Fjärde största parti

Av , , 2 kommentarer 9

10.6

 

 

Minns ni valkompassen eller de politiska testerna som fanns i var och varannan tidning innan valet i höstas? Tester som skulle visa vilket parti som var rätt för just dig? Det var många som blev just kristdemokrat när de gjorde testet, men när de inte gillade resultatet kritiserades och hånades testerna. ”Hur skulle jag som ALLTID röstat på ett annat parti kunna vara kristdemokrat?” Idag vet vi att fler gått vidare med frågan och insett ja, Kristdemokraterna är rätt parti och har den bästa politiken. Allt tal om stödröster är borta och vi fortsätter att öka stadigt med fler än 4000 nya medlemmar sedan valet. Vill du läsa mer om mätningen, läs här!

Är du intresserad av vad vi kristdemokrater gör i Umeå, maila mig så berättar jag mer om vår politik veronica.kerr@kristdemokraterna.se

 

 

2 kommentarer
Etiketter: , ,

Konsekvenser av heltidsinförande

Av , , 4 kommentarer 6

Den här veckan är det färre sammanträden i och med att kommunfullmäktige var i måndags vilket ger tid till annat som inläsning av material, skriva och att möta människor. Förra årets nyårslöfte var att göra fler verksamhetsbesök och jag vill fortsätta i samma anda. Det är möten ute i verksamheterna som ger mening till sammanträden när vi kan se vilken effekt politiska beslut får eller har fått. Jag är inte ute för att söka fel och jag vill inte att verksamheter ska säga att allt är hur bra som helst utan jag vill lyssna, se och bilda mig en egen uppfattning om det borde göras förändringar. Ibland blir det en halvdag, andra gånger bara en timme. Det beror på hur många som har tid att träffa mig för det gäller också att ha respekt för andras arbetstid.

Det har nu gått ett par år sedan heltid infördes till alla som arbetar(och som önskar) inom äldreomsorgen. Reformen infördes helt utan finansiering, istället fanns det en naiv förhoppning om att införandet istället skulle spara pengar genom minskad sjukfrånvaro. Det var inte Äldrenämnden som beslutade utan det var personalutskottet som tog beslutet i juni 2015, men det är Äldrenämnden och Individ och familjenämnden som ska klara av att verkställa inom budgetram. Självklart var syftet gott, att erbjuda tryggare anställningar för att kunna klara framtidens vård och omsorg. Det är en tuff konkurrens om utbildad personal och kommunen vill erbjuda en lön som medarbetare kan försörja sig på och så småningom gå i pension på. Låter bra, men hur blev det?

Årsbokslutet för Äldrenämnden visade att införandet av heltid inom vård och omsorgboenden samt inom hemtjänst har kostat 28,7 miljoner kronor. Sjukfrånvaron ökade under 2018 inom boende till 9,4% och inom hemtjänsten till 9,2%. Sjukfrånvaron 2015 var 8,3% respektive 8,1%. Jag är inte emot heltid, absolut inte för alla ska ha en lön som de kan leva på. Men att tro att heltidsinförandet skulle bli lätt när grundbemanningen inom äldreomsorgen är så låg det är att fullständigt sakna insikt om hur schemaläggning fungerar i en dygnet runt verksamhet. Det går inte att endast en person arbetar på morgonen eller att alla går hem samma tid. Om grundbemanningen är tre personer på förmiddagen och två personer på kvällen på en avdelning med tio personer kanske det blir ”lättare” att förstå att boende får förbereda sig för kvällen på eftermiddagen innan dagpersonalen går hem. Det blir inte en värdig äldreomsorg om de äldre ska anpassa sig efter personalen. Det är bra med möjligheten till heltid, men vi får inte glömma de som omsorgen och vården är till för. Ett behov ska inte sättas före andras utan att först bedöma om det är viktigare eller ens möjligt att genomföra.

Delade turer som många vill ska försvinna finns kvar och behovet av dem antagligen än större i och med införandet av heltid åt alla. Tidigare var det vanligt med helgtjänstgöring var tredje helg nu är varannan helg mer regel än undantag. Familjelivet gynnas inte av att alltid jobba på helger om din partner är ledig på helgerna och arbetar på veckorna. En del boenden har haft önskescheman (till viss mån) där personal skrivit in om t ex kvällsarbete passar bättre på onsdagar eller om du har en återkommande kvällsaktivitet på torsdagar. Personal har haft större inflytande, men det har tagits bort till förmån för central schemaläggning. Möjligheten att arbeta på heltid är bra, men när det blir sämre för både boende och för personal måste vi göra en förändring. Artikeln som jag länkat till är om Hemgården, men det finns fler boenden i liknande situation

 

Äldrenämnden har inte 28,7 miljoner kronor och ber kommunstyrelsen avskriva underskottet. Var pengarna ska tas ifrån är oklart. Som det är nu är det inte ens säkert att det finns några pengar, vad händer då?

 

4 kommentarer
Etiketter: , , ,

Billiga politiska poäng

Av , , 1 kommentar 5

”Gör billiga politiska poäng på trams” är rubriken på en artikel från regionfullmäktige och jag tänker inte kommentera huruvida det är sant eller ej. När oppositionen väcker frågor som inte faller i god jord hos majoriteten blir det lätt att avfärda det hela som trams. Min fundering är bara vad är billigt, kan det vara när ett parti försöker ta åt sig äran för ett resultat trots att det är fler som arbetat för att nå just resultatet?

Det här är en fråga som ständigt återkommer i politiken. När det blir fel så pekas det bakåt på andra (förutsatt att ”de andra” har annan politisk beteckning än dig själv), men om resultatet kommer efter att en ny regering tillträtt så är det ALLTID de som har åstadkommit en förbättring trots att mycket arbete utförts av andra innan. Jag har sett detta på lokal nivå när politiska motioner får avslag av Socialdemokraterna, men som återkommer senare i en socialdemokratisk version. Det är mer regel än undantag, så är det bara.

Jag har undvikit att kommentera den nationella politiken, men det som blev klart i förra veckan kräver verkligen uppmärksamhet. Det är nu klart att andning och sondmatning ska anses som grundläggande behov i LSS. För mig har det varit obegripligt med något annat och det är något som Kristdemokraterna har stått fast vid länge. Egentligen kanske det är oväsentligt vem som infört vad så länge som det införs, men klart är att tack vare M/KD budgeten hade inga pengar varit avsatta detta år. Denna artikel tydliggör vilket arbete som ligger bakom innan Socialdemokraterna kan säga att de förändrar och förbättrar LSS. Beslutet som möjliggjorde den första förändringen av LSS kom redan 20 december förra året. Ur artikeln:

 

” I tillkännagivandet den 20 december beslutades att regeringen skyndsamt bör återkomma med ett lagförslag. Andning och sondmatning nämns uttryckligen. I budgeten fanns också ett anslag för de kostnader som följer av beslutet.” 

Regeringens promemoria sidan 19 noterar att lagförslaget om att återföra andning och sondmatning som grundläggande behov i LSS beror på riksdagens beslut strax före jul. Det är M/KD budget som genomförs, men regeringen har räknat med en lägre kostnad än vad budget anger. Om de har räknat fel så är det bra med en buffert.Lss

 

 

Rolig debatt på fullmäktige

Av , , Bli först att kommentera 7

Igår kommunfullmäktige och idag regionfullmäktige, om det är någon som är intresserad. Jag är det och sitter just nu som åhörare på läktaren. Det är förstås inte nödvändigt att vara med på plats, men när tiden tillåter är det faktiskt riktigt trevligt.

Vårt fullmäktige igår var som vanligt långt och när motionshantering i regionfullmäktige tar mindre än en kvart får du räkna med det fyrdubbla i tid på kommunen. Debatterna är ofta mycket långa vilket tyvärr gör att ärenden inte hinns med. Igår hann vi inte med en interpellation och flera frågor, men å andra sidan hann vi med de interpellationer som blev liggande från i januari. Visst är det bra med debatt och ingen kan göra streck i debatten, men visst önskar jag att det fanns en respekt för tiden och de ärenden som är med på dagordningen. Är det verkligen nödvändigt att gå upp tre gånger under en debatt eller att fem personer ur samma parti går upp och säger samma sak?

Jag hade en interpellation uppe om fysisk aktivitet i skolan som blivit liggande sedan i januari. Interpellationen var ställd till För och grundskolenämndens ordförande Moa Brydsten. För snart fem år sedan motionerade vi om mer idrott i skolan och jag ville veta vad som har hänt med frågan sedan dess. Vi tar beslut i fullmäktige, men ibland brister uppföljningen. Det roliga är att det är verkligen mycket positivt som har hänt. Det har också blivit klart att regeringen nu äntligen har sagt ja till att utöka idrottstimmarna i skolan. Detta efter att ha fördröjt frågan flera år. Redan 2016 fanns det en riksdagsmajoritet, men socialdemokraterna sa nej. Vill du se debatten i efterhand, klicka här. Del 2, ca 40 minuter efter lunch.

 

Interpellationen i sin helhet.

Har skolan blivit mer fysiskt aktiv?

Folkhälsomyndigheten släppte nyligen rapporten ”Skolbarns hälsovanor i Sverige 2017/2018”. Rapporten svarar på frågor om hur barn och ungas livsvillkor, vanor och hälsa har utvecklats över tid och baseras på en enkätundersökning bland 11-, 13- och 15-åringar som har genomförts i Sverige vart fjärde år sedan 1985/86.

Resultatet visar att endast 14% av eleverna rör på sig minst en timme varje dag och att tjejer är mindre fysiskt aktiva än killar. Fler studier visar samma låga resultat vilket innebär att det är långt till att klara WHO (Världshälsoorganisationen) rekommendation om minst en timmes fysisk aktivitet om dagen.

 

De positiva effekterna av fysisk aktivitet i skolan är sedan länge känt där Bunkeflo projektet är kanske det mest kända exemplet där daglig fysisk aktivitet i skolan visade på goda skolresultat. Det är inte bara skolresultat som förbättras utan både psykisk och fysisk hälsa gynnas. Med tanke på att vi har en växande psykisk ohälsa som går nedåt i åldrarna menar forskare att det beror på en tydlig koppling till fysisk inaktivitet.

 

Våren 2014 biföll kommunfullmäktige Kristdemokraternas motion om att utreda möjligheten till mer idrott i skolan och två år senare bifölls även Moderaternas motion om mer fysisk aktivitet i skolan. Idrottsföreningar visade redan 2014 intresse för att vara med och arbeta för att nå målet om mer fysisk aktivitet i skolan för att skolan inte skulle behöva göra allt. Det var stor enighet politiskt, men idag är det oklart om något har hänt eller om det är en prioriterad fråga.

Med anledning av detta ställer jag följande frågor:

  •  Anser du att elever i Umeå får tillräckligt med fysisk aktivitet i skolan? Om inte, vilken förändring avser du att införa?
  • Vilka insatser har genomförts för att öka andelen fysisk aktivitet i skolan?
  • Är frågan om bristande fysisk aktivitet för skolelever en angelägen fråga för För- och grundskolenämnden?

Veronica Kerr

KD

Bli först att kommentera
Etiketter: , , ,

Äldrenämnden, Vänsterpartiet och VK

Av , , Bli först att kommentera 7

När jag började i socialnämnden 2012 så var det mer regel än undantag att efter varje sammanträde var det presskonferens. Folkbladet och VK var alltid närvarande och det var inte ovanligt att både radio och lokal TV fanns med om frågorna var tillräckligt ”intressanta”. Idag är det mer regel än undantag att vi inte har presskonferens, men finns tillgängliga för media om det finns frågor. Visst vi ska inte slösa bort journalisters tid med att kalla till presskonferens om det inte finns frågor av särskilt allmän intresse att lyfta. Det är färre journalister jämfört med förr och allt ska gå så mycket fortare.

I torsdags sammanträdde Äldrenämnden och de stora punkterna på dagordningen var Patientsäkerhetsberättelse 2018 och Kvalitetsberättelse 2018. Umeå kommun som vårdgivare är skyldiga att upprätta en patientsäkerhetsberättelse senast den 1 mars varje år och i korthet är det en beskrivelse av hur patientsäkerhetsarbetet bedrivits. Dokumenten är gemensamma för de båda socialnämnderna. De båda dokumenten diskuterades och det var många som hade frågor, men i slutändan godkändes berättelserna. Det var ingen kontrovers eller konstigheter, men när VK skriver om det så är det lätt att få en annan uppfattning.

Vänsterpartiet har för vana att alltid lägga ett yrkande på något oavsett om det är möjligt att genomföra eller ej. På så sätt kan de alltid hävda att de har gjort något eller lyft något och på så sätt visa att de tar ”ansvar”. Många gånger är det endast redaktionella ändringar, men lika ofta är det yrkanden som inte hör hemma i ärendet eller i frågan. Men det ger media en intressant konfliktvinkel och något att skriva om.

 

ÄN

Jag förnekar inget parti till att lägga yrkanden, men här behövs förtydliganden. Åsa Bäckström (andre vice ordförande) var INTE närvarande på nämnden så det var inte hon som yrkade på ändringar utan hennes partikamrat. Anledningen till varför Vänsterpartiet inte fick gehör är INTE för att vi andra skulle tycka att det är sak samma om personalen har kunskap i omvårdnad eller om de kan svenska utan för att dessa patientsäkerhetsrisker redan finns med i den nyligen antagna Internkontrollplanen för 2019. Men det var tydligen inte intressant för VK att ta med och Bäckström visste nog inte heller svaret.

När vi sedan diskuterade Kvalitetsberättelsen så lyfte jag att antalet klagomål inom hemtjänsten har ökat och i synnerhet när det gäller insatser eller uteblivna insatser. Här bad jag om att Äldrenämnden ska få ta del av hur biståndsbesluten tas och vad som krävs. Vi vet att för ett par år sedan förändrades servicenivåerna inom hemtjänst utan att politiska beslut tagits. Nu har fler signaler kommit om att samma insats ska utföras på kortare tid eller att samma insats som beviljats året innan nu nekas utan att någon förklaring har getts. Här finns anledning att återkomma till fler gånger.

 

Om socialdemokraternas elva punkter

Av , , 2 kommentarer 9

Det är nu två dagar sedan kommunfullmäktige och sedan det blev klart att Umeå kommer att behålla Lagen om valfrihet i hemtjänsten. Ingen hemlighet över att jag är lättad, men jag har varken firat i champagne som någon föreslog eller flugit bland molnen över segern. Det är inte min seger även om frågan varit en del av min politiska ”kamp” de senaste åren, utan det är en seger för både äldre, medarbetare och hela kommunen i stort. Socialdemokraterna fick också känna på insikten att de styr i minoritet och Vänsterpartiet visade splittring (S har 20 mandat av 65). Jag är glad för beslutet och redo att lämna debatten om varför LOV är så mycket bättre än LOU och i stället prata mer om vad vi kan göra bättre.

När beslutet om att avskaffa LOV togs i Äldrenämnden så bifogade Socialdemokraterna en röstförklaring till protokollet vilket definitivt tillhör ovanligheterna. Protokollsanteckningen är inget som socialdemokrater i övrigt har lyft fram, men jag vill visa att utav elva punkter så är tio av dem fullt möjliga under nuvarande lagstiftning. När Äldrenämnden ska arbeta med nytt förfrågningsunderlag så räknar jag med att dessa punkter ska finnas med som diskussionsunderlag. Några av punkterna är riktigt bra och punkter som jag har lyft tidigare. Nu räknar jag med att Socialdemokraterna söker en bredare samsyn på hur vi kan förbättra hemtjänsten och äldreomsorgen än att ensidigt förlita sig på Vänsterpartiet.

Socialdemokraternas elva punkter
(Ordet upphandling bör bytas ut till förfrågningsunderlag så att det inte av misstag blandas i hop med LOU. Punkt nummer två ska utgå)

 

  • Möjligheten för brukarna att välja mellan aktörer ska kvarstå även fortsättningsvis, såväl vid nyval som möjligheten att kunna göra omval. Valfrihetsystemet ska utformas så att detta blir möjligt.
  • Fördelningen mellan kommunens egen hemtjänst och externa utförare ska utgå från dagens, det vill säga ungefär 50 % egen regi och 50 % extern regi.
  • Förfrågningsunderlaget för upphandlingen ska utformas så det är möjligt för både små och stora företag och idéburna organisationer att inkomma med anbud.
  • Upphandlingen ska ske främst på kvalitetskrav.
  • Utifrån de synpunkter som framkom i översynen undersöka om fler ansvarsområden ska inrymmas i upphandlingen.
  • I samband med upphandlingen se över nuvarande ersättningsnivåer.
  • Undersök möjligheterna till teamsamverkan mellan yrkesprofessionerna (hälso- och sjukvårdspersonal och omsorgspersonal) och hur det kan förbättra för brukaren.
  • Hitta former för att främja erfarenhetsutbyten mellan de olika hemtjänstutförarna på regelbunden basis för att kunna främja verksamhetsutveckling, digitalisering och införandet av välfärdsteknik.
  • Tydliggör utbudet och möjligheterna för olika utförare av hemtjänstinsatser att ta del av olika utbildningsinsatser som anordnas av kommunen.
  • Se över informationsprocessen utifrån hur och när information på ett bättre sätt kan delges de olika utförarna av hemtjänstinsatser så att informationstillgången blir likvärdig.
  • Se över om kommunen har tillräckliga resurser för avtals- och kvalitetsuppföljning samt stöd för utförarna av hemtjänstinsatser.

En glädjebild publicerade jag på Facebook, när det väl händer så ska det dokumenteras :)

merLOV

Framtiden för kommunens hemtjänst

Av , , 1 kommentar 11

På måndag är det dags igen, årets första kommunfullmäktige och ett fullmäktige som har diskuterats ända sedan i november när Äldrenämnden och Individ och familjenämnden beslutade att ge kommunfullmäktige i uppdrag att avskaffa Lagen om valfrihet i hemtjänsten. Oron har varit stor, debatten het och nu ser jag fram emot att komma till ett avslut i just den här frågan eftersom Socialdemokraterna och Vänsterpartiet saknar majoritet. Det betyder inte att vi kommer att fortsätta precis som vanligt för visst finns det utmaningar i hemtjänsten och i äldreomsorgen i stort.

För en vecka sedan debatterade jag frågan om LOV med kommunalrådet Janet Ågren (s), Ulrika Edman (v) och Anna-Karin Sjölander (c) på Folkets Hus. Debatten livesändes på VK och Janet Ågren sa då tydligt att Socialdemokraterna kommer att respektera beslutet i kommunfullmäktige, även om det inte blir som de vill. Ett lugnande besked. De flesta bör veta vad jag tycker, men det jag har varit mest besviken över är just Socialdemokraternas ovilja att söka samarbete i frågan om att vidareutveckla hemtjänsten. För snart tre år sedan (2016) äskade Äldrenämnden 20 miljoner kr till att höja hemtjänstersättningen, men året därefter gav man upp trots att behovet blivit än större. Svaret blev att de inte fick gehör i budgetberedningen så det var inte lönt. (?!)Sedan dess har Umeå blivit den kommun som betalar ut absolut lägst ersättning i hela Sverige!!

Andreas Lundgren (s) skrev i en insändare i Folkbladet häromdagen att om tio år finns det ingen kommunal hemtjänst i Umeå kommun. En mycket negativ bild av framtiden och förutsätter att allt ska fortsätta på exakt samma vis varje år utan någon förändring. Med det tankesättet är det sant, men det är samtidigt fel sätt att tänka. Det skulle förutsätta att politiken saknar vilja till förändring eller att hemtjänsten endast påverkas av det som sker lokalt och inte nationellt.

Det är sant att Kommunens del av beviljade hemtjänsttimmar har sjunkit procentuellt, men kommunen är fortfarande den absolut största utföraren av alla och har idag 45% av timmarna. Det finns 19 utförare att välja på och de övriga 18 utförarna delar på 55% av timmarna. I december 2018 var det 1883 personer som var 65 år eller äldre och som hade hemtjänst. Av dessa personer var det 53% som hade valt en extern utförare. Siffrorna gäller endast hemtjänst under dagtid, om nattinsatser skulle räknas med skulle kommunens % öka ytterligare.

Lundgren är bekymrad och jag förstår det, men under min mandatperiod i Individ och familjenämnden så talade vi aldrig om hemtjänsten. Det var inte en prioriterad fråga och sågs mer som en fråga för Äldrenämnden. Visst är det så att det är fler äldre som har hemtjänst än de som är under 65 år, men det är närmare 500 personer under 65 år som har hemtjänst och av dessa är det en klar majoritet som valt annan utförare än kommunen. Jag vet att LOV ska garantera kvalitet eftersom det är kvalitet och inte priset som står i fokus. Det ger samtidigt människor inflytande över sin egen vardag och tvingar fram förbättringar om människor inte är nöjda med den omsorg som ges.

En annan förändring som sker och som jag inte har hört någon tala om är att alla hemtjänstföretag måste fr o m årsskiftet söka tillstånd hos IVO, Inspektionen för Vård och omsorg. Har du som hemtjänstföretagare inte tillstånd så får du INTE längre bedriva verksamhet. Varje tillstånd kostar 30 000 kr och för en del småföretagare kan det vara en hög avgift. Om företaget byter verksamhetschef efter det att tillstånd är utfärdat kostar det ytterligare 21000 kr. SKL och Vårdföretagarna förutspår att de nya kraven kan stoppa småföretagare samt att hemtjänstföretag kan komma att granskas hårdare än lagen kräver. Jag tror att antalet utförare i Umeå kommer att minska innan sommaren är här, men jag pekar varken ut vilka eller hur många.

Ett annat förtydligande från Janet Ågren i LOV debatten är att beslutet på måndag är JA eller NEJ till förslaget om att avskaffa LOV. Det betyder inte att allt måste fortsätta på samma vis. Jag vill vara med och utveckla hemtjänsten i Umeå, både den kommunala och den externa. Samverkan mellan kommunen och de privata utförarna ska bli bättre och ”vi och de” attityden måste försvinna. Kontrollen blir bättre när kvalitetskollen skruvas upp nationellt med införande av tillstånd och jag ser fram emot att samarbeta med de partier som vill vara med och utveckla hemtjänsten och äldreomsorgen. Innan dess hoppas jag att alla berörda tagit del av insändaren från en glad och tacksam 90 åring i dagens VK för här finns en del att ta med i arbetet.

Är S otydlig eller oärlig?

Av , , 2 kommentarer 10

Det är mindre än tre veckor kvar till dess att kommunfullmäktige sammanträder och frågan om LOV inom hemtjänsten ska avgöras. Det är vad som är planerat i alla fall. Frågan har fått vila en del under jul och nyår, men den är i högsta grad levande för de som är beroende av hjälp i hemmet. Den är levande för de företagare som inte vet vilka krav som kommer eller om det är möjligt att fortsätta och jag är övertygad om att många välkomnar ett avslut.

Under julledigheten har jag passat på att städa mitt hemkontor och har då slängt en del valmaterial, både eget och andra partiers. I en valrörelse är det viktigt att veta vilka frågor andra partier driver och jag har därför haft rödmärkt valpropaganda liggande på bordet. Dock inte längst upp i högen, men det kändes som om att nu fanns tiden att slänga. Eftersom jag har skrivit på bloggen att Socialdemokraterna varit oärlig med vilka planer de har för hemtjänsten och att de inte på något vis var tydlig i frågan under valrörelsen är det inte mer än rätt att kontrollera än en gång om det var något som jag missat i Socialdemokraternas valprogram. Detta i synnerhet som ledande socialdemokrater (eller Kommunal) ifrågasatt min förvåning över att Socialdemokraterna skulle varit tydlig med att de vill avskaffa LOV.

Citat från en kommentar på bloggen:

Jag förstår inte din förvåning över att socialdemokraterna vill avskaffa lov. Jag har inte varit närvarande på några lokala valdebatter för att kunna säga vad socialdemokraterna nämnde och inte nämnde, men att avskaffa företagens etableringsfrihet i hemtjänsten var med i socialdemokraternas lokala handlingsprogram som lanserades inför valet och delades ut till väljarna. Det är ingenting som hållits hemligt. Att du däremot inte är påläst kring de frågor som socialdemokraterna driver är ju en annan sak.”

Socialdemokraterna i Umeå antog sitt kommunalpolitiska handlingsprogram i april (?) 2018. Programmet är 20 sidor långt och för den som känner till Socialdemokraternas politik är det inte många överraskningar. Under rubriken Välfärd före skattesänkningar på sidan 9 i programmet står det:

Vi kommer inte att bidra till ytterligare konkurrensutsättning av vård, skola och omsorg, eller köp av tjänster som vi med fördel kan utföra gemensamt.
Vi prioriterar drift i offentlig regi och kommer inte tillämpa fri etablering.

Det är den andra meningen som socialdemokraterna menar är beviset för att de varit tydliga med att de vill avskaffa LOV i hemtjänsten. Eller rättare sagt etableringsfriheten. På sidan 10 under underrubriken En trygg äldreomsorg i hela kommunen i en bildtext står det med liten kursiv text:

Välfärd ska drivas efter behov i offentlig regi, inte utifrån vinstintressen. Vi vill utveckla kommunens hemtjänst så att den blir förstahandsvalet för allt fler.

Socialdemokraterna hade också en populärversion (eller kortare variant) på 15 sidor och jag tror inte att jag antar för mycket när jag säger att det var antagligen den versionen som delades ut till väljarna. Kortare material brukar oftast uppskattas mer än de längre varianterna i en valrörelse. På sidan 7 behandlas kapitlet Välfärd före skattesänkningar, men här står det ingenting om att avskaffa varken valfrihet eller fri etablering. 

 

Jag har insett att det var populärversionen jag tog del av i valrörelsen och visst kände jag en oro, men vem kan säga nej till att utveckla kommunens hemtjänst? Det absolut bästa sättet att säkerställa att kommunens hemtjänst blir förstahandsvalet för allt fler är att plocka bort alternativen. Finns det bara ett alternativ måste valet bli enkelt när behovet uppstår, men är det detsamma som att säga att man vill avskaffa LOV?

Socialdemokraterna säger att de inte vill bidra till ytterligare konkurrensutsättning, det måste betyda att inga fler områden ska konkurrensutsättas INTE att konkurrensen ska plockas bort. Jag har aldrig hört andra än socialdemokrater och vänsterpartister tala om den fria etableringsrätten, därför ser jag det som osannolikt att det skulle varit med tydlighet som väljare förstod att valfriheten inom hemtjänsten skulle försvinna. Det här är en känslig fråga och jag är övertygad om att socialdemokraterna hade mycket att förlora på om deras agenda blev känd. Det är också därför som beslutet skulle tas redan innan mandatperiodens slut för att vara säker på att ha en majoritet i fullmäktige. Nu blev det inte så och det är jag glad för.

Att behöva hjälp i hemmet när du blir sjuk eller gammal handlar inte om partipolitik utan det handlar om människors rätt till en god omsorg. Det är rätten att välja och makten att välja bort om du är missnöjd. Hemtjänsten och omsorgen utvecklas med fler alternativ, så är det bara.

 

 

 

Politiker på Flashback och att pudla

Av , , 8 kommentarer 4

Sverige har 349 riksdagsledamöter och efter valet i höstas är det många nya och en del ganska oerfarna. Så är det, är du ny på jobbet är det ingen som räknar med att du kan allt eller att du har lång erfarenhet. Det är väljarna som har valt och då kan just erfarenhet vara en faktor som inte prioriteras. För allmänheten är de flesta ledamöterna okända, därför kan medias granskningar vara uppskattade. Ett sätt att bli ”mer känd” även om det verkar som om media gärna fokuserar på fel, brister och misstag istället för goda gärningar. Det leder till ökade upplagor och fler klick.

I gårdagens SVT nyheter var det ett inslag om socialdemokraten Sultan Kayhan och ett inlägg på hennes Flashback konto där frågan ”om hur en kvinna som hade varit otrogen skulle kunna nekas uppehållstillstånd i Sverige” hade ställts. Observera det var inte Kayhan som fått frågan utan det var hon som hade ställt den. Riksdagsledamotens förklaring när hon fick frågan om varför så har hon uppgett till Aftonbladet att det var inte hon som hade skrivit den, utan det var en nära vän som hade fått låna inloggning. Vännen hade sagt att det tog för lång tid att skapa ett eget konto.(???)

Jonas Millard (SD) skapade ett Flashback konto för tio år sedan där återkommande kvinnoförnedrande inlägg skrivits. Millard säger att han inte vet vem som har skrivit inläggen, att han har en bra kvinnosyn idag och att det är många personer som har haft tillgång till kontot. (!!)

Partipolitik är oväsentlig i det här fallet, men att två riksdagsledamöter (kanske inte när konton skapades) har varit så naiva att de lånat ut inloggningar till Flashback konton utan att ha koll på vad som skrivs är anmärkningsvärt. Att sedan säga att det inte är deras fel blir oansvarigt. Uttrycket ”Facerape” är vedertaget och används när någon har fått sitt Facebook konto kapat och manipulerat. Det ska vara omöjligt på Flashback eftersom användare ska vara anonyma. Här brast anonymiteten och det är väl det som beklagas mest av nämnda politiker.

Ingen är fullkomlig och alla kan göra fel, kanske förväntar vi oss för mycket av de som företräder oss i riksdagen. Det är därför inte konstigt att uttrycket ”göra en pudel” gärna appliceras på politiker. Att erkänna när det blivit fel är inget att skämmas för, men att inte göra något åt det – det är värre!

Frågor jag funderar på…

Av , , 4 kommentarer 8

Vi är redan flera dagar in på det nya året och även om jobbet inte kommit igång på riktigt ännu har åtminstone tankarna börjat alltmer fokusera på politik och de uppdrag som jag har fått. Jag har skrivit om de uppdrag jag har fått i kommunen, men det är nu också klart att jag blir vice ordförande i Patientnämnden i Region Västerbotten (landstinget) vilket jag känner en stor ödmjukhet inför. Jag är också 2:e ersättare till landstingsfullmäktige, och med en fot i både kommun och landsting kommer jag att ha en bättre överblick i frågor som påverkar de båda.

Frågor som jag annars går och funderar på är hur tänker Socialdemokraterna göra när de vill avskaffa LOV i hemtjänsten och vad tänker de göra istället? Enligt planering ska beslut tas i kommunstyrelsen 15 januari och sedan slutgiltigt den 27 januari. Oavsett vad du som läser tycker i frågan, oavsett om det finns kongressbeslut på att LOV ska avskaffas eller att det står i Socialdemokraternas kommunala handlingsprogram att ”Vi prioriterar drift i offentlig regi och kommer inte tillämpa fri etablering.” så borde det väl vara logiskt att Socialdemokraterna presenterar hur och vad de vill införa istället? Här saknas vilja att ens försöka. Svaret vi får är att Socialdemokraterna kan inte att säga något förrän kommunfullmäktige tagit beslutet om att avskaffa LOV. En annan fråga som jag hoppas får ett svar på är när kan vi räkna med att Sverige får en ny regering? Det borde inte vara långt borta om allt går väl. Alla politiker har inte haft lika mycket ledighet.

 

Allt gott, 2019 kommer att bli ett spännande år!