Umeås Bästa julklapp för simningen är en detaljplan som i praktiken med ökning av trafiken ger nej till Nannabad enligt logiken

Umeås Bästa julklapp för simningen är en detaljplan som i praktiken med ökning av trafiken ger nej till Nannabad enligt logiken. Logiken handlar om det som kan läsas ur handlingarna för Detaljplan för fastigheten MIMER 1 inom Centrala stan i Umeå kommun som nu ställs ut och kan yttras om fram till i slutet på januari 2013.

http://www.umea.se/umeakommun/kommunochpolitik/planerochstyrdokument/utvecklingochplanering/stadsplaneringochbyggande/arkivframtidochutveckling/kungorelseutstallningdetaljplanforfastighetenmimer1inomcentralastaniumeakommun.5.6b258fd113b46be90db7ad3.html

Där säger företaget SWECO i en 22-sidig rapport om just trafiken, bl a

Trafikanalysen med VISSIM visar att den allmänna trafiktillväxten med 35 procent ytterligare försämrar trafiksituationen på södergående Östra Kyrkogatan. Gatan och anslutande korsningar blir överbelastade en stor del av den dimensionerande perioden. Trafiken till och från Nanna/Mimer förstärker framkomlighets problemen.

Det är övergångsställena vid Nygatan och Kungsgatan som är avgörande för kapaciteten av motorfordon på gatan.

Det är tydligt att trafiksystemet inte kan hantera en trafiktillväxt på 35 procent. Resultaten tyder på att kapacitetstaket för södergående Östra Kyrkogatan är någonstans mellan 10 till 15 procent mer trafik än i dagens läge.

De framtagna riktlinjerna för utveckling av stadens trafiksystem säger tydligt att gång- och cykeltrafikanter ska prioriteras före fordonsburnatrafikanter. Detta innebär att antalet bilar på Östra Kyrkogatan måste minskas i framtiden om gatan ska kunna utvecklas enligt de uttalade riktlinjerna.

Den nya exploateringen medför en trafikökning med ca 25 procent på Östra Kyrkogatan jämfört med dagens läge. Då analysen tyder på att gatan inte tål mer än 10 till 15 procent mer trafik måste den allmänna trafiknivån minskas med ca 15 till 20 procent framtill år 2020.

Känslighetsanalyser tyder på att trafiksituationen på Östra Kyrkogatan torde vara acceptabelt med 300 p-platser i det nya badhuset, förutsatt att det den allmänna trafiktillväxten i området är lika med noll.

Men vem räknar med trafikökning på NOLL i detta område med växande befolkning, förtätning centralt, IKEA-etabelering strax söderut och senast satsning på Vasaskolan med musik och andra aktiviteter?

Särskilt som detaljplanen bara siktar på år 2020 och Umeå ju ska öka  än mer och få än mer bostäder och satsningar in i stan, och bilar därmed.

Än svårare blir det egentligen genom att P-platserna nu minskat från 500 i nytt P-hus till 225 samt att hotellet förväntas behövs ett 20-tal, dvs det blir bara 200 samtidigt som p-platsbehovet ökar med bad och andra etableringar som lockar in bilister i centrum. I sin ger det ökad trängsel när man måste vända om vid full parkering och än mer genom bad- och simskjutsar som det inte finns något som utretts alls under denna badplaneringstid.

Bilden här, när inget Nannabad, ingen Vasaskolan-musik och inget IKEA finns som direkt påverkar trafik och miljö, och redan fullt, ger en föraning om vilka problem som riskerar komma här.

Mer behöver inte sägas, jo, en sak till. Detaljplanförslaget för kv Mimer 1 (med hotell) visar att det inte går att isolera bort kv Nanna 7 (med bad och P-hus) och ingen ny detaljplan där, då resenomang för byggande, mm för Mimer 1, förs just med vad som händer för Nanna 7.

Det blir både bisarrt och absurt att detaljplanera ena kvarteret för framtiden och med stort befolkningsmål 2050 (200 000 som jag dock inte tror på) och samtidigt hålla kvar vid en detaljplan fårn 1948 och inte utreda vad som händer där och därikring i fråga om trafik, miljö, risker, mm.

Därför faller hela Nannabadplaneringen så småningom ihop likt en Fågel Fenix och kan återuppstå i annan skepnad och på annan plats, lämpligtvis Campus där nu framtidsutvecklingar görs genom Universitetsstaden och universitetens (UmU) satsningar där.

Det är därför logiken (om den får råda)                                                     om framtiden i Umeå för trafiken                                                             kommer att stoppa Nannabadet i praktiken.

Inte bara en välkommen julklapp till umeborna utan också en bra start på 2013 att få tänka sig något bättre, säkrare och utvecklande för bad/simning i Umeå!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.