Politiker som kränker och gränser som passeras

Av , , 2 kommentarer 25

I platsannonser för kommunal verksamhet brukar det emellanåt stå att läsa att erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet är meriterande. För den som inte arbetat inom en politisk verksamhet kanske det låter konstigt eller märkvärdigt, men inom politikens väggar kan reglerna te sig annorlunda än för den som arbetar i en privat verksamhet. Det är politiken som sätter villkoren och beslutar och för den tjänsteperson som har lagt sin tid på utredningar där slutresultatet går emot den politiska majoriteten kan räkna med ifrågasättande. Ifrågasätta är en sak, men när politiken går till personangrepp och påstår att tjänstepersonen har undanhållit fakta ja då är gränsen passerad.

Vid en snabb googling på politiker kränker tjänsteman så listas exemplen från hela Sverige. Lägg till arbetsmiljö och ytterligare exempel kommer fram. Vi behöver inte titta på andra kommuner eftersom vår egen kommun har haft ett par mycket uppmärksammade incidenter för snart elva år sedan och som jag också tidigare bloggat om. Min fundering är om definitionen av kränkning har förändrats sedan dess eller om toleransen för vad som uppfattas som kränkning eller personliga påhopp har ökat? Eller ökar toleransen för påhopp på andra om det är så att du egentligen håller med om det som sägs?

Sammanträdet den 22 februari i Äldrenämnden lämnade spår och efteråt var det många av oss närvarande som undrade vad var det som hände? Årsbokslutet med patientsäkerhetsberättelse och kvalitetsberättelse skulle redovisas och när så sker är alla verksamhetschefer på plats och tillgängliga för frågor. Istället för en vanlig nämnd, dominerades rummet av en stel och i vissa stunder stressad och forcerad stämning. Det började med punkten Information uppföljning hemtjänst, det blev en informationspunkt som kom att dominera resten av dagen. Tre chefer redovisade för de uppgifter som ordförande efterfrågat i sex stycken enkla power point bilder och förslaget till beslut var att godkänna informationen. Det går bra att redovisa siffror, men siffror kan värderas på olika sätt. Frågorna som ordförande Carin Nilsson ställde är fetade:

Ekonomin för den större antal timmar som privata utförare har. Vad är kostnaden för de 1000 brukare som har 8 timmar mera hemtjänst/månad? –
Genomsnittligt antal timmar per brukare visar vid en sammanställning att det är 8,24 fler timmar/brukare inom de samlade LOV utförarna än inom Din kommunala hemtjänst. Mätning december år 2023 visar ett ackumulerat snitt med antal brukare om 972 st. och ersättning per timme i genomsnitt 402,32 kr. (Det betyder att i snitt har personer som valt en extern utförare ca 15 minuter mer/dag, men det är tid som har beviljats av kommunens handläggare och som bedömts vara något som brukaren behöver.)

Myndighetsutövningen synpunkter på avtalsuppföljelse ang. bl.a. rapport av förändringar, genomförandeplaner, ej utförda uppdrag, fakturering av ej utförda uppdrag
Många synpunkter där bristen på korrekta genomförandeplaner lyftes som en brist. Den kommunala hemtjänsten kan dokumentera genomförandeplaner direkt i ledningssystemet Treserva och efter en längre satsning från kommunen på just dokumentationsombud och utbildningar har kommunen lyckats väl. Det har varit ett problem område för både intern och extern utförare, men här kvarstår vissa problem. Det var med viss förskräckelse som nämnden fick till sig att vid ett stickprov i november visade det sig att 50% av genomförandeplanerna inkom försent (mellan 3-7 månader)

Avvikelser/varningar privata utförare

Under 2023 har 28 st avtalsavvikelser rapporterats fördelade på 6 utförare, men inga varningar har utfärdats av Upphandlingsbyrån med anledning av dessa avvikelser.

Detta informationsärende fick precis den effekt som ordförande önskade, ammunition till den sidan som konsekvent arbetat mot andra utförare än kommunens egna hemtjänst. När det sedan visar sig att INGA varningar utfärdats övergick det till insinuationer och påpekanden om att de tjänstepersoner som samordnar kontakterna med hemtjänstföretagen skulle medvetet dölja fakta. (!) Felaktiga påståenden om att privata hemtjänstföretag bara etablerar sig där det finns kunderlag tydde på att de flesta S ledamöterna saknar kunskap om nuvarande förfrågningsunderlag. Majoriteten av dem verkade dock vara redo att kasta ut företagen genom fönstret och helt ointresserade av att veta mer om hur det verkligen ser ut.

Det är inte första gången som politiker saknar impulskontroll och yttrar tankar som de borde hålla för sig själv. Ibland har direktör påtalat det oacceptabla när gränser passeras, ibland ordförande. Men när ingen sa något och personangreppen tilläts fortsätta, trots att jag påtalat till ordförande att avbryta, röt jag ifrån. Det var en debatt på mycket låg nivå och där argumenten tryter kommer personangrepp och smutskastning och sakfrågan försvinner. Jag förväntar mig mer av politiker som har suttit i Äldrenämnden sedan starten 2014 och det är jag tydlig med. Äldrenämndens sammanträden är öppna för allmänheten, men denna gång var det bara kommunens egna tjänstepersoner på plats. Hade andra varit på plats hade det varit ett möte att skämmas över. Men om andra hade varit med hade det då spårat ur?

Det är bra att frågor ställs, men jag förväntar mig mer av de svaren som gavs. Det är inte vad som står i powerpoint presentationen som är det viktigaste, utan det är vad som är utelämnat. Informationen att 50% av alla genomförandeplaner var försenade i november är oroväckande, men när jag frågade hur fördelningen såg ut bland företagen fick jag veta att stickprovet var gjort på ett företag. ETT enda företag! Inte ett ord nämndes om det utan istället fick alla företagen klä skott för angreppet.

Den andra anklagelsen är kommunens uppgifter om att företagen får betalt för ej utförda insatser, men här framkom det av samordnare att trots att företag visat upp frånvarolistor så har debitering från kommunen skett till kund. Jag försvarar inte fel och fusk, men det finns inga bevis för att kommunen är felfri. Verksamheter som styrs av människor oavsett huvudman kommer alltid att behöva hantera den mänskliga faktorn. Jag beklagar att det finns ett ointresse från kommunen att upprätthålla goda relationer till företagen trots att flera företag vittnat om att de önskat mer kontakt eller kanske en förklaring när beslut varit svåra att förstå. Idag är det ca 2000 personer i Umeå som har hemtjänst och av dessa har ca 1000 personer valt annan utförare än kommunen. De är fortfarande Umebor och skattebetalare och ska förvänta sig att kommunen ska vara intresserad av att komma till rätta med eventuella problem och därmed upprätthålla en trygg och säker hemtjänst oavsett vem som utför den.

Det sista ärendet på dagordningen var Äldrenämndens årsbokslut och här blir det märkligt. Informationspunkten om uppföljning av hemtjänsten var ett beställningsjobb av ordförande och det var naivt att tro att informationen endast var menad för Äldrenämnden. Aldrig förr har ett enskilt informationsärende bifogats till ett årsbokslut efter votering och trots vädjan från tjänstemän om det olämpliga att det sker. Så blev det. Informationen är nu bifogad till årsbokslutet som går vidare till kommunstyrelsen och med tanke på att 50% (av vad) är lätt att misstolka anser jag inte att kommunstyrelsen får en korrekt bild av hur det ser ut.

Vi från allianspartierna reserverade oss enligt nedan:

Reservation.

De ”fakta” som presenterades under en ny tillkommen informationspunkt på dagordningen och som nu biläggs årsbokslutet är både onyanserade och saknar konkreta svar på frågorna hur ofta de påtalade bristerna har uppstått eller hur många de är till antalet. Uppdraget från ordförande saknade helt en begäran om analys av i hur stor utsträckning avvikelserna beror på av nämnden beslutade exkluderingar som att de privata utförarna inte har tillgång till Treserva. Resultatet blir missvisande och för den oinsatte blir det lätt att tro att 28 avvikelser under ett år är många om man samtidigt inte känner till att under ett år handlar det om fler än 1000 brukare och åtta hemtjänstföretag. Dessutom utförs varje månad fler än 75 000 hemtjänsttimmar i Umeå kommun! I stället för att peka finger och smutskasta privata utförare bör Socialdemokraterna tillsammans med stödpartierna V och Mp vara mer intresserade av att komma till rätta med eventuella problem och därmed upprätthålla en trygg och säker hemtjänst oavsett vem som utför den. För övrigt anser vi att bilagan inte hör hemma i årsbokslutet eftersom uppföljning av externa utförare sker i kvalitetsberättelsen och hanteras inte i årsbokslutet.

 

Veronica Kerr vice ordförande KD
Lotta Holmberg, M
Åke Gustafsson, C
Badro Laajab, L

Historien fortsätter. Eftersom ordförande inte är nöjd så är det fullt möjligt att lägga fler utredningsuppdrag vilket också är gjort. För kom ihåg, i slutändan handlar det om som du ställer frågan får du svar och förstås, det beror på till vem du ställer frågan.

Skriv aldrig i vredesmod

Av , , Bli först att kommentera 14

Skriv aldrig i vredesmod och om du gör det, låt texten vila innan du skickar vidare eller som här på bloggen publicerar det. Ibland är det bättre att få ut det tankarna eller hjärtat är fyllt av på papper, men det du skriver är inte alltid menat att läsas.

Det har gått en vecka sedan Äldrenämndens senaste sammanträde och även om jag inte har skrivit om det, varken för mig själv eller här på bloggen så har ändå tankarna cirklat runt det som hände. Jag har arbetat med politik och är förtroendevald sedan tjugofem år tillbaka och antalet sammanträden går inte att räkna. Visst har det förekommit turbulenta möten där ledamöter har rusat ut med orden att de befinner sig i en polsk riksdag eller bara lämnat mötet i ren ilska och frustration utan att komma tillbaka. Det har varit låsningar mellan majoritet och opposition, men det har ändå fungerat på något vis. Mycket i politiken drivs av hjärta och känslor och även om människor tycker olika så har respekten funnits för vad som är politik eller inte och mest av allt respekten att tycka olika.

Även i Äldrenämnden brukar det fungera eftersom alla sitter där med uppdraget att ta ansvar för en god äldreomsorg, men det finns en fråga som sätter allt detta ur spel och det är frågan om privata utförare ska finnas i en offentligt driven verksamhet. När frågan om LOV -lagen om valfrihet- kommer upp så är det som att både logik och resonlighet sätts ur spel. Det handlar inte om ”ja jag förstår att du har en annan åsikt som skiljer sig åt från min”, utan det skapas nya argument som det saknas stöd för, men som kan underbygga den sida som vill avskaffa valalternativen.

Jag skrev i det tidigare inlägget att det är fjorton månader sedan beslutet om att revidera förfrågningsunderlaget  för LOV togs och att det nya var planerat att tas under 2023. Absurt kort om tid och datum ändrades framåt. Det talades om en enklare revidering, men nu med längre tid ges möjlighet att ”revidera” rejält! För tre veckor sedan gav ordförande i Äldrenämnden ett uppdrag till Äldreomsorgsdirektören där hon ville ha redovisat:

  • Ekonomin för den större antal timmar som privata utförare har. Vad är kostnaden för de 1000 brukare som har 8 timmar mera hemtjänst/månad?

  • Myndighetsutövningen synpunkter på avtalsuppföljelse ang. bl.a. rapport av förändringar, genomförandeplaner, ej utförda uppdrag, fakturering av ej utförda uppdrag

  • Avvikelser/varningar privata utförare

Bakgrunden till uppdraget är att idag har de privata utförarna 56% av antalet hemtjänsttimmar, men ungefär lika många brukare som den kommunala hemtjänsten. En relevant fråga, men detta har också varit känt sedan många år att timmarna hos de privata utförarna är fler eftersom boendelösningarna spelar in. T ex Astridgården, ett trygghetsboende med möjlighet till dygnet runt hemtjänstinsatser. Seniorhusen i Umeå som idag har knutit Lottas Omsorg till sig har många timmar och samma gäller Bäckbacka. Dessa boenden möjliggör att människor kan bo kvar ofta betydligt längre i sina egna hem tack vare hemtjänst och slipper därmed flytta till ett vård omsorgsboende. Den som vill tala ekonomi kan säga att det är kostnadseffektivt eftersom en plats på vårdboende kostar mer. En annan förändring är att kommunen har blivit betydligt bättre på att ta hem ”medicinskt färdigbehandlade” från sjukhuset. Människor som kanske är färdiga på sjukhuset, men i stort behov av vård. Bristen på vårdplatser har direkt påverkan på kommunens hemtjänst.

Trots att det var en relevant fråga som borde tyda på ett intresse för svaret så var attityden ”Vi måste veta vad som är fel, för det är ju inte så att de som väljer privata utförare är sjukare.” (!) Andra bisatsen är ordagrant citerat i samband med att uppdraget lades, dvs att ordförande är övertygad om att något är fel och gör antagandet utan att invänta svar. För att vara tydlig så är det kommunens egna biståndshandläggare som beslutar tiden och insatsen för de som har hemtjänst. Jag har ingenting emot att frågor ställs, men ifrågasätter syftet och undrar varför de ställs just nu.

Hur gick det då med redovisningen av uppdraget? Svaret kommer i nästa inlägg.

 

Är valfriheten hotad (igen)?

Av , , 2 kommentarer 9

§ 129
Diarienr: ÄN-2022/00217
Inriktningsbeslut reviderat förfrågningsunderlag LOV

Beslut
Äldrenämnden uppdrar till förvaltningen att ta fram ett reviderat
förfrågningsunderlag för bedrivande av hemtjänst enligt Lagen om
valfrihetssystem (LOV) i Umeå kommun och återkomma med ett förslag till
beslut under 2023.

Protokollsanteckning

Veronica Kerr (KD) lämnar en protokollsanteckning enligt följande:

”Det är olyckligt att ett beslut i en nämnd kan medföra stora konsekvenser
inom Äldrenämndens ansvarsområde. Vi motsätter oss inte en revidering
av förfrågningsunderlaget och förutsätter att revideringar och förändringar
inte endast sker ensidigt från kommunens sida utan att även berörda
företag ges möjlighet att föreslå förändringar. Boendestöd är idag
hemtjänst och vi ser det som en självklarhet att även fortsättningsvis ska de
som får den insatsen kunna välja utförare. Det finns dock en stark oro om
att en revidering av förfrågningsunderlaget kommer att betyda en
begränsning av valfriheten och det kommer vi alltid att arbeta emot.

Veronica Kerr, vice ordförande KD
Lotta Holmberg, M
Åke Gustafsson, C
Marianne Normark, L

 

Den 22 december 2022 tog Äldrenämnden ett beslut om att revidera förfrågningsunderlaget för LOV i hemtjänsten. Det beslutet var nödvändigt att ta eftersom Individ och Familjenämnden fattat ett beslut om att införa ett kostnadsfritt boendestöd vilket därmed skulle påverka underlaget för de som idag är hemtjänstutförare. Idag utförs boendestöd som hemtjänst och med den beslutade förändringen skulle det kunna innebära att den som har privat hemtjänst istället styrs till kommunens. Klart att beslutet får påverkan, men det stannar inte där.

Ett reviderat förfrågningsunderlag betyder inte enbart revidering av kundunderlag utan vid samma revideringstillfälle ges möjlighet för politiken att vrida och vända på kraven för att bli hemtjänstutförare i Umeå kommun. Nålsögat krymper för varje gång när LOV fientliga politiker ställer kraven som inte ens den kommunala hemtjänsten klarar av att hålla. Protokollsanteckningen är en förklaring för hur vi från de fyra borgerliga partierna förhåller oss till beslutet som togs 14 månader sedan. Vår oro viftades bort, men med tanke på att ett nytt förfrågningsunderlag ska presenteras i Äldrenämnden i slutet av månaden vet jag att vi var på rätt spår. Vi vet också att möjligheten för företag att föreslå förändringar varit i det närmaste obefintlig.

Lång tid har passerat och att tro att något förslag skulle kunna presenteras under 2023 var nog önsketänkande. Klart i alla fall är att företagen som idag har närmare 1000 brukare och dryga 40 000 hemtjänsttimmar/månad har en oviss framtid. Går det att driva välfärdsföretag i Umeå eller vill kommunen som vill mer inte ha dem kvar? Det är en sak när S, ivrigt påhejat av stödpartiet V, kommer med insinuationer om fusk och fulspel, men en helt annan när tjänstepersoner faller in i samma. När gränserna mellan politik och förvaltning suddas ut så utmanas demokratin och det gör mig både rädd och ledsen. Kommunfullmäktige beslutade i januari 2019 att LOV blir kvar, men formen stöps om. 2019 var det 18 utförare, idag är de 8. Frågan blir hur många av dem är kvar 1 oktober 2024?

Politisk vilde, ett opålitligt påfund

Av , , 4 kommentarer 9

Riksdagen har fått en ny vilde, detta otyg som förekommer med jämna mellanrum. Det enda som är positivt att de kan aldrig sitta längre än mandatperioden ut eftersom när en riksdagsledamot lämnar eller utesluts av sitt parti så är också väljarnas förtroende förbrukat. Vilden kan bara vara vild under en begränsad tid. I det här fallet är det den uppmärksammade Jamal El-Haj, socialdemokrat från Malmö som kastat partinålen och S rosen på hyllan efter det att partiet konstaterat att El-Haj satt personliga intressen före partiet. Den yttersta partiledningen har försvarat och sopat banan för att rädda både honom och partiets anseende, men till slut gick det inte längre. Riksdagsledamoten uppmanades att lämna riksdagen, men istället valde El-Haj att lämna Socialdemokraterna.

Enligt uppgifter i media är detta första gången i modern tid som Socialdemokraterna har en politisk vilde i riksdagen. Jag undrar om de verkligen är förvånade eller om det blev som förväntat? Personligen tycker jag att politiska vildar är ett opålitligt påfund vilket jag också bloggat om tidigare. I det aktuella fallet säger El-Haj att:

”Jag kommer att behålla min plats i riksdagen. Det vore inte rätt gentemot våra väljare och gentemot den svenska demokratin att lämna mitt uppdrag”.
”Men det går inte att vara kvar (red. i Socialdemokraterna) när partiledningen inte längre har förtroende för mig och drevet har blivit alltför stort”.

Det är tvetydigt, dubbelbottnat och ger en mycket tveksam syn på väljare och svensk demokrati, men det är klart att han är tvungen att lämna partiet eftersom risken för uteslutning måste ansetts som överhängande. ”Underskatta aldrig egenintresset i politiken” skriver Susanne Nyström i Dagens Nyheter. I det här fallet ett egenintresse som dåligt döljs av argumentet att det inte vore rätt mot väljarna att lämna. Varför lämna möjligheten till en stadig generös inkomst de sista åren innan pension även om du vet att det kommer sticka i ögonen på andra och dina forna partikamrater? Så många andra före har gjort det samma, men flera fel gör inte ett rätt.

Vad är en nyhet? – Språktester och frågor som inte borde ställas

Av , , 2 kommentarer 12

Dagen börjar med att läsa tidningen, ett måste för att dagen ska bli bra och för att jag ska känna mig påläst om vad som hänt i världen och vad som är på gång. Så har det alltid varit sedan jag var liten och läste gigantiska Västerbottens Kuriren som färgade vaxduken på köksbordet svart av trycksvärta tills idag när jag läser tidningen i mobil appen redan innan jag lämnat sängen. Jag är glad för att jag är uppvuxen i ett hem där tidningen varit viktig och självklar som kunskapskälla. Idag som politiker ser jag lite annorlunda på hur nyheter rapporteras och ifrågasätter ibland om det verkligen är nyheter eller varför vissa artiklar valts eller uteblivit. Källkritik och en kritisk blick gör alltid läsandet mer intressant.

Dagarna efter fullmäktige blir det nog så att tidningarna nagelfars lite extra. Det som politiken sett som viktigt att debattera kan uppfattas som käbbel eller överhuvudtaget inte intressant nog att skriva om. Måndagens kommunfullmäktige bestod främst av information från nämnderna på förmiddagen och interpellationer på eftermiddagen. En interpellation är en fråga (eller några fler så länge som det berör ämnet) från en ledamot till främst en ordförande för en politisk nämnd eller beredning. Interpellationer ska handla om något som hör till kommun­full­mäktiges, en nämnds eller en fullmäktigeberednings handläggning. Interpellationer får inte handla om myndighets­utövning mot enskild. Interpellationer ska ha ett bestämt innehåll och en motivering. De bör bara ställas i ärenden som är av större intresse för kommunen. Till skillnad från en vanlig fråga får andra ledamöter också delta i debatten, tillsammans med den som frågar och svarar. (Info från umea.se)

En interpellationsdebatt kan vara fantastisk, levande och ideologisk där majoriteten kan krävas på svar i högaktuella frågor, men det förutsätter att ämnet känns relevant och berör många. En (enkel) fråga leder aldrig till debatt, men är ett bra verktyg för att väcka en fråga och få den till protokollet tillsammans med svaret. Inför denna mandatperiod beslutade fullmäktige att ändra arbetsordningen genom att begränsa antalet inlägg för interpellanter och frågeställare vilket tyvärr också kraftigt begränsat debatten. Kristdemokraterna var det enda partiet som reserverade sig mot förändringen, men efter måndagens fullmäktige tror jag att fler insåg att beslutet i september 2022 inte var optimalt.

Några nyheter som kom fram på fullmäktige, men som inte synts till i mediarapporteringen är att Socialdemokraterna nu har insett att språktester inom äldreomsorgen kan vara ett bra verktyg och kanske rent utav nödvändigt. Interpellationen som behandlades i slutet av dagen om arbetsmiljön inom äldreomsorgen lyfte problemet med bristande kunskaper i svenska där personal inte förstår eller gör sig förstådd hos dem de är satta att hjälpa. Vi har länge sagt att svaga kunskaper i svenska inom vård och omsorg är en fråga om patientsäkerhet.

Debattartikeln i dagens VK från en fysioterapeut bekräftar: ”Språknivån är ibland så låg att jag som delegerande personal inte kan räkna med att det jag förväntar mig ska ske faktiskt händer. Dialogen med språksvag personal tenderar att bli minimal, vilket försvårar och tynger övriga kollegor som talar bra svenska.Det är mycket bra att S inser att språktester inte är av ondo och att enhetschefer kan få stöd vid rekrytering för att säkerställa att kunskaperna är tillräckliga.

Fullmäktige avslutades med en enkel fråga av Miljöpartiet, en fråga som frågeställaren redan visste svaret till och fokus istället blev på det inledande talet. En text som SKR och kommunjurist var överens om inte låg under kommunens kompetens eftersom det handlade om internationell politik. Svaret var inte det viktiga utan möjligheten att tala om det som låg frågeställaren allra närmast hjärtat och det med ord som provocerade och utelämnade fakta. Om det demokratiska verktyget fråga missbrukas kan det bli ett verktyg för både propaganda och rasism (vilket faktiskt tidigare har skett). Det var långt ifrån ett enigt fullmäktige som efter votering beslutade att att frågan fick ställas. Kristdemokraterna var ett av de partier som reserverade sig mot beslutet.

Reservation ärende 15/24

Utrikespolitiska frågeställningar faller utanför den kommunala kompetensen enligt kommunallagen. Den enkla frågan bör inte heller få ställas då det leder till, att en acceptans av ledamotens skrivning om folkmord leder till att kommunen gör en utrikespolitisk och folkrättslig deklaration, och det substansmässiga innehållet kan då tolkas som att det påkallar behovet av insatser riktade mot individer i utlandet. Skrivelsen är dessutom både tendensiös och ensidig i sitt innehåll som avser ett krig där två parter deltar och dess civilbefolkning lider sviterna av. I sammanhanget är det även tänkvärt att ordet folkmord kommer från Förintelsen under Andra världskriget:

Folkmord, även kallat genocid, är avsiktliga och systematiska handlingar i syfte att helt eller delvis förinta en grupp utvald eller definierad genom nationalitet, etnicitetras eller religiös tillhörighet vilket gör det hela än mer anmärkningsvärt.

Vi behöver fler deltidsbrandmän!

Av , , Bli först att kommentera 8

Det har redan gått nästan två dagar sedan kommunfullmäktige utan att jag har hunnit skriva om det. Och även om tidningarna har skrivit en del är det mycket som inte kommenterats. Till exempel att om vi inte tillåter gatumusik fram till kl.21 i Centrumfyrkanten eller på Himmelska Fridens torg i Holmsund så har vi inte en levande stadskärna. Eller varför inte något om frågan som inte borde fått ställas? Det var en fråga som fick analyseras av både SKR och kommunjurist innan den ändå ställdes efter votering? Vilka frågor ingår i den kommunala kompetensen? Inte ett ord om detta i varken VK eller Folkbladet.

Det är bra med debatt, men hur den framförs emellanåt får inte gå okommenterad för då glider vi på vad som är acceptabelt eller ej. De demokratiska verktygen motion, interpellation och fråga ska inte missbrukas till egen gagn. Detta ska jag återkomma till i nästa blogg.

Förutom de exempel jag lyfter som inte blivit kommenterade eller rapporterade om i media så kan vi sammanfatta dagen med att det var kompetensförsörjning och rekrytering som stod i fokus. Inte bara en utmaning utan ett konkret verklighetsproblem som alltför många valt att ignorera. Att säga att det är en utmaning är att skrapa på ytan av problemet. Vården och äldreomsorgen har länge ropat efter personal, men det stannar inte där. Hur lite personal kan vi ha ute i verksamheten och ändå klara av uppdraget?

Jag och min kollega, Jan Kollberg, ställde frågor till Brand och Räddningsnämndens ordförande om villkoren för deltidsbrandmän. En yrkesgrupp som inte uppskattas förrän de behövs i en tid av kris. Visst gör kommunen insatser för att rekrytera, men långt ifrån tillräckligt görs för att dessa män och kvinnor ska bli kvar i yrket. De utbildas till en kostnad av ca en kvarts miljon kr/person. Efter två år slutar många och om fyra försvinner så är det en miljon kronor. Pengar som måste läggas ut igen vid nyrekrytering och utbildning. VK rapporterade om detta.

Interpellationen i dess helhet

Till

Brand och Räddningsnämndens ordförande
Lena Karlsson Engman (S)


Är Umeå kommun en attraktiv arbetsgivare för deltidsbrandmän?

Sedan länge är det brist på deltidsbrandmän i många kommuner och så även i Umeå. En anledning är att många finner det svårt att kombinera arbete inom räddningstjänst med ett ordinärt arbete. Arbetsmarknaden har förändrats och när arbetsplatser centraliserats har det blivit svårare att rekrytera deltidsbrandmän utanför staden. Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, (MSB), har tagit fram en personalförsörjningsstrategi riktad just mot rekrytering av deltidsbrandmän. Målbilden är att kommunerna vid utgången av år 2026 ska ha lyckats vända den negativa trenden så att minst 50% av Sveriges brandstationsorter med deltidsbrandmän har en fungerande personalförsörjning.

Strategin lyfter vikten av positiva huvudarbetsgivare och att de har en realistisk bild av vad uppdraget innebär för arbetsplatsen. Arbetsgivare ska känna att de gör en värdefull insats genom att tillåta anställda att bli deltidsbrandmän. Räddningstjänsten ska också underlätta för deltidsbrandmän att kombinera familjeliv med beredskapstjänst. Det vara enkelt att vid behov byta beredskapspass och scheman ska vara överskådliga och lättbegripliga. Tyvärr är det inte så.

Idag är krav på sju dagars sammanhängande beredskap vanlig vilket är påfrestande både för den enskilde och familjelivet. Många deltidsbrandmän har rekryterats och utbildats, men alldeles för många slutar efter ca två år. Det handlar om stora kostnader och här bör kommunen kunna göra mer. Traditionellt har deltidsbrandmän rekryterats från mansdominerade privata företag, men kommunala verksamheter bör underlätta rekrytering av deltidsbrandmän genom kombinationstjänster. Fler insatser för rekrytering är bra, men fler insatser behövs för att deltidsbrandmän ska stanna kvar i yrket.

Med anledning av detta ställer vi följande frågor:

  • Hur stort är rekryteringsbehovet av deltidsbrandmän idag i Umeå kommun?
  • Hur marknadsförs yrket och vad gör kommunen som arbetsgivare för att det ska vara möjligt att kombinera en tjänst med att vara deltidsbrandman?
  • Anser du att det ska vara möjligt att ställa upp i beredskap delar av dygnet för den som inte arbetar på orten? (Dvs beredskap kvällar och nätter på hemmaplan)

 

 

Jan Kollberg (KD)
Veronica Kerr (KD)

 

 

Dagens chock..

Av , , 3 kommentarer 11

”Dagens chock – det är lättare att rekrytera till jobb med bra arbetsmiljö”

Att det skulle vara lättare att rekrytera till jobb med bra arbetsmiljö kan inte komma som en chock för någon, just därför blir rubriken desto mer iögonfallande. Vad menar skribenten? Är det ett hån mot de som har svårt att rekrytera personal för att de inte förstått vad det är som krävs? Rubriken kommer från en ledare i Dagens Nyheter som handlar om kommuners svårigheter med att rekrytera personal till äldreomsorgen. Enligt deras undersökning uppger mer än hälften av kommunerna att de har svårigheter med att rekrytera och 50% av dem har brist på personal. För den som arbetat länge med äldreomsorgsfrågor är detta ingen nyhet. För den som känner till demografin, många födda på 1940 talet och betydligt färre femtio år senare, har förstått att det blir många äldre med vårdbehov och färre som kan arbeta inom omsorgen.

Egentligen är jag trött på frågan, den som är välfärdens kärna, vem ska arbeta i framtidens vård och omsorg, men det vill jag inte erkänna. Det är när vi tröttnar på något som vi lämnar och går vidare och hoppas att någon annan tar hand om problemet. Jag vill att frågan ska vara levande och känd för många och inte begränsad till endast Äldrenämndens ledamöter därför välkomnar jag varje artikel om det oavsett hur trött jag är på ämnet. Med omvärldsbevakning finns möjligheter till att hitta nya lösningar. Som det är nu med färre människor som ska vårda fler blir det mer styrning och kontroll. Det märks desto mer inom hemtjänsten där människors hem blir någon annans arbetsplats. Fort ska det gå.

Inom äldreomsorgen brukar Helsingborg lyftas upp som ett gott exempel där närmare 90% av personalen har relevant utbildning. Ett fåtal vårdbiträden och övriga är undersköterskor. Det kan vara så många som 100 sökande till en tjänst och särskilda demensavdelningar finns med utbildad personal. Goda möjligheter till utevistelse ges där de boende själva med lätthet kan nå uteplats och trädgård. Allt detta tog jag till mig när jag besökte Helsingborg och ett av deras vårdboenden i november. Umeå jämförs ofta med Helsingborg eftersom städerna är ungefär lika stora, men med äldrevården där brister likheterna.

Det är komplicerat med att hitta relevanta jämförelser kommuner emellan eftersom det är så många faktorer som spelar in. Att jämföra hemtjänsten i Umeå som har 133000 invånare och åtta hemtjänstutförare med en kommun som Arjeplog i Norrbotten fungerar inte. Arjeplog må vara Sveriges fjärde största kommun till ytan, men har endast 2635 invånare. Dvs ungefär lika många som har hemtjänst i Umeå. DN beskriver hemtjänsten i Arjeplog som en solskenshistoria där de har god bemanning, låg personalomsättning  och lätt att hitta vikarier. Personalen ”behandlas som kompetenta yrkespersoner som klarar av sina jobb utan att styras uppifrån med scheman som dikterar arbetsdagen minut för minut.”

Trots att det inte går att göra en rättvis jämförelse mellan Umeå och Arjeplog så är denna omvärldsbevakning högst relevant. Visst ska vi vara försiktig med skattemedel, Umeå har en ”billig” hemtjänst när det gäller kostnad per timme, men om den drivs för effektivt i kostnadsbesparingar kan det slita både på personal och de som är beroende av tjänsten. I Umeå finns det hemtjänstinsatser som inte ska ta längre tid än 4,8 minuter. 4,8 minuter!! Det finns ingen tid till det oväntade. Enligt DN och en rapport från Kommunal är det bara 22 % av dem inom hemtjänsten som jobbar strikt minutstyrt som har tid till alla sina arbetsuppgifter, samtidigt som 57 procent har svårt att hinna gå på toaletten eller ta en kopp kaffe. Det är vansinniga siffror och jag vet inte exakt hur vi har det i vår kommun, men helt klart finns det stort utrymme för förbättring!

Ge polisen de verktyg de behöver!

Av , , 2 kommentarer 14

Årets första kommunstyrelse är idag och det mötet definierar hur fullmäktige i slutet av månaden kommer att bli. Vilka ärenden är på agendan? Kommer debatten att bli lång eller är det frågor med stor konsensus? Dagordningen är oväntat lång, men det är mycket få ärenden som kommer att beslutas i fullmäktige. Övriga ärenden hanteras av kommunstyrelsen. Ärenden som alltid stannar i kommunstyrelsen, det är remissvar när staten är intresserad av att veta kommuners synpunkter på olika förslag. Vid dagens sammanträde hanterar kommunstyrelsen fyra remissvar, men det är ett svar som väckt uppmärksamhet – Visitationszoner, vilket VK rapporterar om idag. Detta är inget nytt förslag utan något som varit aktuellt och efterfrågat sedan innan valet. Inte i norra Sverige där vi inte har utsatta områden på samma sätt som i storstäderna, men det måste ses som ett verktyg för polisen att bekämpa gängkriminalitet och brottslighet. Som alltid när verktyg inskränker personers frihet eller integritet ska försiktighet råda det ser jag som en självklarhet!

VK har intervjuat ett urval politiker och som man väljer får man svar därefter. Det är olyckligt när svaren blir antingen svart eller vitt, rätt eller fel. Möjligheten för polisen att besluta om visitationszoner innebär inte ett slut för det förebyggande arbetet som Socialdemokraterna verkar tro. Inte heller att det ger polisen oändliga rättigheter att visitera vem som helst när som helst som Vänsterpartiet ger uttryck för. Det är en bra tjänsteskrivelse som förvaltningen tagit fram där politiken svarat med känsloargument istället för att bejaka polisens önskemål om bättre verktyg.

Vad innebär då visitationszoner?  Så här står det i sammanfattningen av utredningen: Säkerhetszoner – ökade möjligheter för polisen att visitera för att förebygga brott (Ds 2023:31) 

”I vissa situationer kopplade till konflikter i och mellan kriminella nätverk är polisens nuvarande befogenheter att kroppsvisitera personer och genomsöka transportmedel för att söka efter vapen och andra farliga föremål inte tillräckliga. Polisen behöver bättre förutsättningar att använda tvångsmedlen för att effektivare kunna förhindra skjutningar och sprängningar och trygga allmänheten. Behovet av effektivare verktyg kan mötas med utökade förebyggande befogenheter inom tidsbegränsade zoner. I promemorian föreslås därför att det införs regler om ett nytt system med zoner, som kallas säkerhetszoner, i polislagen som i stort innebär följande. Polismyndigheten ska få införa en säkerhetszon i ett visst område om det med hänsyn till en konflikt mellan grupper finns en påtaglig risk för brottslig verksamhet som innefattar skjutning eller sprängning i området, och åtgärden är av synnerlig vikt för att förebygga eller förhindra sådan brottslig verksamhet. Polismyndigheten ska omedelbart publicera ett beslut om en säkerhetszon och informera om det på annat verksamt sätt, bl.a. för att säkerhetszonen ska få avsedd brottsförebyggande effekt och för att bidra till förståelse för åtgärden. Ett beslut om att införa en säkerhetszon ska som längst få gälla i två veckor, men ska kunna förlängas genom ett nytt beslut. Den som beslutet angår ska, om beslutet gått honom eller henne emot, kunna överklaga det till allmän förvaltningsdomstol. Inom en säkerhetszon ska polismän ha utökade befogenheter att kroppsvisitera personer och genomsöka transportmedel för att söka efter vapen eller andra farliga föremål. Ingripanden ska få ske i den utsträckning det behövs för syftet med säkerhetszonen. Protokoll ska föras över alla ingripanden. I polislagen finns redan en generell skyldighet att föra protokoll över husrannsakningar enligt den lagen, vilken kommer omfatta husrannsakningar i en säkerhetszon. I promemorian föreslås att det även införs en generell skyldighet att föra protokoll över kroppsvisitationer enligt polislagen, inklusive kroppsvisitationer i en säkerhetszon. Den föreslagna regleringen är angelägen och bör därför träda i kraft så snart som möjligt.”

Observera!

  • Polisen behöver bättre förutsättningar för att förhindra skjutningar och sprängningar och trygga allmänheten.
  • Säkerhetszon kan införas om det finns påtaglig risk för brottslig verksamhet som innefattar skjutning eller sprängning
  • Vid beslut om att införa säkerhetszon ska polisen omedelbart publicera och informera för brottförebyggande effekt samt bidra till förståelse för åtgärd
  • Ett beslut om säkerhetszon ska längst få gälla i två veckor, kan vid nytt beslut förlängas
  • Protokoll ska föras över alla ingripanden

Socialdemokraterna och Miljöpartiet säger nej men Kristdemokraterna säger ja till att ge svensk polis de verktyg dom behöver.

Samråd ger legitima beslut

Av , , Bli först att kommentera 9

Debatt: Varför inkluderas inte funktionsrättsorganisationer? (vk.se) Allianspartierna i Individ och Familjenämnden skriver i dagens VK.

 

Dagarna innan jul beslutade Individ och familjenämnden om ett mycket stort besparingspaket. Besluten som togs innebär förändringar av servicenivåerna inom funktionshinderomsorgen, inklusive byggandet av tvåplansgruppbostäder, avskaffade matsubventioner, daglig verksamhet för personer utan beslut samt insatserna kontaktperson och ledsagning. Vidare inkluderar beslutet att samordna personalen och låta dem arbeta på flera olika gruppboenden. Anledningen till förändringarna är att nämnden har ett stort budgetunderskott och saknar personal. Uppdraget till förvaltningen att ta fram åtgärder gavs förra våren, dvs innan jag själv hade tagit plats i nämnden.

Det var inte mycket som gick smidigt den förmiddagen och det blev ovanligt många ajourneringar utan att det slutade i enighet. (Vilket det sällan gör även utan ajourneringar..) Det är mycket bra att det går att ajournera ett möte eftersom nya uppgifter kan framkomma under mötet eller så lägger den politiska majoriteten fram helt nya yrkanden för övriga partier att ta ställning till. Nej, möjligheten att lägga fram nya yrkanden under sittande möte ska inte tas bort, det vore både odemokratiskt och vansinnigt om det finns en osäkerhet om vad som ska beslutas. Jag vill istället att den politiska majoriteten ska känna ett särskilt ansvar för dagordningen där syftet ska vara bra beslut med hög legitimitet. När jag skriver legitimitet menar jag beslut som är väl förankrade i de verksamheter som berörs samt att de är väl utredda. Kritik mot beslut kan kvarstå, men i grunden ska det finnas en förståelse till varför beslut tas i synnerhet hos de människor som besluten berör. I detta fall har inte kritiken låtit vänta på sig vilket Folkbladet rapporterat om.

Det finns regler och det finns förväntningar på politiken och oss politiker. Om nämnden bröt mot regler är en sak, men att bryta mot förväntningar och skada förtroenden är svårare att fixa. Att samråda innebär inte att det måste sluta i enighet, men kanske någon ny aspekt kommer fram. Eller andra förslag på lösningar. Kunskap om vad som är på gång är makt, ger inkludering och misstanken om att ”kommunen har en baktanke” med beslutet minskas avsevärt. I grunden handlar det om respekt och hur vi vill att andra ska bemöta oss när svåra beslut ska tas. Detta gäller oavsett nämnd eller styrelse.

Mer kunskap om kommuners förutsättningar – Läs DN debatt!

Av , , Bli först att kommentera 10

Jag var inte speciellt bra på geografi när jag var barn, men jag tyckte ändå att just kartor var intressant oavsett om det var en karta av Sverige, Nordamerika eller hela världen. Att kunna namnen på huvudstäder var ett måste och gärna kuriosa om länderna i övrigt, men när det kom till Sverige var det lite sämre ställt. Jag minns provet på mellanstadiet när vi skulle skriva ut Sveriges landskap på en karta och jag hade lärt mig dem utantill från norr till söder. Problemet var att jag missade ett landskap och alla därefter flyttades ”uppåt” på kartan. Inte många rätt blev det.

Visst har jag ibland irriterat mig i samtal när jag varit i kontakt med företag som inte vetat vilket län Umeå tillhör eller när Västerbotten blandas ihop med Västernorrland. Sverige är avlångt och när jag besökt Skåne har jag drabbats av en svår avundsjuka att de bor så nära kontinenten och lätt att lämna. I Region Skåne finns idag 33 kommuner, 33 kommuner på en geografisk yta ungefär lika stort som Skellefteå kommun och då har vi 14 kommuner till i vår region. Ni som läser känner säkert redan till detta, men jag fortsätter ändå att nämna det när jag träffar partikamrater från södra Sverige för att det ska finnas en förståelse för hur olika våra förutsättningar är. De kan ha läst om Lycksele BB som är stängt och att det kan vara så långt som 40 mil till BB för en havande kvinna i Västerbotten, men att riktigt förstå vad det innebär är svårare. Hur klarar kommuner av att ge kommunal service när unga människor tidigt lämnar kommunen för att inte återvända och de som bor kvar är i behov av äldreomsorg där arbetskraften inte räcker till? I Västerbotten är höga kommunalskatter vanliga, men jag ser att Dorotea inte längre har Sveriges högsta kommunalskatt när Degerfors passerar med 15 öre. Långa avstånd kostar och geografiska avstånd slår ofta undan benen för kommunal service, t ex i Åsele kommun där hemtjänst för de som bor i Fredrika stationeras i Åsele sex mil bort samtidigt som äldreboendet läggs ner.

Dagens Nyheter har en sektion som heter Norra Sverige och det var där jag läste om hemtjänstens långa transportsträckor. Det är bra att det skrivs om hur små kommuner kämpar och att vi som läser och vet hur det kan vara berättar det vidare. Västerbotten är fantastiskt och jag har svårt att se mig någon annanstans (även om jag försökt). Några som uttrycker det klart och tydligt om kommunernas förutsättningar är presidiet i Akademi Norr, fyra KSO från de fyra nordligaste länen skriver i dagens DN. Läs och sprid! Vill vi att hela norra Sverige ska leva så krävs förändringar.

DN Debatt. ”I AB Sverige landar bollen hos kommunen – och blir liggande”

”Norra Sverige behöver arbetskraft och utbildad arbetskraft är en konkurrens­fråga. Svenskt Näringslivs rapport ”Vem ska göra jobbet?” lägger ansvaret på kommunerna. ”För att nå dit behöver kommunerna kartlägga behoven, dimensionera utbildningarna, samverka regionalt och med näringslivet, utveckla vägledning och locka elever till utbildningar där jobben finns.”

Arbetsförmedlingen kartlägger för övrigt inte behoven för yrken med mindre än 100 anställda i en kommun (de har troligen ingen kunskap om storleken på inlandskommuner – 100 jobb är mycket i en kommun på några tusen invånare).”

 

Bild tagen augusti 2022 mellan Fredrika och Åsele. Totalt 124 vindsnurror finns i kommunen och de kan producera el för nära 240 000 hushåll. Intäkten kan ligga upp mot en miljard kronor, pengar som kommunen inte får ta del av. Här borde det vara en självklarhet att ersättning ges till de kommuner som bejakar vindkraft.