Dyrare förskolor med Reggio Emilia utan spring och tamburkontakt utan personal – jämfört traditionell modell. Vad vill Umeå kommun?

Bloggen den 7/9 handlade om förskolepedagogiken Reggio Emilias byggnadslösningar och de avigsidor som finns, här nedan t v en variant från Umeå kommuns Funktionsprogram för förskolan (2010) som exempel för utformning/planlösning – andra finns också.

”Pedagogiskt” dyrare blir RE-förskolor funktionsmässigt med fler kapprum ihop, ”skolhallar”, genomgångsrum i innetorg och långa avstånd så att allt detta ger mindre avd.ytor/hemvister än traditionella utformningar med avd-egna kapprum/hall = ”hallrum”.

Ekonomiskt dyrare blir det med avlånga och vinklade byggnadsformer genom mera ytterväggar jämfört med mer kvadratiska modeller.

UBBI Reggio E Campus

Ovan t v är RE-förskolan Trollet, Kalmar med 6 avd i ett plan, avlång och utstickande delar. T h 3D-ritning av traditionell typ, här min UBBI Campus, fyrkantig form och 8 avd i 2 plan.

RE-typ får större omkrets än campusdito med 6 avd, och ger dyrare byggnad, 10-20 % längre för tre RE-ritningar i Umeå, nedan, mot t v min grundidé för Professorn Campus (2016).

Campus m fl ny bcd

Pedagogiska effekter av RE-modell är (ur beskrivning av RE-pedagogik/lokaler):  https://forskolan.se/trollet-bygger-nytt/

Tamburen är en zon som lätt blir otydlig: är den föräldrarnas eller pedagogernas? 
Om föräldrar har konflikter med sina barn för att de till exempel inte vill gå hem kan det bli ett dilemma för personalen.  Nu renodlar vi tamburen till att bli föräldrarnas och barnens, det som händer där är inget vi behöver blanda oss i,

Ytan på avdelningarna är mindre än tidigare; på så sätt blir det mer utrymme för torg och stor ateljé. 

– Torget och ateljén ska vara hjärtat i huset.  
– Det får inte bli som en gammal lekhall så barnen ger sig ut där och springer.

ALTERNATIV ÄR TRADITIONELLA MODELLER MED EGNA KAPPRUM OCH ”SPRING”.

”Pedagogers bemötande av barn vid lämning på förskolan” Examensarbete vid högskola, http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:231359/FULLTEXT01.pdf

Tamburkontakt sker varje dag genom hämtning och lämning. Vi bemöter barnet och föräldern när de kommer på morgonen så att de känner sig välkomna. Vid lämning pratar vi om dagen och ser till att det blir ett bra avslut.

Förskolans tamburkontakt kan jämföras med hur vi beter oss när vi får gäster hemma. Då är det självklart att möta gästerna i hallen, hälsa dem välkomna, be dem stiga in och se till att de installerar sig tillsammans med övriga gäster. När de går är det lika givet att följa dem till dörren, prata lite om hur kvällen varit, tacka för besöket och önska dem välkomna tillbaka. 

Samma tillmötesgående omtanke bör vara kännetecken för förskolans tamburkontakt.

 VAD VILL UMEÅ KOMMUN? DYRARE FÖRSKOLA – UTAN TAMBURKONTAKT? Eller?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.