Viasat och kundservice

Förra veckan slog åskan ut vår box till Viasat. Efter samtal med teknisk service, hjälpsam och trevlig kille, så kunde vi bara konstatera boxen var helt död och att det bara var att köpa en ny, 2.700,-. För att slippa betala så erbjöds vi ett förmånligt HD-abonnemang med en bindningstid på två år och med 6 månader gratis. Vi räknade inte på priset utan accepterade bara. Boxen skulle sändas till oss här i Gästa, inte till vår faktureringsadress.

Livskamraten var på affären i lördags och då var vår granne där och hämtade ut sin nya box (samma åska slog ut hennes uppkoppling). I måndags kom så sms:et att nu fanns boxen att hämta, men inte här utan hemma, 30 mil bort. Vi har ju eftersändning så även om det skickats till fel adress så borde det ha skickats vidare hit.

Vi blev bara irriterade och igår körde jag hem och hämtade boxen, 60 mil totalt. När vi så skulle aktivera boxen så följde vi anvisningarna på följebrevet och fick bara beskedet: fel box-id har lämnats, var god försök igen.

Jag försökte och försökte och försökte, men fick bara samma meddelande. Då ringde jag kundtjänst och den automatiserade rösten ledde mig, siffra för siffra, fram till den åtgärd jag skulle göra. Samma åtgärd som jag redan fått felmeddelande på. Suck, jag ringde om och om igen och det blev samma resultat. Nu kände jag viss irritation kan jag säga. Till slut valde jag en annan siffra för ett helt annat problem, och ser man på, då blev jag nr 11 i kön.

Väntan, trevlig kille som svarade. Vi försökte och försökte aktivera men icke. Till slut bad han mig vänta och försvann en lång stund. När han kom tillbaka så berättade han att boxnumret inte fanns inlagt i deras system och att det måste göras av tekniker nästa dag, alltså idag. Jag berättade att jag åkt 60 mil för att hämta boxen och kände mig väldigt frustrerad nu när boxen inte ens fungerade. Alltså föreslog jag att de skulle kompensera mig, kanske med en extra gratismånad eller liknande. Nej, se det gick inte alls det. Jag skulle ha ringt till dem så hade de skött om att boxen skickades hit till rätt adress. Ingen kompensation var alltså möjlig.

I samband med att boxen slutade fungera så hade jag också skrivit ned några frågor till Viasat. Bland annat så frågade jag om vi kunde använda oss av Fritidshusabonnemanget som de erbjuder på sin hemsida. Vi har ju abonnemanget här i vår stuga, parabol och allt. Svaret blev:

”Vi har ett fritidshusabonnemang som är tillgängligt för våra parabolkunder. Det ger möjlighet att aktivera/avaktivera TV-tjänst när ni är behov av det. För att teckna ett fritidshusabonnemang så behöver ni dock ha ett fast huvudabonnemang i en fast bostad.”

Jag tolkar detta som att vi måste ha ett abonnemang hemma för att kunna teckna detta Fritidshusabonnemang. Det känns inte rätt. Som det nu är så betalar vi varje månad även om vi inte är i stugan. Inte vill vi byta ut vårt mångåriga kabelTV-nät hemma heller. Detta känns inte bra….

 

Klockan är 12.20 och vi har fortfarande ingen TV.

6 kommentarer

  1. Inga-Britt Gustavsson

    Snälla Grandmother ….. Du har inte förstått den stora teknikUTVECKLINGEN !!
    Och det har inte jag heller !
    Att sitta i telefonkö i timmar är numera vardagsmat .
    På mig , brukar det emellertid ha den inverkan att jag är jättearg , när jag väl kommer fram !
    Och jag har funnit , att det då lönar sig… Personen i andra änden kan inte parera min ilska , så då brukar jag få som jag vill !! Jag blir nämligen väldigt verbalt kunnig i såna situationer …

    • grandmother (inläggsförfattare)

      Nej, teknikutvecklingen har gått mig förbi, det kan jag lova. Jag brukar också bli verbalt kunnig, som du skriver, i sådana situationer, men denna gång gav det ingenting. Suck, jag har väl legat av mig, blivit alldeles för snäll 🙂

  2. Monica Nordlund

    Hej igen, Detta att ”mina” gubbar blir frågetecken måste också vara ett -teknikens under-
    som jag inte klurat ut, men jag tror nog att du förstod min kommentar ändå, och hoppas att
    problemet har löst sej er.

    • grandmother (inläggsförfattare)

      Jo, det har löst sig. Jag visste inte vad jag skulle svara så det fick bli utropstecken. 🙂

Lämna ett svar till Monica Nordlund Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.