Naivt av PR-folk om Nannabad som nav i kommers och nöje för centrums utveckling. ”Naivet” blir då rimligare benämning på badbygget.

Allt började 2004 med Anders Ågrens (M) motion om ny simhall på Nolia eller renovering av Umeå simhall. Det gav en utredning, där Nolia stod som vinnare, önskad mest av simsporten, med renovering och Nydala som tvåa. Kajen hade förespråkare i S och FP, medan kv Nanna underkändes av badutredningen själv. I Näringslivsutskottet togs Nanna bort och Nolia och Kajen utreddes mera. Se här.

(Notera inte med fet stil och att tjänstemän och politiker, som medverkade i utredandet, bl a Centerpartiets gruppledare Mattias Larsson, nu är ansvariga för detta inte-badbyggande.)

Nanna inte 50-a

Denna utredning kördes över och Nanna valdes ändå i informellt möte 2007 av S-V-M-FP-C-KD med gemensamt att man tyckte lika lite om det. Och efter påtryckningar av Umeå centrums näringsliv, Umeå C och parkeringsbolaget UPAB för att få in mer folk till stan för handeln.  Men man missade att P-platser då upptas som borde vara till mer kommersbesök i stan, inte badbesök. Dvs det blir förluster för centrumidkarna. Och för badbesökare då p-platser inte kan reserveras för dom. Alla förlorar!

Umeå kommuns politiker nappade så på ”kommersbadargumenten” med ett stadsutvecklingsprojekt för bad, kommers och bostäder på kv Nanna. Och i privat regi som Lerstenen AB, m fl fick uppdrag för. Kommersen i badsatsningen  sprack och sedan privatdito. I stället för att inse den omöjliga ekonomiska ekvationen för centrum med bad/simning beslöt umepolitiken att ta över i kommunalt badbolag.

Så nu pågår ett kommunalbadbolagbygge som genom Fritidsnämnden och Umeå Fritid återgår till att näringslivet ska fixa ett lockande badkoncept. Först får en PR-firma rädda SM-underkänd 50:a med att ha halva publiken + deltagare i grannkvarteret 100 m ifrån med folk gåendes/springades emellan tvärs över infarten till P-huset Nanna. Se här följder då.

Nanna krock SB 3

Sedan anlitas en reklamfirma som efter ett halvår med fokusgrupper av Umeåfolk och med namnförslag på badbygget, Navet. Budskapet är att runt ”navet” kretsar, ja inte idrotter och utemiljö som vid Umeå simhall och IKSU:s simhall liksom i Holmsund, Hörnefors och Sävar, även Vännäsbadets ute-50:a, nej, i stället kommers igen.

Reklamfirman gör allt till en bad- och träningsanläggning (ej sim), där närheten till hotell och restaurang betonas. Igen vill kommerskrafter, här PR-folk, att bad ska vara ”nav” för utveckling av centrum, nu med stöd av lyriska politiker i Fritidsnämden om namnet Navet.

Naivt skrev jag tidigare om denna tro (är tro, finns ingen visshet) att bad gynnar centrumkommers. Därför ger en liten förändring i namnet Navet en mer passande benämning, Naivet! (Som tips till Fritidsnämnden då man formellt på kommande möte ska behandla namnfrågan för Nannabadbygget, det finns inte beslutat än vilket okritiska medier liksom VK-krönikören Benny Karlsson idag verkar tro.)

PS När nu fritidsnämndspolitiker godtar att ”sim” i reklamfirmans namnförslag, logga och information inte finns med, kan det ”simboliskt” betyda öppning för att simmandet flyttas till idrottsläge och blir ett riktigt NAV för många sporter, då med namnet Havet för att ge sim- och vattenkänsla.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.