Modebrud.se

Inuti bröllopet som skakade den brittiska monarkin

Av , , Bli först att kommentera 0

Världen visste att bröllopet kom fram långt innan datumet meddelades: när Storbritanniens kung Edward VIII abdikerade i slutet av 1936 – blev prins Edward, Duke of Windsor – berättelsen om hans förhållande till en skilsmässad amerikansk kvinna, känd som Wallis Simpson, hade varit Brygga i månader. Som TIME förklarade då hade pressen för det mesta givet kungen den traditionella respektfyllda bredden på ämnet när han kom till tronen i början av 1936, förutsatt att han skulle fortsätta sitt ”privata liv” som många andra kungliga hade gjort genom historien, Men han spelade inte med sig genom att hålla sitt förhållande den nödvändiga halvhemligheten. Eftersom kungen inte kunde gifta sig med någon som hade varit skild, skulle deras förhållande sluta eller hans regeringstid skulle. Han valde det senare, ett chockerande tillräckligt beslut att tjäna personen bakom valet titeln TIME: s första årskvinna av året.

amy2-1496437010
Trots det fanns tvister som skulle lösas innan paret kunde fortsätta med sina liv. Skulle den kungliga familjen erkänna äktenskapet? Skulle hertigen nya fru erkännas som hertiginna? Skulle paret tillåtas att återvända till U.K., och om ja skulle hertigen kunna tjäna monarkin på något sätt?
En kompromiss av sortering uppnåddes i mitten av 1937, men hertigen av Windsor fick lite som han ville ha, och ett datum sattes: den 3 juni 1937 – 80 år sedan den här lördagen – de skulle gifta sig i Frankrike.
I musikrummet hade ett altare blivit omedelbart improviserat på en gammal ekbröst som stod på ett guldkors och två gula tapers. Därifrån stod rektor R. Anderson Jardine i en ren vit överskott och väntade på det största ögonblicket i sitt liv. Iögonblickad, hertigen av Windsor trädde in en stund senare, åtföljd av hans elegant preparerade bästa man, Major Edward Dudley (”Fruity”) Metcalfe. Medan organist Dupré spelade marschen från Händels Judas Maccabeus, kom in (Bessie) Wallis Warfield (Spencer) (Simpson) på den trogen Herman Rogers arm. Hon hade på sig en klänning som de flesta amerikanska varuhusen snart skulle presentera: Mjukt blå crepe med en knäppt knäppning, en haloformad hatt av samma färg, skor Och handskar att matcha. Vid halsen var en enorm diamant- och safirbrosch. Fru Warfield bar en bönbok, hade ingen bukett men hade en stor lavendelorchid i hennes midja.

Johanna Ortiz on what to remember when buying your wedding dress

Av , , Bli först att kommentera 0

The fashion designer of these epic bridal gowns has some wedding dress advice for you. Her exclusive bridal line has launched on Moda Operandi.

Johanna Ortiz on what to remember when buying your wedding dress

Why a wedding dress line, and why now?
“Every time, more and more women are seeking versatility and ease, and having a chance to shine with more than one dress. Many clients started asking for custom Johanna Ortiz’s wedding dresses; I wanted to start embracing the details and love what goes into designing and crafting a wedding gown.”

Had you worked on wedding dresses before?
“I as a designer and woman have always been moved into this passionate and special creative process. I’ve always liked to design statement, luxurious dresses, so bridal just an exciting part of it.”

How is the approach to wedding dresses different to ready-to-wear?
“The challenge in brides is keeping femininity and elegance while adding romance. Everything has to be in balance; too much volume, or to sexy, or to simple doesn’t work for me. The creative process behind applies similarly to bridal and results in designing dresses that are elegant, festive, feminine and why not sexy.”

What is something that is overlooked with a wedding dress?
“We want our brides to feel ‘bridal’ and elegant but be equally ready to celebrate. Separate pieces are ideal because they guarantee comfort and more laid back possibilities throughout the day or night.”

What do you think differentiates your wedding dresses?
“I feel that all JO Brides are in search of a sort of ‘unexpected romance’. That is, effortlessness through a romantic, statement, and non-traditional dress that talks festiveness without losing sight of elegance.”

What is one piece of sartorial advice you’d like to give a Johanna Ortiz bride?
“Always look for a dress that not only enhances your body traits but also shows your style and personality…”

Oscar de la Renta has made a Carrie Bradshaw wedding dress

Av , , Bli först att kommentera 0

Spare a thought for those of us who are getting married this summer and have already bought a dress…

Oscar de la Renta has made a Carrie Bradshaw wedding dress and we need it
Oscar de la Renta, who as any good SATC fan will know, designed some of the show’s dreamiest looks, has made a dress inspired by Carrie’s opening credits look.
It’s not for the faint hearted or the super traditional bride, but there is no question that this look brings Carie’s aesthetic bang up to date, with a 21st-century twist.

The dress was debuted New York Bridal Week by creative directors Laura Kim and Fernando Garcia. They said that they had taken inspiration from SJP’s black and white Met gala dress.

We can see the homage to the Met Ball dress, but let’s be honest, with the full tulle skirt and tight semi-sheer top, the bridal gown is pretty much the sexier older sister to Carrie’s pink and white number.

We’re going to put it out there. We like the Oscar creation even more than the dress that Carrie actually got married in, which (as if you’ve forgotten) was a strapless Vivian Westwood dream.

A new initiative has been launched in Saudi Arabia’s Jeddah, which recycles wedding dresses by lending them for free to other brides.

The initiative is aimed at reducing the wedding costs. It’s also hoped the scheme will help to reinforce the notion of keeping it simple and away from extravagance.

The Bride’s Exhibition currently offers more than 600 wedding dresses and a selection of accessories, crowns and shoes that are also loaned at no cost to brides.

Ivanka’s line is being quietly sold under new name

Av , , Bli först att kommentera 0

IVANKA Trump’s image-damaged clothes are being quietly sold under the name of another brand, the first daughter’s manufacturer said.

Ivanka Trump wears an outfit she designed as presents her 2012 collection. Picture: Mary Altaffer
Florida-based Stein Mart, with 290 stores in the South and Midwest, has been selling Ivanka’s goods with the label Adrienne Vittadini Studio, Business of Fashion reports.
G-III, the company that makes and distributes Ivanka’s line, admitted to the switcheroo without telling Ivanka — and vowed to get her name back on the apparel.

“G-III accepts responsibility for resolving this issue, which occurred without the knowledge or consent of the Ivanka Trump organisation,” a G-III rep told the fashion website.
“G-III has already begun to take corrective actions, including facilitating the immediate removal of any mistakenly labelled merchandise from its customer. The Ivanka Trump brand continues to grow and remains very strong.”

Ivanka’s clothing has taken a beating since her dad was elected president, with big-name retailers like Nordstrom, Neiman Marcus and Shoebuy.com dropping the first daughter’s apparel.
Such brand substitutions are within the law, as long as records of the switches are kept.
“US textile product labelling laws allow substitution of labels, so long as the entity making the substitution is identified on the new label and keeps records for three years,” said Susan Scafidi, a professor of fashion law at Fordham Law School and founder of the Fashion Law Institute.
“This is mostly for supply chain tracking reasons. All of the other required information on the label — fibre content, country of origin, etc. — must be maintained.”

Starkare kvinnor genom mode

Av , , Bli först att kommentera 0

Rose s Fashion House i Taos har en mysig, men trendiga känsla att det med en bekväm skinnsoffa under ljuskrona lampa, Audrey Hepburn affischer med skyltdockor klädda med nior i hattar och gnistrande smycken.

Rose Martinez is offering elegant clothes and shoes in her Rose’s Fashion House store in Taos.

Du kan bläddra bland rack och hyllor eller bara sitta och ha en bra chatt med ägaren, Rose Martinez.

Martinez säger att hon har alltid varit intresserad av kläder och design, men det var inte förrän ett år sedan att hon kunde föra henne drömprojekt, hennes egen ”hus av mode” till liv.

Hon har Inspirerande skyltar överallt, såsom ”Framgångsrika kvinnor fortfarande har sina fötter på marken, de har bara bättre skor.”

Och medan du kan hitta skor av många olika slag på Rose Fashion House, höga klackar är i majoritet.

”Vissa är riktigt bekväm,” Martinez sade assuringly. ”Låt dig inte skrämmas av höga klackar. När man vänjer sig dem, behöver du inte ens märker att du har dem på.”

Rose s Fashion House har en eklektisk inventering, främst på den eleganta sidan. Det finns kläder för speciella tillfällen, som balklänningar, samt arbets ensembler, blusar och kjolar.

Martinez fyra barn bor i Taos, Albuquerque, Las Vegas och Colorado Springs.

För Martinez, är det bästa att ha sitt eget företag den flexibilitet som hon har med sig.

”Jag kan markera en specialtillbehör eller fokus på hur det passar en klänning”, sade hon. ”Jag kan flytta objekt runt, leka med dem. … Framgången för min verksamhet är i mina händer, och det är en kraftfull sak.”

När det gäller den mest utmanande delen, medger hon att det har varit att främja butiken och förstå hur man nätverk.

Hon har nyss gått Las Comadres i handel och anser att det är en av de bästa affärsbeslut hon någonsin gjort.

Cinderella Project värd lokal balklänning förebådande

Av , , Bli först att kommentera 1

Cinderella projekt av Monroe ger lokal junior och senior flickor balklänningar, samtidigt som man bygger själv – känsla, själv – förtroende och vikten av att ge tillbaka till andra. I sitt sjunde år, är Cinderella projekt av Monroe värd sin årliga klänning giveaway på lördag, 11 mars kl Monroe Civic Center från 09:00 fram till middagstid. Förebådande är öppen för alla high school juniorer och seniorer med en giltig skolan ID eller annan form av registrering. Varje flicka tilldelas en personlig shopper, en Cinderella Project volontär, för att hjälpa plocka ut en klänning och prova klänningar. Cinderella Project samlar klänningar under månaderna fram till giveaway, som sponsras av Raising Cane s och Cross Keys Bank och partners med Herringstone Boutique, Eleven 26, K – Sera, Rodeo Boutique och D & D Dry Cleaners som hoppar av punkter. Cinderella Project startades i Baton Rouge i 2008 och har sedan dess förgrenat sig vara statewide, med kapitel i Lafayette, Shreveport, New Orleans och Monroe. Det är en helt 100% frivilligorganisation och är starkt beroende av donationer för att betala för lagring, rack för klänningar och andra kostnader under året.

2017+project+cinderella

El Dorado Kansas Association for Youth Club, som sponsras av Heather Fangmann värd en framgångsrik Butler County Dress Day på EHS. Flickor kunde gå på röda mattan när de kom in i hallen från den västra ingången och kolla in ett brett urval av balklänningar, liksom skor, smycken och andra tillbehör för den stora natten.

Nästan 50 flickor från El Dorado, Augusta, Remington, Burns, Douglass, Andover Central, Circle och Flinthills skurade genom en stor samling av klänningar som har samlats in genom donationer, varvet försäljning och andra medel. Fangmann sade hon har samlat dem för ett par år nu. Totalt 29 klänningar påstods vid evenemanget.

DO’S AND DON’TS OF INTERNING IN THE FASHION INDUSTRY

Av , , Bli först att kommentera 0

So you’ve landed your dream internship in fashion and now comes the real challenge: acing it. In an industry that values working your way to the top, your performance will pave the path for your future career, so it’s important not to let any opportunity go to waste. Below, 10 do’s and don’ts for any intern entering the fashion industry.

1) DO research before your first day.

Before you arrive to your first day of interning, it’s important to prepare in any and every way possible. Do as much research about your company, its employees and most importantly, the supervisors you’ll be directly interning with. You should know the names of everyone from the founder to the CEO to the people you’ll be reporting to, etc. It’s also good to do a quick search to see if your brand or company has been in the news recently, so you’re informed and ahead of the curve. Google, LinkedIn and social media are your friends here, take advantage of them before you arrive.

2) DON’T go overboard with your outfits.

You love fashion, everyone can already tell this because you’re there for the internship, so please don’t think you need to show up looking like you just stepped off the runway at Paris Couture Week. Dressing well and showing off your personal style is a good thing, but keep in mind you’re at an office and there to intern which can

3) DON’T be afraid to ask questions.

You’re there to learn, you shouldn’t already have all the answers on your own. It’s better to ask a question than to try to do something and end up doing it very wrong. Your bosses will appreciate you taking the time to make sure you execute your tasks the right way, instead of just trying to get them done.

4) DO every task with enthusiasm.

No task is too small. If you’re going into this internship expecting to be sent to Paris like Lauren Conrad on The Hills or sit front row at New York Fashion Week, I’m just going to break this to you gently now: these things are not going to happen. As an intern you have the opportunity to learn everything from the ground up, that means you’re putting in hard work—it’s not your time to reap all the glamorous fashion perks just yet.

Golden Globes 2017

Av , , Bli först att kommentera 0

Skådespelerskan Ruth Negga kan ha gjort det nästan omöjligt på en röd matta: Hon bar en klänning som var slående och spännande. Det krävde uppmärksamhet utan att betjäna upp klyvning, utan att ha en skåra som steg till avgrunden. Det smickrade hennes figur; det fångat fantasin. Klänningen var annorlunda men inte konstigt.

Evan Rachel Wood was enthusiastic about discussing her custom tuxedo.

Klänningen täcktes i silvermetallic paljetter, med bysten avgränsas i svart. Det var inte det minsta avslöjande, med sin juvel ringning och kort ärm. Den eleganta klänning såg ut som om det zippade upp fronten, vilket gör det verkar vara enkel, trots sin höga effekt, främmande glamour. På frågan om klänning på röda mattan, inte bara Negga notera att det var från Louis Vuitton, men hon lyckades även att nämna dess designer, Nicolas Ghesquire, en nick av uppskattning för att skapa det bara för henne. Den röda mattan är fylld med produktplacering, men Negga lyckats göra henne mini-kommersiell inte så fruktansvärt pinsamt.

Men de flesta kändisar helt enkelt såg flytta polerad och accessorised. De kanariefågel gula paljetter på en Michael Kors en axel klänning var en fantastisk kontrast mot Viola Davis djupt brun hud. Mandy Moore såg elegant i en Naeem Khan klänning med djupt V-ringning och en matchande udde. Tracee Ellis Ross var Glowing i en kristall-täckt axelbandslös slida från Zuhair Murad, fingrarna täckta med gnistrande ringar. Natalie Portman, som spelade i Jackie, påminde om 1960 i sin kola-färgad Prada klänning med sitt kristall broderi.

Ju större utmaning är för en skådespelare att gå på röda mattan bära något som gör dem verkar intressant – att varnar publiken på bara några sekunder att det finns en flerdimensionell person som bor bakom denna säsong karaktär. Det kanske du skulle vilja äta middag med dem eftersom det inte skulle finnas något att prata om förutom Hollywood. Bara kanske.

Leopards racing: Korta klänningar, höga klackar och en ”dödlig buzz”

Av , , Bli först att kommentera 0

Stjärnan som lyser starkast på öppningsdagen av julen på Leopards är traditionellt Bono – men med U2 sångaren sägs vara uppbundna med ”familjeåtaganden” i år det var solen som stal showen.

Mermaid Sleeveless High Neck Chiffon Sweep/Brush Train Lace Dresses
Under ett tak av klarblå himmel, unga kvinnor i skrämmande kort klänningar och unga män i horrifyingly blanka tredelade kostymer vacklade och swaggered genom vändkorsen från långt före middagstid.
Många sprang mot barer prickade runt banan som om de aldrig hade sett sådana saker innan.

Det fanns en hel del människor som kämpar för att stanna på sina fötter under hela dagen – även om det var skyhöga klackar snarare än alkohol som hade många promenader med nåd och samordning av ett nyfött föl.
Mötet brukade vara en favorit stampa grund av de politiska klasserna, men de var nästan lika tunn på marken i år som rockstjärnor.
Hade det inte varit för närvaro av ministern för social trygghet Leo Varadkar, som blandade godmodigt med publiken, skulle räkningen har varit noll.
Han fick sällskap av mer än 14.500 andra racegoers, nästan 3000 jämfört med föregående år nummer.

Öppningsdagen hade debiterats som en bitter duell mellan Willie Mullins och Michael O’Leary efter paret berömda delas i en rad över träningsavgifter i september förra året.
Men eventuella fyrverkerier mellan Mullins-tränade Min och O’Leary ägda Identity Thief rann ut i sanden vid mittpunkten av den Racing Post Nybörjare Chase, när Ryanairs chef häst misslyckades med att ta bort.

Identity Thief drogs upp efter att hoppa dåligt från start – och ryter från läktaren som Min romped hem, styrs av Ruby Walsh, var en tydlig indikator på sin skenande favorit status.
Emer O’Brien från Rathmines gjorde henne Leopards debuten och hon medgav att veta något om hästar.

INTRODUCING FASHION’S CHICEST NEW E-TAILER

Av , , Bli först att kommentera 0

”Interning post-college was the easiest decision I’ve ever made,” exclaims Catherine Smith, founder and CEO of Plan de Ville. The site, one of fashion’s newest (and most exciting) e-commerce platforms—and dubbed the Retail Rising Star by Fashion Group International—specializes in emerging and undiscovered designers.

Smith’s business (like any successful one) solves two problems: one, emerging designers struggle to obtain liftoff in the climate of major department stores and e-comm giants who don’t have the time or the appetite to invest in risks; and two, the high-end customer and the entry-level luxury consumer are frustrated by the style sameness in their social circles and in the stores they frequent. In other words: why should a woman purchase a designer dress or jeans she knows her friend is bound to buy as well? And why should a customer new to spending at the luxury price point empty their savings on an item that’s bound to feel less special when two other women in her office own it in three colors?

Smith and I are sitting in Plan de Ville’s new office and showroom in Manhattan’s fashion district, just two years after she founded the company out of her downtown apartment. She’s every bit as chic as you’d hope the person buying for one of the industry’s key online retailers would be. However, she exudes an elegance and an ease rarely found in millennials, and partners calm, collected confidence with equal parts humility and grace.

At just shy of 30 years old, Smith’s career trajectory from college to corner office is inspiring. Even as her friend, I’m stunned at how far she’s come in such a short time. An internship after college at W magazine lead to an assistantship at Yigal Azrouel—she’s a loud-and-proud ”professional coffee getter.” Thanks to her time spent low on the totem pole, she can rescue a garment bag from the depths of a corporate messenger center or a package lost in transit–and those skills are part-in-parcel of how she runs her business. The pivotal Devil Wears Prada scene where Miranda Priestly tears apart Andie Sachs during a run-through comes to mind as Smith connects the problem solving skills she learned in internships with her current talents as a buyer, founder and CEO.