Studieresan till Uppsala

I tisdags åkte vi ner med natttåget till Uppsala. Det började fint med att tåget var 1,5 tim försenat redan i Umeå. Och innan vi var i Uppsala var vi 3 timmar försenade…

Når vi kom fram var det bara att börja med dagen aktiviteter på en gång!

VI åkte till Carolina Rediviva, Uppsala Universitets Bibliotek.

Där såg vi bla en bok som Nicolaus Copernicus (1473-1543) arbetat med….. fantasktiskt.

Fick även hålla i ett brev som Casanova skrivit =)

Sen efter det åkte vi till Linnés hem och trädgård. Det var mkt intressant att se (men inte röra) hans hem och möbler… Efter Linné så åkte vi till Gustavianum och den Anatomiska teatern där Olof Rudbeck dä visade obduktioner inför publik på slutet av 1600 talet. Trötta och hängiga gick vi sen tvärs över gatan till Domkyrkan i Uppsala. Där finns bla Gustaf Vasas och hans hustruars gravar, Drottning Katarinas grav och reliker efter Erik den Helige och Heliga Birgitta. Mkt vacker domkyrka!

Sen var vi fruktansvärt trötta och hungriga så vi drog oss till Vandrarhemmet på Hotell Kvarntorget där vi åt god mat och fick vila ut.

Nästa dag åkte vi buss till Härkeberga medeltidskyrka där det fanns fantasktiska kyrkmålningar av Alvertus Pictor, en 1400 tals konstnär. Själva kyrkan var byggd redan i början av 1300 talet.

"Livshjulet" finns i vapenhuset…

Sen fortsatte bussresan till Sigtuna, där vi fick höra lite om utgrävningar och sånt där. Sigtuna är en av Sveriges första städer och grundades av Erik Segersäll och den förste kristne kungen Olof Skötkonung lär göra sveriges första mynt där. Vi fick även komma in i Maria Kyrkan som är det enda som finns kvar av Dominicanklostret som en gång fanns där…

Efter det åkte vi hem igen till Uppsala och vandrarhemmet.

På Fredagen åkte vi tåg till den kungliga huvudstaden och fick en guidad tur på medeltidsmuseumet (måste säga att guiden var den bästa och härligaste guiden jag träffat på!) och gamla stan. Vi fick även komma in och titta på Storkyrkan och Sten Stures staty "St Göran och Draken".

Efter lunch var på Observatoriet och fick veta mer om det. Vid den här tiden var vi nog alla utmattade och fått så mkt information inmatade i oss att vi gladerligen fick "fri lek" några timmar innan tåget hemåt skulle gå. Jag och min kurskamrat Maria gick och shoppade….. eller Maria shoppade och jag fönstershoppade, men det är kul det med =) Sen vi 20.40 tiden gick då äntligen tåget hem och vi kom fram till Umeå vid 6.30 tiden i morse… trötta men nöjda med resan.