SIMHUS genom näringsliv som bjuder på badbygget ger SM, nyskapande, turistattraktion och bättre ekonomi.

VK-debatt idag, http://www.vk.se/1299976/satsa-pa-riktigt-simhus-i-stallet, handlar om näringsliv som får bjuda på Nannabadbyggnaden för annat och Simhus i idrottsläge. Nedan t h är Malmö Simarenas planer med 50:a som klarar SM. Därunder min Simmagalleria-idé med 50×25:a, simkanal med strömmande vatten, mm, som kan ha flyttbara läktare över simkanalen, öppningsbar vägg som ger både inne- och utesimanläggning.Nanna VK Malmö simkanalSe överblickbarheten i både Malmöarenan och simmagallerian jämfört med pågående badbygge i bildcollaget under där Nannabad är instängt i trafiken utan utbyggbarhet medan utemiljö för utveckling finns i Malmö och för Umeå i lägena Nolia, I 20, Haga/Gammlia, Campus och Nydala.Nanna mot Simmagalleria

 Satsa på riktigt simhus i stället

DEBATTARTIKLAR (2014-10-21) I badhusfrågan skulle näringslivet trots allt kunna göra Umeå till vinnare – om badbyggnaden bjuds ut för andra centrumaktiviteter och näringarna hakar på. Om så sker och äventyrsbad spolas frigörs medel för ett simhus. Lägsta drift fås på campus vid IKSU. Möjligheter finns till verkligt nyskapande lösningar och det kan bli en turistattraktion för Umeå.

Nannabadplanerna i Umeå var en näringssatsning i ett stadsutvecklingsprojekt 2008 och ett badpalats med centrumskapande aktiviteter för 2014-året. Kvar är nu bara badhusdelen samt ett P-hus med hälften av utlovade platser, lite över 200.

Sjunkit har även nyskapande koncept för äventyrsbad, likaså utrymmet till under det halva mot badutredningens utlovade från 2006. Djupdykt har 50-metersbassängen när badprospektets ”uppfylla Svenska Simförbundets krav på en simanläggning” sprack, nu godkänns denna inte för 50:a-SM.

Sänkts däremot har inte driften, utan höjts. I fjol avslöjade VK 50 procent mer, 30-35 miljoner kronor per år, mot privatprojektet med Lerstenen AB:s 22 miljoner kronor. Det nybildade kommunala badbolaget, Umeå Badhus AB, ökade badhusytorna med 35 procent, 3 000 kvadratmeter (trots minskad äventyrsdel).

Men driftskostnaderna stiger än mer. Beräknade 400 000 besök per år, jämfört Himlabadet i Sundsvall, håller inte. Där finns tre gånger större äventyrsbad och även utebassänger (50:a) med solytor som gynnar deras besökandetal – inklusive relax, undervisningsbassänger och inne-25:a.

Mindre och sämre i Nannabad (förutom mer med inne-50:a) och konkurrens med andra närbadhus/utebassänger gör närmare 200 000 rimligare och 40-45 miljoner kronor per år. Det stämmer med de 300 000 besök i den simarena flera simklubbar i Malmö planerar; för SM-50:a och annat mer än i Nannabadet, Läget är bättre och befolkningsunderlaget större. Ej äventyrsbad – men utemiljö.

Just 45 miljoner kronor per år hade Norrvidden AB/Medley AB i stadsprojektet som fick Umeå kommun att välja Lerstenen med halva priset. Men badbolaget har nu nya problem då av 300 cykelparkeringar bara 80 ligger nära badentrén och övriga bortåt 100 meter bort, vid Nygatan och Skolgatan.

Dessa liksom bilplatser i P-husen kan inte garanteras badare/simmare – utan att dessa har stans cyklister och bilister med sig. Nannabadbesökare kan få söka sig längre bort. Om dessa inte väljer att stanna hemma eller far till andra umesimhallar, sommartid till Umelagun och Vännäs ute-50:a.

Eller omvänt, ibland kan bad- och simbesökare uppta parkeringar så att butiker och andra näringsidkare förlorar kunder. Med så osäkra parkeringsvillkor blir både stan och bad förlorare.

Dock, nu kan näringslivet göra Umeå till vinnare. Badbyggnaden bjuds ut för annat i centrum, mer för vuxna. Som saluhall av 50:an, där ryms många och kanske kan det vara sanitärt passande för åtskilligt. Eller danspalats i stort bassängrum och glasad gång över Skolgatan till hotell Mimer. Eller annat.

Om detta görs och äventyrsbad spolas så frigörs medel för ett simhus. Lägsta drift fås på campus vid IKSU och med 15 miljoner kronor per år i drift sparas över en miljard kronor på 50 år.

En nyskapande lösning för vattensporterna (finns andra utöver simningen) är då Malmömodellen och innovationen simkanal som förnyar undervisning, träning och motion samt kan bli en turistattraktion för Umeå, först i Sverige.

Samtidigt räddas barn och ungdomar ifrån trafikriskerna till/från ett centrumbad och att hamna nära nöjes- och krogmiljöer som blir alltmer av i stan och är allt annat än barnvänligt, bara det tillräckligt skäl för stopp av Nannadopp.

Urban Bengtson

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.