Samarbete kommun-landsting?
I denna blogg tänker jag kommentera den uttalande som gjorts gemensamt av Åke Nilsson och Peter Olofsson. Det finns en del saker att tillägga, kommentera samt exempel på rena felaktigheter att rätta till. Man berättar om ”kontraktet” om sjukstugemodellen mellan kommun och landsting men man glömmer bort att säga att det bara gäller om S vinner i respektive kommun, i landstinget och i riksdagsvalet!
Glesbygdsmedicin och telemedicin är helt riktigt något som vi ska värna om och utveckla. Att det är världsunikt vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om. I Västerbotten har man jobbat med det i ca 20 års tid och mest har det drivits av lokala personer på olika vårdcentraler. Från början i Tärnaby och senare Storuman. För ca 6 år sedan när jag höll på med ultraljud av hjärta på distans fick jag besök av en professor från Canada som berättade att man där använde en hel del distansteknik då det är bitvis mycket glesbefolkat. Likaså jobbas det i Skotska regioner. Men Västerbotten har alla möjligheter att vara del av denna utveckling. Som ett gott exempel berättar man om Slussfors virtuella vårdrum. Däremot tar man två exempel med att beställa mediciner eller kolla blodtryck vilket i båda fallen inte behövs ett virtuellt vårdrum överhuvudtaget. Många har numera egen blodtrycksmätare och telefon har de flesta. Men jag förstår att man kanske väljer dåliga exempel när man inte har sakkunskapen. I rummet kan man också få hjälp med provtagning av hemtjänstpersonal (som man knappast kan kalla för virtuella) men det jag undrar över vem som betalar deras arbetstid – det finns en uppenbar risk att kostnader i smyg överförs på kommunerna.
Sen tar man upp problemet med att få tag på kompetens. Min enkla fråga blir varför man inte jobbat med det tidigare. Att man måste ersätta läkare som går i personal kan knappast komma som en överraskning. I Vilhelmina har vi under de senaste årtiondena haft flera AT- och ST-läkare. Varför har man inte lyckats fånga nån så att de stannat kvar? Det gäller betydligt fler än undertecknad. Vi minns (kanske) landstingets hårdnackade motstånd mot att sjuksköterskorna skulle få en dräglig ingångslön. Här är det nog svårt för sittande majoritet att ge en bra förklaring varför man gjort som man gjort. Resultatet kan vi nog ta del av lite till mans.
Sen tar man upp frågan om hälsovalet. Man hävdar att ingen skulle vara intresserad av att starta vårdcentral i inlandet. Det blir nästan löjligt lätt att motbevisa det. Då säger jag bara – Nya Närvården i Hoting! Hotingsområdet som till storleken är på 1/4 av Vilhelmina. På 3 år har man fått 3-dubbla antalet anställda, det finns 3 mottagningar, budgeten gå ihop (till skillnad mot landstingets vårdcentral som gör mångmiljonförlust) och patient-omdömet ligger i topp. Vi ligger ungefär lika högt över riksgenomsnittet som Vilhelmina ligger under! Vi har heller inga problem med kompetensen. Alla tjänster är tillsatta!
Man hävdar också – vilket är fullständigt felaktigt – att om en ny vårdcentral startas i en stad så får glesbygden mindre pengar. Detta är en ren lögn! Ersättning till en vårdcentral baseras på antal patienter som är skrivna på en vårdcentral. Så länge som inte ett antal Vilhelminabor skriver sig på en vårdcentral i t ex Umeå påverkas inte Vilhelminas budget det minsta. Jag har skrivit det tidigare men fortfarande upprepar man det. Möjligen har man inte förstått det och det skulle förklara det jag skrev i förra bloggen att jag inte kunde få fram siffrorna på hur budget och ersättning fördelas mellan sjukstugorna. I så fall bryter man alltså mot sina egna regler enligt hälsovalet och man bryter i så fall även mot lagen om vårdval!
Att samarbeta mellan kommun och landsting är för mig självklart så länge man inte vältrar över kostnader på kommunen fast jag är rädd att så sker, jag hoppas att jag har fel där.
Senaste kommentarerna