Reklamen i ”Changethegame” för barnidrott nu positiv och kul – BRA – lockar säkert fler barn och föräldrar till Gammlia Idrottscentrum lö 27/9.

”Change the reklam i barnidrotts-satsningen ChangetheGame, från kedjor (chains) till att låt idrotterna blomma ut för fler barn!”

Så var rubriken på min blogg i fredags 19/9 (se längre ner här) om att ändra/change den negativa reklamen med ”tyvärr”, ”inte kul”, fotboja och handklovar för att locka barn till Gammlia Idrottscentrum, till något positivt och lockande. Se här från stan.

Changethegame handklov

Och, bönhörd eller inte, idag annonseras på nätet om just ”ha kul” med skidskytten Björn Ferry och längdskidåkaren Per Elofsson samt armbryterskan Heidi Andersson i den tidigare positiva annonsen med ett simmarbarn. Då blir ”tyvärr-inte-kul-med-idrott och (boll)fotboja-negativa reklamen övertydlig. Hoppas nu på papperstidningsannons och på reklamskyltar om KUL med idrott inför Umeås, och Sveriges?, första ”barnidrottsmässa” på lördag 27/9.

Changethegamer kul

Nedan var bloggen i fredags och i morgon kommer om historien bakom begreppet ”change-the-game”. Den handlar om paradigmskiften och hur detta går till.

Balticgruppen i Umeå och idrottsföreningar gör nu en satsning på barnidrott i kampanjen ”Change the game” med syfte att locka fler barn till idrottande. Nästa lördag, 27/9, på Gammlia Idrottscenter (sporthallarna där) är det öppet hus för 7-12-åringar att testa olika sporter och allmänheten får föreläsningar kring barn, idrott,, forskning, mm.

Allt detta är lovvärt. MEN varför negativ reklam med ”tyvärr” och ”inte längre” samt kedjor med fotboja och handklovar? Se nedan bildcollage där PepsiCola 2011 använder begreppet ”Change the Game” i miljöförbättring för förpackningar med blommor i positiv mening. F ö uttalar man change ligger chains=bojor nära. Slump för reklammakarna i Umeå? Troligen.

Därför, kom igen med en positiv PR och fler lockas, gärna med blommor och på temat låt idrotterna blomma ut i Umeå, för fler barn.

Changethegame bojor 2

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.