Mohammed Ali kan välta mer än bara stenbumlingar

Av , , Bli först att kommentera 1

Mohammed Ali
Studion
Bäst: ”Följer mig med blicken”, ”Lever för det här”.
Sämst: Ni som redan stod i garderoben och twittrade, haffandes jackor.
Betyg: 4

Det finns inte längre någon färdig formel för hur man ska lyckas nå ut med rap i Sverige. Snarare verkar den merkantila massdöden ha frigjort uppfinningsförmågan och försatt skaparna i en behändig sits: idag kan man nämligen bryta bruset med både jazzrap, dansmusikmutationer och, som i det här fallet, gammal god förortsrealism.
Mohammed Ali skildrar sin närmiljö med lika delar värme, utanförskap, upprorisk kritik, humor och nostalgi. 

Startdelen präglas av bugande beatval – Gangstarr, ATCQ  – och nigande respons från de nästan provocerande glesa publikleden. Det är dock ingen bortskämd liveakt vi har att göra med. Tvärtom.  De Isley Brotherska stålgitarrerna rullar ut tätt efter introt till ’Porten’, Moms och Alias Ruggig turas om att byta verser, om trappuppgångsrökande kids och igenbommade fritidsgårdar. 

Ett par mindre förtjänstfulla acappellor faller möjligen ur rammen längs resans gång, men annars är Mohammed Ali konsekvent angelägna i sin klarsynta scenmix av underhållning, publikkontakt och budskap.  Branschkritiska ”Hinna Hinna” får lämpligen avrunda , specifikt den loopade slutraden ’någonting har gått fel” efterlämnandes en lätt frustration inför pop- och rockfolkens sedvanligt chosefria ignorans.  För den här grejen har potential att välta mer än bara stenbumlingar.
ANDREAS TERNER
 

Dag två avklarad

Av , , Bli först att kommentera 0

Jaha, så var dag ett av Umeå Open avklarad. Jag har ont i ryggen och fötterna efter allt stående (är lite känslig för sånt där), lite ont i ögonen efter Muhammed Alis galna strob-spelning (en bra spelning, det jag såg, dock) och dubstep-basen vibrerar fortfarande i maggropen. Stundtals var det rätt kallt och glest i Folkets hus i kväll, men så är det ju i dessa tider. Eller vad man ska säga. Nu är jag för trött för att skriva mer, vi hörs i morgon. Nya tag, nya band.

Godnatt!

/Evelina

Jämte, Kihlberg och Persson…

Av , , 1 kommentar 0

Foto: Emma Johansson… i Khoma måste känna sig sjukt nöjda med kvällen.
Min högst personliga åsikt var att spelningen var exakt den urladdning som fansen väntat sig. Jämte är en lysande sångare och stämningen var så grym att folk sjöng One of us must hang ända ut i trapphuset.

All out dubstep ramas in med oklanderlig mixning

Av , , 2 kommentarer 3

Foto: Emma JohanssonAll Out Dubstep
Studion
Betyg: 4

Försiktiga försök att introducera dubstepen i den västerbottniska nattklubbsmiljön har kommit och gått, men ofta burit karaktären av tidsenlig musikalisk accessoar i motsats till något sprunget ur know-how och vördnad för själva musikstilen. AOD, däremot, är förgrundsfigurer, har på egen hand byggt en plattform för dubstep i Sverige och plockat många av genrens mest betydande kreativa krafter till hemmaplanen i Stockholm.
I Studion den här kvällen visar konstellationen dessutom att man klarar sig utmärkt på egen hand. Skälvande basgångar forsar genom lufthavet och redan tätt efter öppning vaggar trupperna fram och tillbaks på den sniket tilltagna golvytan.  Det märks att förra året branta kommersiella uppsving – varje brittisk indieakt med självaktning såg till att haffa minst en generisk dubstep-remix till diskografin, Eve och Snoop Dogg kokade Billboard-hits på dubstepfond parallellt med att nya producenter som Jakwob rörde sig bort från de mest svårtillgängliga ljudlandskapen – har breddat intresset och gynnat en belevad nyfikenhet.
Dj-setet ramas in av oklanderlig mixning och näsa för sammanhang, och även om dansutrymmet energi både kommer och går landar missionerandet mer i vinst än i förlust. Befriande också att för en gångs skull få befinna sig i en klubbkontext där den annars så allsmäktiga igenkänningsfaktorn ingalunda styr publikresponsen med nån järnhand.
ANDREAS TERNER

 

Dags för Khoma

Av , , Bli först att kommentera 0

Nu ska de till att göra det.
Khoma alltså. Ge sig upp på scenen igen.

Ska bli riktigt grymt att se dem, även om jag inte är tidernas största Khoma-fan, göra första spelningen på tre år (senaste spelningen de skulle ha gjort var när operagolvet brakade här i Umeå).

Vill du läsa en VK-artikel, och ännu en – så är det bara att klicka dig vidare.

Hej Svejs för ett tag!

Tjuvläs här, fast bara om ni vill förstås

Av , , Bli först att kommentera 1

Hej, hej.
Jag och nöjesredaktör Lundström är precis på väg till Idun för att se Khoma, och sedan väntar den norrbottniska ångvälten Raised Fist som jag verkligen ser fram emot att se.
Nedan kan ni tjuvläsa krönikan som kommer i morgondagens tidning. Den handlar lite om varmkorv och lite om hur jag plankade in på Umeå Open när jag var fjorton, men mest om fantastiska Invasionen.

 Första gången jag besökte Umeå Open var 2002, och då var jag fjorton år. Större delen av festivalhelgens första kväll väntade jag visserligen mest på att bli hämtad i den kissdoftande hållplats C på Vasaplan, eftersom vi var sju stycken panka snorungar som alla gick in på samma gröna pappersband som vi hittat på marken och sedan omsorgsfullt tejpat ihop. Men en efter en tog vi oss faktiskt in, och sedan hade jag en av de bästa och mest händelserika kvällarna det året tillsammans med folk i alla åldrar som rest från både norr och söder.

Åren har gått och i kalendern står det 2010, jag är egentligen fortfarande en snorunge och Umeå Open bjuder som vanligt en blandad publik på makalösa festivalkvällar varje år. På fredagskvällen runt klockan nio är det fortfarande relativt lugnt i Folkets Hus, men en hel del folk i randiga och rutiga festivalkostymer börjar ändå söka sig mot scenerna där kvällens första akter precis ska köra igång. I ett uppfräschat Studion huserar för tillfället Babylon Queer Club, och även om dansgolvet för tillfället är tomt tror jag inte att det kommer dröja länge tills det kryllar av dansanta klubbkids och popsnören. I Idun gungar hela scengolvet till Fibes, Oh Fibes! och utanför… ja, utanför Iduns ingång möts man faktiskt av ett litet varmkorvsmoln.

Tänker jag Äpplet så tänker jag dansbandsgnussande till Scotts, men tidigt på fredagskvällen är det något helt annat som försiggår i de dunkla lokalerna. Så fort jag klapprar ner för trapporna möts jag nämligen av ett relativt tjockt punkmyller och ett av Umeås absolut bästa band, Invasionen, med Dennis Lyxzén i spetsen. Jag hör underbara Under gatan en strand, och tänker att den här musiken nog gör mig lika engagerad och själaglad när jag ligger hemma på soffan och stirrar i taket som den gör mig den här kvällen i styrdans-Äpplet. I ett av Lyxzéns alla eminenta mellansnack berättar han om den där syokonsulenten i Vännäs som frågade honom om han inte funderat på att gå en fordonsteknisk utbildning. Det skrattas och fnissas i publiken, men jag tror knappast att folket där inser vilken misär det varit om Dennis Lyxzen i dag stått med en bajsliknande prilla under läppen och geggat runt i en motorhuv med en skiftnyckel (eller vad man nu gör när man gått en fordonsteknisk utbildning). Den mannen är nämligen född att stå på en scen, och det välkomnande han och Invasionen bjöd på kan jag leva på hela helgen.

JOSEFIN ISAKSSON

Snygga falsetter från Fibes! Oh Fibes!

Av , , 1 kommentar 0






Fibes! Oh Fibes!
Idun
Betyg: 4




Även om några av Göteborgsgrabbarna i Fibes Oh Fibes ser ut som kaffe latte-snubbar från Södermalm så kan de inte anklagas för att vara pretentiösa. Exempelvis har de gjort en låt med folkhemsfavoriten Björn Skifs och en annan med 80-talsidolen Kim Wilde, båda från senaste plattan 1987. Det sistnämnda stycket, där Wilde av naturliga skäl inte närvarar, får en helt annan klang utan sin ljusa kvinnohälft. Men den klarar sig fint på bara Christian Olssons solosång – ett tecken på hur starka melodier detta soulband är kapabla att knåpa ihop. Olsson är för övrigt en strålande scenpersonlighet med sitt höftvickande, åmande och hårrufsande.

Mattias Bylund på klaviatur leder melodierna stiligt, Christian Olsson ger ifrån sig snygga falsetter, P3-långköraren Lovechild ger allsångstjoande och ett pimpat Idun ger roligare ljusshow. Publiken trallar med i främst de nya, fräscha popdängorna i stil med Silly Lover och bandet tas emot med värme på sin första Umeåspelning någonsin.  

EVELINA BURSTRÖM