Besvikelse i en tidspressad värld

Nu har besvikelsen börjat att lägga sig, men känslorna jag kände igår eftermiddag när det stod klart för mig att någon semester blir det inte, de var starka. Från förvåning och förvirring när sms kom om att flyget till Stockholm var inställt förändrades de strax till ilska och frustration över att det inte kom mer information om vad som hade hänt. Informationen läste vi på VK.se. När det sedan stod klart för oss att vi inte blir bara försenade utan att det blir ingen resa överhuvudtaget sköljde besvikelsen över oss.

De säger att detta var en unik händelse, att en dator hade ”ballat ur”, men vi ser hur lätt Sverige lamslås av flygkaos. Vi hade bokat med ett flygbolag till slutdestination och hade vi bara tagit oss till Stockholm innan kl.18:30 när nästa flyg skulle gå hade våra problem löst sig. Hemresan på måndag var dock bokat med ett annat flygbolag eftersom restiderna var så mycket bättre, pengarna för den resan är nu borta som det ser ut. Det flygbolaget verkar inte bry sig om att det var bekymmer på torsdagen i Umeå. Kostnader för sena avbokningar av hotell och hyrbil tillkommer också så visst får ett avbrott i flygtrafiken på ett par timmar stora konsekvenser.

Det är ingen fara med oss för det är klart att tankarna har vandrat till de familjer som inte fick hem sina anhöriga som reste från Paris natten till Torsdag. Så otäckt och sorgligt. Det finns alldeles för mycket att stressa upp sig för när vi lever i en tidspressad, men också lätt tillgänglig värld. Att flyga till Stockholm över dagen för ett sammanträde är ingenting märkvärdigt och kostar inte heller speciellt mycket, men är det alltid nödvändigt?  Och är det värt stressen om flyget är försenat? Här är jag den som anammar modern teknik med ”hull och hår”, länge leve videokonferenser!

Modern teknik användes igår med, det blev FaceTime med släkten istället för en kram på plats och ny resa ska bokas. Det är inte säkert att det blir flyg denna gång.

Etiketter: , , ,

2 kommentarer

  1. Rosalie

    Enligt sms man får står ”ombokning pågår” Jag blev inte ombokad till nån senare avgång… missade helt resan till Helsingfors! Min frustrationen o besvikelsen var gränslös, men mest besviken på urdålig bemötande av SAS. Ha en skön sommar

    • Veronica Kerr (inläggsförfattare)

      Vi hade bokat med Norwegian och skulle vidare till Amsterdam från Stockholm. Jag var aldrig i kontakt med någon från Norwegian överhuvudtaget, hade bokat via resebyrå för ovanlighetens skull. Beskedet vi fick var att om vi var redo att betala ca 15000 kr till skulle vi kunna komma till Amsterdam på fredagen med annat bolag. Jag har lärt mig en del av erfarenheten och jag hoppas verkligen att flygbolagen har gjort detsamma. Skön sommar till dig med!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>