Gratis Idrottsbussar Centrum – IKSU-Gympahus-Nydala t o r! Bra miljöidé för Transdev och Umeå kommun? Eller visionen spårtaxi Nydala-Stan.

Med ett Gymnastikens Hus på baksidan av Mariehem och byggd av Balticgruppen ökar möjligheterna för en nygammal idé sommartid blir året-runt, gratisbussar Centrum-Nydala.

Idé för Baltic, IKSU och First Camp

Tre fristående/privata idrottsområden IKSU/Campus och First Camp på Nydala i samarbete med Balticgruppen och Fritidsnämnden om Gympahus som senare kan bli ett Motorikens Hus gör det naturligt och ekonomiskt möjligt med en Idrottsbuss och gratis, i alla fall för barn/ungdomar medan vuxna kanske betalar ett lågt pris för att vilja lämna bilen.

Kanske en intressant idé för Transdev, fd Veolia, som fr o m 2016 övertar kollektivtrafiken i Umeå kommun. Och också för kommunen självt, främst Fritidsnämnden, att vara med och stödja, ev. subventionera och få fler till idrottande och motionerande. Med utrymme för skidor ges då skidåkare chans att åka miljövänligare till Nydalaspåren än i bil.

Nannabad ändras till jätterelax för vuxna

Annan positiv följd är att badande/simmande på IKSU:s simhall och i Nydala, Umelaguns tempererade bassänger och i sjön ökar, också för andra uteidrotter i de områden som finns kring campus och Nydala. Då minskar attraktionen för ett Nannabad för barn/ungdomar med gratisbussen och badbygget ändras till jätterelax för vuxna (idé jag tidigare lanserat).

Dessutom, med mer vuxenlockande i centrum, växer intresset för att turister på Nydala och campingen tar sig till cityaktiviteter som kultur, andra nöjen liksom restauranger. Även då passar gratisbussen och låg avgift.

Spårtaxi-visionen Nydala-Campus-Centrum

Se där hur en gratisbussidé (eller också GRATTISBUSSIDÈ) ger ringar på vattnet till många och mycket (bättre miljö inte minst). Idén är gratis (finns fler för aktörer som hör av sig). Som t ex visionen spårtaxi Nydala-Campus-Centrum/Stan och med en station i höjd med Astra/Zenecahuset med gympa, mm. Se här ur projekt med offentliga och privata aktörer.

Nanna Spårtaxi gratisbuss

 

4 kommentarer

  1. Lucas Erixon

    Hej Urban. Jag har en fråga till dig angående spårtaxi. På vilket sätt tycker du att spårtaxi är ett vettigt alternativ till buss? Spårtaxi kräver gigantiska investeringar och väl banan är byggd står den där. Nya dragningar göre sig därför icke besvär. Ytterligare en sak är ju att tåg som går på högbana (vilket ju trots allt detta är) inte är speciellt estetiskt vackert.

    Tunnelbana som används i storstäder har ju som syfte att kunna svälja enormt mycket passagerare. Syftet med spårtaxi som är en miniversion av high lane -tåg har jag inte ännu lyckats begripa.

    • Urban Bengtson (inläggsförfattare)

      Kul att du frågar. Det är inte som alternativ till buss jag ser en spårtaxi utan som ett utvecklingskomplement. Komplement för att det kan bli snabbare resa och roligare sådan, också lockande turistiskt. Utveckling för att Umeå då är i framkant som det heter och kan testa teknik- och datainnovationer för spårtaxi som blir användbara, här och där. Sedan är ju min idé för Nydala-Campus-Centrum, t o r, som gynnar utbyte stan-land, t ex centrumbesökare ut till friluftsområdet kring Nydalasjön. Tänk att ta spårtaxi och skidkläder, från stan ut till konstsnöspåret (och rullskidbana som kommer där), ha sina skidor i förråd eller hyra, åka, basta och duscha för att sedan ”spårtaxa” tillbaka, både för arbetande, boende och turister. Och vice-versa turister och studerande/arbetande kring campus åka in till stan och retur. En del tycker numera vindkraftverk är vackra liksom höghus, så varför ska inte en spårtaxibana kunna pryda Umeå. Och en politisk klyscha ändå användbar, spårtaxi kommer att sätta Umeå ”på kartan” och attrahera mycket och många.

      • Kjell Jagersjö

        Hej. Har läst ditt inlägg om spårtaxi och jag måste säga att jag håller med Lucas Erixon i denna fråga. Spårtaxi är inte och kommer aldrig att bli något alternativ i någon stad. Det krävs stora investeringar, man ska bygga av- och påstigningsramper för att det ska bli funktionellt och det är extremt fult. Att sätta in en ny busslinje kostar i princip exakt noll kronor och kan göras från en dag till en annan. Att åka spårtaxi till eller från Nydala inte heller på något intressant. Spårtaxi har extremt dålig kapacitet och kostar mycket pengar. Dessa två faktorer kan du inte bortse ifrån. Finns det en anledning till att man inte hört något om företaget Skycab på länge:-)

        • Urban Bengtson (inläggsförfattare)

          Idén om spårtaxi från min sida var enbart en transport Nydala-IKSU-Östra station och centrum (kajen eller järnvägsstationen) t o r, inte ett allmänt kommunikationsmedel för att ersätta bussar, taxi, mm. Och både för nytta och nöje, dvs unik turistattraktion som Umeå saknar. Dagens mobilande och surfande kan öka nyttan/nöjet än mer. Att knyta stad (city) och land (Nydala) har också poänger här. Det gäller att våga vara visionär också.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.