Veronica Berggren, Liberalerna, Nordmaling

Fråga inte varifrån personen kommer, utan vart den är på väg. Liberal skolpolitik med Christer Nylander

1492.

Det är svårt att sätta sig in i den känslan som Columbus och hans medarbetare måste ha haft när de klev iland i det som sedan skulle kallas Amerika och upptäckte djur som de aldrig hade sett förut, upptäckte växter som de inte trodde fanns och upptäckte människor som de inte kunde prata med och sätt att leva som man förr inte hade upplevt som Europé.

Det här måste ha skakat om deras liv och det måste också ha skakat om alla andra Européers liv och ännu värre när Copernicus kom med idéer som visar att allt var inte som man trodde. Det var inte jorden som var i centrum, utan solen. Och, därefter så körde den vetenskapliga revolutionen igång och det berodde ju på att man då helt plötsligt började tänka: ”Jaha, vad har vi mer missat?”. Om jorden inte är i centrum och vi har missat detta under alla dessa år, vad har vi mer missat? Vad finns det mer att upptäcka?

Så skulle jag vilja att svensk skola var för varje elev. Den här känslan av att ‘Wow! Här finns massor med saker som jag ännu inte visste om, och som jag kan upptäcka”.

Det finns de som tycker att skolan ska vara en förlängning av elevens vardag och utgår från elevens eget intresse. Att det bara är bra att en kille som vet precis allting om Barcelonas fotbollslag inte behöver plugga någonting om spanska inbördeskriget.

Jag tycker tvärtom!

Skolan ska vara en väg ut ur de omständigheter som man föds in i. En bro vidare till en annan värld, där man ska få intressen som man inte visste att man var intresserad av, man ska få drömmar som man inte visste att man kunde drömma och man ska lära sig saker som man inte trodde fanns.

Tänk en kille som bor i en by i Skåne. Livet kretsar kring moped. Man hoppas att vara den som är sist i kiosken för då vet man om att man får den mosen som blir över när alla andra har handlat. Gratis. Man funderar på vilken moped som är bäst, man funderar på om man sedan köpa a-traktor. Ingen säger till en att man ska plugga. Ingen säger till dig att du ska läsa tidningen. Ingen säger till dig at du ska läsa bok. Ingen frågar om du har gjort läxan. Ingen förväntar sig att du ska satsa på skolan och ingen förväntar sig att du ska plugga vidare därefter, på universitet.

För honom ska skolan ha extremt höga förväntningar och tydliga kunskapskrav. För honom ska den skickligaste läraren finnas.

För en ung människa som växer upp i förorten och kanske inte tror att kriminalitet och medlemskap i ett kriminellt gäng är den snabbaste vägen till rikedom och framgång och karriär.Ett sätt att ta sig ur fattigdomen. För den personen ska skolan vara en plats av ordning och reda och lagbundenhet. För honom är det särskilt viktigt att skolan  upprätthåller studiero, för honom är det särskilt viktigt att varje litet brott som begås faktiskt anmäls och tas på allra största allvar.

För den vars vardag är kaos ska inte skola bjuda på mer stök utan där ska skolan erbjuda ordning och reda och studiero.

För den som inte möts av förväntningar hemma. För den eleven, den ungdomen, det barnet, måste ju skolan ha så höga förväntningar som det bara är möjligt.

För var kille och tjej som tror att man måste följa de plöjda vägarna som tidigare generationer har visat upp att man ska följa, de förväntade linjerna som en kvinna och en man ska vara. Att man ska välja de yrkena som en kvinna respektive en man ska välja, för dem ska skolan vissa att man kan välja sin egen väg. Man kan bryta könsmönster.

Och, för den som kom ny till Sverige ska skolan inte vara så intresserad av var man kom ifrån och vilket fack man ska placeras in i utan där ska skolan ställa frågan: Vart är du på väg och vart vill du? Vet du om att man också kan söka sig åt det hållet?

För dem som kommer från ett hem utan böcker, för dem ska skolan erbjuda ett jättestort bibliotek och väldigt skicklig och entusiasmerande bibliotekarie.

För den tjej som drabbas av hederskulturen. Man kan se henne framför sig, hon sitter där i ett hörn, lite rufsig i håret och tårarna rinner längst kinderna och man känner att kläderna är skrynkliga därför att hon har varit på flykt under några dar.

Och de som jagar henne är de som borde skydda henne allra mest, nämligen hennes föräldrar, hennes bröder och hennes släkt. För henne så måste skolan vara en oas av frihet.

Skolan ska inte vara en förlängning av vardagsrummet och skolan ska inte vara en sorts fritidsshem utan det ska vara någonting annat. Det ska visa på en väg till någonting annat.

Det är därför vi Liberaler är så passionerat förälskade i skolan. Det är därför vi är så passionerade att skolans huvuduppdrag ska vara kunskap.

Det är därför som vi säger att skolan är frihetens viktigaste verktyg.

 frihet

 Det är därför vi i detta betänkande föreslår mer undervisningstid. Fler ska lära sig mer. Vi har för få timmar i svensk skola idag.

Viktigast är att de som kommer nya till Sverige får en chans att få flera timmar och därmed lära sig mer och komma ikapp. Men vi behöver också flera timmar till alla andra. Alla andra elever måste få större chanser att lära sig mer. De internationella kunskapsundersökningarna som görs, där ska Sverige upp i topp. Vi ska vara bland de tio bästa. Och därför behövs mer undervisningstid.

Det är därför, för att bryta gamla vanor, som vi föreslår aktivt skolval och se till att bostadssegregationen inte slår igenom så tungt som den gör idag.

Det är därför vi vill utveckla elevhälsan. Inte för att lärare ska kunna lösa alla problem men en lärare ska kunna upptäcka de problem som finns och kunna hitta var man hjälper eleverna att ta sig ur dessa.

Det är därför vi säger nej till könsuppdelad undervisning, och könsuppdelade bussar och allting annat av den karaktären.

Vi är mycket glada att utskottet idag samlas till ett tillkännagivande för att skärpa skollagen på den punkten och

Det är därför vi vill att nationella proven i ökad grad ska digitaliseras och rättas nationellt därför att då kan skolan använda de resurser man har till mer undervisning och

Det är därför vid föreslår starkare studie- och yrkesvägledning för att det är då som man tidigt kan då stöd att hitta en annan väg än den som man förväntas följa för att man har fötts in i en viss omständighet.

Alla människor kan inte få uppleva den känslan som Columbus och hans medarbetare gjorde 1492 men jag önskar att varje elev, någon gång eller faktiskt flera gånger, kanske varje dag fick ha en liknande känsla.

För det intresset man inte visste att man hade.

För den där kunskapen man inte visste fanns.

För de där drömmarna man inte visste om att man kunde drömma.

För den där känslan i vardagen. Wow! Fanns den där världen också?

Det är därför jag yrkar bifall till utbildningsutskottets betänkande 17 reservation 1, 18 reservation 20 och 19 reservation 8. Tack! ”

1.48.30 in i klippet finns Christer Nylander, Liberalernas skolpolitiske talesperson

http://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/skolvasendet—grundlaggande-om-utbildningen_H401UbU17

https://www.facebook.com/730688923668477/videos/1396647190405977/

Christer_Nylander

2.26.45 in finns en fråga om annan ledamots yttrande kring lärarkåren som partisk och om skolans värdegrund.

Etiketter: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>