmäktiges majoritet, S, V och Mp, röstat igenom. Oppositionen, C, M, Kd och L, föreslog att budgetbeslutet ska skjutas på till senare i höst. Anledningen till vårt ställningstagande är att det finns ett flertal osäkerhetsfaktorer som inte är kända idag och som kan komma att påverka det totala budgetutrymmet för nämnda period. Dessutom finns en budget antagen av fullmäktige i juni 2017 för 2019 som styrelser och nämnder har att arbeta med så ett beslut i juni är inte ett måste för att de ska kunna arbeta med budgeten 2019.

Sammantaget konstaterar vi att fullmäktiges finansiella mål om ett överskott på 12 mkr har S, V och Mp ”skrotat”. Nu säger man att man på grund av minskade skatteintäkter, 2,3 mkr/år, sänker resultatkravet till 10 mkr/år. Avsätter 6 mkr (om det räcker) i en pott på grund av ett antal osäkerhetsfaktorer och tillåter sig ett överskott om enbart 4 mkr/år. Vilket innebär att investeringsutrymmet, med egna medel, minskas med 8 mkr/år. Ett ställningstagande som kan tolkas som att majoriteten är beredd att återinföra lånefinansiering istället för att investeringsutrymmet enbart ska utgöras av egna medel. Egna medel är ett synsätt som vi hitintills har haft politisk enighet om för att nå en långsiktig hållbar ekonomi.

Det flertalet kommuner gör enligt Sveriges kommuner och landsting, i det läge Vännäs kommun befinner sig i, är att avvakta med budgetbeslutet så att det tas så sent som möjligt på året för att, så långt som möjligt, gardera sig för osäkerhetsfaktorer som påverkar ekonomin och som inte är kända i juni. Detta är också oppositionens uppfattning i Vännäs.

Osäkerhetsfaktorer som vi åberopar är:

1) Hanteringen av Vård- och omsorgsnämndens resterande underskott för 2018 som enligt årsprognosen är 4 mkr. Detta efter att majoriteten S, V och Mp på fullmäktige den 11 juni backade från sin tidigare hårdföra hållning och föreslog en utökning av nämndens ram med 6,8 mkr.  En utökning som C, KD och L har föreslaget på tidigare fullmäktigemöten och på kommunstyrelsen men där vårt förslag röstades ned men som nu majoriteten ansluter sig till.

2) Försäljningen av Vännäs läger, som om den inte kan genomföras, saknas täckning i budgetförslaget för ökade lokalkostnader motsvarande 1.2 mkr,

3) Osäkerheten om kommande skatteprognoser vad gäller utfallet 2019 och 2020 utöver vad som hitintills är känt. Nya skatteprognoser kommer under hösten.

4) Arbetet med handlingsplanens kommer att pågå under hela 2018 varför ingen del av utfallet är känt idag.  Ett utfall som kan leda till kostnadseffektiviseringar och omprioriteringar men vad blir det faktiska ekonomiska resultatet i slutändan?

5) Steg 2 i bolagiseringen av resterande fastighetsbestånd som fortfarande ligger kvar i kommunen. Blir det en överföring av beståndet eller blir det ett förvaltningsuppdrag för Vännäs fastigheter AB och i så fall vilka blir de ekonomiska konsekvenserna av det?

6) Utredningen om en sammanslagning av samhällsbyggnadsförvaltningen och kommunledningskontor och de ekonomiska konsekvenser som blir följden av det?

 

 

Vad händer när mobilnätet slås ut?

Av , , Bli först att kommentera 5

Delar av Vännäs kommun drabbades i förra veckan av ett allvarligt och långvarigt avbrott i det mobila nätet. Ett avbrott som visar på den sårbarhet som vi lever med i dagens samhälle. Inte minst gäller det  våra medborgare som har drabbats av ett nedmonterat koppnät, saknar fiberlösningar och är helt beroende av det mobila nätet om nu mobiltäckning finns. Med anledning av det har jag fått frågeställningar om vad som händer om något händer med nätet. Därför har jag, på kommande fullmäktige, lämnat in en interpellation med nedanstående frågor.

——————————————————————————————-                                                                                                                                                                           Interpellation till kommunstyrelsens ordförande Johan Söderling

Den 29 maj drabbades delar av Vännäs kommun och Umeå regionen av ett avbrott i det mobila nätet som drabbade både det mobila telefonnätet och det som har en mobil bredbandslösning. De som bor och verkar på landsbygden och som tidigare drabbats av en nedmontering av det fasta kopparnätet och som har ersatt det med en mobil fast lösning kunde bara ringa nödsamtal oavsett vilken telefon man valde. Information till medborgarna i media saknades och konsekvenserna likaså samt information från teleoperatörerna om orsak och beräknad tid innan nätet skulle vara i drift igen.

Det inträffade kan ses som en extraordinär händelse då viktiga samhällsfunktioner upphör att fungera. Digitaliseringen av olika tjänster, offentliga som privata, lyfts återkommande som en framtida och nödvändig lösning. Denna händelse påminner oss om i vilken sårbarhets situation vi befinner oss i med digitala lösningar utan säkra kommunikationslösningar och vilket behov det finns av att informera medborgarna när störningar inträffar.

Jag vill därför ställa följande frågor till kommunstyrelsens ordförande Johan Söderling:

Vilken beredskap har kommun och vilken del av vår organisation har uppdraget att agera vid denna typ av störningar?

Vilka rutiner har kommunen när det gäller informationen till medborgarna?

Kan kommunen erbjuda de äldre ett trygghetslarm som fungerar när nätet slås ut och kan räddningstjänsten nås?

Kommer kommunen att utvärdera denna händelse för att kartlägga konsekvenserna och då inte bara det tjänster som berör medborgarnas kontakter med kommunen?

Kommer kommunen att arbeta med förbättringsområdena för att i framtiden bättre kunna hantera liknande situationer?

Kommer kommunen att lyfta det inträffade mot Länsstyrelsen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och slutligen teleoperatörerna?

 

 

 

 

Vännäs inför förenklad biståndsbedömning i hemtjänsten

Av , , Bli först att kommentera 2

Nu har Vännäs kommun beslutat införa förenklad biståndsbedömning i hemtjänsten. Detta efter att riksdagen fattat beslut om att kommuner ska kunna bevilja äldre personer insatser utan biståndsbedömning. Möjligheten att beviljas hemtjänst gäller personer som är äldre än 75 år.

https://www.vk.se/2367155/enklare-att-fa-hemtjanst

Centerpartiet yrkade yrkade redan 2015 i en motion till fullmäktige om att införa förenklad biståndsbedömning i kommunen. Motionen avslogs med hänvisning att det pågår en utredning och så länge man inte fattat något beslut i riksdagen så var majoriteten inte villig att införa den möjligheten. Trots att vissa kommuner redan hade gjort det 2015 varav Linköping var en av de kommunerna.

Det är positivt att riksdagen nu fattat ett beslut i linje med vår motion och att Vännäs kommun är beredd att införa denna möjlighet för de äldre. Centerpartiet i Vännäs hade gärna sett att den möjligheten hade kommit tidigare men bättre sent än aldrig. 

——————————————————————————————————————————-

Motion om förenklad biståndsbedömning

Centerpartiet föreslår kommunfullmäktige

att Vård- och omsorgsnämnden får i uppdrag att utreda och föreslå fullmäktige om införandet av förenklad biståndsbedömning upp till 6 timmar hemtjänst i månaden för äldre personer över 75 år.

Äldre personer kan uppleva biståndsbedömning som både krångligt och omständigt. För många kan det i början kännas lite kränkande att någon ska komma in i ens hem och utreda behov och granska hemmiljön. Vi har ett ansvar att undanröja de hinder som äldre kan känna innan de för första gången vänder sig till kommunen för att få den omsorg de känner att de har behov av.

Vi vill att den som är 75 år eller äldre och har behov av hemtjänst ska kunna vända sig till en särskild kontaktperson på kommunen som direkt kan bevilja upp till 6 timmar hemtjänst i månaden. Detta genom ett så kallat förenklat biståndsförfarande. Samtidigt ska även de äldre informeras om det finns företag som i vissa fall via så kallade Ruttjänster utför delar av dessa hemtjänstinsatser.

Sedan 20 år tillbaka tillämpas detta med förenklad biståndsbedömning i Linköpings kommun för äldre personer över 75 år. I utvärderingar framkommer att Linköpings kommun bedriver en osedvanlig kostnadseffektiv omsorg av högkvalitet. Det har inte påvisats att kostnadsutvecklingen för hemtjänsten blivit högre än för övriga landet. Däremot har de lyckats förena kvalitet och kostnadseffektivitet med en väldigt god tillgänglighet för den som behöver lite hjälp i hemmet. Det finns inget som säger att de äldre överutnyttjar tjänster de inte har behov av. Det är snarare det motsatta. De äldre får dessutom inflytande över innehållet och utformningen av hemtjänsten.

Centerpartiet tror på ett samhälle där äldre känner att vi har tilltro till dem och att de får vara delaktiga och känna trygghet i sitt åldrande.

 Vännäs 2015-10-07

Ulf Eriksson (c)                                             Ingmarie Lindqvist (c)                                     Kommunfullmäktigeledamot                        Kommunfullmäktigeledamot

Vännäs kommuns budget 2019-2020

Av , , Bli först att kommentera 7

På måndagens kommunstyrelse behandlades S, V och Mp förslag till budget för 2019-2020, plan 2021. Budgeten ska senare beslutas av fullmäktige 11 juni. Här är borgerliga gruppen, C, M och Kd inte överens med de styrande partierna. L, som inte sitter i kommunstyrelsen står också bakom borgerliga gruppens förslag. Vårt förslag är att skjuta på budgetbeslutet till oktober/november på grund av ett flertal osäkerhetsfaktorer som definitivt kommer att påverka budgetutrymme 2019 och 2020. Det gäller att ha bra beslutsunderlag i denna viktiga framtidsfråga för kommunen.

Här kommer vår skriftliga reservationstext som vi lämnade in i samband med justering av protokollet.

Reservation från C, M och Kd avseende kommunstyrelsens ärende och beslut § 53

Drift- och investeringsbudget 2019-2020, plan 2021.

Vi reserverar oss mot kommunstyrelsens majoritetsbeslut och yrkar på att drift- och investeringsbudgeten för perioden 2019-2020, plan 2021 fastställs vid ett senare kommunfullmäktige dock tidigast på fullmäktige den 15 oktober. Enligt kommunallagen kapitel 11, §§ 8 och 10 ska den nya fullmäktigeförsamlingen senast, under november månad, på nytt fastställa budgeten.

Anledningen till att vi vill skjuta på budget beslutet är att det finns ett flertal osäkerhetsfaktorer som inte är kända idag och som kan komma att påverka det totala budgetutrymmet för nämnda period.

Osäkerhetsfaktorer som vi då syftar på är hanteringen av Vård- och omsorgsnämndens underfinansierade budget för 2018 motsvarande 6,8 mkr och årsprognosen för 2018 som indikerar på ett underskott motsvarande 10,8 mkr. Försäljningen av Vännäs läger, som om den inte kan genomföras, saknas täckning i budgetförslaget för ökade lokalkostnader motsvarande 1.2 mkr,.

Till detta tillkommer osäkerheten om kommande skatteprognoser vad gäller utfallet 2019 och 2020. Arbetet med handlingsplanens kommer att pågå under hela 2018 varför ingen del av utfallet är känt idag.

Ytterligare faktorer är steg 2 i bolagiseringen av resterande fastighetsbestånd som fortfarande ligger kvar i kommunen. Effekterna av att slå samman samhällsbyggnadsförvaltningen och kommunledningskontoret. Slutligen kan löften komma under valrörelsen som är både kostnadsdrivande och ofinansierade.

Vännäs 2018-05-22

Ulf Eriksson (c)

Gösta Eklund (m)

Hans-Inge Smetana (kd)

Interpellationer på fullmäktige i Vännäs

Av , , Bli först att kommentera 10

Inför måndagens fullmäktige hade jag lämnat in tre interpellationer. Dessa handlade om matsvinnet, dåliga resultatet i grundskolans årskurs 9 och bristerna inom fastighetsunderhållet på Liljaskolan. Fick svar av kommunstyrelsens ordförande Johan Söderling, barn- och utbildningsnämndens ordförande Per-Erik Lundmark och Sonja Eriksson ordförande i Liljaskolans styrelse.

Blandad kvalité på svaren där Sonja Eriksson var tydligast i svaren på mina frågor om brister i underhållet på Liljaskolan. Johan Söderlings svar om matsvinnet, som handlar om ett svinn motsvarande ca 5500 kg/läsår och 18 000 portioner till en kostnad på ca 500 000 kr, saknade ett tydligt svar på min fråga om hur kommunstyrelsen tänker jobba med problemet. Matsvinn handlar om både ekonomisk- och miljömässig hållbarhet vilket borde engagera majoriteten mera då kommunen brottas med en ansträngd ekonomi och vill uppfattas som en hållbar kommun. Här finns en besparingspotential som kräver engagemang.

Bristerna i fastighetsunderhållet kan få till följd att både arbetsmiljön och säkerheten för medarbetare och elever riskeras på Liljaskolan. Förväntade mig en tydlighet i debatten från kommunstyrelsens ordförande hur han och majoriteten ser på situationen och vilka åtgärder Socialdemokraterna är beredd att vidta men svaren uteblev. Fastighetsavdelningen är ett av kommunstyrelsen verksamhetsområden och hyr ut lokaler till bl.a. Lijaskolan.

Brister i idéer och förslag gäller också Per-Erik Lundmarks svar på bristande skolresultat. Nämnden behöver föra en dialog med kommuner som lyckats vända dåliga skolresultat och vara öppen för diskussioner om det finns strukturella problem som kan förklara uteblivna resultat. Vännäs har bra förutsättningar i undervisningslokaler, ledningsorganisation och behöriga lärare så det sitter inte i det.

Finns utmaningar för Socialdemokraterna inom både kommunstyrelsen vad gäller kost och fastighetsunderhåll och för barn- och utbildningsnämnden när det gäller skolresultaten.

Bli först att kommentera